Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 3793 - 3806 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.46588 İndeks Tarihi: 17-05-2021

İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi

Öz:
Modern eğitim anlayışı; niteliğin artırılması için kullanılan yöntem, teknik, materyal ya da eğitimaraçlarında çeşitliliğin sağlanmasını bir zorunluluk olarak ortaya koymuştur. Hem öğrencilerin hem deöğretmenlerin sorunsuz ve en kolay şekilde ulaşabildikleri, ders içi etkinliklerde en çok kullandıkları eğitimmateryali ders kitaplarıdır. Türkçe eğitimi açısından bakıldığında ise eğitim materyali olarak metinler ön planaçıkmaktadır. Metin işleme sürecinde öğretmenin aktif olduğu, öğrencinin pasifize edildiği, içeriğin iseüstünkörü bir şekilde ele alındığı klasik metin inceleme yöntemleri kullanılmaktadır. Klasik metin incelemeyöntemleriyle ele alınan metinlerde her detaya ulaşabilmek mümkün değildir. Bilinen ögelerin üzerindenhızlıca geçildiği için klasik yöntemler her defasında eksik unsurlar bırakmaktadır. Bu bağlamda, metindekianlamların tespit edilebilmesi için göstergebilimin imkanlarından yararlanmak gerekir. Çünkü göstergebilim,bilimsel perspektifle nesnel değerlendirme ve metinleri tüm detaylarıyla derinlemesine inceleme fırsatı sunar.Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından; 2017-2018 eğitimöğretim yılında ilköğretim 8. sınıf öğrencileri için tavsiye edilen Türkçe ders kitaplarından biri esas alınmış vebu kitaptaki okuma metinleri göstergebilimsel bağlamda bir incelemeye (okumaya) tabi tutulmuştur. Çalışma,8. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan 13 anlatısal okuma metniyle sınırlandırılmış, bu metinler içerik analiziyöntemiyle irdelenmiş, çalışmanın amacı doğrultusunda çeşitli kavram ve ilişkiler analiz edilmiştir. Çalışmasonucunda, metinsel iletilerdeki derin ve örtük yapıya göstergebilimsel okuma yöntemiyle ulaşılabileceği,bunun derin öğrenmelerin oluşumuna zemin hazırlayarak Türkçe öğretiminde temel dil becerilerininkazandırılmasına katkı sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştı
Anahtar Kelime:

An Experimental Approach to Reading Texts in Eighth Grade Turkish Textbooks in a Semiotic Context

Öz:
The modern concept of education has made it a necessity to ensure diversity in the method, technique, material or educational tools used to increase the quality. The educational material that both students and teachers can smoothly and easily access and that they use most in in-class activities are textbooks. In terms of Turkish education, texts come to the forefront as educational materials. In the text processing, classical text analysis methods are used, in which the teacher is active, the student is passivated, and the content is shallowly handled. It is not possible to reach every detail in the texts handled with classical text analysis methods. Classical methods always leave missing elements, as known elements are scanned quickly. In this regard, it is necessary to benefit from the provision of semiotics in order to determine the meanings in the text, because semiotics offers objective evaluations and examination of the text in all its details with its scientific point of view. In this study, the Turkish textbook prepared for primary education 8th grade students in the 2017-2018 academic year, one of the recommendations of the Ministry of National Education, Head Council of Education and Morality, were taken as a basis and within this framework, the reading texts in the textbook were examined in a semiotic (reading) context. The study is restricted to 13 narrative reading texts in the 8th grade Turkish textbook. The narrative reading texts are examined with content analysis method, various concepts and relations are analyzed in accordance with the aim of the study. As a result of the study, it was concluded that the deep and implicit structure of textual messages can be reached by semiotic reading method, and this can contribute to the acquisition of basic language skills in Turkish teaching by laying the groundwork for the formation of deep learning.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Tekinarslan E, YIGIT M (2020). İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. , 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
Chicago Tekinarslan Efe Sıddık,YIGIT MURAT İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. (2020): 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
MLA Tekinarslan Efe Sıddık,YIGIT MURAT İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. , 2020, ss.3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
AMA Tekinarslan E,YIGIT M İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. . 2020; 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
Vancouver Tekinarslan E,YIGIT M İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. . 2020; 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
IEEE Tekinarslan E,YIGIT M "İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi." , ss.3793 - 3806, 2020. 10.7827/TurkishStudies.46588
ISNAD Tekinarslan, Efe Sıddık - YIGIT, MURAT. "İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi". (2020), 3793-3806. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.46588
APA Tekinarslan E, YIGIT M (2020). İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. Turkish Studies (Elektronik), 15(8), 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
Chicago Tekinarslan Efe Sıddık,YIGIT MURAT İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. Turkish Studies (Elektronik) 15, no.8 (2020): 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
MLA Tekinarslan Efe Sıddık,YIGIT MURAT İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. Turkish Studies (Elektronik), vol.15, no.8, 2020, ss.3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
AMA Tekinarslan E,YIGIT M İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(8): 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
Vancouver Tekinarslan E,YIGIT M İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi. Turkish Studies (Elektronik). 2020; 15(8): 3793 - 3806. 10.7827/TurkishStudies.46588
IEEE Tekinarslan E,YIGIT M "İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi." Turkish Studies (Elektronik), 15, ss.3793 - 3806, 2020. 10.7827/TurkishStudies.46588
ISNAD Tekinarslan, Efe Sıddık - YIGIT, MURAT. "İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Metinlerine Göstergebilimsel Bağlamda Bir Yaklaşım Denemesi". Turkish Studies (Elektronik) 15/8 (2020), 3793-3806. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.46588