Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma

Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1349 - 1365 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.40070 İndeks Tarihi: 25-06-2021

Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma

Öz:
İnternet günümüzde hızla yaygınlaşarak her yaştan kullanıcıyı kendisine çekmektedir. Artan kullanımla birlikte bazı sorunlar da ortaya çıkmaya başlamıştır. Psikolojik danışmanların okul ortamında öğrencilerle internetle ilişkili olarak ne tür sorunlarla karşılaştıklarını belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarıyla görüşülmüştür. Araştırmada Nitel araştırma yöntemlerinden Fenomenoloji yaklaşımı tercih edilmiştir. 2018 yılında yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır. Görüşmede beş açık uçlu soru sorulmuştur. Psikolojik danışmanlara; okulda internet ile bağlantılı hangi sorunlarla karşılaştıkları, nelere şaşırdıkları, öğrencilerden neler öğrendikleri, yaptıkları çalışmalar, bu konuda eğitim ihtiyacı ve eğitimden beklentileri ile ilgili sorular sorulmuştur. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemiyle İstanbul ilinde görev yapan yirmi beş psikolojik danışmana ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında psikolojik danışmanların internetle ilgili sorunlarda kendilerini yeterli hissetmedikleri ve hizmet içi eğitime ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Psikolojik danışmanlar sosyal medya ve bilgisayar oyunları konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaç duymaktadırlar. Hizmet içi eğitimde kuramsal bilgilerden çok uygulamaya dönük eğitimlere ihtiyaç duydukları saptanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı yetkilileri psikolojik danışmanların internetle ilgili konularda bilgi ihtiyacını karşılamaya yönelik özellikle sosyal medya kullanımı ve bilgisayar oyunları konularında hizmet içi eğitim planları hazırlamaları ve bu eğitimlerin içeriğinin mümkün olduğunca uygulamaya yönelik çalışmalar olması önerilmektedir. Psikolojik danışmanların zamanlarını daha etkili kullanmaları açısından öğrencilere yönelik bilgisayar oyunları, sosyal medya bağımlılığı ve siber zorbalık konularıyla ilgili grup rehberliği etkinlikleri yapmaları faydalı olacaktır.
Anahtar Kelime:

Social Media, Cyber Bullying and Computer Games Problems in Counseling Process

Öz:
Today, the Internet captivates users of all ages becoming widespread. Several problems start to arise with the increasing usage of the internet. School psychological counselors were interviewed in this research with the aim of investigating what kind of problems that psychological counselors experience with students in relation to internet. The phenomenological tradition of qualitative research was chosen for this study. Semi-structured interviews were conducted. The interview involved five open ended questions. Psychological counselors answered which problems they experience related to internet in the school, what they surprise, what they learn from students, their works and study, the need of training about this and their expectations from training. 25 psychological counselors working in İstanbul were participated in this study. Results indicated that psychological counselors experience the feeling of incompetence regarding problems with internet and they need in-service training. Psychological counselors need in-service training with respect to social media and computer games. It was determined that psychological counselors need more in-service training intended for practical information than theoretical information. It was suggested that the authoritios ofthe Ministry of Education should prepare in-service training plans especially regarding the use of social media and computer games in order to meet the needs of information related to the internet. Also, it was suggested that the content of in-service training should be works intended for practical information as much as possible. It will be beneficial for psychological counselors to do group guidance activities related to cyber bullying, social media addiction, computer games intended for students in order them to develop time management skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YEŞİLYURT F (2020). Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. , 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
Chicago YEŞİLYURT FERAHİM Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. (2020): 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
MLA YEŞİLYURT FERAHİM Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. , 2020, ss.1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
AMA YEŞİLYURT F Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. . 2020; 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
Vancouver YEŞİLYURT F Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. . 2020; 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
IEEE YEŞİLYURT F "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma." , ss.1349 - 1365, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40070
ISNAD YEŞİLYURT, FERAHİM. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma". (2020), 1349-1365. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40070
APA YEŞİLYURT F (2020). Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(2), 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
Chicago YEŞİLYURT FERAHİM Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.2 (2020): 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
MLA YEŞİLYURT FERAHİM Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.2, 2020, ss.1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
AMA YEŞİLYURT F Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(2): 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
Vancouver YEŞİLYURT F Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(2): 1349 - 1365. 10.29228/TurkishStudies.40070
IEEE YEŞİLYURT F "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.1349 - 1365, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40070
ISNAD YEŞİLYURT, FERAHİM. "Okul Psikolojik Danışmanlarının Gözünden Sosyal Medya, Siber Zorbalık ve Bilgisayar Oyunları ile İlgili Nitel Bir Çalışma". Turkish Studies - Educational Sciences 15/2 (2020), 1349-1365. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40070