Yıl: 2021 Cilt: 54 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 34 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.732238 İndeks Tarihi: 25-06-2021

Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler

Öz:
Bu araştırmada, matematiğin, matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerin matematik içeriklikarikatürlerde nasıl yansıtıldığının ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusundabelirlenmiş olan İngilizce ve Türkçe içeriğe sahip beş internet sitesinden 75 farklı matematikkarikatürü nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi ile çekilmiş veincelenmiştir. Ulaşılan karikatürlerin düzenlenmesi ve içerik analizi süreçleri nitel veri analizprogramı olan MAXQDA (VERBI Software, 2018) yazılımında yapılmıştır. İçerik analizisürecinde karikatürler kodlanmış ve oluşturulan kodlardan kategoriler oluşturulmuştur.Çalışmanın bulguları, okuldaki matematiğin sadece aritmetik işlemlerden ibaret olarakkarikatürlere yansıdığını göstermektedir. Günlük yaşamda kullanılan matematik için isebireylerin bilgilerinin yetersiz olduğunu gösteren karikatürlere rastlanmıştır. Buna ek olarak,analiz edilen karikatürlerde öğretmenler çoğunlukla öğrenciyle doğrudan göz teması kuran veonları zorlayan konumda yer almaktadır. Matematik problemleri çözerken öğrencilerin endişeliyüz ifadeleri ile resmedildikleri görülmüştür. Genel olarak çalışmanın bulguları, (a)matematiğin yaşamı zorlaştırıcı; (b) matematik öğretmenlerinin öğrencileri özendirici değilbaskılayıcı; (c) öğrencilerin ise matematik problemlerinden dolayı endişeli olarak karikatürlereyansıdığını göstermiştir. Karikatürlerin görsel medyada ve sosyal medyada yaygın kullanımıdüşünüldüğünde, matematik içerikli karikatürlerde matematiğin ve onunla ilişkili diğer öğelerinnasıl sunulduğu önemlidir ve bu öğelerin olumlu tavır ve değerlerle sunumu önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Mathematics, Mathematics Teachers and Students in Math-Related Cartoons

Öz:
This research aimed to investigate how mathematics, mathematics teachers and students were presented in math-related cartoons. To accomplish this, 75 mathematics cartoons were drawn five websites, some of which were in Turkish and some others were in English. The document analysis method was employed to gather math-related cartoons. The cartoons were organized in a qualitative data analysis software, MAXQDA (VERBI Software, 2018), and examined through content analysis. It involved coding and constructing the categories from these codes. It was found that school mathematics was presented as consisting of just arithmetic calculations and people were shown with a lack of basic math skills needed to use in real-life situations. In addition, there were cartoons that presented teachers keeping direct eye contact with students and struggling students. We also found that students solving math problems were drawn with anxious facial expressions on the cartoons. To sum up, the results of the study indicated that mathematics was presented as making life more difficult, mathematics teachers were oppressive rather than encouraging, and students were anxious in math-related cartoons. Considering the widespread use of cartoons in virtual platforms, the way in which mathematics and math-related issues are presented in the cartoons is important.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, S. ve Yeşilyurt, M. (2007). Matematik öğretiminde kullanılan dile ilişkin öğrenci görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 90-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6136/82317 adresinden edinilmiştir.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76. https://www.researchgate.net/publication/285749811_Matematik_korkusunu_y enmek adresinden edinilmiştir.
  • Barati, L. (2015). The impact of eye-contact between teacher and student on L2 learning. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(7), 222-227. Retrieved from http://www.jallr.com/index.php/JALLR/article/view/180/pdf180
  • Berry, J., and Picker, S. H. (2000). Your pupils’ images of mathematicians and mathematics. Mathematics in School, 29(2), 24-26. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/30212098
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. doi: 10.3316/QRJ0902027
  • Cho, H., Osborne, C., and Sanders, T. (2015). Classroom experience about cartooning as assessment in pre-service mathematics content course. Journal of Mathematics Education at Teachers College, 6(1), 45-53. Retrieved from https://journals.library.columbia.edu/index.php/jmetc/article/view/609/55
  • Dabell, J. (2008). Using concept cartoons. Mathematics Teaching Incorporating Micromath, 209, 34-36. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ815105
  • Dabell, J., Keogh, B., and Naylor, S. (2008). Concept cartoons in mathematics education. Sandbach: Millgate House.
  • Ertem-Akbaş, E. (2018). Investigation of causes of mathematics fear and suggestions for solution starting with primary education in terms of teachers’ opinions. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2(3), 12-25. Retrieved from https://atif.sobiad.com/index.jsp?modul=makalegoruntule&id=AWtbFRkiPvLeFeJ0uSO5
  • Godbey, C. (1997). Mathematics anxiety and the underprepared student (ED426734). ERIC. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED426734.pdf
  • Goodboy, A. K., and Myers, S. A. (2008) The effect of teacher confirmation on student communication and learning outcomes. Communication Education, 57(2), 153-179. doi: 10.1080/03634520701787777
  • Göksu, F. ve Köksal, N. (2016). Doğrular, açılar ve çokgenler konularının kavram karikatür destekli yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 68-91. doi: 10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s4m
  • Kemnitz, T.M. (1973). The cartoon as historical resource. Journal of Interdisciplinary History, 4(1), 81-93. doi: 10.2307/202359
  • Keogh, B., and Naylor, S. (2000). Teaching and learning in science using concept cartoons: Why Dennis wants to stay in at playtime. Investigating: Australian Primary & Junior Science Journal, 16(3), 10-14. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ635911
  • Kramer, M. W., and Pier, P. M. (1999). Students’ perceptions of effective and ineffective communication by college teachers. Southern Communication Journal, 65(1), 16-33. doi: 10.1080/10417949909373153
  • Lacity, M., and Rudramuniyaiah, P. (2009). Funny business: Public opinion of outsourcing and offshoring as reflected in U.S. and Indian political cartoons. Communications of the Association for Information Systems, 24(13), 199-224. doi: 10.17705/1CAIS.02413
  • Lim C. S., and Ernest, P. (1999). Public images of mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, 11, 43-55. Retrieved from
  • http://socialsciences.exeter.ac.uk/education/research/centres/stem/publications/ pmej/pome11/art6.htm
  • Lincoln, Y. S., and Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. London: Sage.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., and Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ng, L. J. (2012). Mathematics anxiety in secondary school students. In L. Dindyal, P. Cheng, and S. F. Ng (Eds.), Proceedings of the 35th annual conference of the mathematics education research group of Australasia (pp. 570–577). Singapore: MERGA.
  • Picker, S. H., and Berry, J. S. (2000). Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43(1), 65-94. doi: 10.1023/A:1017523230758
  • Sam, L. C., and Ernest, P. (2000). A survey of public images of mathematics. Research in Mathematics Education, 2(1), 193-206. doi: 10.1080/14794800008520076
  • Sancar, M. ve Koparan, T. (2019). Ortaokul öğrencilerinin çokgenler konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde kavram karikatürlerinin etkisinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 101-122. http://ebd.beun.edu.tr/index.php/KEBD/article/view/206/277 adresinden edinilmiştir.
  • Shodahl, S. A., and Diers, C. (1984). Math anxiety in college students: Sources and solutions. Community College Review, 12(2), 32-36. doi: 10.1177/009155218401200206
  • Şengül, S., and Dereli, M. (2010). Does instruction of “integers” subject with cartoons effect students’ mathematics anxiety? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2176-2180. doi: 10.1016/j.sbspro.2010.03.302
  • Toh, T. L., Cheng, L. P., Ho, S. Y., Jiang, H., and Lim, K. M. (2017). Use of comics to enhance students’ learning for the development of the twenty-first century competencies in the mathematics classroom. Asia Pacific Journal of Education, 37(4), 437-452. doi: 10.1080/02188791.2017.1339344
  • Toluk-Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. ve Taşçı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik, matematik öğretmenleri ve matematikçiler hakkındaki inançları. Eğitim ve Bilim, 35(155). 131-144. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/568 adresinden edinilmiştir.
  • Trance, N. J. C., Marapo, R. B., and Pornel, J. B. (2012). Students’ visual representation of mathematics. Journal of The Korean Association For Science Education, 32(8), 1318-1332. doi: 10.14697/JKASE.2012.32.8.1318
  • Uğurel, İ., Kesgin, Ş. ve Karahan, Ö. (2013). Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: Kavram karikatürü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 313-337. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/53333 adresinden edinilmiştir.
  • VERBI Software. (2018). MAXQDA 2018 Online manual. Retrieved from https://www.maxqda.com/help-max18/welcome
  • Vílchez-González, J. M., and Palacios, F. J. P. (2006). Image of science in cartoons and its relationship with the image in comics. Physics Education, 41(3), 240- 249. doi: 10.1088/0031-9120/41/3/006
  • Walls, R. T., Nardi, A. H., von Minden, A. M., and Hoffman, N. (2002). The characteristics of effective and ineffective teachers. Teacher Education Quarterly, 29(1), 39-48. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/23478326
  • Warburton, T. (1998). Cartoons and teachers: Mediated visual ımages as data. In J. Prosser, (Ed.), Image-based research (pp. 235-254). London: Falmer Press.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin.
APA TOKER H, Sevinc S (2021). Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. , 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
Chicago TOKER HABIBE,Sevinc Serife Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. (2021): 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
MLA TOKER HABIBE,Sevinc Serife Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. , 2021, ss.1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
AMA TOKER H,Sevinc S Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. . 2021; 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
Vancouver TOKER H,Sevinc S Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. . 2021; 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
IEEE TOKER H,Sevinc S "Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler." , ss.1 - 34, 2021. 10.30964/auebfd.732238
ISNAD TOKER, HABIBE - Sevinc, Serife. "Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler". (2021), 1-34. https://doi.org/10.30964/auebfd.732238
APA TOKER H, Sevinc S (2021). Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1), 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
Chicago TOKER HABIBE,Sevinc Serife Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54, no.1 (2021): 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
MLA TOKER HABIBE,Sevinc Serife Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.54, no.1, 2021, ss.1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
AMA TOKER H,Sevinc S Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(1): 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
Vancouver TOKER H,Sevinc S Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(1): 1 - 34. 10.30964/auebfd.732238
IEEE TOKER H,Sevinc S "Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54, ss.1 - 34, 2021. 10.30964/auebfd.732238
ISNAD TOKER, HABIBE - Sevinc, Serife. "Karikatürlerdeki Matematik, Matematik Öğretmenleri ve Öğrenciler". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54/1 (2021), 1-34. https://doi.org/10.30964/auebfd.732238