Yıl: 2021 Cilt: 20 Sayı: 78 Sayfa Aralığı: 1155 - 1174 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.778828 İndeks Tarihi: 19-05-2021

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kanıt kullanma becerisine ilişkin görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı buaraştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim desenine uygun olarak yürütülmüştür.Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar dönemi Elazığ il merkezinde görev yapan9’u kadın 11’i erkek toplam 20 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu gönüllülük esasınadayalı olarak, amaçsal örnekleme stratejilerinden biri olan uygun örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmaverileri görüşme tekniği ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiş olup, veriler içerikanalizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin kanıt kullanmabecerisini kaynakları kullanabilme yeteneği olarak ifade ettikleri ve kanıt kullanımının analiz, akıl yürütme,araştırma, eleştirel düşünme, tarihsel empati gibi becerilerin gelişimini etkileyebileceğini belirttiklerigörülmüştür. Öğretmenlerin bu becerinin kazandırılmasında farklı yöntem ve tekniklerden yararlandıkları veçeşitli kanıt türlerini kullandıkları belirlenmiştir. Kanıt kullanma becerisinin kazandırılmasındaöğretmenlerin, öğrenci düzeyinin uygun olmaması, kanıtlara ulaşamama, izin ve maliyet sorunu gibi bazıproblemler yaşadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler, kanıt kullanma becerisinin etkili bir şekildekazandırılabilmesi için öğrencinin aktif kılınarak daha fazla görsel-işitsel kanıtların tercih edilmesinin,öğrenci gelişim düzeyinin dikkate alınmasının, farklı yöntem ve tekniklerin daha fazla kullanılmasınınönemli olduğunu belirtmişlerdir. Bu sonuçlardan hareketle, tercih edilen kanıtların öğrenci düzeyine uygunolmasına dikkat edilmeli ve öğrencinin aktif olması sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime:

SOCIAL STUDIES TEACHERS’ VIEWS ON THE SKILL OF USING EVIDENCE

Öz:
Aimed to determine social studies teachers’ views on the skill of using evidence, the study employed the phenomenology design, one of the qualitative research designs. The study group consisted of a total of 20 social studies teachers, 9 female and 11 male, who were working in the city center of Elazig city center during the spring semester of the 2019-2020 academic year. The study group was determined on a voluntary basis using convenience sampling, which is one of the purposeful sampling strategies. The study data were collected by interview technique using a semi-structured interview form, and the data were analyzed with the content analysis method. According to the study results, social studies teachers referred to the skill of using evidence as the ability to use resources and stated that using evidence may affect the development of skills such as analysis, reasoning, research, critical thinking, and historical empathy. The study revealed that teachers made use of different methods and techniques and used various types of evidence for students to gain this skill. While making students gain the skill of using evidence, teachers experienced some problems such as the evidence not being appropriate to the student level, inability to access evidence, permission, and cost. Teachers expressed that in order for students to gain the skill of using evidence effectively it is important to make the student active, to prefer more audio-visual evidence, to consider the level of student development, and to use different methods and techniques more. Based on these results, attention should be paid to ensure that the chosen evidence is appropriate for the student level and the student should be active.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Öner Ü, KINACI M (2021). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. , 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
Chicago Öner Ümmühan,KINACI Müşerref Kübra SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. (2021): 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
MLA Öner Ümmühan,KINACI Müşerref Kübra SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. , 2021, ss.1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
AMA Öner Ü,KINACI M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. . 2021; 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
Vancouver Öner Ü,KINACI M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. . 2021; 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
IEEE Öner Ü,KINACI M "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.1155 - 1174, 2021. 10.17755/esosder.778828
ISNAD Öner, Ümmühan - KINACI, Müşerref Kübra. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ". (2021), 1155-1174. https://doi.org/10.17755/esosder.778828
APA Öner Ü, KINACI M (2021). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20(78), 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
Chicago Öner Ümmühan,KINACI Müşerref Kübra SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20, no.78 (2021): 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
MLA Öner Ümmühan,KINACI Müşerref Kübra SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.20, no.78, 2021, ss.1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
AMA Öner Ü,KINACI M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(78): 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
Vancouver Öner Ü,KINACI M SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(78): 1155 - 1174. 10.17755/esosder.778828
IEEE Öner Ü,KINACI M "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20, ss.1155 - 1174, 2021. 10.17755/esosder.778828
ISNAD Öner, Ümmühan - KINACI, Müşerref Kübra. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN KANIT KULLANMA BECERİSİNE İLĠİKİN GÖRÜŞLERİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20/78 (2021), 1155-1174. https://doi.org/10.17755/esosder.778828