Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 17 - 22 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.34087/cbusbed. 748244 İndeks Tarihi: 17-05-2021
Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
Öz: Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları ile akademiköz-yeterlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma kesitsel tipte tasarlanmıştır. Çalışma, Eylül 2017-Haziran 2018 tarihleri arasındaTürkiye'deki bir üniversitenin hemşirelik bölümündeki 570 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, Öğrenci BilgiFormu, Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği (BATÖ) ve Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (AÖÖ) kullanılaraktoplanmıştır.Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin ortalama BATÖ skoru 91.63 ± 13.85’dir. Öğrencilerin ortalama AÖÖ puanı19.11 ± 3.76’dır. Öğrencilerin toplam BATÖ ile AÖÖ puan ortalamaları arasında pozitif iyi derecede korelasyonsaptanmıştır (r = 0.416, p = 0.001).Sonuç: Çalışmamız hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının ve akademik öz-yeterlikdüzeylerinin yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca, çalışmada bilimsel araştırmaya yönelik olumlu tutum ileakademik öz-yeterlik düzeyi arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelime: The Relationship Between the Nursing Students’ Attitudes Toward Scientific Research and Their Levels of Academic Self-Efficacy
Öz: Objective: The purpose of this study was investigated the relationship between the nursing students’ attitudes toward scientific research and their levels of academic self-efficacy. Materials and Methods: This study was designed a cross-sectional type. The study was conducted with 570 the students in the nursing department of a university in the Turkey between September 2017-June 2018. Data were collected using a Student Information Form, the Attitude Toward Scientific Research Scale (ATSRS), and the Academic Self-Efficacy Scale (ASES). Results: The nursing students’ mean ATSRS score was 91.63 ± 13.85. The mean ASES score of the students was 19.11 ± 3.76. Moderate positive correlations were detected between mean total ASES score and mean total ATSRS score in students (r=0.416, p=0.001). Conclusion: Our study showed that nursing students have an overall positive attitude toward scientific research and high academic self-efficacy levels. Moreover, we found a positive correlation between positive attitude toward scientific research and level of academic self-efficacy.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1.İlhan, A, Çelik, C, Aslan A, Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, İnönü University Journal of the Faculty of Education, 2016, 17 (2), 145-156.
- 2.Açıksöz, S, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik Öğrencilerinde Öz Yeterlilik Algısı ile Klinik Uygulamaya İlişkin Kaygı ve Stres Durumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58 (1), 129-135.
- 3.Çelik, S, Önder, G, Durmaz, K, Yurdusever, K, Uysal, N, Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi, HSP, 2014, 1 (2), 23-31.
- 4.Karadağ, E, Derya, Y.A, Ucuzal, M, Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Öz Etkililik-Yeterlik Düzeyleri, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2011, 4 (1), 13-20.
- 5.Zulkosky, K, Self-Efficacy: a Concept Analysis, Nursing Forum, 2009, 44 (2), 93-102.
- 6.Kızılcı, S, Mert, H, Küçükgüçlü, Ö, Yardımcı, T, Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Öz Etkililik Düzeyinin Cinsiyet Açısından İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2015, 8 (2), 95-100.
- 7.Kanat, S. Grafik Tasarım Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Genel ve Akademik Öz-Yeterlik Algıları, YYU Journal of Education Faculty, 2018,15 (1), 790-818.
- 8.Kes, D, Öztürk, Şahin, Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı ve Tutumlarının Belirlenmesi, Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019, 4 (1), 68-78.
- 9.Saraçaloğlu, A.S, Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları Ve Tutumları İle Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2008, 5 (2), 179-208.
- 10. Sabzvari, S, Kauser, S, Khuwaja, A.K, Experiences, Attitudes and Barriers Towards Research Amongst Junior Faculty of Pakistani Medical Universities, BMC Medical Education, 2009, 9 (1), 68-74.
- 11. Aydın, Y, Adıgüzel, A, Altun Topal, E, Ebe ve Hemşirelerin Bilimsel Çalışmalara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Journal of Human Rhythm, 2015, 1 (4), 168-175.
- 12. Güzel, H, Oral, İ, Mühendis Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik Algıları ile Fizik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Journal of Social Science, 2017, 58 (1), 19-30.
- 13. Yılmaz, M, Gürçay, D, Ekici, G, Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2007, 33 (1), 253-259.
- 14. Konuk Şener, D, Arslan, S, Cangür, Ş, Aydın, M, Bir Grup Lisans Hemşirelik Öğrencisinin Mesleki Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumları, Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 2016, 8 (4), 317-324.
- 15. Korkmaz, Ö, Şahin, A, Yeşil, R, Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Elementary Education Online, 2011, 10 (3), 961-973.
- 16. Kürşad, M.Ş, Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum ve Epistemolojik İnanç Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015, 15 (2), 217-246.
- 17. Yava, A, Çiçek, H, Tosun, N, Kardiyoloji ve Kalp Damar Cerrahisi Hemşirelerinin Araştırma Sonuçlarını Kullanmalarını Etkileyen Faktörler, Anatolian Journal of Clinical Investigation, 2008, 2 (4), 160- 166.
- 18. Wangensteen, S, Johansson, I.S, Björkström, M.E, Nordström, G, Research Utilization and Critical Thinking Among Newly Graduated Nurses: Predictors For Research Use. a Quantitative Cross-Sectional Study, Journal of Clinical Nursing, 2011, 20 (17-18), 2436-2447.
- 19. Jerusalem, M, Schwarzer, R, Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit; Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie. Press: Forschungsbericht, Berlin, 1981; pp 5.
- 20. Björkström, M.E, Johansson, I.S, Hamrin, E.K, Athlin, E.E, Swedish Nursing Students' Attitudes to and Awareness of Research and Development Within Nursing, Journal of Advanced Nursing, 2003, 41 (4), 393-402.
- 21. Doni, N, Şimşek, Z, Gürses, G, Özer, M, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Öz Etkililik-Yeterlik Düzeyleri, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009, 4 (2), 21-34.
- 22. Ünver, S, Semerci, R, Özkan, Z, Avcıbaşı, İ, Attitude of Nursing Students Toward Scientific Research: A Cross Sectional Study in Turkey, Journal of Nursing Research, 2017, 1 (1), 1-5.
- 23. Zengin, N, Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Öz-Etkililik-Yeterlilik Algısı ve Klinik Uygulamada Yaşanılan Stresle İlişkisinin İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007, 10 (1), 49- 57.
- 24. Kocaman, G, Seren, S, Lash, A.A, Barriers to Research Utilisation by Staff Nurses in a University Hospital, Journal of Clinical Nursing, 2010, 19 (1), 1908-1918.
APA | Aktaş D, SANÇAR B (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. , 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
Chicago | Aktaş Demet,SANÇAR Behire Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. (2021): 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
MLA | Aktaş Demet,SANÇAR Behire Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. , 2021, ss.17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
AMA | Aktaş D,SANÇAR B Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. . 2021; 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
Vancouver | Aktaş D,SANÇAR B Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. . 2021; 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
IEEE | Aktaş D,SANÇAR B "Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki." , ss.17 - 22, 2021. 10.34087/cbusbed. 748244 |
ISNAD | Aktaş, Demet - SANÇAR, Behire. "Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki". (2021), 17-22. https://doi.org/10.34087/cbusbed. 748244 |
APA | Aktaş D, SANÇAR B (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
Chicago | Aktaş Demet,SANÇAR Behire Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8, no.1 (2021): 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
MLA | Aktaş Demet,SANÇAR Behire Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol.8, no.1, 2021, ss.17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
AMA | Aktaş D,SANÇAR B Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021; 8(1): 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
Vancouver | Aktaş D,SANÇAR B Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021; 8(1): 17 - 22. 10.34087/cbusbed. 748244 |
IEEE | Aktaş D,SANÇAR B "Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki." Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8, ss.17 - 22, 2021. 10.34087/cbusbed. 748244 |
ISNAD | Aktaş, Demet - SANÇAR, Behire. "Hemşirelik Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki". Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8/1 (2021), 17-22. https://doi.org/10.34087/cbusbed. 748244 |