Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 28 - 56 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.12658/M043 İndeks Tarihi: 21-05-2021

School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment

Öz:
This research has been conducted to determine the relationship between school culture and teachers’ occupa-tional commitment. The research was carried out according to the relational survey model for this purpose. The sample of the study consists of 377 teachers (150 male, 227 female) working in different public schools in Istanbul’s Pendik district. The School Culture Scale and Occupational Commitment Scale have been used to collect the study data. The data obtained from the scales were transferred to the program SSPS. Frequency (f), mean (M), standard deviation (SD), kurtosis, and skewness coefficients for the data have been calculated and parametric tests performed. According to the study’s findings, a significant relationship exists between teachers’ occupational commitment and school culture. A positive and moderate relationship has been found for teachers’ professional commitment with task culture, success culture, and support culture; meanwhile, a low and positive relationship exists between teachers’ professional commitment and bureaucratic culture. Task culture is the strongest school culture predicting teachers’ occupational commitment
Anahtar Kelime:

-

Öz:
Bu çalışma, okul kültürü ile öğretmenlerin mesleki bağlılıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiş-tir. Araştırma, bu amaca uygun olarak ilişkisel tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Pendik ilçesinde kamuya ait farklı okul kademelerinde görev yapan 377 (150 erkek, 227 kadın) öğretmen oluşturmuştur. Verilerinin toplanmasında “Okul Kültürü Ölçeği” ve “Mesleki Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler aracılığıyla elde edilen veriler SSPS programına aktarılmıştır. Verilere ait frekans (f), ortalama (M), standart sapma (SD), basıklık ve çarpıklık katsayıları hesaplanmış ve parametrik testler yapılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin mesleki bağ-lılıkları ile okul kültürleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile görev kültürü, başarı kültürü ve destek kültürü arasında pozitif yönde ve orta düzeyde; diğer taraftan öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile bürokratik kültür arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Görev kültürü, öğretmnelerin mesleki bağlılıklarını yordayan en güçlü okul kültürdür
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, A. Z., & Acar, P. (2014). Organizational culture types and their effects on organizational performance in Turkish hospitals. EMAJ: Emerging Markets Journal, 3(3), 18–31.
  • Acaray, A. (2014). Örgüt kültürü, örgütsel sessizlik ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Examination of the relationships between organizational culture, organizational silence and intention to quit](Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Aghdasi, S., Kiamanesh, A. R., & Ebrahim, A. N. (2011). Emotional intelligence and organizational commitment: Testing the mediatory role of occupational stress and job satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29,1965–1976.
  • Ali Taha, V., Sirkova, M., & Ferencova, M. (2016). The impact of organizational culture on creativity and innovation. Polish Journal of Management Studies, 14.
  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). Theme asurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18.
  • Anadolu Ajans. (2020). İstanbul›un en kalabalık 10 ilçesinin nüfusu 22 Avrupa ülkesinden daha fazla. Retrieved from https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/-istanbulun-en-kalabalik-10-ilcesinin-nufusu-22-avrupa-ulkesinden-daha-fazla/1724728
  • Aranya, N. & Ferris, K. R. (1984). A re-examination of accountants organizational-professional conflict. Accounting Review, 59, 1–15.
  • Arıkan, A. H. (2019). Örgüt kültürünün çalışanların örgütsel bağlılıkları ve iş tatminlerine etkisi ve bir uygulama [The effect of organizational culture on employees› organizational commitment and job satisfaction and an application] (Unpublished master’s thesis Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ataç, İ., & Özgenel, M. (2019). Öğretmenlerin denetim odakları ile mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [The relationship between teachers› control focus and occupational commitment]. In 3. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu (ISOEVA-3rd International Symposium of Education and Values; pp. 111–112). İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Atay, K. (2001). Öğretmen yönetici ve denetmenlerin bakış açısından okul kültürü ve öğretmen verimliliğine etkisi [The effect of school administrators and supervisors on school culture and teacher productivity]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 179–194.
  • Aydın, A. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin mesleki bağlılıklarına etki eden faktörler [Factors affecting the occupational commitment of primary school teachers] (Unpublished master’s thesis-Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayık, A. (2007). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkilili1ği arasındaki ilişki (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Baker, K. A. (2002). Organizational culture. Washington, DC: US Department of Energy, Office of Science.
  • Ballı, A. (2019). Örgüt kültürünün öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerine etkisi [The effect of organizational culture on creative thinking tendency of teachers](Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, A. (2011). Örgüt kültürünün kurumsal itibara etkisi ve Kayseri’deki özel hastanelerde bir uygulama [The effect of organizational culture on institutional reputation and an application in private hospitals in Kayseri] (Unpublished Master Thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Baytok, A. (2006). Hizmet işletmelerinde örgüt kültürünün oluşturulmasında liderin rolü [The role of the leader in the formation of organizational culture in service businesses ] (Unpublished doctoral dissertation-Yayınlanmamış doktora tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Bell, R. M. (2013). Charismatic leadership case study with Ronald Reagan as exemplar. Emerging Leadership Journeys, 65(1), 83–91.
  • Blau, G. (1985). Theme asurement and prediction of career commitment. Journal of Occupational Psychology,58, 277–288.
  • Blau, G. (1999). Early-career job factors influencing the professional commitment of medical technologists. Academy of Management Journal, 42(6), 687–695.
  • Blau, G. (2003). Testing for a four-dimensional structure of occupational commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(4), 469–488.
  • Britton, E. M. (2018). Influence of school principals on teachers’ perceptions of school culture (Unpublished doctoral dissertation). Walden University, Minneapolis.
  • Buluç, B. (2013). Örgüt kültürü ve iklimi[Organization culture and climate]. InS. Özdemir (Ed.), Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama [Theory and practice in educational administration] (pp. 101–130). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Calori, R., & Sarnin, P. (1991). Corporate culture and economic performance: A French study. Organization Studies, 12(1), 49–74.
  • Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2017). Örgüt kültürü: Örgütsel tanı ve değişim (M. G. Gülcan ve N. Cemaloğlu, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Carmeli, A. (2005). The relationship between organizational culture and withdrawal intentions and behavior.International Journal of Manpower, 26(2), 177–195.
  • Chang, H. T., Chi, N. W., & Miao, M. C. (2007). Testing the relationship between three-component organizational/occupational commitment and organizational/occupational turnover intention using a non-recursive model. Journal of Vocational Behavior, 70(2), 352–368
  • Cian, L., & Cervai, S. (2014). Under the reputation umbrella: An integrative and multidisciplinary review for corporate image, projected image, construed image, organizational identity, and organizational culture. Corporate Communications: An International Journal, 19(2), 182–199.
  • Cihangiroğlu, N., Teke, A., Özata, M., & Çelen, Ö. (2015). Mesleki bağlılık ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin analizi [Analysis of the relationship between occupational commitment and organizational commitment]. Gülhane Tıp Dergisi, 57(4), 367–372.
  • Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034–1048.
  • Cooke, R. A., & Szumal, J. L. (1993). Measuring normative beliefs and shared behavioral expectations in organizations: The reliability and validity of the Organizational Culture Inventory. Psychological Reports, 72(3), 1299–1330.
  • Coşkun, O. S. (2016). Kişilik özellikleri, işe karşı tutum ve mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma [A study on the relationships between personality traits, attitude towards work and professional commitment levels] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Creative Research Systems. (n.d.). Website: https://www.surveysystem.com/sscalc.htm
  • Çalık, C. (2019). Eğitim örgütlerinde mesleki bağlılık, örgütsel bağlılık ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examination of the relationship between occupational commitment, organizational commitment and burnout in educational organizations] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Yıldız Teknik Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetinkaya, A., Özmen, D., & Temel, A. B. (2015). Hemşirelikte mesleğe bağlılık ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability of the Nursing Commitment Scale]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 54–60.
  • Çevik, A., & Köse, A. C. (2017). Öğretmenlerin okul kültürü algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelemesi [Investigation of the relationship between school culture perceptions and motivations]. İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 6(2), 996–1014
  • Demir, S. (2016). Mesleki bağlılık ve örgütsel bağlılığın iş tatminine etkisi: Sosyal güvenlik denetim elemanları üzerine bir araştırma [The effect of occupational commitment and organizational commitment on job satisfaction: A research on social security supervisors] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, P. (2018). Örgütsel vatandaşlık davranışının iş gören motivasyonu üzerine etkisi(The effect of organizational citizenship behavior on employee motivation). In Internatıonal Congress of Busıness, Economics, and Marketıng 2018 (pp. 73–84).
  • Demirkol, A. Y., & Savaş, A. C. (2012). Okul müdürlerinin örgüt kültürü algılarının incelenmesi [Examining the organizational culture perceptions of school principals]. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2012(25), 259–272.
  • Demirtaş, Z., & Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi [The effects of primary school administrators’ value-based management practices on school culture]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 523–554.
  • Demirtaş, Z., & Ersözlü, A. (2007). Okul kültürü ile öğrencilerin şiddete başvurma davranışları arasındaki ilişkiler [Relationships between school culture and students’ behaviors of resorting to violence]. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 178–189.
  • Demirülkü, H. A. (2019). Psikolojik danışmanların mesleki bağlılıklarının bir yordayıcısı olarak psikolojik danışma öz-yeterliliği [Self-efficacy of psychological counseling as a predictor of occupational commitment of psychological counselors] (Master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adan
  • De Vries, M. F. K., & Miller, D. (1986). Personality, culture, and organization. Academy of Management Review, 11(2), 266–279.
  • Doğan, B. (2018). Örgüt kültürü. [School culture]. İstanbul: Beta Yayınları.Doğan, S. (2014). Okul kültürünün akademisyen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Evaluation of school culture according to the opinions of academicians]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 2014, 207–230.
  • Duncan, W. J. (1989). Organizational culture: “Getting a fix” on an elusive concept. Academy of Management Perspectives, 3(3), 229–236.
  • Egan, T. M., Yang, B., & Bartlett, K. R. (2004). The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention.Human Resource Development Quarterly, 15(3), 279–301.
  • Engelberg-Moston, T., Stipis, C., Kippin, B., Spillman, S., & Burbidge, K. (2009). Organisational and occupational commitment as predictors of volunteer coaches’ burnout.Australian Journal on Volunteering, 14, 11.
  • Ergen, Y. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki [Relationship between classroom management skills, academic optimism and occupational commitment of classroom teachers] (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Erçek, M. K. (2018). Ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin algılarının örgütsel güven ve mesleki bağlılıkları üzerindeki etkisi [The effect of perceptions of teachers working in secondary schools on organizational safety and occupational commitment] (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel araştırma sarmalı [Scientific research helix]. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Fırat, M. Z. (2015). Tükenmişlik ve örgütsel bağlılığın mesleki bağlılık üzerindeki etkileri: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma [Effects of burnout and organizational commitment on occupational commitment: A research on bank employees] (Unpublished doctoral dissertationYayımlanmamış doktora tezi). Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Firestone, W. A., & Pennell, J. R. (1993). Teacher commitment, working conditions, and differential incentive policies.Review of educational research, 63(4), 489–525. doi: 10.3102/00346543063004489.
  • Greenhaus, J. H. (1971). An investigation of the role of careers alience in vocational behavior. Journal of Vocational Behavior, 1(3), 209–216.
  • Gönenli, A. A. (2004). Örgüt kültürünün iş tatmini üzerine etkisi ve Anatolia Seramik AŞ›de uygulama [The effect of organizational culture on job satisfaction and application in Anatolia Seramik, Inc.] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Güvenç, B. (1979). İnsan ve kültür [Human and culture]. İstanbul: Remzi Kitabevi.Handy, C. (1995). Gods of management: The changing work of organizations. USA: Oxford University Press.
  • Harrison, R. (1972). Understanding your organization’s character. Harvard Business Review,119–128.
  • Hatch, M. J. (1993). The dynamics of organizational culture. Academy of Management Review, 18(4), 657–693.
  • Haydari, S. M. (2014). Farklı kuşaklardaki hemşirelerin meslekten ve işten ayrılma niyetleri ile örgütsel ve mesleki bağlılıklarının incelenmesi [Examination of the organizational and occupaitonal commitment of nurses from different generations](Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G.M. (2014). Sosyal psikoloji [Social psychology] (İ. Yıldız & A. Gelmez, Çev.). Ankara: Ütopya.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [Educational management: Theory, research and practice] (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • İşcan, Ö. F., & Karabey, C. N. (2007). Örgüt iklimi ile yeniliğe destek algısı arasındaki ilişki. [Relationship between organizational climate and support for innovation]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 180–193.
  • İştahlı, S. B. (2013). Duygusal emeğin çalışanların örgütsel bağlılık ve mesleki bağlılıkları üzerindeki etkisi: Duygusal zekânın rolü [The effect of emotional labor on organizational commitment and occupational commitment of employees: The role of emotional intelligence] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Jepson, E., & Forrest, S. (2006). Individual contributory factors in teacher stress: The role of achievement striving and occupational commitment. British Journal of Educational Psychology, 76(1), 183–197.Jo, S. J., &
  • Joo, B. K. (2011). Knowledge sharing: The influences of learning organization culture, organizational commitment, and organizational citizenship behaviors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 18(3), 353–364.
  • Kam, A. (2019). Örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme ilişkisinde x ve y kuşağı işgören özelliklerinin etkisi [The effect of employee characteristics of generation x and y on the relationship between organizational culture and organizational identification] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kaya, Ş. D. (2012). Psikolojik sermaye ve mesleki bağlılık ilişkisine kariyer planlamasının etkilerinin belirlenmesine yönelik bir model önerisi [A model proposal to determine the effects of career planning on the relationship between psychological capital and occupational commitment] (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kaya, Y. K. (1993). Eğitim yönetimi [Education administration]. Ankara: Set Ofset Matbaacılık.
  • Kim, S. W., & Mueller, C. W. (2011). Occupational and organizational commitment in different occupational contexts: The case of South Korea. Work and Occupations, 38(1), 3–36.
  • Kim, T. H., & Chang, K. R. (2007). Interactional Effects of occupational commitment and organizational commitment of employees in sport organizations on turnover intentions and organizational citizenship behaviors. International Journal of Applied Sports Sciences, 19(2).
  • Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, E. B. A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri [Organizational commitment levels of primary school teachers]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 101–115.
  • Lahiry, S. (1994). Building commitment through organizational culture.Training and Development, 48(4), 50–52.
  • Lee, K., Carswell, J. J., & Allen, N. J. (2000). A meta-analytic review of occupational commitment: Relations with person-and work-related variables. Journal of Applied Psychology, 85(5), 799–811.
  • Lee, S. K. J., & Yu, K. (2004). Corporate culture and organizational performance. Journal of Managerial Psychology, 19(4), 340–359.
  • Lund, D. B. (2003). Organizational culture and job satisfaction. Journal of Business & İndustrial Marketing, 18(3), 219–236.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi [Education administration] (G. Arastaman, Çev./Trans.). Ankara: Nobel.
  • MacIntosh, E. W., & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave.Sport Management Review, 13(2), 106–117.
  • Martin, J., & Siehl, C. (1983). Organizational culture and counter culture: An uneasy symbiosis. Organizational Dynamics, 12(2), 52–64.
  • Martins, E., & Martins, N. (2002).An organisational culture model to promote creativity and innovation. SA Journal of Industrial Psychology, 28(4), 58–65.
  • Meek, V. L. (1988). Organizational culture: Origins and weaknesses. Organization Studies, 9(4), 453–473.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C. A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4), 538.
  • Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20–52.
  • Minaslı, A. V. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel yabancılaşma arasındaki ilişki: Konuyla ilgili bir araştırma [The relationship between organizational culture and organizational alienation: A related research](Master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Mohanty, J., & Rath, B. P. (2012). Influence of organizational culture on organizational citizenship behavior: A three-sector study. Global Journal of Business Research, 6(1), 65–76.
  • Morrow, P. C. (1983). Conceptred undancy in organizational research: The case of work commitment. Academy of Management Review, 8, 486–500.
  • Mumford, M. D., Hunter, S. T., Friedrich, T. L., & Caughron, J. J. (2009). Charismatic, ideological, and pragmatic leadership: An examination of multi-level influences on emergence and performance. Research in Multi-level Issues, 8, 79–116.
  • Nongo, E. S., & Ikyanyon, D. N. (2012). The influence of corporate culture on employee commitment to the organization. International Journal of Business and Management, 7(22), 21–28.
  • Oran, A. (2016). Yükseköğretim kurumlarında örgüt kültürünün, çalışanların örgütsel bağlılık ve iş tatmin düzeyleri açısından incelenmesi [Examination of organizational culture in higher education institutions in terms of organizational commitment and job satisfaction levels of employees] (Master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Ooi, K. B., & Arumugam, V. (2006). The influence of corporate culture on organizational commitment: case study of semiconductor organizations in Malaysia. Sunway Academic Journal, 3,99–115.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki [The relationship between school culture and organizational health in primary schools]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 599–620.
  • Özgenel, M. (2019). An antecedent of teacher performance: Occupational commitments. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7, 100–126.
  • Özgenel, M., & Büyükol, S. (2018). Lise öğrencilerinin iletişim becerileri ile okul kültürü arasındaki ilişki [The relationship between high school students’ communication skills and school culture].In V. Uluslararası Eğitim Bilimleri Sempozyumu (5th International Educational Sciences Symposium; p. 82). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Özgenel, M., & Dursun, İ. E. (2019). Okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarının okul kültürüne etkisi[The effect of school principals’ paternalistic leadership behaviors on school culture].In 2. Uluslararası Eğitimde Yeni Arayışlar Kongresi (2nd International New Quests in Education Congress). İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Parasız, Ö., Koç, M., Ilgar, E., & Şahin, M. Y. (2017). Relationship between organizational commitment and turnover intentions of academics. Journal of Human Sciences, 14(4), 4065–4076.
  • Pheysey, D.C. (1993). Organizational cultures: Types and transformations. London: Routledge.Schaefer, R. T. (2008). Sociology (11th ed.). McGraw Hill.Schein, E. H. (1983). The role of the founder in creating organizational culture. Organizational Dynamics,12(1), 13–28.
  • Schein, E. H. (1996). Culture: The missing concept in organization studies. Administrative Science Quarterly, 229–240.
  • Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership. John Wiley & Sons.Schwartz, H., & Davis, S. M. (1981). Matching corporate culture and business strategy. Organizational Dynamics, 10(1), 30–48.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü [School culture as a predictor of teachers› organizational commitment]. Eğitim ve Bilim, 35(156).
  • Shahzad, F., Luqman, R. A., Khan, A. R., &Shabbir, L. (2012).Impact of organizational culture on organizational performance: An overview. Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research İn Business, 3(9), 975–985.
  • Snape, E., Lo, C. W. H., & Redman, T. (2008). Thethree-component model of occupational commitment: A comparative study of Chinese and British accountants. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39(6), 765–781.
  • Steinhoff, C. R., & Owens, R. G. (1989).The organisational culture assessment inventory: A metaphorical analysis in educational settings. Journal of Educational Administration, 27(3).
  • Sune, A. (2016). Okul yöneticilerinin örgütsel özdeşleşme düzeyleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki [The relationship between organizational identification levels of school administrators and organizational culture] (Master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler [Organizations and cultures].Ankara: Pegem Akademi.Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında örgüt kültürü. [School culture in primary schools]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43, 423–442.
  • Tesluk, P. E., Farr, J. L., & Klein, S. R. (1997). Influences of organizational culture and climate on individual creativity.The Journal of Creative Behavior, 31(1), 27–41.
  • Töker, A. (2018).Hemşirelerin örgüt kültürüne uyumu ve örgüt kültürünün örgütsel bağlılıklarına etkisi [Nurses’ adaptation to organizational culture and the effect of organizational culture on organizational commitment] (Unpublished master’s thesis- Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Trice, H. M., & Beyer, J. M. (1984). Studying organizational cultures through rites and ceremonials. Academy of Management Review, 9(4), 653–669.
  • Tutar, H. (2017). Örgüt kültürü [Organization culture]. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Tzeng, H. M., Ketefian, S., & Redman, R. W. (2002). Relationship of nurses’ assessment of organizational culture, job satisfaction, and patient satisfaction with nursing care. International Journal of Nursing Studies, 39(1), 79–84.
  • Uştu, H., & Tümkaya, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılık, işten ayrılma niyeti ve bazı sosyo-demografik özelliklerinin örgütsel bağlılığı yordama düzeylerinin incelenmesi [Examining the levels of occupational commitment, intention to quit and some socio-demographic characteristics of classroom teachers to predict organizational commitmen]. İlköğretim Online, 16(3), 1262–1274.
  • Utkan, Ç., & Kırdök, O. (2017). Dört boyutlu mesleki bağlılık ölçeği uyarlama çalışması [Adaptation study of four-dimensional occupational commitment scale]. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(2), 230–244.
  • Ünal, A. (2015). İş doyumu, yaşam doyumu ve yaşam anlamı değişkenlerinin ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin mesleki bağlılıkları üzerine etkisi [The effect of job satisfaction, life satisfaction and meaning of life variables on primary school and secondary school teachers’ occupational commitment] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun
  • Van der Heijden, B. I., van Dam, K., & Hasselhorn, H. M. (2009). Intention to leave nursing: The importance of interpersonal work context, work-home interference, and job satisfaction beyond the effect of occupational commitment. Career Development International, 14(7), 616–635.
  • Wallach, E. (1983). Individuals and organization: The cultural match. Training and Development Journal, 12, 28–36.
  • Wang, L., Tao, H., Ellenbecker, C. H., & Liu, X. (2012). Job satisfaction, occupational commitment and intent to stay among Chinese nurses: A cross sectional questionnaire survey. Journal of Advanced Nursing, 68(3), 539–549.
  • Weick, K. E., & McDaniel, R. R. (1989). How Professional organizations work: Implications for school organization and management. In T. J. Sergiovanni & J. H. Moore (Eds.), Schooling for tomorrow: Directing reforms to issues that count (pp. 331–354).
  • Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.Weng, Q., & McElroy, J. C. (2012). Organizational career growth, affective occupational commitment and turnover intentions. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 256–265.
  • Yavaş, D. (2019). Turist rehberlerinin tükenmişlik ve ekonomik kaygı düzeylerinin mesleki bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi [Effect of burnout and economic anxiety levels of tourist guides on occupational commitment levels] (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yetgin, D. (2017). Turist rehberlerinin tükenmişlik ve ekonomik kaygı düzeylerinin mesleki bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisi [The effect of burnout and economic anxiety levels of tourist guides on occupational commitment levels] (Unpublished doctoral dissertation-Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, A. İ. (2014). Wıstleblowıng ile işten ayrılma niyeti ilişkisinde örgüt kültürünün rolü [The role of organizational culture in the relationship between Whistleblowing and intention to quit](Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Zedef, S. (2017). Eğitim kurumlarında mesleki bağlılık, örgütte kalma ve örgütten ayrılma niyetinin araştırılması[Investigation of occupational commitment, stay in organization and intention to leave organization] (Unpublished master’s thesis-Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
APA özgenel m, canpolat ö, YAĞAN E (2020). School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. , 28 - 56. 10.12658/M043
Chicago özgenel mustafa,canpolat ömer,YAĞAN ERSİN School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. (2020): 28 - 56. 10.12658/M043
MLA özgenel mustafa,canpolat ömer,YAĞAN ERSİN School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. , 2020, ss.28 - 56. 10.12658/M043
AMA özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. . 2020; 28 - 56. 10.12658/M043
Vancouver özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. . 2020; 28 - 56. 10.12658/M043
IEEE özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E "School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment." , ss.28 - 56, 2020. 10.12658/M043
ISNAD özgenel, mustafa vd. "School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment". (2020), 28-56. https://doi.org/10.12658/M043
APA özgenel m, canpolat ö, YAĞAN E (2020). School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. İnsan & Toplum, 10(3), 28 - 56. 10.12658/M043
Chicago özgenel mustafa,canpolat ömer,YAĞAN ERSİN School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. İnsan & Toplum 10, no.3 (2020): 28 - 56. 10.12658/M043
MLA özgenel mustafa,canpolat ömer,YAĞAN ERSİN School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. İnsan & Toplum, vol.10, no.3, 2020, ss.28 - 56. 10.12658/M043
AMA özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. İnsan & Toplum. 2020; 10(3): 28 - 56. 10.12658/M043
Vancouver özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment. İnsan & Toplum. 2020; 10(3): 28 - 56. 10.12658/M043
IEEE özgenel m,canpolat ö,YAĞAN E "School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment." İnsan & Toplum, 10, ss.28 - 56, 2020. 10.12658/M043
ISNAD özgenel, mustafa vd. "School Culture as a Tool for theDevelopment of Occupational Commitment". İnsan & Toplum 10/3 (2020), 28-56. https://doi.org/10.12658/M043