Yıl: 2021 Cilt: 46 Sayı: 206 Sayfa Aralığı: 181 - 212 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2020.9222 İndeks Tarihi: 20-05-2021

Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar

Öz:
Türk abecesinde bulunan <ğ>, ses değeri taşımayan ancak söyleyişte önemli işlevler üstlenen ayırıcı nitelikli bir harftir. Fakat geleneksel olarak Millî Eğitim Bakanlığınca bu harfin bir ünsüz sese karşılık geldiği kabul edilmektedir. İlk okuma yazma öğretimi, Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı derslerinin izlenceleri, uygulamaları ve sınavları bu kabule göre biçimlendirilmektedir. Bu durum, uygulama bakımından alan yazında otuz yıldır dile getirilen ve özellikle 2006 yılında ses temelli ilk okuma yazma öğretimi yöntemine geçilmesiyle derinleşen birçok sorun yaşanmasına yol açmaktadır. Bu araştırmada katılımcıların ilk okuma yazma öğretimiyle ilgili bilgi birikimlerini ve deneyimlerini, temel sesbilim ve yazıbilim yeterliliklerini betimlemek; <ğ> nin öğretiminde yaşadıkları sorunları geniş bir düzlemde bütüncül bir biçimde irdelemek ve uygulamaya yönelik birtakım öneriler geliştirmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda olgubilimsel araştırma yöntemi çerçevesinde Yozgat ili Merkez ilçesinde bulunan dört ayrı ilkokulda görev yapan otuz dokuz sınıf öğretmeniyle görüşülmüş; onlardan ilk okuma ve yazma öğretimi, sesbilim, yazıbilim ve <ğ> nin öğretimiyle ilgili çeşitli sorulara yanıt vermeleri istenmiştir. Toplanan verilerin içerik çözümlemesi sonucunda katılımcıların sesbilim ve yazıbilimin temel kavramları ile <ğ> nin ses değeri hakkında bir dizi yanlış bilgi ve kavram yanılgısına sahip olduğu; buna koşut olarak <ğ> nin öğretiminde çoğunlukla güçlük çektikleri, sesbilimsel ve yazıbilimsel açıdan geçerlilik taşımayan birtakım etkinliklerle bu güçlükleri aşmaya çalıştıkları saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların konuyla ilgili dile getirdiği önerileri değerlendirilmiştir.Bu araştırma, öğretmenlerin <ğ> nin öğretimiyle ilgili deneyimlerini bağımsız bir konu olarak ele almasıyla öne çıkmakta ve ses temelli ilk okuma yazma öğretiminde sesbilimsel bulgulardan yararlanılması gerekliliğinin altını çizmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, B. ve Özsoy, U. (2006). Ses temelli cümle yöntemiyle ilkokuma-yazma sürecinde karşılaşılan güçlükler. Ulusal Sınıf öğretmenliği kongresi bildirileri içinde (s. 15-37). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil-ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2013). Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan (Ed.), Nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 83-98). Ankara: Seçkin.
  • Aktürk, Y. ve Mentiş Taş, A. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde "ses temelli cümle yöntemi"nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-37.
  • Akyol, H. (2018). Türkçe ilk okuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alpay, N. (2018). Dil meseleleri uygulama üzerine yazılar II. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Anthony, J. L. ve Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14, 255-259.
  • Arslantaş, H. İ. ve Cinoğlu, M. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 81-92.
  • Ateş, Y. ve Yıldız, M. (2011). Okumayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma akıcılıklarının karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 101-124.
  • Aydın, H. ve Kartal, H. (2017). Sınıf öğretmenlerinin okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları güçlüklerin hizmet içi eğitim yoluyla giderilmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 1(1), 34- 54.
  • Aydın, Ö. (2012). Elifbâdan alfabeye: İki yazı sisteminde yazıbirim-sesbirim etkileşimi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 39(1), 61-89.
  • Babayiğit, Ö. ve Erkuş, B. (2017). İlk okuma yazma öğretimi sürecinde sorunlar ve çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 271-284.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknikler ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Banguoğlu, T. (2007). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2018). Her ses/harf için özel uygulamalı ilk okuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bay, Y. (2010). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma yazma öğrenen ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 257-277.
  • Bayat, S. (2014). Sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma programının uygulanmasında karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 13(3), 759-775.
  • Baydık, B. ve Kudret, Z. (2012). Öğretmenlerin ses temelli cümle yönteminin etkilerine ve öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 1-22.
  • Bektaş, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen ilk okuma yazma öğretiminin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Berube, D., May Bernhardt, B. ve Stremberger, J. P. (2015). A test of french phonology: Construction and use. Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, 39(1), 62-101.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknik ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2007). İlkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Calp, M. (2010). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Cambridge University. (2010). Cambridge advanced learner's dictionary (3. bs.). Singapore: Cambridge University Press.
  • Cemiloğlu, M. (2005). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel
  • Coşkun, V. (2000). Türkiye ve Özbek Türkçelerinde "ğ". Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dünyası, 9, 251-260.
  • Çekmez, E., Yıldız, C. ve Bütüner, S. Ö. (2012). Fenomenografik araştırma yöntemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 77-102.
  • Çelenk, S. (2003). İlkokuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çetin, İ. (2016). Nitel içerik analizi. M. Y. Özden ve L. Durdu (Ed.), Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 125-149). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • De la Calle, A. M., Guzman Simon, F. ve Garcia Jimenez, E. (2018). Letter knowledge and learning sequence of graphemes in Spanish: Precursors of early reading. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 128- 136.
  • Demir, C. (2015). İlkokuma yazma öğretim yöntemleri. Ö. Yılar (Ed.), İlkokuma yazma öğretimi içinde (s. 117-136). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demircan, Ö. (2013). Türkçenin ses dizimi. Ankara: Der Yayınları.
  • Demirci, K. (2015). Türkoloji için dilbilim-konular kavramlar teoriler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, M. (2006). İlk okuma yazma öğretimindeki değişikler üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Devellioğlu, F. (1970). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lûgat. Ankara: Doğuş Matbaası.
  • Durgunoğlu, A. ve Öney, B. (1999). Across linguistic comparison of phonological awareness and word recognition. Reading and Writing, 11, 281-299.
  • Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 274-289.
  • Earle, G. A. ve Sayeski, K. L. (2017). Systematic instruction in phoneme-grapheme correspondence for students with reading disabilities. Intervention in School & Clinic, 52(5), 262-269.
  • Ehri, L. C. (1995). Phases of development in learning to read words by sight. Journal of Research in Reading, 18(2), 116-125.
  • Ehri, L. C. (1998). Grapheme-phonemne knowledge is essential for learning to read words in English. J. L. Metsala ve L. Ehri (Ed.), Word recognition in beginning literacy içinde (s. 3-40). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Ehri, L. C. (1999). Phases of development in learning to read words. J. Oakhill ve R. Beard (Ed.), Reading development and the teaching of reading: A psychological perspective içinde (s. 79-108). Oxford, England: Blackwell Science.
  • Ehri, L. C. (2002). Phases of acquisition in learning to read words and ımplications for teaching. R. Stainhorp ve P. Tomlinson (Ed.), Learning and teaching reading içinde (s. 7-28). London: British Journal of Educational Psychology Monograph Series.
  • Ehri, L. C. (2005). Development of sight word reading: Phases and findings. M. J. Snowling ve C. Hulme (Ed.), The Science of reading: A handbook içinde (s. 135-154). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
  • Ehri, L. C. (2014). Orthographic mapping in the acquisition of sight word reading, spelling memory, and vocabulary learning. Scientific Studies of Reading, 18(1), 5-21.
  • Eker, S. (2008). Türk alfabesinin ayırıcı işaretleri ve düzeltme işaretinin işlevselliği üzerine. 1. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Şöleni (Sempozyumu) Bildirileri içinde (s. 663-674). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Engin, G. (2006). İlkokuma yazma öğretimi uygulamalarında öğretmen görüşleri ve yaşanan sorunlar. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildirileri içinde. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Er, S. (2010). Temel konuşma teknikleri diksiyon. İstanbul: Hayat Yayın Grubu.
  • Ergenç, İ. (1982). Almanca ve Türkçe'nin ses yapılarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ergenç, İ. (1984). üzerine. A. Sezer ve S. Koç (Ed.), Dilbilim Yazıları 91 içinde (s. 51-56). Ankara: Usem Yayınları.
  • Ergenç, İ. (1989). Türkiye Türkçesinin görevsel sesbilimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Ergenç, İ. (1991). Türkçenin söyleyiş sözlüğü üzerine. Dilbilim Araştırmaları 1991 içinde (s. 5-10). Ankara: Usem Yayınları.
  • Ergenç, İ. (1995). Konuşma dili ve Türkiye Türkçesinin söyleyiş sözlüğü. Ankara: Simurg Kitapçılık ve Yayıncılık.
  • Ergenç, İ. (2002). Konuşma dili ve Türkçenin söyleyiş sözlüğü. Ankara: Multilingual.
  • Ergenç, İ. (2010). Sesbilim ve sesbilgisinin Türkiye'deki serüveni. Ç. Sağın Şimşek ve Ç. Hatipoğlu (Ed.), 24. Ulusal Dilbilim Kurultayı Bildirileri içinde (s. 22-29). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Ergenç, İ. ve Bekâr Uzun, İ. (2017). Türkçenin ses dizgesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ergin, M. (1993). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Fidan, D. (2011). Teaching soft g () in acquisition of literacy processing. G. L. Uzun ve Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçenin eğitimi-öğretiminde kuramsal ve uygulamalı araştrmalar içinde (s. 101-112). Essen: Die Blue Eule Press.
  • Frith, U. (1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. J. C. K. Patterson (Ed.), Surface dyslexia neuropsychological and cognitive studies of phonological reading içinde (s. 301-330). Hillsdale, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Galuschka, K. I., Ise, E., Krick, K. ve Schulte-Körne, G. (2014). Effectiveness of treatment approaches for children and adolescents with reading disabilities: A meta-analysis of randomized controlled trials. PLoS One, 9(2), e89900.
  • Garcia Torres, M. D. ve Alonso Marks, E. A. (2015). The effect of opacity and productivity of Spanish suffixes on derived words. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 173, 154-161.
  • Gedik, N. (2016). Olgubilim (Fenomenoloji). M. Y. Özden ve L. Durdu (Ed.), Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 37-47). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, H. N. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma eğitimi bağlamında yazım ve noktalama. Dil Dergisi, 168(2), 31-43.
  • Göçer, A. (2016). Etkinlik temelli ilkokuma ve yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Göksel, A. ve Kerskale, C. (2005). Turkish: A comprehensive grammar. London, New York: Routledge.
  • Gülbaş, Ç. (2008). Yeni ilköğretim 1. sınıf ilkokuma yazma dersi öğretim programı uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Gülmez, N. (2006). Tanzimat'tan Cumhuriyet'e harfler üzerine tartışmalar. Bursa: Alfa-Aktüel Yayınları.
  • Gün, A. (2006). Öğretmenlerin ses temelli cümle yöntemine ilişkin algıları ve görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Güneş, F. (2011). Türkçenin öğretim üstünlükleri. N. Demir (Ed.), I. Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (s. 292-328). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe yöntem analiz. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güzel, A. (2017). Yabancı bir bilim adamının gözüyle yeni Türkiye'de Latin harflerinin kabulü. A. Güzel (Ed.), Başlangıçtan günümüze Türkçenin eğitim öğretim tarihi araştırmaları içinde (s. 697-753). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Güzel Özmen, R. ve Doğan, Y. (2011). İlkokuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen öğrencilerin okuduğunu anlama, okuma hızı ve okuma hataları bakımından karşılaştırılması. L. G. Uzun ve Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçenin eğitimi-öğretiminde kuramsal ve uygulamalı araştırmalar içinde (s. 71-86). Essen: Verlag DIE BLAUE EULE.
  • Hatipoğlu, Ç. (2006). Sesbilgisi (phonetics) ve sesbilim (phonology). A. Kocaman (Ed.), Dilbilim temel kavramlar sorunlar tartışmalar içinde (s. 15-42). Ankara: Dil Derneği.
  • Holland, J., McIntosh, D. ve Huffman, L. (2004). The role of phonological awareness, rapid automatized naming, and orthographic processing in word reading. Journal of Psychoeducational Assessment, 22, 233-260.
  • Huber, E. (2013). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayıncılık.
  • İflazoğlu Saban, A. ve Yiğit, V. (2011). Ses temelli cümle yöntemi ile ilkokuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi (Şırnak ili örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 319-342.
  • İmer, K. (1990). İlkokul çocuklarının yazılı anlatımlarında birkaç sesbilimsel özellik. A. Kocaman (Ed.), Dilbilim araştırmaları içinde (s. 101-106). Ankara: Hitit Yayıncılık.
  • İşcan, A. (2015). Diksiyon, ses bilgisi ve ses eğitimi. A. Şahin (Ed.), Konuşma eğitimi- yöntemler etkinlikler içinde (s. 59-118). Ankara: Pegem Akademi.
  • Jimenez Gonzalez, J. E. ve Ortiz Gonzalez, M. R. (1994). Phonological awareness in learning literacy. Intellectica, 18, 155-181.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2016). Educational research: Quantitave, qualitative, and mixed approaches. ABD: SAGE Pubcations.
  • Kabak, B. (2007). Hitaus resolution in Turkish: An underspecification account. Lingua, 117(8), 1378-1411.
  • Kanmaz, A. (2007). Ses temelli cümle yöntemini uygulayan birinci sınıf öğretmenlerinin yöntem hakkındaki görüşleri ve öğrencilerin okuma yazma becerilerini değerlendirmeleri (Denizli ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karaağaç, G. (2013). Dil bilimi terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Karadağ, R. ve Gültekin, M. (2007). İlkokuma yazma öğretiminde çözümleme ve bireşim yöntemlerinin etkinliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimden Kuram ve Uygulamaya, 3(1), 102-121.
  • Kavcar, C. (2005). Türk dili ve edebiyatı öğretmenliği çöküş içinde mi?. Çağdaş Türk Dili Dergisi, 207, 104-108.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Hasırcı, S. (2016). Türkçe öğretimi Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayıkçı, K. (2008). lköğretim müfettişleri ve öğretmenlerin ses temelli cümle öğretim yönteminin uygulamasına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 423-457.
  • Kılıç, M. A. ve Erdem, M. (2013). Türkiye Türkçesindeki "yumuşak g" ünsüzünün fonetik analizi. VI. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildiriler Kitabı (20-25 Ekim 2008). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2809-2826.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-431.
  • Kornfilt, J. (1997). Turkish (B. Comrie, Ed.). London: Routledge.
  • Lallier, M., Valdois, S., Lassus Sangosse, D., Prado, C. ve Kandel, S. (2014). Impact of orthographic transparency on typical and atypical reading development: Evidence in French-Spanish bilingual children. Research in Developmental Disabilities, 5(35), 1177-1190.
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Naplava, J., Straka, M., Stranak, P. ve Hajic, J. (2018). Diacritics restoration using neural networks. Proceedings of the Eleventh International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC-2018) içinde (s. 1566-1573). Miyazaki, Japan: European Languages Resources Association (ELRA).
  • Nargül, E. (2006). Alan dışından atanan sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretimindeki yeterlilikleri ve karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Okur, A. (2013). İlk okuma ve yazma öğretimi. C. Yıldız (Ed.), Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi içinde (s. 95-113). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öney, B. ve Goldman, S. R. (1984). Decoding and comprehension skills in Turkish and English: Effects of the regularity of grapheme-phoneme correspondences. Journal of Educational Psychology, 76(4), 557-568.
  • Öz, F. ve Çelik, K. (2015). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2010). Güzel ve etkili konuşma sanatı. Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Özdemir, M. (2017). Hitabet güzel ve etkili konuşma sanatı. Ankara: Altınordu.
  • Özden, Y. M. ve Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özsoy, S. (2004). Türkçenin yapısı-1 sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Perfetti, C. ve Stafura, J. (2014). Word knowledge in a theory of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 18(1), 22-37.
  • Perfetti, C. A. ve Dunlap, S. (2008). Learning to read: General principles and writing system variations. K. Koda ve A. Zehler (Ed.), Learning to read across languages: Cross linguistics relationship in first and second language literacy development içinde (s. 13-38). New York: Routledge.
  • Phillips, B. M., Menchetti, J. C. ve Lonigan, C. J. (2008). Successful phonological awareness instruction with preschool children: Lessons from the classroom. Topics in Early Childhood Special Education, 28(1), 3-17.
  • Polat, H. (2017). İlk okuma-yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve kaynaklara ilişkin öğretmen görüşleri (Ankara/Yenimahalle örneği). International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 166-186.
  • Rakhlin, N. V., Mourgues, C., Cardoso Martins, C., Kornev, A. N. ve Grigorenko, E. L. (2019). Orthographic processing is a key predictor of reading fluency in good and poor readers in a transparent orthography. Contemporary Educational Psychology, 56, 250-261.
  • Raman, I. ve Weekes, B. S. (2005). Deep dysgraphia in Turkish. Behavioural Neurology, 16(2-3), 59-69.
  • Richardson, U. ve Lyytinen, H. (2014). The graphogame method: The theoretical and methodological background of the technology-enhanced learning environment for learning to read. Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, 10(1), 39-60.
  • Samancı, S. (2007). Ses temelli cümle yöntemiyle okuma yazma öğretiminde ilköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları problemler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Sarı, H. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Schaars, M. M., Segers, E. ve Verhoeven, L. (2017). Word decoding development in incremental phonics instruction in a transparent orthography. Reading and Writing, 30(7), 1529-1550.
  • Selen, N. (1979). Söyleyiş sesbilimi, akustik sesbilim ve Türkiye Türkçesi. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Seymour, P. H. Aro, M. ve Erskine, J. M. (2003). Foundation literacy acquisition in European orthographies. British Journal of Psychology, 94(2), 143-174.
  • Simon, G., Bernard, C., Lalonde, R. ve Rebai, M. (2006). Orthographic transparency and grapheme phoneme conversion: An ERP study in Arabic and French readers. Brain Research, 1104(1), 141-152.
  • Şahbaz, N. K. (2009). Türkiye'de ilkokuma ve yazma öğretiminin tarihsel gelişimi-I tanzimat'tan cumhuriyetin ilk yıllarına kadar 1839-1928. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Şahin, A. (2010). 2005 Tarihli ilk okuma ve yazma öğretimi programının lisansüstü araştırma sonuçlarına göre değerlendirilmesi. L. Subaşı Uzun ve Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçe öğretiminde güncel tartışmalar içinde (s. 217-230). Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER.
  • Şemsettin Sami. (2015). Kamus-ı Türki. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Şenbay, N. (2010). Söz ve diksiyon sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Taşer, S. (2009). Örneklerle konuşma eğitimi. İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Tok, Ş., Tok, T. N. ve Mazı, A. (2008). İlkokuma yazma öğretiminde çözümleme ve ses temelli cümle yöntemlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 123-144.
  • Tosunoğlu, M. (2006). İlk okuma ve yazma öğretim yöntemiyle ilgili öğretmen görüşleri. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 54(2006/1), 195-221.
  • Turan, M. ve Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe dersi ilkokuma-yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle ve bitişik eğik el yazı yöntemlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 121-138.
  • Türk Dil Kurumu. (2019a). Yazım kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Türk Dil Kurumu. (2019b). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Uzunca, A. (2018). An acouistic approach to 'ğ' sound in Turkish. Language, Individual & Society-Journal of International Scientific Publications, 12, 123-139.
  • Ülkütaşır, M. Ş. (2009). Atatürk ve harf devrimi. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Ünal Logacev, Ö., Fuchs, S. ve Zygis, M. (2014). Soft ‘g’ in Turkish. Evidence for sound change in progress. S. Fuchs, M. Grice, A. Hermes, L. Lancia ve D. Mücke (Ed.), Proceedings of the Xth International Seminar on Speech Production içinde (s. 441-444). Köln: Universitat Köln.
  • Ünal Logacev, Ö., Zygis, M. ve Fuchs, S. (2019). Phonetics and phonology of soft ‘g’ in Turkish. Journal of the International Phonetic Association, 49(2), 183-206.
  • Vandekerckhove, R. (1998). Code-switching between dialect and standard language as a graduator of dialect loss and dialect vitality. A case study in West-Flanders. Zeitschrift für Dialektologie und Linguistik, 65, 280-292.
  • Vardar, B. (1998). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri. İstanbul: Multilingual.
  • Vatansever, H. (2008). Çözümleme (cümle) yöntemi ve ses temelli cümle yöntemine göre okuma yazma öğrenmiş çocukların okuduğunu anlamadaki başarı durumlarının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J. ve Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades?. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(1), 2-40.
  • Weinrich, B. ve Fay, E. (2007). Phonological awareness/literacy predictors of spelling abilities for first grade children. Contemporaray Issues in Communication Science and Disorders, 34, 94-100.
  • Yalçın, A. (2018). Son bilimsel gelişmeler ışığında Türkçenin öğretimi yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yeong, S. ve Rickard Liow, S. (2012). Development of phonological awareness in English-Mandarin bilinguals: A comparison of English-L1 and Mandarin-L1 kindergarten children. Journal of Experimental Child Psychology, 112(2), 111-126.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. ve Ağırtaş, M. N. (2009). İlk okuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Hatay ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 164-175.
  • Yılmaz Davutoğlu, A. (2011). Yumuşak g ünsüzünün akustik analiz yöntemiyle sorgulanması. Konservatoryum, İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Hakemli Dergisi, 1, 21-38.
  • Yücesan Durgunoğlu, A. ve Öney, B. (2002). Phonological awareness in literacy acquisition: It’s not only for children. Scientific Studies of Reading, 6(3), 245-266.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2018). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları-sınıf öğretmenliği lisans programı. Ankara: Yükseköğretim Kurulu, Eğitim Öğretim Dairesi Başkanlığı.
APA BAHAR M (2021). Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. , 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
Chicago BAHAR Mehmet Ali Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. (2021): 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
MLA BAHAR Mehmet Ali Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. , 2021, ss.181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
AMA BAHAR M Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. . 2021; 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
Vancouver BAHAR M Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. . 2021; 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
IEEE BAHAR M "Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar." , ss.181 - 212, 2021. 10.15390/EB.2020.9222
ISNAD BAHAR, Mehmet Ali. "Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar". (2021), 181-212. https://doi.org/10.15390/EB.2020.9222
APA BAHAR M (2021). Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. Eğitim ve Bilim, 46(206), 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
Chicago BAHAR Mehmet Ali Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. Eğitim ve Bilim 46, no.206 (2021): 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
MLA BAHAR Mehmet Ali Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. Eğitim ve Bilim, vol.46, no.206, 2021, ss.181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
AMA BAHAR M Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
Vancouver BAHAR M Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar. Eğitim ve Bilim. 2021; 46(206): 181 - 212. 10.15390/EB.2020.9222
IEEE BAHAR M "Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar." Eğitim ve Bilim, 46, ss.181 - 212, 2021. 10.15390/EB.2020.9222
ISNAD BAHAR, Mehmet Ali. "Ses Temelli İlk Okuma Yazma Eğitiminde <ğ> nin Öğretimiyle İlgili Yaşanan Sorunlar". Eğitim ve Bilim 46/206 (2021), 181-212. https://doi.org/10.15390/EB.2020.9222