Yıl: 2021 Cilt: 46 Sayı: 206 Sayfa Aralığı: 131 - 159 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2021.9640 İndeks Tarihi: 20-05-2021

Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları

Öz:
Bu çoklu durum çalışmasının amacı Türk ve Finli öğretmenlerinaçık hava oyunlarına ilişkin inanç ve uygulamalarını incelemektir.Katılımcılar yedi Türk ve yedi Finli okul öncesi öğretmenindenoluşmuştur. Veriler, öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmışgörüşmelerden ve öğretmenlerin açık hava oyun uygulamalarınıngözlemlerinden elde edilmiştir. İki grup öğretmen arasındakitemel farkın açık hava oyunlarına ilişkin engellerle ve açık havaoyun uygulamalarıyla ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türköğretmenler açık hava oyunlarını uygulamak için birçok engellekarşılaştıklarını belirtirken, Finli öğretmenler böyle bir engeldenbahsetmemişlerdir. Bu nedenle, Finli öğretmenler her mevsimdüzenli olarak, Türk öğretmenler ise güzel havalarda açık havaoyunlarını uygulamaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aasen, W., Grindheim, L. T. ve Waters, J. (2009). The outdoor environment as a site for children’s participation, meaning-making and democratic learning: Examples from Norwegian kindergartens. Education 3-13, 37(1), 5-13.
  • Aktaş-Arnas Y. ve Tepebağ D. (2017). Examination of preschool teachers concerning the use for educational purposes the school yards. International Journal of Early Childhood Education Studies, 2, 50-67.
  • Amus, G. (2013). An alternative journey into forest kindergartens and Reggio Emilia approach. U. Harkönen (Ed.), Reorientation of teacher education towards sustainability theory and practice içinde (Cilt 7, s. 5-25). Joensuu: Publications of University of Eastern Finland.
  • Ashmann, S. (2018) Developing a nature-based four-year-old kindergarten program: OAK learning center at bay beach wildlife sanctuary in green bay, WI (USA). The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(1), 35-43.
  • Ata Doğan, S. ve Boz, M. (2019). An investigation of pre-school teachers’ views and practices about pre school outdoor play. Elementary Education Online, 18(2), 1305-1351.
  • Bae, B. (2010). Realizing children’s right to participation in early childhood settings: Some critical issues in Norwegian context. Early Years, 30(3), 205-218.
  • Bennett, J. (2010). Pedagogy in early childhood services with special reference to Nordic approaches. Psychological Science and Education, 3, 16-21.
  • Bento, G. ve Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomedical Journal, 2(5), 157-160.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3. bs.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Borge, A. I., Nordhagen, R. ve Lie, K. K. (2003). Children in the environment: Forest day-care centers: Modern day care with historical antecedents. History of the Family, 8(4), 605-618.
  • Brussoni, M., Olsen, L. L., Pike, I. ve Sleet, D. A. (2012). Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 9(9), 3134-3148.
  • Cevher-Kalburan, N. (2014). Young children’s opportunities and parent’s opinions regarding outdoor play. Journal of Studies on Social Policy, 32, 113-135.
  • Cevher-Kalburan, N. (2015) Developing pre-service teachers’ understanding of children’s risky play. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 15(3), 239-260. doi:10.1080/14729679.2014.950976
  • Cevher-Kalburan, N. ve Ivrendi, A. (2016). Risky play and parenting styles. Journal of Child and Family Studies, 25(2), 355-366. doi:10.1007/s10826-015-0236-1
  • Cevher-Kalburan, N. ve Yurt, Ö. (2011). School playgrounds as learning environments: Early childhood teachers’ beliefs and practices. 7th International Conference on Education etkinliğinde sunulmuş bildiri, INEAG, Samos-Greece.
  • Chakravarthi, S. (2009). Preschool teachers’ beliefs and practices of outdoor play and outdoor environments (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of North Carolina, Greensboro.
  • Clark, C. M. ve Peterson, P. L. (1986). Teachers’ thought processes. M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching içinde (s. 255-296). New York: Macmillan.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), 68-80.
  • Copeland, K. A., Kendeigh, C. A., Bria, E., Saelens, B. A., Kalkwarf, H. J. ve Sherman, S. N. (2012). Physical activity in child-care centers: Do teachers hold the key to the playground?. Health Education Research, 27(1), 81-100.
  • Copeland, K. A., Sherman, S. N., Kendeigh, C. A., Saelens, B. E. ve Kalkwarf, H. J. (2009). Flip flops, dress clothes, and no coat: Clothing barriers to children's physical activity in child-care centers identified from a qualitative study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 6, 74.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çetken, H. Ş. ve Sevimli-Çelik, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin dış mekân oyunlarına karşı bakış açılarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(2), 318-341.
  • Davies, M. (1997). The teacher's role in outdoor play: Preschool teachers' beliefs and practices. Journal of Australian Research in Early Childhood Education, 1, 10-20.
  • Dean, S. (2019). Seeing the forest and the trees: A historical and conceptual look at Danish forest schools. The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(3), 53-63.
  • Dilek, Ö. ve Atasoy, V. (2020). Forest school applications in pre-school period: A case study. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(2), 195-215.
  • Erbay, F. ve Saltalı, N. D. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyunun yeri ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 249-264.
  • Eroğlu S. B. (2018). İstanbul'da bir devlet anaokulundaki orman okulu programının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Finnish National Board of Education. (2003). National curriculum guidelines on early childhood education. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/267671cb-0ec0-4039-b97b-7ac6ce6b9c10 adresinden erişildi.
  • Finnish National Board of Education. (2010). National core curriculum for pre-primary education. http://www.oph.fi/download/153504_national_core_curriculum_for_preprimary_education_2010. pdf adresinden erişildi.
  • Fjørtoft, I. (2000). Landscape and play space. Learning effects from playing in a natural environment on motor development in children (Yayımlanmamış doktora tezi). Norwegian School of Sport Science, Oslo.
  • Flaningen, C. ve Dietze, B. (2017). Children, outdoor play, and loose parts. Journal of Childhood Studies, 42(4), 53-60.
  • Fritz, R. W., Smyrni, K. ve Roberts, K. (2014). The Challenges of bringing the Waldkindergarten concept to North America. Children, Youth and Environments, 24(2), 215-227.
  • Garrick, R. (2009). Playing outdoors in the early years (2. bs.). London: Continum.
  • Gill, T. (2007). No fear: Growing up in a risk adverse society. Calouste London: Gulbenkian Foundation.
  • Harms, T., Clifford, R. ve Cryer, D. (2005). Early childhood environment rating scale (Gözden geçirilmiş baskı). New York: Teachers College Press.
  • Hatch, J. (2002). Doing qualitative research in educational settings. Albany, New York: State University of New York Press.
  • Herrington, S., Brunelle, S. ve Brussoni, M. (2017). Outdoor play spaces in Canada: As if children mattered. T. Waller, E. Arlemaalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies ve S. Wyver (Ed.), The Sage handbook of outdoor play and learning içinde (s. 242-250). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Herrington, S., Brunelle, S., Mountain, J. ve Brussoni, M. (2015). 7Cs evaluation or children’s outdoor play spaces. Vancouver, BC: University of British Columbia.
  • Houser, N. E., Roach, L., Stone, M. R., Turner, J. ve Kirk, S. F. L. (2016). Let the children play: Scoping review on the implementation and use of loose parts for promoting physical activity participation. AIMS Public Health, 3(4), 781-799. doi:10.3934/publichealth.2016.4.781
  • Ihmeideh, F. M. ve Al-Qaryouti, I. A. (2016). Exploring kindergarten teachers’ views and roles regarding children’s outdoor play environments in Oman. Early Years, 36(1), 81-96.
  • İpek-Güler, B. ve Ergül, D. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin riskli oyunlara yönelik görüş ve algıları. Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Ozel Egitim Dergisi, 17(2), 97-118.
  • Kahriman-Pamuk, D. ve Ahi, B. (2019). A phenomenological study on the school concept of the children attending the forest school. Egitimde Nitel Arastirmalar Dergisi, 7(4), 1386-1407.
  • Karila, K. ve Kinos, J. (2012). Acting as a professional in a Finnish early childhood education context. L. Miller, C. Dalli ve M. Urban (Ed.), Early childhood grows up: Towards a critical ecology of the profession içinde (s. 55-69). Dordrecht: Springer Netherlands.
  • Karppinen, S. (2012). Outdoor education in Finland: Old experiential method in a new concept. Pathways: The Ontario Journal of Outdoor Education, 24(4), 30-33.
  • Karsten, L. (2005). It all used to be better? Different generations on continuity and change in urban children’s daily use of space. Children‘s Geographies, 3(3), 275-290.
  • Kemple, K. M., Oh, J., Kenney, E. ve Smith-Bonahue, T. (2016). The power of outdoor play and play in natural environments. Childhood Education, 92(6), 446-454.
  • Kiewra, C. ve Veselack, E. (2016). Playing with nature: Supporting preschoolers' creativity in natural outdoor classrooms. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 70-95.
  • Knight, S. (2009). Forest schools and outdoor learning in early years. London: Sage Publications.
  • Koç, İ. (2013). Changes in fertility rates and its pattern in Türkiye: 1968-2011. M. Turgut ve S. Feyzioğlu (Ed.), Research on family structure in Turkey: Findings, and recommendations içinde (s. 172-190). Istanbul: T.R. Ministry of Family and Social Policies.
  • Kos, M. ve Jerman, J. (2013). Provisions for outdoor play and learning in Slovene preschools. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13(3), 189-205.
  • Koyuncu, M. (2019). Okul öncesi eğitimde alternatif yaklaşım: Orman okullarında öğretmen, veli ve yönetici görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
  • Kupiainen, S., Hautamaki, J. ve Karjalainen, T. (2009). The finnish education system and PISA (Ministry of Education Publications, No. 46). Finland: Ministry of Education. http://www.pisa2006.helsinki.fi/files/The_Finnish_education_system_and_PISA.pdf adresinden erişildi.
  • Kyrö, M. (2011). International comparisons of some features of the Finnish education and training system. http://www.oph.fi/english/publications/2012/international_comparisons_of_some_features_of_fin nish_education_and_training_2011 adresinden erişildi.
  • Leather, M. (2018). A critique of “forest school” or something lost in translation. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21(1), 5-18. doi:10.1007/s42322-017-0006-1
  • Linde, S. (2010) The Skogsmulle concept. http://www.friluftsframjandet.se/documents/3187811/3338348/Rationale+for+Skogsmulle+concept .pdf adresinden erişildi.
  • Little, H. (2006). Children’s risk‐taking behavior: Implications for early childhood policy and practice, International Journal of Early Years Education, 14(2), 141-154.
  • Lohmander, K. M. ve Samuelsson, I. P. (2015). Play and learning in early childhood education in Sweden. Psychology in Russia: State of the Art, 8(2), 18-24.
  • Louv, R. (2005). Last child in the woods: Saving our children form nature-deficit disorder. Chapel Hill, NC: Algonquin Books
  • Lysklett, O. B. (2017). Nature preschools in Denmark, Sweden, Germany and Norway: Characteristics and differences. T. Waller, E. Arlemaalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies ve S. Wyver (Ed.), The Sage handbook of outdoor play and learning içinde (s. 242-250). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Määttä, K. ve Uusiautti, S. (2012). How do the Finnish family policy and early education system support the well-being, happiness, and success of families and children?. Early Child Development and Care, 182(3-4), 291-298.
  • Malone, K. (2007). The bubble-wrap generation: Children growing up in walled gardens. Environmental Education Research, 13(4), 513-527.
  • Marttila, M. (2013). Finnish education and outdoor life. Pathways: The Ontario Journal of Outdoor Education, 25(3), 26-29.
  • Maxwell, L. E., Mitchell, M. R. ve Evans, G. W. (2008). Effects of play equipment and loose parts on preschool children's outdoor play behavior: An observational study and design intervention. Children Youth and Environments, 18(2), 36-63.
  • Maynard, T. ve Waters, J. (2007). Learning in the outdoor environment: A missed opportunity?. Early Years, 27(3) 255-265.
  • McClintic, S. ve Petty, K. (2015). Exploring early childhood teachers’ beliefs and practices about preschool outdoor play: A qualitative study. Journal of Early Childhood Teacher Education, 36(1), 24- 43.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation (Gözden geçirilmiş baskı). San Francisco: Jossey-Bass, Inc.
  • Metsähallitus. (2018). Open air exercise. http://www.nationalparks.fi/en/hikinginfinland/healthandwellbeing/openairexercise adresinden erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi egitim programı. Ankara: MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Regulation of early childhood education and primary school education institutions. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/ilkveokuloncyon_0/ilkveokuloncyon_0.html adresinden erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf adresinden erişildi.
  • Ministry of the Environment. (2015). Nature. http://www.ymparisto.fi/en-US adresinden erişildi.
  • Nah, K. (2017). The rise of outdoor play and education issues in preschools in South Korea. T. Waller, E. Arlemaalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies ve S. Wyver (Ed.), The Sage handbook of outdoor play and learning içinde (s. 242-250). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • National Association for the Education of Young Children. (2014). NAEYC early childhood program standards and accreditation criteria and guidance for assessment. Washington, DC: Author. www.naeyc.org adresinden erişildi.
  • OECD. (2006). Starting Strong II early childhood education and care. Paris: OECD Publishing.
  • OECD. (2012). Education at a glance 2012: OECD indicator. Paris: OECD Publishing.
  • OECD. (2016). PISA 2015 results (Volume II): Policies and practices for successful schools. doi:10.1787/9789264267510-
  • OECD. (2020). Gross domestic product (GDP) (indicator). https://data.oecd.org/gdp/gross-domestic product-gdp.htm adresinden erişildi.
  • OECD PISA. (2012). PISA 2012. http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results adresinden erişildi.
  • Olsen, H. (2013). Creating and enriching quality and safe outdoor environments. Dimensions of Early Childhood, 41(3), 11-17.
  • Olsen, H., Thompson, D. ve Hudson, S. (2014). Outdoor learning supervision is more than watching children play. Dimensions of Early Childhood, 42(1), 32-39.
  • Paslı, A. M. (2019). Doğal çevre, kent ve çocuk ilişkisini yeniden kurmak: “İskandinavya’da doğa temelli eğitim ve İsveç Orman Okulu örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Şehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Renick, S. E. (2009). Exploring early childhood teachers' beliefs and practices about preschool outdoor play: A case study (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Texas Women’s University, Denton.
  • Stake, R. E. (2006). Multiple case study analysis. New York: Guilford Press.
  • Tantekin-Erden, F. ve Güner-Alpaslan, Z. (2017). Gender issues in outdoor play. T. Waller, E. Arlemaalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies ve S. Wyver (Ed.), The Sage handbook of outdoor play and learning içinde (s. 348-361). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Tovey, H. (2007). Playing outdoors spaces and places, risks and challenge. New York: Open University Press.
  • Ünalan, T. (2005). Changing family structure in Turkey, 1968-1998. S. Tuljapurkar, I. Pool ve V. Prachuabmoh (Ed.), Population, resources and development içinde (s. 181-201). Netherland: Springer.
  • Valijarvi, J., Kupari, P., Linnakyla, P., Reinikainen, P., Sulkunen, S., Törnroos, J. … Arffman, I. (2007). The finnish success in PISA - and some reasons behind it 2. PISA 2003. Jyvaskyla: Institute for Educational Research.
  • Waite, S. ve Goodenough, A. (2018). What is different about forest school? Creating a space for an alternative pedagogy in England. Journal of Outdoor and Environmental Education, 21, 25-44.
  • Waite, S. ve Pratt, N. (2011). Theoretical perspectives on learning outside the classroom - relationships between learning and place. S. Waite (Ed.), Children learning outside the classroom from birth to eleven içinde (s. 1-15). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Waller, T. ve Davis, G. (2014). An introduction to early childhood (3. bs.). London: Sage.
  • Waller, T., Arlemaalm-Hagser, E., Sandseter, E. B. H., Lee-Hammond, L., Lekies, K. ve Wyver, S. (2017). Introduction. T. Waller, E. Arlemaalm-Hagser, E. B. H. Sandseter, L. Lee-Hammond, K. Lekies ve S. Wyver (Ed.), The Sage handbook of outdoor play and learning içinde (s. 1-21). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Waller, T., Sandseter, E. H., Wyver, S., Arlemalm-Hagser, E. ve Maynard, T. (2010). The dynamics of early childhood spaces: Opportunities for outdoor play?. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 437-443.
  • Woolley, H. ve Lowe, A. (2013). Exploring the relationship between design approach and play value of outdoor play spaces. Landscape Research, 38(1), 53-74.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and method (4. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
APA YALÇIN F, Tantekin Erden F (2021). Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. , 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
Chicago YALÇIN Fatma,Tantekin Erden Feyza Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. (2021): 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
MLA YALÇIN Fatma,Tantekin Erden Feyza Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. , 2021, ss.131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
AMA YALÇIN F,Tantekin Erden F Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. . 2021; 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
Vancouver YALÇIN F,Tantekin Erden F Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. . 2021; 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
IEEE YALÇIN F,Tantekin Erden F "Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları." , ss.131 - 159, 2021. 10.15390/EB.2021.9640
ISNAD YALÇIN, Fatma - Tantekin Erden, Feyza. "Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları". (2021), 131-159. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9640
APA YALÇIN F, Tantekin Erden F (2021). Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 46(206), 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
Chicago YALÇIN Fatma,Tantekin Erden Feyza Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. Eğitim ve Bilim 46, no.206 (2021): 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
MLA YALÇIN Fatma,Tantekin Erden Feyza Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. Eğitim ve Bilim, vol.46, no.206, 2021, ss.131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
AMA YALÇIN F,Tantekin Erden F Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
Vancouver YALÇIN F,Tantekin Erden F Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 131 - 159. 10.15390/EB.2021.9640
IEEE YALÇIN F,Tantekin Erden F "Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları." Eğitim ve Bilim, 46, ss.131 - 159, 2021. 10.15390/EB.2021.9640
ISNAD YALÇIN, Fatma - Tantekin Erden, Feyza. "Açık Hava Oyunları Üzerine Kültürlerarası Bir Çalışma: Öğretmenlerin İnanç ve Uygulamaları". Eğitim ve Bilim 46/206 (2021), 131-159. https://doi.org/10.15390/EB.2021.9640