Propagandanın Değişen Görünümü
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 3593 - 3608 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.46274 İndeks Tarihi: 16-05-2021
Propagandanın Değişen Görünümü
Öz: Yaşanan küreselleşme süreci içinde bilimsel hayatın değişime uğrayan birçok yönü, kitle hareketleri vepropagandayı da kapsayarak yeni fikirlerin ortaya çıkmasına ve yeni çalışma alanlarının gözlemlenmesine yolaçmıştır. Bu çalışmada literatür taraması yolu ile kitle hareketleri ve propagandanın tarihsel gelişim sürecindekiizi sürülmeye çalışılarak, kitle hareketleri ve propagandanın niteliklerinde meydana gelen ve değişengörünümlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Günümüzde kitle hareketleri, ağırlıkla kitle eylemlerinedönüşerek toplumsal yaşama yansımaktadır. Bu bağlamda kitlelere yönelik oluşturulan propagandanınbilinçaltı mesajlar yolu ile yapılmaya başlanması, bu değişen görünümün odak noktasını oluşturmaktadır.Sosyolojinin ise antropolojik araştırma kökenli karakteri, kültürel anlam kodlarını ve bilinçaltı mesajları önemlibir hale getirmektedir. Ayrıca kitle hareketleri ve propagandanın sosyolojide ayrı bir uzmanlık konusu halinegelmesi ve propagandanın günümüze kadar olan tarihsel süreci incelendiğinde, bir toplumu tanımlayabilmekiçin kullanılan kriterlerden birçoğunu ihtiva eder nitelikte olması, kitlelerin çok boyutlu niteliğini de gözlerönüne sermektedir. Çok boyutlu ve disiplinler arası çalışmalar, kitle hareketleri ve propagandayı, insanı anlamave nöro bilim kapsamında, nöro sosyoloji, nöro ekonomi, nöro politika ve nöro iletişim gibi yeni çalışmaalanlarının konuları haline getirmektedir. Bu bağlamda dijital toplum ve akıllı birey çağrısı daha anlamlı halegelmektedir. Hızla yaşanan teknolojik değişmelerin ortaya koyacağı dijital toplum ve akıllı bireyler, kitlelerinsoru sormadan ve sorgulamadan kabul etme özelliğinin gelecek yıllarda etkisinin azalmasına ve dünyasavaşlarından bu yana sistemli bir şekilde kullanılan propagandanın da bugün olduğu gibi görünümünün veniteliğinin değişmesine neden olacaktır
Anahtar Kelime: The Changing Appearance of Propaganda
Öz: During the globalization process, many aspects of scientific life that have changed, including mass movements and propaganda, have led to the emergence of new ideas and the observation of new fields of study. In this study, it is aimed to reveal the emerging and changing aspects of mass movements and propaganda in their characteristics by trying to trace mass movements and propaganda in the historical development process by means of literature review. Today, mass movements turn into mass actions and reflect on social life. In this context, the focal point of this changing perspective is that the propaganda created for the masses is started to be made with subconscious messages. The character of sociology based on anthropological research makes cultural meaning codes and subconscious messages important. In addition, the fact that mass movements and propaganda have become a separate subject of expertise in sociology, and when the historical process of propaganda until today is examined, it includes many of the criteria used to define a society, revealing the multidimensional character of the masses. Multidimensional and interdisciplinary studies make mass movements and propaganda the subjects of new study fields such as neuro sociology, neuro economics, neuro politics and neuro communication within the scope of human understanding and neuroscience. In this context, the digital society and smart individual call becomes more meaningful. The digital society and smart individuals, which will be put forward by the rapid technological changes, will reduce the effect of the acceptance of the masses without asking and questioning in the coming years and the propaganda, which has been used systematically since the world wars, will change its appearance and quality as it is today.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aliyev, V. (2015). Dinin Yaygınlaştırılmasında Çağdaş Bilgi Teknolojileri: Vatikan Örneği. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 157-163.
- Avcı, Ö. (2018). Propaganda Çeşitleri. İletişim ve Propaganda (Ed. Mustafa Karaca, Caner Çakı). Eğitim Yayınevi. 75-114.
- Avşar, S. (2004). Birinci Dünya Savaşı’nda İngiliz Propagandası. Kim Yayınları.
- Babayev, R. (2019). ABD Dış Politikasında Bir Tanıtım Aracı Olarak Hollywood. Social Sciences Studıes Journal, 5 (30), 850-867.http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1292
- Berkes, N. (1942). Propaganda Nedir?. Recep Usluoğlu Basımevi.
- Bektaş, A. (2002). Siyasal Propaganda. Bağlam Yayıncılık.
- Ceylan, İ. G., Ceylan, H. B. (2015). Ambalaj Tasarımında Bilinçaltı Mesaj Öğelerinin ve Nöropazarlama Yaklaşımının Kullanımlarının Karşılaştırılması. Turkish Studies, 10(2), 123- 142. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7631
- Çakı, C. (2018). Birinci Dünya Savaşı’nda Propaganda Amacı ile Kullanılan Posterlerin Korku Çekiciliği Bağlamında İncelenmesi: Büyük Britanya Örneği. Atatürk İletişim Dergisi, 15, 111-136. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.404361
- Çetin, B. N. (2014). Propaganda Olgusu ve Propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 239-265.
- Çoruh, S. (1969). Propaganda Reklam Halkla İlişkiler. Güven Matbaası.
- Dağdemir, E. (2019). NöroPolitika, Politik Eğilimler ve Karar Verme Süreci. http://noroiletisim.blogspot.com/
- Darıcı, S. (2015). Tüketicinin beynini okumak: Nöropazarlama ve etik, https://www.milliyet.com.tr/yazarlar/dusunenlerin-dusuncesi/tuketicinin-beynini-okumaknoropazarlama-ve-etik-2003526, Erişim Tarihi: 13 Ekim 2020.
- Darıcı, S., Özdemir, Z. (2020). Medya Içeriklerinin Islamofobik Olarak Değerlendirilme Kriterleri: farkindayiz.gov.tr. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(23), 2079-2107. https://doi.org/10.26466/opus.587279
- Darıcı, S., İsmayıl, E. K. (2018). Popüler Kültür, Oyunlar ve Propaganda: Terörizmin Antropolojik Kodları. Bilge Strateji, 10(19), 39-65. https://doi.org/10.35705/bs.543811
- Değirmencioğlu, K. (2016). Fotoğrafın İmgeleri Temsil, Gerçeklik ve Dijital Çağda Fotoğraf. Doğu Kitabevi.
- Demir, T., Aşan, N. (2014). Hollywood Kamerasında İslam’ın Ötekileştirilmesi. Turkish Studies, 9 (5), 741-748.
- Domenach, J. M. (2003). Politika ve Propaganda. Varlık Yayınları.
- Dolgun, U. (2016). Kitle İletişim Araçları ve Yeni Medya. Sosyoloji: Günlük Yaşamı Anlamak (Ed. Ali Arslan, Mustafa Çağlayandereli). Paradigma Akademi. 345-369.
- Doyuran, L. (2013). Küresel Yeni Dünya Düzeninde Postmodern Söylem. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 11-35. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-01-01-02
- Freı, N. (2005). Fuhrer Devleti. İlya İzmir Yayıncılık.
- Geçikli, F. (1999). Geçmişten Günümüze Propaganda Kavramı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (9), 265-276.
- Gerver, I., Bensman, J. (1995). Towards a Sociology of Expertness. Propaganda (Ed. Robert Jackall, Arthur J. Vidich). New York Universty Press. 54-73.
- Harper, D. (2000). Reimagining Visual Methods: Galileo to Neuromancer. Handbook of Qualitative Research (Ed. Norman K. Denzın, Yvonna S. Lincoln). Sage Publications.717-732.
- Jowett, G. S., O’Donnell, V. (2017). Propaganda ve İkna. Artes Yayınları.
- Kaplan, S. J. (2006). Visualizng Absence: The Function of Visual Metaphors in the Effort to Make a Fitting Response to 9/11. Propaganda and Persuasıon (Ed. Garth S. Jowett, Victoria O’Donnell). Sage Public. 243-257.
- Karaca, M. E. (2010). Reklam ve Propaganda. https://reklam.com.tr/blog/reklam-ve-propaganda
- Köseoğlu, Y., Al, H. (2013). Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya. Akademik İncelemeler Dergisi, 8 (3), 103-125.
- Kuruoğlu, H. (2006). Propaganda ve Özgürlük Aracı Olarak. Nobel Yayın.
- Küçükbezirci, Y. (2013). Bilinçaltı Mesaj Gönderme Teknikleri ve Bilinçaltı Mesajların Topluma Etkileri. Turkish Studies, 8 (9), 1879-1894.
- Lasswell, H. D. (1995). Propaganda. Propaganda (Ed. Robert Jackall, Arthur J. Vidich). New York Unıversty Press.13-25.
- Le Bon, G. (2014). Kitleler Psikolojisi (Çev. Hasan Can). Tutku Yayınları.
- Övür, A. (2016). Kitle İkna Tekniklerinin Kullanılması Bakımından Günümüz Televizyon Yayıncılığı. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2 (2), 55-79.
- Övür, A. (2017). Bilinçaltı Etkileme Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarındaki Uygulamaları. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7(1), 25-35.
- Özer, A. (2007). 11 Eylül, Bölünen Dünya, Huntington ve Çatışma. Journal of Human Sciences, 4 (2), 1141-1160.
- Özkök, E. (1985). İletişim Kuramları Açısından Kitlelerin Çözülüşü. Tan Yayınları.
- Özpek, B. B. (2012). En Uzun On Yıl: 11 Eylül Sonrası Ortadoğu. Ortadoğu Etütleri,3(2), 183-215.
- Özsoy, O. (1998). Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma. Alfa Basım Yayın.
- Qualter, T. (1980). Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35 (01), 255-307. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001406
- Rüzgar, N., & Akdemir, A. (2017). Retorik Söylemin İçerik Kalitesi ve Etkileme Amacına Yönelik Algının Akademisyenler Düzeyinde Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 258- 282. https://doi.org/10.20491 / isarder.2017.271
- Sığınç, H., Koç, B. (2017). Subliminal Mesajlar ve Gıda Tüketimi Üzerine Bir Değerlendirme. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14). 83-96. https://doi.org/10.29029/busbed.313571
- Sözcü (2015). Çocuklar Güvenle Okula Gidebilsin, https://www.sozcu.com.tr/2015/gununicinden/cocuklar-guvenle-okula-gidebilsin-865186/, Erişim Tarihi: 12 Ekim 2020.
- Street, N. L., & Matelski, M. J. (1997). Introduction. Messages From The Underground (Ed. Nancy Lynch Street, Marilyn J. Matelski). Greenwood.11-23.
- Sungur, S. (2007). Bilinçaltı reklamcılık ve toplumsal etkileri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29, 169-182.
- Temel, F. (2013). Siyasal Tercihlerin Oluşum Sürecinde Kitle İletişim Araçlarının Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 239-250.
- Ural, T. (2008). Pazarlamada Yeni Yaklaşım: Nöropazarlama Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 421-432.
- Wiktionary (2020). Transgression. https://en.wiktionary.org/wiki/transgression
- Winally (2019). Nörobilim ne işe yarar? Ya da işe yarar mı?. https://www.winally.com/2019/11/norobilim-ne-ise-yarar-ya-da-ise-yarar-mi/
- Yeşilot, F., & Dal, N. E. (2018). Duyuların Ötesinde: Bilinçaltı Etkiler ve Nöropazarlama. Göller Bölgesi Aylık Hakemli Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı, 5(62), 37-45.
- Yücel A., & Çubuk, F. (2013). Nöropazarlama ve Bilinçaltı Reklamcılık Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 172-183.
- Yücel, A., & Şimşek, A. İ. (2018). Tüketici Davranışlarını Analiz Etmede Nöropazarlama Yöntem ve Araçlarının Kullanımı. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 118-142.
- Ziyaoğlu, R. (1963). Propaganda ve Sanatı.Halk Basımevi.
APA | Köktürk G (2020). Propagandanın Değişen Görünümü. , 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
Chicago | Köktürk Gökhan V. Propagandanın Değişen Görünümü. (2020): 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
MLA | Köktürk Gökhan V. Propagandanın Değişen Görünümü. , 2020, ss.3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
AMA | Köktürk G Propagandanın Değişen Görünümü. . 2020; 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
Vancouver | Köktürk G Propagandanın Değişen Görünümü. . 2020; 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
IEEE | Köktürk G "Propagandanın Değişen Görünümü." , ss.3593 - 3608, 2020. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
ISNAD | Köktürk, Gökhan V.. "Propagandanın Değişen Görünümü". (2020), 3593-3608. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.46274 |
APA | Köktürk G (2020). Propagandanın Değişen Görünümü. Turkish Studies (Elektronik), 15(8), 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
Chicago | Köktürk Gökhan V. Propagandanın Değişen Görünümü. Turkish Studies (Elektronik) 15, no.8 (2020): 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
MLA | Köktürk Gökhan V. Propagandanın Değişen Görünümü. Turkish Studies (Elektronik), vol.15, no.8, 2020, ss.3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
AMA | Köktürk G Propagandanın Değişen Görünümü. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(8): 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
Vancouver | Köktürk G Propagandanın Değişen Görünümü. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(8): 3593 - 3608. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
IEEE | Köktürk G "Propagandanın Değişen Görünümü." Turkish Studies (Elektronik), 15, ss.3593 - 3608, 2020. 10.7827/TurkishStudies.46274 |
ISNAD | Köktürk, Gökhan V.. "Propagandanın Değişen Görünümü". Turkish Studies (Elektronik) 15/8 (2020), 3593-3608. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.46274 |