Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 229 - 256 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-06-2021

Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışmanın amacı işyerinde dışlama olgusunu, bu süreci deneyimleyen öğretmenlerin görüşleri ışığında analiz etmek, bileşenlerini ortaya koymak ve olgu ile ilgili bütüncül açıklamalar yapmaktır. Araştırma nitel yaklaşımlardan fenomenolojik araştırma deseninde tasarlanmıştır. Bu amaçla Elâzığ ilinde bulunan altı farklı türdeki lisede görev yapan 24 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırmadan elde edilen verilerin analiz edilmesi sonucunda işyerinde dışlamayı deneyimleyen katılımcılar açısından dışlamanın görmezden gelme, fikirlerin önemsenmemesi, gruba almama ve iletişim kurmama boyutları çerçevesinde gerçekleştiği görülmektedir. İşyerinde dışlama olgusunun öncülleri bağlamında 18 kod ve bunları kapsayan iki alt tema; olgunun sonuçları açısından 13 kod ve bunları kapsayan iki tema oluşturulmuştur. Sonuç olarak katılımcı görüşlerine göre işyerinde dışlamanın hem dışlamaya maruz kalanlardan hem de dışlamayı uygulayanlardan kaynaklandığına ve işyerinde dışlamanın bireysel ve örgütsel anlamda olumsuz sonuçlara neden olabildiğine yönelik veriler elde edilmiştir
Anahtar Kelime:

Workplace Ostracism Based on Teachers’ Perceptions: A Qualitative Research in Educational Institutions

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alexander, R. D. (1986). Ostracism and indirect reciprocity: The reproductive significance of humor. Ethology and Sociobiology, 7(3-4), 253-270.
  • Ali, S. N. ve Miller, D. A. (2013). Ostracism. California Üniversitesi, San Diego.
  • Balliet, D. ve Ferris, D. L. (2013). Ostracism and prosocial behavior: A social dilemma pers pective. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 120, 298-308. do i:10.1016/j.obhdp.2012.04.004
  • Bastian, B. ve Haslam, N. (2010). Excluded from humanity: The dehumanizing effects of social ostracism. Journal of Experimental Social Psychology,46(1),107-113.
  • Baumeister, R. F. ve Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal atta chments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529.
  • Boehm, C. (1986). Capital punishment in tribal Montenegro: Implications for law, biology, and theory of social control. Ethology and Sociobiology, 7(3-4), 305-320. doi: 10.1016/0162- 3095(86)90056-7
  • Bowling, N. A. ve Beehr, T. A. (2006). Workplace harrasment from the victim’s perspective: A theoretical model and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 91, 998-1012.
  • Cheuk, W. ve Rosen, S. (1994). Validating a spurning scale for teachers. Current Psychology: Developmental, Learning, Personality and Social, 13, 241-247.
  • Chow, R. M., Tiedens, L. Z. ve Govan, C.L. (2008). Excluded emotions: The role of anger in antisocial respontes to ostracism. Journal of Experimental Social Psychology, 44, 896- 903.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods ın education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualıtatıve inquıry & research desıgn: Choosing among five approa ches (3th ed.). M. Bütün & S. B. Demir (Trans. eds.). Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2017). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quanti tative and qualitative research. H. Ekşi (Trans. ed.). İstanbul: Edam Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Erdemli, Ö. ve Kurum, G. (2019). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin gözünden okulda dışlan ma: Nedenleri ve sonuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019051589
  • Erkutlu, H. ve Chafra, J. (2015). Impact of behavioral integrity on workplace ostracism: The moderating roles of narcissistic personality and psychological distance. Journal of App lied Research in Higher Education, 8(2), 222-237. doi: 10.1108/JARHE-01-2015-0007
  • Ferris, D. L., Brown, D. J., Berry, J. W. ve Lian, H. (2008). The development and validation of the workplace ostracism scale. Journal of Applied Psychology, 93, 1348-1366.
  • Forsdyke, S. (2005). Exile, ostracism, and democracy: The politics of expulsion in Ancient Greece. New Jersey: Princeton University Press.
  • Fox, S. ve Stallworth, L. E. (2005). Racial/ethnic bullying: Exploring links between bullying and racism in the US workplace. Journal of Vocational Behavior, 66, 438-56.
  • Gerber, J. ve Williams, K.D. (2005). The making of the ignored and excluded mind. Intera ction Studies, 6(3), 361-374.
  • Gomez, A., Morales, J. F., Hart, S., Vazquez, A. ve Swann, W. B. (2011). Rejected and excluded forevermore, but even more devoted: Irrevocable ostracism ıntensifies loyalty to the group among ıdentity-fused persons. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(12), 1574-1586.
  • Grandey, A. A. ve Cropanzano, R. (1999). The conservation of resources model applied to work–family conflict and strain. Journal of Vocational Behavior, 54, 350-70.
  • Haq, I. (2014). Workplace ostracism and job outcomes: Moderating effects of psychology capital. Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference, 25- 27 June 2014, Portoroz/Slovenya.
  • Hitlan, R. T., Cliffton, R. J. ve DeSoto, C. (2006). Perceived exclusion in the workplace: The moderating effects of gender on work-related attitudes and psychological health. North American Journal of Psychology, 8(2), 217-236.
  • Hitlan, R. T. ve Noel, J. (2009). The influence of workplace exclusion and personality on counterproductive work behaviours: An interactionist perspektive. European Journal of Work and Organizational Psychology, 18(4), 477-501.
  • İnce, Z., Kasapoğlu, A. ve Sezek, S. (2014). Korunmaya muhtaç kimsesiz çocukların devam ettikleri okulların yöneticilerinin bu çocukların sorunlarına ve sorunların çözümlerine yö nelik donanımları. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39, 97-119. doi: 10.15285/EBD.2014397400
  • Keskin, H., Akgün, A. E. ve Koçoğlu, İ. (2016). Örgütsel teori. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Knapton, H. (2013). The irony of ostracism: Can extreme political actions result from a process once created to prevent political rebellion? Yayımlanmamış Doktora Tezi, Lund Universitesi, Lund.
  • Kim, E. ve Glomb, T. M. (2010). Get smarty pants: Cognitive ability, personality, and victi mization. Journal of Applied Psychology, 95, 889-901.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks: SAGE Publications.
  • Lam, L. ve Lau, D. (2008). Work climate and customer satisfaction: The role of trust in retail context. Journal of Management and Organization, 14(2), 141-154.
  • Leung, A. S. M., Wu, L. Z., Chen, Y. Y. ve Yung, M. N. (2011). The impact of workplace ostracism in service organizations. International Journal of Hospitality Management, 30, 836-844.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: A guide to design and implementation. S. Turan (Trans. ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milam, A., Spitzmueller, C. ve Penney, L. (2009). Investigating individual differences among tatgets of workplace incivility. Journal of Occupational Health Psychology, 14, 58-70.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebo ok (2nd Ed.). CA: Sage.
  • O’Reilly, J. ve Robinson, S. L. (2009). The negative impact of ostracism on thwarted belon gingness and workplace contributions. Best paper proceedings, Academy of Manage ment meeting, Chicago.
  • Renn, R., Allen, D. ve Huning, T. (2013). The relationship of social excluison at work with self-defeating behaviour and turnover. The Journal of Social Psychology, 153(2), 229- 249.
  • Robinson, S. L., O’Reilly, J. ve Wang, W. (2012). Invisible at work: An integrated model of workp lace ostracism. Journal of Management, 20(10), 1-29. doi:10.1177/0149206312466141
  • Rivai P., Wirth, J. H. ve Williams, K. D. (2011). The consequences of pain: The social and physical pain overlap on psychological responses. European Journal of Social Psycholo hy, 41, 681-687. doi:10.1002/ejsp.837
  • Room, G. (1995). Poverty and social exclusion: The New European Agenda for policy and research. In G. Room (ed.), Beyond the threshold: The measurement and analysis of soci al exclusion (pp. 1-9). Bristol: Policy Press.
  • Schoeck, R. J. (1962). Sir Thomas Elyot. Manuscriptia, 6(2), 110-112. doi:10.1484/J. MSS.3.275
  • Scott, K. L., Restubog, S. L. D. ve Zagenczyk, T. (2013). A social exchange based model of the antecedents of workplace exclusion. Journal of Applied Psychology, 98, 37-48.
  • Scott, K. L. ve Thau, S. (2013). Theory and research on social exclusion in works groups. In C. N. De Wall (Ed.), The oxford handbook of social exclusion, Newyork: Oxford Univer sity Press..
  • Silver, H. (1994). Social exclusion and social solidarity: Three paradigms. International La bour Review, 133(5-6), 531-578.
  • Steel, C., Kidd, D. C. ve Castano, E. (2014). On sacial death: Ostracism and the accessibility of death thoughts. Death Studies, 0, 1-5. doi:10.1080/07481187.2013.844746
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T. ve Çelik, A. (2011). Introduction to behavioral sciences and behavi or in organizations (7th ed.). Ankara: Gazi Yayıncılık.
  • Weng, X. ve Lin, J. (2013). Building bridges in a third space: A phenomenological study of the lived experiences of teaching Chinese in American Chinese schools. Front. Educ. China, 8(1), 41-61. doi:10.3868/s110-002-013-0005-3
  • Wesselmann, E. D., Nairne, J. S. ve Williams, K. D. (2012). An evolutionary social psycho logical approach to studying the effects of ostracism. Journal of Social, Evolutionary, and Cultural Psychology, 6(3), 309-328.
  • Williams, K. D. (1997). Social ostracism. In R. M. Kowalski (Ed.), Aversive interpersonal behaviors(pp. 133-170). New York: Plenum Press.
  • Williams, K. D. (2001). Ostracism: The power of silence. New York: Guilford Press.
  • Williams, K. D. (2007). Ostracism. Annual Review of Psychology, 58, 425-452.
  • Williams, K. D. ve Sommer, K. L. (1997). Social ostracism by one’s coworkers: Does rejec tion lead to loafing or compensation? Personal. Soc. Psychol. Bull, 23, 693-706.
  • Williams, K. D. ve Zadro, L. (2001). Ostracism: On being ignored, excluded, and rejected. In M. R. Leary (Ed.), Interpersonal rejection(pp. 21-53). London: Oxford University Press.
  • Williams, K. D. ve Zadro, L. (2005). Ostracism: The indiscriminate early detection system. In K. D. Williams, J. P. Forgas, & W. Von Hippel (Eds.), The social outcast: Ostracism, social exclusion, rejection, and bullying (pp. 19-34). (Sydney Symposium of Social Psy chology series). New York: Psychology Press.
  • Williams, K. D. ve Nida, S. A. (2011). Ostracism: Consequnces and coping. Current Directi ons in Pschological Science, 20(2), 71-75. doi: 10.1080/07481187.2013.844746
  • Wu, L., Wei, L. ve Hui, C.(2011). Dispositional antecedents and consequences of workplace ostracism: An empirical examination, front. Bus. Res. China, 5(1), 23–44.
  • Wu, L. Z., Yim, F., Kwan, H. K. ve Zhang, W. (2012). Coping with workplace ostracism: The roles of ignaration and political skill in employee psychological distress. Journal of Management Studies, 49(1), 178-199.
  • Yakut, S. ve Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişki si. Turkish Studies, 13(18), 1357-1376.
  • Yan, Y., Zhou, E., Long, L. ve Ji, Y. (2014). The influence of workplace ostracism on coun terproductive work behavior: The mediating effect of state self-control. Social Behaviour and Personality, 42(6), 881-890.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Zadro, L., Williams, K. D. ve Richardson, R. (2004). How low can you go? Ostracism by a computer is sufficient to lower self-reported levels of belonging, control, self-esteem and meaningful existence. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 560–567.
  • Zhao, H., Peng, Z. ve Sheard, G. (2013). Workplace ostracism and hospitality employees’ counterproductive work behaviors: The joint moderating effects of proactive personality and political skill. International Journal of Hospitality Management, 33, 219-227.
  • Zheng, X., Yang, J., Ngo, H. Y., Liu, X. Y. ve Jia, W. (2016). Workplace Ostracism and its negative outcomes: Psychological capital as a moderator. Journal of Personnel Psycho logy, 15(4), 143-151
APA USLUKAYA A, Demirtaş Z (2020). Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. , 229 - 256.
Chicago USLUKAYA ALPER,Demirtaş Zülfü Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. (2020): 229 - 256.
MLA USLUKAYA ALPER,Demirtaş Zülfü Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. , 2020, ss.229 - 256.
AMA USLUKAYA A,Demirtaş Z Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. . 2020; 229 - 256.
Vancouver USLUKAYA A,Demirtaş Z Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. . 2020; 229 - 256.
IEEE USLUKAYA A,Demirtaş Z "Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma." , ss.229 - 256, 2020.
ISNAD USLUKAYA, ALPER - Demirtaş, Zülfü. "Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma". (2020), 229-256.
APA USLUKAYA A, Demirtaş Z (2020). Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 11(22), 229 - 256.
Chicago USLUKAYA ALPER,Demirtaş Zülfü Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 11, no.22 (2020): 229 - 256.
MLA USLUKAYA ALPER,Demirtaş Zülfü Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.11, no.22, 2020, ss.229 - 256.
AMA USLUKAYA A,Demirtaş Z Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2020; 11(22): 229 - 256.
Vancouver USLUKAYA A,Demirtaş Z Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2020; 11(22): 229 - 256.
IEEE USLUKAYA A,Demirtaş Z "Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 11, ss.229 - 256, 2020.
ISNAD USLUKAYA, ALPER - Demirtaş, Zülfü. "Öğretmen Algılarına Göre İşyerinde Dışlama: Eğitim Kurumlarında Nitel Bir Araştırma". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 11/22 (2020), 229-256.