Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 191 - 216 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12658/R0024 İndeks Tarihi: 21-05-2021

Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm

Öz:
Geçtiğimiz on yıl içinde İslam tarihi ve İslam düşüncesi alanlarına ilişkin benzer nitelikleriyle öne çıkan ve gündem yaratan önemli kitaplar yayınlandı. Taşıdıkla-rı ortak özellikler, bu eserleri bir arada düşünebilmemizi mümkün kılan ve onları kendi dönemleri içinde yazılmış diğer eserlerden farklılaştıran bir zemin oluştur-maktadır. İlgili eserlerin yazarları yani Wael Hallaq, Shahab Ahmed ve Thomas Ba-uer İslam düşüncesine dair akademide var olan hâkim anlatılarla ve kavramsallaş-tırmalarla hesaplaşan, yenilikçi bakışlar sunmaktadırlar. İslam tarihine dair yaygın bir görüş olan modernite öncesi uzunca bir zaman dilimini duraklama ve çöküş dönemi olarak değerlendirmeyi reddetmektedirler. Tarihsel dönemselleştirme bağ-lamında bir diğer ortak görüşleri ise modern dönemin İslam düşüncesinde radikal bir dönüşüme yol açtığı, İslam’ın ve İslam tarihinin algılanma biçimlerinde ciddi bir değişim yarattığı yönündedir. Öte yandan bu yazarlar birazdan bahsedeceğim eser-lerinde, akademide uzun süredir tercih edilen mikro plandaki derinlemesine ince-lemeler yerine, çok geniş bir zaman dilimini ve coğrafyayı kapsayan geniş kapsamlı çalışmalar yaparak, İslam tarihine ve düşüncesine ilişkin büyük anlatılar ortaya koydular. İlgili eserlerin öne çıkan bir başka ortak özelliği ise kurguladıkları farklı perspektifler, tarihsel süreç içinde izini sürdükleri ve bir şekilde idealleştirdikleri güzergahlar üzerinden normatif anlatılar sunmalarıdır. Bir başka deyişle yaşanıp bitmiş bir tarihsel kesiti ya da var olan bir durumu incelemekle sınırlı kalmayan, İslam’ın ve Müslümanların bugününe müdahil bir söylem üretmektedirler.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agrama, H. A. (2012). Questioning secularism: Islam, sovereignty, and the rule of law in modern Egypt. Chicago: University of Chicago Press.
  • Ahıska, M. (2005). Radyonun sihirli kapısı: Garbiyatçılık ve politik öznellik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ahmed, S. (2015). What is Islam? The importance of being islamic. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Asad, T. (1986). The idea of an anthropology of Islam. Washington DC: Centre for Contemporary Arab Studies.
  • Asad, T. (2007). Sekülerliğin biçimleri: Hıristiyanlık, İslamiyet ve modernlik. (Çev. F. B. Aydar). İstanbul: Metis Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 2003).
  • Azimli, M. (Ed.). (2019). Müslümanların engizisyonu-1: Ölümcül kovuşturmalar. İstanbul: Mana Yayınları.
  • Bauer, T. (2019). Müphemlik kültürü ve İslâm: Farklı bir İslam tarihi okuması. (Çev. T. Bora). İstanbul: İletişim Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 2011).
  • Bora, T. (2020). Thomas Bauer’le müphemlik kültürü ve İslâm kitabı üzerine söyleşi. Thomas Bauer ile söyleşi. Birikim Dergisi, 369-370, 134-138.
  • Brown, W., Butler, J. ve Mahmood, S. (2015). 2013 baskısına takdim. T. Asad, J. Butler, S. Mahmood, W. Brown (Ed.), Eleştiri seküler midir?: Küfre girme, incinme ve ifade özgürlüğü içinde (7-21 ss.). (Çev. M. F. Biçici, S. Karlıtekin). İstanbul: Açılım Kitap. (Orijinal yayın tarihi, 2013).
  • Büyükkara, M. A. (2013). Mezhepsel uzlaşma ve barış: Modern ve postmodern yaklaşımlar. Divan Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 18(35), 109-138.
  • Chakrabarty, D. (2012). Avrupa’yı taşralaştırmak: Postkolonyal düşünce ve tarihsel farklılık. (Çev. İ. Cörüt). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 2000).
  • Fabian, J. (1990). Presence and representation: The other and anthropological writing. Cultural Inquiry, 16(4), 753-772.
  • Griffel, F. (2017). Contradictions and lots of ambiguity: Two new perspectives on premodern (and 216'e Journal of Humanity and Societypostclassical) islamic societies. Bustan: The Middle East Book Review, 8(1), 1-21.
  • Hallaq, W. (2009). Shari’a: Theory, practice, transformations. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.
  • Hallaq, W. (2017). İslam hukukuna giriş. (Çev. N. Kızılkaya). İstanbul: Pınar Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 2009).
  • Hallaq, W. (2019). İmkânsız devlet: Modern çağda bir İslam devleti niçin mümkün değildir?. (Çev. ?). İstanbul: Babil Kitap. (Orijinal yayın tarihi, 2012).
  • Hughes, A. W. (2017). Review: What is Islam: The importance of being islamic. Reding Religion: A Publication of the American Academy of Religion. Erişim adresi http://readingreligion.org/books/what-islam
  • Humeyni, M. (2014). Mesih nefesli aşk. (Çev. A, Güzelyüz, H. Toker). İstanbul: Demavend Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 1953).
  • Kavak, Ö. (2019). Hal‘, istifa ve ihtilal: İslam devletlerinde iktidarın el değiştirmesi üzerine bazı tespitler. Divan Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 24(47), 141-196.
  • Lockman, Z. (Ed.). (1994). Workers and working classes in the Middle East: Struggles, histories, historiographies. Albany: State University of New York Press.
  • March, A. F. (2015). What can the islamic past teach us about secular modernity?. Political Theory Journal, 43(6), 838-849.
  • Marcus, G. E. ve Fischer, M. (2018). Kültürel eleştiri olarak antropoloji: İnsan bilimlerinde deneysel bir an. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 1986).
  • Marranci, G. (2008). The anthropology of Islam. London ve New York: Berg Publishers.Owen, R. (1993). The Middle East in the world economy 1800-1914. London ve New York: I. B.
  • Tauris.Quataert, D. (2003). Osmanlı imparatorluğu (1700-1922). (Çev. A. Berktay). İstanbul: İletişim Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 2000).
  • Said, E. (1999). Şarkiyatçılık: Batı’nın şark anlayışları. (Çev. B. Yıldırım). İstanbul: Metis Yayınları. (Orijinal yayın tarihi, 1978).
  • Salomon, N. (2016). For love of the prophet: An ethnography of Sudan’s islamic state. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Sayyid, S. (2017). Fundamentalizm korkusu: Avrupa merkezcilik ve islamcılığın doğuşu. (Çev. E. Ceylan, N. Yılmaz, Ş. Atsızelti). İstanbul: Açılım Kitap. (Orijinal yayın tarihi, 1997).
  • Schneider, I. (2012). Rezension: Thomas Bauer: Die kultur der ambiguität. Eine andere geschichte des Islams. Der Islam, 88, 439-448.
  • Toral-Niehoff, I. (2016). Book review Thomas Bauer. Al-ʿUsur al-Wusṭa: The Journal of Middle East Medievalists, 24, 187–193.
  • Ünal, M. (2011). Kıraat kriterleri bağlamında kıraatlerin tevatürü meselesi ve Şia’nın buna bakışı. Milel ve Nihal, 8(3), 77-114.
  • Vargas-Cetina, G. (Ed.). (2013). Anthropology and the politics of representation. Tuscaloosa, Alabama: The University of Alabama Press
APA GENÇOSMANOĞLU A (2020). Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. , 191 - 216. 10.12658/R0024
Chicago GENÇOSMANOĞLU Alperen Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. (2020): 191 - 216. 10.12658/R0024
MLA GENÇOSMANOĞLU Alperen Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. , 2020, ss.191 - 216. 10.12658/R0024
AMA GENÇOSMANOĞLU A Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. . 2020; 191 - 216. 10.12658/R0024
Vancouver GENÇOSMANOĞLU A Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. . 2020; 191 - 216. 10.12658/R0024
IEEE GENÇOSMANOĞLU A "Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm." , ss.191 - 216, 2020. 10.12658/R0024
ISNAD GENÇOSMANOĞLU, Alperen. "Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm". (2020), 191-216. https://doi.org/10.12658/R0024
APA GENÇOSMANOĞLU A (2020). Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. İnsan & Toplum, 10(3), 191 - 216. 10.12658/R0024
Chicago GENÇOSMANOĞLU Alperen Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. İnsan & Toplum 10, no.3 (2020): 191 - 216. 10.12658/R0024
MLA GENÇOSMANOĞLU Alperen Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. İnsan & Toplum, vol.10, no.3, 2020, ss.191 - 216. 10.12658/R0024
AMA GENÇOSMANOĞLU A Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. İnsan & Toplum. 2020; 10(3): 191 - 216. 10.12658/R0024
Vancouver GENÇOSMANOĞLU A Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm. İnsan & Toplum. 2020; 10(3): 191 - 216. 10.12658/R0024
IEEE GENÇOSMANOĞLU A "Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm." İnsan & Toplum, 10, ss.191 - 216, 2020. 10.12658/R0024
ISNAD GENÇOSMANOĞLU, Alperen. "Modern Dünyada Müslümanlar İçin İslam’ı Yeniden KeşfetmekMüphemlik Kültürü ve İslâm Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirm". İnsan & Toplum 10/3 (2020), 191-216. https://doi.org/10.12658/R0024