Yıl: 2021 Cilt: 54 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 205 - 224 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.797377 İndeks Tarihi: 25-06-2021

Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi

Öz:
Bireylerin içinde bulunduğu ortama uyum sağlayarak diğer insanlarla iletişim kurma ve kendiniifade etmesinde önemli rolü olan dil becerileri sosyal-duygusal becerileri ile ilişkilidir. Sosyalduygusal becerileri gelişmiş olan bireylerin sosyal yaşantıları ve duygu dünyasının yanındabilişsel ve dil gelişimlerinin de olumlu etkilendiği bilinmektedir. Bu doğrultuda Türkçe dersikapsamında sosyal-duygusal becerilere yer verilmesi, bu becerilerin öğrencilerekazandırılmasının yanında dil gelişimini destekleme bakımından da önemlidir. Ancakülkemizde sosyal-duygusal öğrenme becerileri ile dil becerileri arasındaki ilişkiye odaklanansınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu araştırmada Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın özelamaçları, temaları ve kazanımları sosyal-duygusal öğrenme becerilerini kapsaması bakımındanincelenmiştir. Programın sosyal-duygusal öğrenme ögeleri açısından değerlendirilmesi, Türkçedersinin sosyal-duygusal ve dil becerilerinin karşılıklı gelişimine ne ölçüde fırsat sağladığınınanlaşılması bakımından önemlidir. Bu araştırmada CASEL’in sosyal-duygusal öğrenme tanımıgöz önünde bulundurulmuştur. Araştırma durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmaverileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Veriler tümdengelimsel içerik analizitekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına bağlı olarak Türkçe Dersi ÖğretimProgramı’nın sosyal-duygusal öğrenme becerilerine zaman zaman yer verdiği görülmektedir.Bununla beraber, öğrencilerin sosyal-duygusal becerilerini nitelikli bir biçimde geliştirmekamacıyla programın bu becerileri daha kapsamlı içerecek biçimde düzenlenmesine gereksinimolduğu düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

Identifying Social-Emotional Learning Skills in Turkish Language Curriculum

Öz:
Language skills are essential for individuals to communicate with other people and express themselves orally and in written by adapting themselves to the environment they are in. They are also related to social-emotional skills. Developing individuals’ social-emotional skills positively influences their cognitive and language development as well as their social life and emotional world. Accordingly, involving social-emotional skills within the scope of Turkish course in primary education has an important role in supporting language development as well as social-emotional skills. However, there are a limited number of studies focusing on the relationship between social-emotional learning skills and language skills in our country. In this study, the special aims, themes and acquisitions of the Turkish course curriculum were examined in terms of covering social-emotional learning skills. The evaluation of the Turkish course curriculum in terms of social-emotional learning elements is important in terms of understanding to what extent the Turkish course provides an opportunity for the mutual development of social-emotional and language skills. In this study, CASEL's definition of social-emotional learning was taken into consideration. In this direction, self-awareness, selfmanagement, social awareness, relationship building and decision-making skills were taken into account. In this study, special aims, themes and learning outcomes of the Turkish curriculum were examined in terms of social-emotional learning skills. The sase study design is utilized in this research. Research data were obtained through document analysis. Deductive content analysis was administered in order to analyze the data. Findings of this research revealed that special aims, themes and learning outcomes of the Turkish curriculum can be associated with social-emotional learning skills. However, considering these findings, the researchers suggest that the Turkish course curriculum needs to be restructured in a more comprehensive way to develop students’ language and social-emotional skills effectively.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ashdown, D. M., and Bernard, M. E. (2012). Can explicit instruction in social and emotional learning skills benefit the social-emotional development, well-being, and academic achievement of young children? Early Childhood Education Journal, 39(6), 397-405. https://doi.org/10.1007/s10643-011-0481-x
  • Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. McGraw-Hill Education (UK).
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., and Gill, S. (2008). Promoting academic and social–emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child Development, 79, 1802– 1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227.x
  • Bierman, K. L., Nix, R. L., Greenberg, M. T., Blair, C., and Domitrovich, C. E. (2008). Executive functions and school readiness intervention: Impact, moderation, and mediation in the Head Start REDI program. Development and Psychopathology, 20, 821–843. https://doi.org/10.1017/S0954579408000394
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bryan, T., Burstein, K., and Ergul, C. (2004). The social-emotional side of learning disabilities: A science-based presentation of the state of the art. Learning Disability Quarterly, 27(1), 45-51. https://doi.org/10.2307/1593631
  • Bulut, B. (2013). Etkin dinleme eğitiminin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 332676).
  • Cho, J. Y., and Lee, E. H. (2014). Reducing confusion about grounded theory and qualitative content analysis: Similarities and differences. The qualitative report, 19(32), 1-20. https://iribresearch.ir/rm/maghaleh/6.pdf
  • Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201-237. https://doi.org/10.17763/haer.76.2.j44854x1524644vn
  • Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning [CASEL] (2013). 2013 CASEL GUIDE: Effective Social And Emotional Programs Preschool And Primary School Edition. Retrieved from http://static.squarespace.com/static/513f79f9e4b05ce7b70e9673/t/526a220de4 b00a92c90436ba/1382687245993/2013-casel-guide.pdf
  • Daunic, A., N. Corbett, S. Smith, T. Barnes, L. Santiago-Poventud, P. Chalftant, D. Pitts, and Gleaton, J. (2013). Integrating Social-emotional Learning with Literacy Instruction: An Intervention for Children at Risk for Emotional and Behavioural Disorders. Behavioural Disorders, 39(1), 43–49. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/019874291303900106
  • Denham, S. A., and Brown, C. (2010). “Plays nice with others”: Social–emotional learning and academic success. Early Education and Development, 21(5), 652- 680. https://doi.org/10.1080/10409289.2010.497450
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Journal of Turkish Educational Sciences, 7(1), 185-204. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256509
  • Doyle, B. G., and Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social– emotional learning through dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6), 554- 564. https://doi.org/10.1598/RT.59.6.5
  • Dresser, R. (2012). Reviving oral reading practices with English learners by integrating social- emotional learning. Promising Practices, 45-50. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1014901.pdf
  • Elias, J. M., Zins, E. J., Weissberg, P. R., Frey, S. K., Greenberg, T. M., Haynes, M. N., Kessler, R., Schwab-Stone, E. M., and Shrver, P. T. (1997). Promoting Social and Emotional Learning: Guidelines For Educators. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Elias, M. J. (2004). The connection between social-emotional learning and learning disabilities: Implications for intervention. Learning Disability Quarterly,27(1), 53-63. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2307/1593632
  • Elias, M. J., and Haynes, N. M. (2008). Social competence, social support, and academic achievement in minority, low-income, urban elementary school children. School Psychology Quarterly, 23, 474–495. https://doi.org/10.1037/1045-3830.23.4.474
  • Esen-Aygün, H. (2017). Sosyal-duygusal öğrenme programlarının sosyal duygusal öğrenme becerilerinin gelişimine, akademik başarı ve sınıf iklimi algısına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/’nden erişilmiştir (Tez No. 471010).
  • Esen-Aygün, H. ve Şahin Taşkın, Ç. (2017). 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sosyalduygusal öğrenme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 430-454. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/330373
  • Fantuzzo, J., Bulotsky-Shearer, R., McDermott, P. A., and McWayne, C. (2007). Investigation of dimensions of social-emotional classroom behavior and school readiness for low-income urban preschool children. School Psychology Review, 36(1), 44. https://doi.org/10.1080/02796015.2007.12087951
  • Graham, S., and Harris, K. R. (2006). Strategy instruction and the teaching of writing. Handbook of writing research, 5, 187-207.
  • Güneş, F. (2015). Eğitim ve zihinsel değişim. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-20. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/43681
  • İnce-Samur, A. Ö. (2017). Okuma kültürü edinme sürecinde ilkokul dönemi (6-10 Yaş). Journal of Faculty of Educational Sciences, 50(1), 209-230. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001393
  • Jones, S. M., Brown, J. L., Hoglund, W. L., and Aber, J. L. (2010). A schoolrandomized clinical trial of an integrated social–emotional learning and literacy intervention: Impacts after 1 school year. Journal of consulting and clinical psychology, 78(6), 829-842. https://doi.org/829. 10.1037/a0021383
  • Jones, S. M., Brown, J. L., and Lawrence-Aber, J. (2011). Two‐year impacts of a universal school‐based social‐emotional and literacy intervention: An experiment in translational developmental research. Child Development, 82(2), 533-554. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01560.x
  • Karacan, E. (2000). Çocuklarda dil gelişimini etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 9(7), 1-8. https://www.ttb.org.tr/STED/sted0700/6.html
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., and Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kiefer, Z. B. (2010). Charlotte huck’s children’s literature. New York: Mc Graw Hill Publishing.
  • Lane, K. L., Carter, E. W., Pierson, M. R., and Glaeser, B. C. (2006). Academic, social, and behavioral characteristics of high school students with emotional disturbances or learning disabilities. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14(2), 108-117. https://doi.org/10.1177/10634266060140020101
  • Leseman, P. P., and Jong, P. F. (1998). Home literacy: Opportunity, instruction, cooperation and social‐emotional quality predicting early reading achievement. Reading Research Quarterly, 33(3), 294-318. https://doi.org/10.1598/RRQ.33.3.3
  • Lonigan, C. J., Bloomfield, B. G., Anthony, J. L., Bacon, K. D., Phillips, B. M., and Samwel, C. S. (1999). Relations among emergent literacy skills, behavior problems, and social competence in preschool children from low-and middleincome backgrounds. Topics in Early Childhood Special Education, 19(1), 40- 53. https://doi.org/10.1177/027112149901900104
  • Lopes, P. L., and Salovey, P. (2004). Toward a broader education: social, emotional and practical skills içinde Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., and Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.
  • Lopes, P. N., Salovey, P., and Straus, R. (2003). Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences, 35(3), 641–658. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00242-8
  • Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., and Sitarenios, G. (2001). Emotional intelligence as a standard intelligence. Emotion, 1(3), 232-242. https://psycnet.apa.org/buy/2001-10055-002
  • McCormick, M.P, Cappella, E., O’Connor, E., and McClowry, S. (2015). Social Emotional Learning and Academic Achievement: Using Causal Methods to Explore Classroom-Level Mechanisms. AERA Open, pp.1-26.
  • Rivers, S. E., and Brackett, M. A. (2010). Achieving Standards in the English Language Arts (and More) Using The RULER Approach to Social and Emotional Learning. Reading & Writing Quarterly, 27(1-2), 75-100. https://doi.org/10.1080/10573569.2011.532715
  • Senemoğlu, N. (1989). Okulöncesi eğitimde dilin önemi. Milli Eğitim Vakfı Dergisi, 4(14), 21-22. https://www.nuraysenemoglu.com/FileUpload/bs678778/File/okul_oncesi_egit imde_dilin_onemi.pdf
  • Sever, S. (2007). Çocuk Edebiyatının Çocuğun Gelişimindeki Yeri ve Önemi. İçinde İlköğretimde Çocuk Edebiyatı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 1764.
  • Stake, R. E. (1995). The art of case study research. SAGE publications, USA. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2015). Türkçe Dersi Öğretim Programları 1-8. Sınıflar.
  • Tan, M., and Dobbs-Oates, J. (2013). Relationship between emergent literacy and early social–emotional development in preschool children from low-income backgrounds. Early Child Development and Care, 183(11), 1509-1530. https://doi.org/10.1080/03004430.2012.729051
  • Webster-Stratton, C., and Reid, M. J. (2004). Strengthening social and emotional competence in young children-The foundation for early school readiness and success: Incredible years classroom social skills and problem‐solving curriculum. Infants & Young Children, 17(2), 96-113. https://journals.lww.com/iycjournal/Fulltext/2004/04000/Strengthening_Social _and_Emotional_Competence_in.2.aspx
  • Yangil, M. K. ve Kerimoğlu, C. (2014). Bilmecelerin eğitimdeki yeri ve önemi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 341-354. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/698108
  • Yin, R. K. (1994). Case study research design and methods (second edition), SAGE Publications.
  • Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., and Walberg, H. J. (Eds.). (2004). Building academic success on social and emotional learning: What does the research say? New York: Teachers College Press.
APA AYGÜN H, SAHIN TASKIN C (2021). Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. , 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
Chicago AYGÜN Hanife ESEN,SAHIN TASKIN CıGDEM Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. (2021): 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
MLA AYGÜN Hanife ESEN,SAHIN TASKIN CıGDEM Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. , 2021, ss.205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
AMA AYGÜN H,SAHIN TASKIN C Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. . 2021; 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
Vancouver AYGÜN H,SAHIN TASKIN C Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. . 2021; 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
IEEE AYGÜN H,SAHIN TASKIN C "Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi." , ss.205 - 224, 2021. 10.30964/auebfd.797377
ISNAD AYGÜN, Hanife ESEN - SAHIN TASKIN, CıGDEM. "Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi". (2021), 205-224. https://doi.org/10.30964/auebfd.797377
APA AYGÜN H, SAHIN TASKIN C (2021). Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(1), 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
Chicago AYGÜN Hanife ESEN,SAHIN TASKIN CıGDEM Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54, no.1 (2021): 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
MLA AYGÜN Hanife ESEN,SAHIN TASKIN CıGDEM Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.54, no.1, 2021, ss.205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
AMA AYGÜN H,SAHIN TASKIN C Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(1): 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
Vancouver AYGÜN H,SAHIN TASKIN C Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 54(1): 205 - 224. 10.30964/auebfd.797377
IEEE AYGÜN H,SAHIN TASKIN C "Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54, ss.205 - 224, 2021. 10.30964/auebfd.797377
ISNAD AYGÜN, Hanife ESEN - SAHIN TASKIN, CıGDEM. "Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 54/1 (2021), 205-224. https://doi.org/10.30964/auebfd.797377