Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 65 - 82 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-05-2021
Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği
Öz: Restoranlar, internette yer alan tavsiyeler ve şikâyetlerden en fazla etkilenen turizm işletmeleri arasındadır. Restoran müşterilerininrestoran ile ilgili yorumlarının ve paylaştıkları fotoğrafların, potansiyel müşterilerin restoran ve yemek seçim sürecine etki ettiğibilinmektedir. Restoran ve sunulan ürünler ile ilgili deneyim yaşanmadan bilgi edinilmesini sağlayan ve en sık kullanılan çevrimiçi sitelerden biri olan Tripadvisor aracılığıyla Burdur’da faaliyet gösteren restoranlar hakkında yapılan müşteri yorumlarınınincelenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışmada, nitel ve nicel analizler beraber kullanılarak Burdur restoranişletmeleri ile ilgili çevrim içi yorumlar değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, restoran değerlendirirken en yüksek ve endüşük puan verme eğilimde olanların paylaşımlarında daha çok kelime ve cümle kullandıkları aynı zamanda bu kişilerin fotoğrafpaylaşma eğilimlerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu durumun yanı sıra kadın müşterilerin, daha az kelime ve cümlekullanarak yorum yaptıkları ve fotoğraf paylaşmayı tercih etmedikleri tespit edilmiştir. Ayrıca, Tripadvisor’da yer alan Burdurrestoranları yorumları içinde en çok tekrar eden kelimenin Burdur olduğu, destinasyonun özgün ve ana yemeği olan Burdur Şiş’inmüşteriler tarafından yanlış isimlendirildiği görülmüştür. Çalışma, müşteri deneyimlerinin fark edilmesi, gelecek beklentilerininanlaşılması ve restoranlar arasında rekabet üstünlüğünün sağlanması açısından literatüre ve sektöre katkı sunacaktır.
Anahtar Kelime: Analysis of Online Restourant Experience Using Mixed Method: The Case of Burdur Restourants
Öz: Restaurants are among the tourism business most affected by recommendations and complaints on internet. It is known that the photos shared by the restourant customers’ comments about the restaurant affect the restourant and food selection process of potantial customers. The main purpose of this study is to examine the customer comments about Burdur restaurants on Tripadvisor, which is one of the most widely used websites that provides information about the restaurant and the products offered without tasting them. In this study, online comments about Burdur restaurants were evaluated using both qualitative and quantitative analyzes. According to the results of the study, it was determined that those who tend to give the highest and lowest points in restaurant while evaluating use more words and phrases in their comments, and also they tend to share photos more. In addition to that result, it was determined that women customers comment using less words and sentences and do not prefer to share photos. While the most repetitive word among the reviews of Burdur restaurants on Tripadvisor is the word Burdur, and Burdur Şiş, which is one of the famous and original dish of this destination was named incorrectly by customers. This article will contribute to the literature and restoran managers in terms of realizing the customer experiences of its restaurants, understanding future expectations and ensuring competitive advantage.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktürk, H. & Çekal, N. (2019). Gaziantep Mutfağına Özgü Çorbalara İlişkins Müşteri Değerlendirmelerinin İncelenmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies,7(2), 1488-1498.
- Anand, S., Padmanabham, P. & Govardhan, A. (2014). Application of Factor Analysis to K-means Clustering Algorithm on Transportation Data, International Journal of Computer Applications, 95 (15), 40-46.
- Aydın, B. (2016). Sosyal Medya’da Restoran İmajı: Tripadvisor Örneği, Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1), 13-30.
- Ayeh, J., Au, N. & Law, R. (2013). “Do We Belive in TripAdvisor?” Examining Credibility Perceptions and Online Travelers’ Attitude Toward Using UserGenerated Content, Journal of Travel Research, 52 (4), 437-452.
- Bilim, Y., Başoda, A. & Özer, Ö. (2013, 5-8 Aralık), Elektronik Tüketici Yorumlarının Nitel Çözümlemesi ve Pazarlama Bilgi Aracı Olarak Kullanımı: Tatil Otellerine Yönelik Bir Uygulama, 14. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, Kayseri, Türkiye.
- Brizendine, L. (2008). Kadın Beyni (8. Baskı), Say Yayınları, İstanbul, Türkiye.
- Çoban, S., Çoban, E. & Yetkin, D. (2019). Şehir Turizminde Faaliyet Gösteren Otellere Yönelik E-Yorumların incelenmesi: Eskişehir İli Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 542-558.
- Dalgıç, A., Güler, O. & Birdir, K. (2016). Tripadvisor’da Yer Alan Restoran Şikayetlerinin Analizi: Mersin ve Hatay’da Yöresel Yiyecek Sunan Restoranlara Yönelik Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Special Issue (4), 153-173.
- Doğancalı, O. S., Karaçar, E. & Ak, S. (2019). Göller Bölgesinde Yer Alan Otel işletmelerinin TripAdvisor’daki Tüketici Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 96-106.
- Dülgeroğlu, O. & Atay, L. (2019). Troya Ören Yerinin Destinasyon Kişiliği, Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 3 (1), 147-161.
- Erdem, Ö. & Yay, Ö. (2017). Tripadvisor’da Müşteri Şikayetlerinin Değerlendirilmesi: Antalya Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 227- 249.
- Eren, R. & Çelik, M. (2017). Çevrimiçi Gastronomi İmajı: Türkiye Restoranlarının Tripadvisor Yorumlarının İçerik Analizi, Turizm Akademik Dergisi, 4 (1), 121-138.
- Ertopçu, I. & Küçükaltan, D. (2018, 27 Sept.-30 Sept.). Van’da Çevrimiçi Restoran İmajının Değerlendirilmesi: Tripadvisor Seyahat ve Yorum Sitesi Örneği. IWACT’18 International West Asia Congress of Tourism Research, Van, Turkey.
- Ertürk, M. (2018). Müşterilerin Yiyecek İçecek İşletmeleri Tercihlerinde Etkili Olan Kriterler, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 85-107.
- Freud, S. (2006). Cinsellik Üzerine: Üç Deneme Bekâret Tabusu/Kadın Cinselliği/Fetişizm ve Diğer Konular (Üçüncü Baskı), Öteki Yayınevi, İstanbul.
- Güzel, E. (2014). Toplumsal Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık ve Medyanın Rolü, Global Media Journal: TR Edition, 4 (8), 185-199. https://www.tripadvisor.com.tr, 2019.
- Hui, C. (2011). The Impact Mechanism of Customergenerated Comments of Shopping Sites on Consumer Trust. Journal of Computers, 6 (1), 43-50.
- İbiş, S., Kızıldemir, Ö. & Çöp, S. (2019). Istanbul’daki Çin Restoranlarına Yönelik Yapılan Yorumların ve E-Sikayetlerin Değerlendirilmesi, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7 (1), 505-521.
- İnanır, A. & Ongun, U. (2019). Yeşilova Salda’yı Ziyaret Eden Turistlerin Deneyimlerinin İncelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 3 (4), 1028-1041.
- Jeacle, I. & Carter C. (2011). In TripAdvisor We Trust: Rankings, Calculative Regimes and Abstract Systems, Accounting, Organizations and Society, 36, 293-309.
- Kılınç, U. (2011). Şikayet Yönetimi: Müşteri İşgören Etkileşiminde Sözsüz İletişim, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Kılınç, O. & Kılınç, U. (2018). Yöresel Gastronomik Değerlerin Ürüne Dönüşme Düzeyi: Antalya İl Merkezi Restoran Menüleri Üzerine Bir İnceleme, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6 (Special Issue 3), 394-410.
- Kılınç U. & Kılınç, O. (2019). Turizm, İçinde: Burdur İl Gelişim Planı ve Gelişim Stratejileri, Edit. Korkmaz, A., Sungur, O. & Alparslan, A. M., Detay Yayıncılık, Ankara, Türkiye.
- Kızılkaya, H. (2004). Anasoyluluktan Günümüze Kadın, İlya Yayınları, İzmir, Türkiye.
- Kimes, S. E. (2008). The Role of Technology in Restaurant Revenue Management, Cornell Hospitalty Quarterly, 49, 297-309.
- Moris, H. (2016). Tripadvisor Criticised After Closed Tunisian Teror Hotel Given Top Award. The Telegraph, 26 February, https://www.telegraph.co.uk/travel/news/ tripadvisor -under-fire-over-award-for-tunisian-hotel/ Erişim Tarihi:03.05.2020
- Nguyen, K. N. & Coudounaris D. N. (2015). The Mechanism of Online Review Management: A Qualitative Study, Tourism Management Perspectives. 16, 163-175.
- Nicoli, N. & Papadopoulou, E. (2017). TripAdvisor and Reputation: A Case Study of The Hotel Industry in Cyprus. Euromed Journal of Business, 12 (3), 316-334.
- Özdemir, Ö., Akyürek, S. & Kutukız, D. (2019). TATUTA Çiftliklerini Ziyaret Eden Turistlerin Çevrimiçi Yorumlarının İncelenmesi, Turizm ve Araştırma Dergisi, 8 (1), 106-126.
- Pantelidis, I. S. (2010). Electronic Mail Experience: A Content Analysis of Online Restaurant Comments, Cornell Hospitality Quarterly, 51 (4), 483- 491.
- Sop S. A., Ongun U. & Abalı R. (2020). Müze Deneyimi Etkileyen Unsurlar: Çevrimiçi Yorumlar Üzerine Nitel Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 4 (2), 1123-1138.
- Sürücüoğlu M. S. & Özçelik A. Ö. (2008). Türk Mutfak Kültürünün Tarihsel Gelişimi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Asya Çalışmaları Kongresi, 1289–1310.
- Şahin, G. G. & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul Turizm Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3 (1), 63-73.
- Şakar, G. D. (2012). Pazarlama Araştırmalarında Çeşitleme (Triangulation) Yaklaşımı Kullanımına Yönelik Bir Analiz, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 9, Ocak, 65-82.
- Tuncer, İ. (2017). Yiyecek içecek işletmelerinde Hizmet Kalitesi Boyutları ve Ölçeklerinin İncelenmesi, International Journal of Academic Value Studies, 3 (16), 321-329.
- Viglia, G., Minazzi, R. & Buhalis, D. (2016). The Influence of e- Word-of-Mouth on Hotel Occupancy Rate, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28 (9), 2035-2051
- Yaşar, Z. (2019). Kastamonu’da Yöresel Yiyecek içecek hizmetleri Sunan Restoranlara ilişkin Tüketici Şikayetlerin Değerlendirilmesi: TripAdvisor Örneği, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 241-250.
- Yoo, K. H. & Gretzel, U. (2008). What Motivates Customers to Write Online Travel Reviews?, Information Technology and Tourism, 10 (4), 283-295.
- Yoo, K. H., Sigala M. & Gretzel U. (2016). Exploring TripAdvisor, Egger, R., Gula, I. & Walcher, D. (Ed.), Open Tourism: Open Innovation, Crowdsourcing and Co-Creation Challenging The Tourism Industry, Springer, Berlin, 239-450.
APA | Kilinç U (2020). Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. , 65 - 82. |
Chicago | Kilinç Uğur Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. (2020): 65 - 82. |
MLA | Kilinç Uğur Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. , 2020, ss.65 - 82. |
AMA | Kilinç U Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. . 2020; 65 - 82. |
Vancouver | Kilinç U Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. . 2020; 65 - 82. |
IEEE | Kilinç U "Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği." , ss.65 - 82, 2020. |
ISNAD | Kilinç, Uğur. "Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği". (2020), 65-82. |
APA | Kilinç U (2020). Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 65 - 82. |
Chicago | Kilinç Uğur Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. Turizm Akademik Dergisi 7, no.1 (2020): 65 - 82. |
MLA | Kilinç Uğur Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. Turizm Akademik Dergisi, vol.7, no.1, 2020, ss.65 - 82. |
AMA | Kilinç U Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2020; 7(1): 65 - 82. |
Vancouver | Kilinç U Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği. Turizm Akademik Dergisi. 2020; 7(1): 65 - 82. |
IEEE | Kilinç U "Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği." Turizm Akademik Dergisi, 7, ss.65 - 82, 2020. |
ISNAD | Kilinç, Uğur. "Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği". Turizm Akademik Dergisi 7/1 (2020), 65-82. |