Yıl: 2021 Cilt: 46 Sayı: 206 Sayfa Aralığı: 303 - 316 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2020.9088 İndeks Tarihi: 21-05-2021

Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, erken çocukluk dönemindeki çocuklarla yürütülen yoga çalışmasının çocukların bilişsel işlevlerine etkisini incelemektir. Bu araştırma, Ön Test-Son Test Kontrol Gruplu Deney Deseni (ÖSKD) ile yapılan yarı-deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi, İzmir ilindeki iki okul öncesi kurumunda öğrenim görmekte olan 4-5 yaş grubunda 10’u deney 18’i kontrol grubuna dâhil edilen 28 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada çocukların bilişsel işlevlerini belirlemek amacıyla “Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği (BİUÖ)” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada deney grubuna dahil edilen çocuklara 12 hafta boyunca haftanın 1 günü, 1 saat olmak üzere sertifikalı uzman yoga eğitmeni önderliğinde yoga eğitimi verilmiştir. Kontrol grubuna dâhil edilen çocuklara ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıra testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; deney grubuna dâhil edilen çocukların BİUÖ toplam puanları ve Görevler Bölümü alt ölçeklerinden aldıkları son test puan ortalamaları ön test toplam puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.Kontrol grubuna dâhil edilen çocukların son test puan ortalamaları ile ön test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında, kısa süreli işitsel bellek, bakış açısı alma ve sözel planlama alt ölçeklerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olmadığı; sınıflandırma, kısa süreli işitsel bellek yeniden hatırlama, kısa süreli görsel bellek ve örüntü tamamlama alt ölçekleri ve BİUÖ son test toplam puanları arasında istatistik olarak anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmektedir. Araştırmanın bulguları literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abadi, M. S., Madgaonkar, J. ve Venkatesan, S. (2008). Effect of yoga on children with attention deficit/hyperactivity disorder. Psychological Studies-University of Calicut, 53(2), 154.
  • Akşin Yavuz, E. (2016). Bilişsel işlevlerin uygulanması ölçeği’nin geçerlik-güvenirlik çalışması ve 48-66 aylık çocukların bilişsel işlevlerinin gelişiminin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akşin Yavuz, E. ve Zembat, R. (2017). Bilişsel işlevlerin değerlendirilmesi ölçeği Türkçe uyarlaması ve geçerlik-güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 475-503.
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik ve güvenirlik (2. bs.). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aydın, D. ve Özgen, Z. E. (2018). Çocuklarda yoganın etkileri: Sistematik derleme. International Conference on Empiricial Economics&Social Science içinde (s. 96-103). Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Balıkesir.
  • Balkrisna, A. (2010). Syllabus for yoga. Concept of yoga education in India. Haridwar: Divya Prakashan.
  • Beattie, H. L. (2014). The effect of yoga lessons on young children's executive functioning. https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1067&context=psychdiss adresinden erişildi.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar (N. Işıkoğlu, Çev.). Ankara: Nobel.
  • Bersma, D. ve Visscher, M. (2003). Yoga games for children: Fun and fitness with postures, movements and breath. California: Hunter House.
  • Biegel, G. M. ve Brown, K. W. (2012). Assessing the efficacy of an adapted in-class mindfulness-based training program for school-age children: A pilot study. https://www.mindfulschools.org/pdf/Mindful%20Schools%20Pilot%20Study%20Whitepaper.pdf adresinden erişildi.
  • Birdee, G. S., Yeh, G. Y., Wayne, P. M., Phillips, R. S., Davis, R. B. ve Gardiner, P. (2009). Clinical applications of yoga for the pediatric population: A systematic review. Academic Pediatrics, 9(4), 212-220.
  • Blake, B. ve Pope, T. (2008). Developmental psychology: Incorporating Piaget’s and Vygotsky’s theories in classrooms. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1(1), 59-67.
  • Chaya, M. S., Nagendra, H., Selvam, S., Kurpad, A. ve Srinivasan, K. (2012). Effect of yoga on cognitive abilities in schoolchildren from a socioeconomically disadvantaged background: A randomized controlled study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 18(12), 1161-1167.
  • Das, M., Deepeshwar, S., Subramanya, P. ve Manjunath, N. K. (2016). Influence of yoga-based personality development program on psychomotor performance and self-efficacy in school children. Frontiers in Pediatrics, 4, 62.
  • Diamond, A. ve Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964.
  • Eggleston, B. (2015). The benefits of yoga for children in schools. International Journal of Health, Wellness & Society, 5(3), 1-7. doi:10.18848/2156-8960/CGP/v05i03/41125
  • Ertem Gürhan, Ö. (2018). Çocuk yogası hakkında. http://ozgeertem.com/acd-detay/cocuk-yogasi adresinden erişildi.
  • Farahani, P. V., Hekmatpou, D., Khonsari, A. H. ve Gholami, M. (2019). Effectiveness of super brain yoga for children with hyperactivity disorder. Perspectives in Psychiatric Care, 55(2), 140-146.
  • Fay, M. P. ve Proschan, M. A. (2010). Wilcoxon-Mann-Whitney or t-test? On assumptions for hypothesis tests and multiple interpretations of decision rules. Statistics Surveys, 4, 1-39.
  • Feuerstein, G. (2003). The deeper dimension of yoga: Theory and practice. California: Shambhala Publications.
  • Feuerstein, R., Rand, Y. A. ve Hoffman, M. B. (1979). The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device, theory, instruments, and techniques. Illinois: Scott Foresman & Co.
  • Galantino, M. L., Galbavy, R. ve Quinn, L. (2008). Therapeutic effects of yoga for children: A systematic review of the literature. Pediatric Physical Therapy, 20(1), 66-80.
  • Gillen, L. ve Gillen, J. (2008). Yoga calm for children: Educating heart, mind, and body. Portland: Three Pebble Press, LLC.
  • Gulati, K., Sharma, S. K., Telles, S. ve Balkrishna, A. (2019). Self-esteem and performance in attentional tasks in school children after 4½ months of yoga. International Journal of Yoga, 12(2), 158-161.
  • Hagen, I. ve Nayar, U. S. (2014). Yoga for children and young people’s mental health and well-being: Research review and reflections on the mental health potentials of yoga. Frontiers in Psychiatry, 5, 35.
  • Halliwell, E., Jarman, H., Tylka, T. L. ve Slater, A. (2018). Evaluating the impact of a brief yoga intervention on preadolescents’ body image and mood. Body Image, 27, 196-201. doi:10.1016/j.bodyim.2018.10.003
  • Haywood, H. C. ve Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice: Clinical and educational applications. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kauts, A. ve Sharma, N. (2009). Effect of yoga on academic performance in relation to stress. International Journal of Yoga, 2(1), 39-43. doi:10.4103/0973-6131.53860
  • Lidz, C. S. (1995). Dynamic assessment and the legacy of LS Vygotsky. School Psychology International, 16(2), 143-153.
  • Manjunath, N. ve Telles, S. (2004). Spatial and verbal memory test scores following yoga and fine arts camps for school children. Indian J Physiol Pharmacol, 48(3), 353-356.
  • Nachar, N. (2008). The Mann-Whitney U: A test for assessing whether two independent samples come from the same distribution. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 4(1), 13-20.
  • Nanthakumar, C. (2018). The benefits of yoga in children. Journal of Integrative Medicine, 12, 14-19.
  • Napoli, M., Krech, P. K. ve Holley, L. C. (2005). Mindfulness training for elementary school students: The attention academy. Journal of Applied School Psychology, 22(1), 99-125.
  • Naveen, K. V., Nagendra, R. N. H. ve Telles, S. (1997). Yoga breathing through a particular nostril increases spatial memory scores without lateralized effects. Psychological Reports, 81(2), 555-561.
  • Pandit, S. A. ve Satish, L. (2014). When does yoga work? Long term and short term effects of yoga intervention among pre-adolescent children. Psychological Studies, 59(2), 153-165.
  • Pandya, S. P. (2018). Yoga, emotional awareness and happiness in children: A multi-city study of the Chinmaya Bala Vihar programme. Child & Youth Care Forum 47(6), 897-917. doi:10.1007/s10566-018- 9468-8
  • Payton, J., Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B. … Pachan, M. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago, IL: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
  • Peck, H. L., Kehle, T. J., Bray, M. A. ve Theodore, L. A. (2005). Yoga as an intervention for children with attention problems. School Psychology Review, 34(3), 415-424.
  • Ploughman, M. (2008). Exercise is brain food: The effects of physical activity on cognitive function. Developmental Neurorehabilitation, 11(3), 236-240.
  • Rashedi, R. N., Wajanakunakorn, M. ve Hu, C. J. (2019). Young children’s embodied experiences: A classroom-based yoga intervention. Journal of Child and Family Studies, 28, 3392-3400. doi:10.1007/s10826-019-01520-7
  • Razza, R. A., Bergen-Cico, D. ve Raymond, K. (2015). Enhancing preschoolers’ self-regulation via mindful yoga. Journal of Child and Family Studies, 24(2), 372-385.
  • Shavanani, A. B. ve Udupa, K. (2003). Acute effect of Mukh bhastrika (a yogic bellows type breathing) on reaction time. Indian Journal of Physiology and Pharmacology, 47, 297-300.
  • Smith, C., Hancock, H., Blake-Mortimer, J. ve Eckert, K. (2007). A randomised comparative trial of yoga and relaxation to reduce stress and anxiety. Complementary Therapies in Medicine, 15(2), 77-83.
  • Stapp, A. C. ve Wolff, K. (2019). Young children’s experiences with yoga in an early childhood setting. Early Child Development and Care, 189(9), 1397-1410.
  • Telles, S., Singh, N., Bhardwaj, A. K., Kumar, A. ve Balkrishna, A. (2013). Effect of yoga or physical exercise on physical, cognitive and emotional measures in children: A randomized controlled trial. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 7(1), 37. doi:10.1186/1753-2000-7-37
  • Tiekstra, M., Minnaert, A. ve Hessels, M. G. (2016). A review scrutinising the consequential validity of dynamic assessment. Educational Psychology, 36(1), 112-137.
  • Tokcan, A. (2010). Çocuklar için yoga. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Toscano, L. ve Clemente, F. (2008). Dogs, cats, and kids: Integrating yoga into elementary physical education. Strategies, 21(4), 15-18. doi:10.1080/08924562.2008.10590779
  • Trawick-Smith, J. W. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim: Çok kültürlü bir bakış açısı (B. Akman, Ed. ve Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. Dynamic assessment of young children içinde (s. 63-75). Boston, MA: Springer.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • White, L. S. (2009). Yoga for children. Pediatric Nursing, 35(5), 277-295. http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=a11edcf5-5742-4c17-9319 f5f89377d422%40sessionmgr4007 adresinden erişildi.
  • Wolff, K. ve Stapp, A. (2019). Investigating early childhood teachers’ perceptions of a preschool yoga program. SAGE Open, 9(1), 1-9. doi:10.1177/2158244018821758
  • Yogapoint. (2019). Kids yoga. https://www.yogapoint.com/yoga-poses/yoga-for-kids.htm adresinden erişildi.
APA OZGUN S, OZKUL CURA F, ORAL E, Semin I (2021). Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. , 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
Chicago OZGUN SONGUL YASEMIN,OZKUL CURA FATMA BETÜL,ORAL EZGI,Semin Ilgi Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. (2021): 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
MLA OZGUN SONGUL YASEMIN,OZKUL CURA FATMA BETÜL,ORAL EZGI,Semin Ilgi Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. , 2021, ss.303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
AMA OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. . 2021; 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
Vancouver OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. . 2021; 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
IEEE OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I "Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi." , ss.303 - 316, 2021. 10.15390/EB.2020.9088
ISNAD OZGUN, SONGUL YASEMIN vd. "Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi". (2021), 303-316. https://doi.org/10.15390/EB.2020.9088
APA OZGUN S, OZKUL CURA F, ORAL E, Semin I (2021). Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(206), 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
Chicago OZGUN SONGUL YASEMIN,OZKUL CURA FATMA BETÜL,ORAL EZGI,Semin Ilgi Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. Eğitim ve Bilim 46, no.206 (2021): 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
MLA OZGUN SONGUL YASEMIN,OZKUL CURA FATMA BETÜL,ORAL EZGI,Semin Ilgi Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. Eğitim ve Bilim, vol.46, no.206, 2021, ss.303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
AMA OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
Vancouver OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 303 - 316. 10.15390/EB.2020.9088
IEEE OZGUN S,OZKUL CURA F,ORAL E,Semin I "Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi." Eğitim ve Bilim, 46, ss.303 - 316, 2021. 10.15390/EB.2020.9088
ISNAD OZGUN, SONGUL YASEMIN vd. "Yoga Eğitiminin Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel İşlevlerine Etkisi". Eğitim ve Bilim 46/206 (2021), 303-316. https://doi.org/10.15390/EB.2020.9088