Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 651 - 689 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14812/cufej.595333 İndeks Tarihi: 19-06-2021

Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?

Öz:
In this study, the relationship between the pre-service mathematics teachers’ reasoning skills on geometric shapes and geometry performances were investigated. The participants of the study consisted of 384 pre-service mathematics teachers, 252 females, 132 males who studied at the faculties of education of two universities in Eastern and Southeastern Anatolia in the fall semester of 2016-2017 academic year. In the study, due to the limitations in terms of time and labor conditions, appropriate sampling method was preferred when determining the sample. In the section where the applications of the study were done, relational survey model was used. The data of the study were collected by reasoning skills on geometric shapes test and geometry performance test developed by the researchers. The data were analyzed using descriptive statistics, t-test, ANOVA test, Cohen’s f, Cohen’s d effect size values, correlation analysis and regression analysis. In the study, when the reasoning skills on geometric shapes and geometry performance data were compared according to gender variable, it was found that the average of men was higher than women. In addition, when the geometry performance scores are examined, it is seen that the third grade has the highest average, while reasoning skills on geometric shapes scores have the highest average in the second grade. When the scale and test scores of preservice mathematics teachers were examined according to gender variable, it was found that reasoning skills on geometric shapes ability and geometry performance scores did not show a significant difference between them. As a result of ANOVA test, it was found that the differences between the classes were significant reasoning skills on geometric shapes ability and geometry performance. The calculated Cohen’s effect size values showed that the differences between the classes were low. When this difference was investigated between the classes, it was found that there was a significant difference between some classes. When the Cohen’s effect size values of these differences are examined, it is seen that there are low significant effects between the classes. When the correlation values between the variables were examined, a high-level relationship was found between the reasoning skills on geometric shapes ability and the geometry performance. In addition, it was found that reasoning skills on geometric shapes ability is a significant predictor of geometry performance. As a result of the findings obtained in the study, suggestions were made about the use of the concepts of reasoning skills on geometric shapes and geometry performance in academic field and mathematics teaching.
Anahtar Kelime:

Geometrik Şekiller Üzerine Akıl Yürütme Becerisi Geometri Performansının Bir Yordayıcısı mıdır?

Öz:
Bu çalışmada matematik öğretmen adaylarının geometrik şekiller üzerine akıl yürütme becerileri ile geometri performansları arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanınkatılımcılarını Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde bulunan iki üniversitenineğitim fakültelerinde 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören 252 Bayan,132 Erkek toplam 384 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada zamanve işgücü koşulları açısından var olan sınırlılıklar sebebiyle örneklem belirlenirkenuygun örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmanın uygulamalarının yapıldığıbölümde ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılartarafından geliştirmiş olan geometrik şekiller üzerine akıl yürütme beceri testi vegeometri performans testi ile toplanmıştır. Araştırma verileri betimsel istatistikler, t testi, ANOVA Testi, Cohen’s f, Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri, korelasyon analizi veregresyon analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmada geometrik şekiller üzerineakıl yürütme becerisi ve geometri performansı verileri cinsiyet değişkenine görekarşılaştırıldığında erkeklerin ortalamalarının bayanlardan yüksek olduğu tespitedilmiştir. Ayrıca geometri performans puanları incelendiğinde üçüncü sınıfların enyüksek ortalamaya sahip olduğu görülürken geometrik şekiller üzerine akıl yürütmebecerisi puanları incelendiğinde en yüksek ortalamaya ikinci sınıfların sahip olduğugörülmektedir. Araştırmada matematik öğretmen adaylarının ölçek ve test puanlarıcinsiyet değişkenine göre incelendiğinde, geometrik şekiller üzerine akıl yürütmebecerisi ve geometri performansı puanlarının aralarında anlamlı bir farklılıkgöstermediği bulunmuştur. Çalışmada yapılan ANOVA testi sonucunda geometrikşekiller üzerine akıl yürütme becerisi ve geometri performansı için sınıflar arasıfarklılığın anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Hesaplanan Cohen’s f etki büyüklüğüdeğerleri sınıflar arası farklılıkların düşük düzeyde olduğunu göstermiştir. Bu farklılıksınıflar arasında araştırıldığında bazı sınıflar arasında anlamlı farklılığın olduğu tespitedilmiştir. Bu farklılıkların Cohen’s d etki büyüklüğü değerleri incelendiğinde de sınıflararasında düşük düzeyde anlamlı etkilerin bulunduğu görülmektedir. Çalışmadadeğişkenler arasındaki korelasyon değerleri incelendiğinde geometrik şekiller üzerineakıl yürütme becerisi ile geometri performansı arasında yüksek düzeyde ilişkibulunmuştur. Ayrıca, geometrik şekiller üzerine akıl yürütme becerisinin geometriperformansının anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilenbulgular neticesinde geometrik şekiller üzerine akıl yürütme becerisi ve geometriperformansı kavramlarının akademik alan ve matematik öğretiminde kullanımına ilişkinönerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA İLHAN A, Aslaner R (2020). Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. , 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
Chicago İLHAN Aziz,Aslaner Recep Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. (2020): 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
MLA İLHAN Aziz,Aslaner Recep Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. , 2020, ss.651 - 689. 10.14812/cufej.595333
AMA İLHAN A,Aslaner R Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. . 2020; 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
Vancouver İLHAN A,Aslaner R Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. . 2020; 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
IEEE İLHAN A,Aslaner R "Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?." , ss.651 - 689, 2020. 10.14812/cufej.595333
ISNAD İLHAN, Aziz - Aslaner, Recep. "Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?". (2020), 651-689. https://doi.org/10.14812/cufej.595333
APA İLHAN A, Aslaner R (2020). Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(2), 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
Chicago İLHAN Aziz,Aslaner Recep Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 49, no.2 (2020): 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
MLA İLHAN Aziz,Aslaner Recep Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.49, no.2, 2020, ss.651 - 689. 10.14812/cufej.595333
AMA İLHAN A,Aslaner R Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 49(2): 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
Vancouver İLHAN A,Aslaner R Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 49(2): 651 - 689. 10.14812/cufej.595333
IEEE İLHAN A,Aslaner R "Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, ss.651 - 689, 2020. 10.14812/cufej.595333
ISNAD İLHAN, Aziz - Aslaner, Recep. "Are Reasoning Skills on Geometric Shapes Predictors of GeometryPerformance?". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 49/2 (2020), 651-689. https://doi.org/10.14812/cufej.595333