YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI
Yıl: 2020 Cilt: 33 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 917 - 941 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.19171/uefad.737648 İndeks Tarihi: 17-05-2021
YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI
Öz: Edebiyat fakültesi öğrencilerinden gerek entelektüel gelişimleri açıdan içsel bir faktör olarak, gerekse okudukları bölümün bir gereği olarak belirli düzeydeokuma alışkanlığına sahip olmaları beklenir. Söz konusu olan yabancı dil edebiyat bölümü öğrencileri ise, aynı zamanda yabancı dilde kitap ve metin türlerinin de okunması gerekliliği dil bölümü öğrencilerinden beklentinin bir kat daha arttığı anlamına gelmektedir. Bu görüşlerden yola çıkarak bu çalışmada Alman, Fransız ve İngiliz dili ve edebiyatı bölümü son sınıf öğrencilerinden oluşan 107 katılımcıya gerek ana dillerinde gerekse öğrenimini aldıkları yabancı dildeki okuma alışkanlıkları hakkında fikir edinebilmek amacıyla 12 sorudan oluşan bir anket uygulaması yapılmıştır. Betimleyici tarama modelinin temel alındığı çalışmada sorular nitel ve nicel türde hazırlanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, öğrencilerin hem ana dilde hem de öğrenimini gördükleri yabancı dilde çok okur ve orta seviyede okur kategorisine girdiğini göstermektedir. Fakat ana dilde ve yabancı dilde okunan metin türleri birbirinden farklılık göstermektedir. Öğrenciler ana dilinde daha çok basılı yayın olarak roman okuma eğiliminde iken, yabancı dilde okudukları farklı metin türlerini dijital ortamda okumayı tercih etmektedir. Yabancı dilde okuma yapılmasının en büyük sebeplerinden biri de yabancı dil bilgisini geliştirmektir. Bunun yanında edebiyat bölümü öğrencilerini okumaya en çok teşvik edenin derslerine giren öğretim elemanları olduğu tespit edilmiştir. Anketten elde edilen en önemli sonuçlardan biri de öğrencilerin okuyacakları metni kendilerinin seçmek istemesidir. Ders icabı zorla metin okumaktan zevk almadığını ve bunu gereksiz bulduğunu belirten öğrenci sayısı toplam katılımcıların yarısına yakındır.
Anahtar Kelime: A CASE STUDY ON READING HABITS OF SENIOR FOREIGN LANGUAGE UNIVERSITY STUDENTS
Öz: Students of Faculty of Letters are expected to have a certain level of reading habits both as an internal factor in intellectual development, and as a requirement of theirdepartment. Expectations from students in foreign language departments aboutthe necessity of reading foreign language books and text types have increasedrecently. This descriptive survey study aimed to investigate the native and foreignlanguage reading habits of 107 senior students in Tekirdağ Namık Kemal University, Faculty of Arts and Letters, German, French and English LiteratureDepartments.. To this aim, a survey of 12 qualitative and quantitative questionswas developed and administered to the participants prepared. Findigs showed thatstudents fell into the category of advanced and moderate level readers in bothnative and foreign language. However, text types read in native and foreignlanguage differed. Whereas students tended to read native language novels morein published form, they prefered to read different foreign language different text types in digital media. One of the most significant reasons reported for reading ina foreign language was to develop foreign language knowledge. It was also found that the most encouraging factor for students in literature departments was the lecturers. One of the most important results of the survey is that students wantd tochoose the reading text themselves. Almost half the participants stated that theydid not enjoy reading compulsory texts as a requirement of courses and found it unnecessary.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksaçlıoğlu, A. G. & Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28.
- Arslan, Y., Çelik, Z. & Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 113- 124.
- Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
- Bayat, N. & Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001. doi:doi 10.17051/ilkonline.2018.419349
- Boesken, G. (2002). Lesen am Computer – Mehrwert oder Verwirrung? Intersuchungen zur „Konkurrenz“ zwischen Buch und Hypertext. Braungart, G. Eibel, K. ve Jannidis, F. (Editörler), Jahrbuch für Computerphilologie 4 (85-114). Paderborn: Mentis.
- Chaouli, M. (2003). Kommunikation und Fiktion: Vom Schreiben und Lesen von Literatur im Internet. Weimarer Beiträge, 49(1), 5.
- Çoban, A., İleri, T. & Temir, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına betimsel bir bakış: Amasya üniversitesi örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(19), 50-69.
- Duran, E. & Alevli, O. (2014). Ekrandan okumanın sekizinci sınıf öğrencilerinde anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 1-11.
- Durmuşçelebi, M. & Sarıcaoğlu, A. (2009). Birinci ve ikinci dil okuma becerisi arasındaki ilişki (Erciyes üniversitesi örneği). Eğitim Araştırmalarında Güncel Sorunlar ve Yeni Yaklaşımlar – I.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi (1-3 Mayıs 2009). Çanakkale, Türkiye. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/212.pdf Erişim tarihi: 30.04.2020.
- Franzmann, B. (2001). Lesezapping und Portionslektüre. Veränderungen des Leseverhaltens besonders bei Jugendlichen. Media Perspektiven (2), 90-98.
- Genç, A. (1995). Yabancı dilde okuma alışkanlığı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 71- 74.
- Göçerler, H., Atik, O. & Demir, M. (2017). Die Förderung der Lesegewohnheiten mittels neuer Medien im Deutschunterricht für das Leseverstehen. H. Asutay (Editör), Balkan Educational Studies (ss. 264-279). Edirne: Trakya University Publication No: 188.
- Karolak, C. (2002). Digitale Literatur und ihre Auswirkungen auf den Leseprozess. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen (ss. 129-140). Bonn: DAAD.
- Koç, S. & Müftüoğlu, G. (2008). Dinleme ve okuma öğretimi. Web: www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/IOLTP/2277/unite04.pdf Erişim tarihi: 25.04.2020.
- Odabaş, H., Odabaş, Z. Y. & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilim Dünyası, 9(2), 431-465.
- Pekkanlı, İ. & Kartal, E. (2010). Yabancı dil öğretmen adaylarının anadil ve yabancı dilde okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma (Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken, 2(3), 91-105.
- Schön, E. (1995). Lesekultur - Einige historische Klärungen. C. Rosebrock (Editör), Lesen im Medienzeitalter. Biographische und historische Aspekte literarischer Sozialisation. Weinheim: Juventa.
- Solmaz, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir araştırma: Yüzüncü Yıl üniversitesi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 603-622.
- Yılmaz, B., Köse, E. & Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22-51.
APA | Göçerler H (2020). YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. , 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
Chicago | Göçerler Harun YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. (2020): 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
MLA | Göçerler Harun YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. , 2020, ss.917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
AMA | Göçerler H YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. . 2020; 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
Vancouver | Göçerler H YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. . 2020; 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
IEEE | Göçerler H "YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI." , ss.917 - 941, 2020. 10.19171/uefad.737648 |
ISNAD | Göçerler, Harun. "YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI". (2020), 917-941. https://doi.org/10.19171/uefad.737648 |
APA | Göçerler H (2020). YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
Chicago | Göçerler Harun YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.3 (2020): 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
MLA | Göçerler Harun YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.3, 2020, ss.917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
AMA | Göçerler H YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 33(3): 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
Vancouver | Göçerler H YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 33(3): 917 - 941. 10.19171/uefad.737648 |
IEEE | Göçerler H "YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.917 - 941, 2020. 10.19171/uefad.737648 |
ISNAD | Göçerler, Harun. "YABANCI DİL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ALIŞKANLIKLARIÜZERİNE DURUM TESPİTİ ÇALIŞMASI". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/3 (2020), 917-941. https://doi.org/10.19171/uefad.737648 |