Yıl: 2021 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 59 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-06-2021

Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği

Öz:
Dijital platformların günlük izleme pratiklerinde oynadığı rol giderek artmaktadır. Yayıncılık ve bilişimteknolojilerinin kesiştiği noktada doğan dijital platformların kullanıcılarına sunduğu özelleştirilmiş hizmetlerbireylerin izleme alışkanlıklarını etkilemekte ve şekillendirmektedir. Geleneksel televizyon yayıncılığında uzunyıllar yalnızca ekrana getirileni izleyen ve edilgen bir konumda olan izleyici, günümüzde özellikle dijitalplatformlar yoluyla kişisel zevklerine hitap eden içerikleri izleme, geri bildirimde bulunma gibi seçeneklere sahipolarak aktif bir konuma yükselmiştir. Çalışmada dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarının Netflixörneği üzerinden araştırılması amaçlanmıştır. Amaca göre örnekleme tekniği kullanılarak gerçekleştirilenaraştırmada veri toplama tekniklerinden Bilgisayar Destekli İnternet Anketi (CAWI) tercih edilmiş ve verilertam yapılandırılmış soru formu kullanılarak elde edilmiştir. Katılımcılara Netflix dijital platformu içerikleriniizleme alışkanlıklarını ve tercih nedenlerini irdeleyici sorular yöneltilmiştir. Netflix’in yaygın uluslararası dijitalplatformlar arasında Türkiye’de faaliyet gösteren ilk platform olması çalışmaya konu olmasının başlıca sebebinioluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yöneliktespitlere ve tercih sebeplerine ulaşılmıştır. İçerik çeşitliliği, seçme özgürlüğü ve yapımların kalite düzeyininkullanıcıların dijital platformlardaki izleme alışkanlıklarını doğrudan etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca dijitalplatformlara yönelimin yakın gelecekte artarak devam edeceği çalışmanın sonuçları arasında yer almaktadır.
Anahtar Kelime:

A Research on the Viewing Habits of Digital Platform Users: The Case of Netflix

Öz:
The Digital platforms features prominently in daily viewing practices. The customized services offered by digital platforms affect and shape the viewing habits of individuals. The television audience, which has been passive for years, has reached an active position today through personalized services offered by digital platforms. This study aims to investigate the viewing habits of digital platform users through the Netflix sample. Computer Assisted Web Interview (CAWI) was preferred as the data collection method, which was carried out using the Purposive Sampling, and the data were obtained using a fully structured questionnaire. Participants were asked questions to examine their viewing habits of Netflix digital platform content and their motives for preference. Netflix is selected as the example of this study because it is the first global digital platform in Turkey. As a result of the study, the determinations and motives for preferences regarding the viewing habits of digital platform users have been reached. This study shows that variety ofcontent, freedom ofchoice and quality of productions directly affect the viewing habits of users on digital platforms. Besides, one of the results of the study shows that there will be a rising tendency for digital platforms in the near future.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, M. (2011). Ekonomik, kültürel ve politik küreselleşme ve sonuçları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akkuş, T. (2019). Kan benim kanal benim. TRT Akademi Dergisi, 4(7), 179-183. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/638800
  • Akyol, O. (2012). Developing television broadcasting technologies and interactive broadcasting practices. (Doktora Tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Ateşalp, S.T. ve Başlar, G. (2020). İnternette dizi izleme pratiklerinin dönüşümü: Aşırı izleme (bingewatching) üzerine bir araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 32, 109-136. Erişim adresi: http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/en/download/article-file/1172185
  • Başer, E. ve Akıncı, S. (2020). Kullanıcı deneyimi ve kişiselleştirme bağlamında bir dijital platform incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi, 13(2), 866-897. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/1182103
  • Cereci, S. (2016) Televizyon sosyolojisi. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Cevher, R. ve Ustakara, F. (2019). A research on social media usage within the context of uses and gratifications theory. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 5(19), 812-831. Erişim adresi: http://journalofsocial.com/DergiTamDetay.aspx?ID=166&Detay=Ozet
  • Çil, S. (2015). Social sharing sites and democrazitation relation: Facebook example. (Yüksek Lisans tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Dijk, J.V. (2016). Ağ toplumu. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (1990). İletişim ve toplum: Kitle iletişim kuramları tutucu ve değişimci yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Gürsakal, N. (2015) Betimsel istatistik. Bursa: Dora Yayıncılık.
  • İslamoğlu, A.H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Jenkins, H. (2006). Convegence culture: Where old and new media collide. NewYork: NYU Press
  • Jenner, M. (2018). Netflix and the re-invention of television. UK, Cambridge: Anglia Ruskin University.
  • Katmer, G. ve Sevindi, M.İ. (2020). Türkiye’de netflix’in serialler açısından genç geleneksel televizyon izleyici kullanım pratiklerine yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 57-72. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/medeniyetsanat/issue/55869/760492
  • Mutlu, E. (2005). Kitle iletişim kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle iletişim kuramları: Kavramlar, okullar, modeller. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özmen, S. (2014). Radyo ve televizyon okumaları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Özsoy, A. (2011). Televizyon ve izleyici: Türkiye’de dönüşen televizyon kültürü ve izleyici. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Serim, Ö. (2007). Türk televizyon tarihi 1952-2006. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tanrıöver, H. (2011). Türkiye’de televizyon yayıncılığı. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Thompson, K.S. (1997). Sampling. NewYork: John Walley & Sons Inc.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Uluç, G. (2008). Küreselleşen medya: İktidar ve mücadele alanı. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları: Egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yılmaz, B. ve Akyar, B.Y. (2020). Küreselleşme ve medya-ekonomi politiği bağlamında reklamveren unsurunun rolü: Türkiye’de yayınlanan reklamlarda kültürün aktarılması üzerine bir inceleme. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 1-19. Erişim adresi: https://bit.ly/2WcQpJU
APA SARI Ü, TÜRKER H (2021). Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. , 59 - 80.
Chicago SARI Ümit,TÜRKER HALİL Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. (2021): 59 - 80.
MLA SARI Ümit,TÜRKER HALİL Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. , 2021, ss.59 - 80.
AMA SARI Ü,TÜRKER H Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. . 2021; 59 - 80.
Vancouver SARI Ü,TÜRKER H Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. . 2021; 59 - 80.
IEEE SARI Ü,TÜRKER H "Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği." , ss.59 - 80, 2021.
ISNAD SARI, Ümit - TÜRKER, HALİL. "Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği". (2021), 59-80.
APA SARI Ü, TÜRKER H (2021). Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59 - 80.
Chicago SARI Ümit,TÜRKER HALİL Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, no.1 (2021): 59 - 80.
MLA SARI Ümit,TÜRKER HALİL Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.21, no.1, 2021, ss.59 - 80.
AMA SARI Ü,TÜRKER H Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 21(1): 59 - 80.
Vancouver SARI Ü,TÜRKER H Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 21(1): 59 - 80.
IEEE SARI Ü,TÜRKER H "Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss.59 - 80, 2021.
ISNAD SARI, Ümit - TÜRKER, HALİL. "Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/1 (2021), 59-80.