Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 185 - 224 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14812/cufej.623935 İndeks Tarihi: 17-05-2021

The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills

Öz:
This study aimed to examine how the learning outcomes set in the mother tongue teaching curricula are distributed across the thinking skills they are intended to develop and in which contexts these thinking skills are addressed in the curriculum. In this study employed the document analysis method, one of the qualitative research methods.The scope of the study consists of the language development learning outcomes stated in the pre-school curriculum which has been in effect since 2013 and in Turkish and Turkish Language and Literature curricula that became effective in 2018; thus, a total of 625 learning outcomes. The study conducted an intense data analysis process consisted of seven stages, including repeated reading, coding, and continuous comparison. The results of the study showed that the learning outcomes set in the mothertongueteachingcurriculaaimtodevelop16differentthinkingskills.Distinguishing seems to be the thinking skill aimed to be developed the most by the learning outcomes in the mother tongue teaching curricula. The questioning, decision making, comparing, synthesising, problem-solving, and adapting skills seem to be not much emphasized in the curricula.
Anahtar Kelime:

Ana Dili Öğretim Programlarında Yer Alan Kazanımların Zihinsel Beceriler Temelinde Gösterdiği Dağılımın İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada ana dili öğretim programlarında yer alan kazanımların geliştirmeyi amaçladığı zihinsel beceriler temelinde nasıl bir dağılım gösterdiği ve bu zihinsel becerilerin öğretim programlarında hangi yönleriyle kullanıldığını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma modeli içinde yer alan doküman incelemesi yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma kapsamını, 2013 yılından bu yana yürürlükte olan okul öncesi eğitim programı dil gelişimi kazanımları ile 2018 yılında yürürlüğe giren Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretim programlarında yer alan toplam 625 kazanım oluşturmaktadır. Araştırmanın veri analizi sürecinde tekrarlı okuma, kodlama ve sürekli karşılaştırma yönteminin kullanıldığı yedi adımdan oluşan yoğun bir analiz süreci takip edilmiştir. Araştırma bulguları ana dili öğretim programları kazanımlarının 16 farklı zihinsel beceriyi geliştirmeyi amaçladığını göstermektedir. Ana dili öğretim programlarında yer alan kazanımların en fazla geliştirmeyi amaçladığı zihinselbecerinin, ayırt etmeolduğu görülmektedir. Sorgulama,kararverme, karşılaştırma, sentez, problem çözme ve uyarlama zihinsel becerilerinin programda kendilerine az yer bulduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Bayrak Özmutlu E (2020). The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. , 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
Chicago Bayrak Özmutlu Emel The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. (2020): 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
MLA Bayrak Özmutlu Emel The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. , 2020, ss.185 - 224. 10.14812/cufej.623935
AMA Bayrak Özmutlu E The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. . 2020; 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
Vancouver Bayrak Özmutlu E The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. . 2020; 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
IEEE Bayrak Özmutlu E "The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills." , ss.185 - 224, 2020. 10.14812/cufej.623935
ISNAD Bayrak Özmutlu, Emel. "The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills". (2020), 185-224. https://doi.org/10.14812/cufej.623935
APA Bayrak Özmutlu E (2020). The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
Chicago Bayrak Özmutlu Emel The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 49, no.1 (2020): 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
MLA Bayrak Özmutlu Emel The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.49, no.1, 2020, ss.185 - 224. 10.14812/cufej.623935
AMA Bayrak Özmutlu E The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 49(1): 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
Vancouver Bayrak Özmutlu E The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 49(1): 185 - 224. 10.14812/cufej.623935
IEEE Bayrak Özmutlu E "The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, ss.185 - 224, 2020. 10.14812/cufej.623935
ISNAD Bayrak Özmutlu, Emel. "The Distribution of the Mother Tongue Curricula Learning Outcomes Based on the Thinking Skills". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 49/1 (2020), 185-224. https://doi.org/10.14812/cufej.623935