Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 789 - 818 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.5329 İndeks Tarihi: 19-06-2021

Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, Türkiye’de ve dünyada özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere fen bilimleri öğretiminde kullanılan müdahaleleri içeren ve 2008-2017 yılları arasında gerçekleştirilen çalışmaların incelenmesi hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, alanyazında yer alan çalışmaların betimsel taraması gerçekleştirilmiştir. Taramada Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (TÜBİTAK ULAKBİM), EbscoHost, SAGE, Springer Link ve ProQuest veritabanları kullanılarak konuyla ilgili hakemli dergilerde yayınlanmış 20 makaleye ulaşılmıştır. Tarama sürecinde anahtar kelime olarak “öğrenme güçlüğü”, “fen bilgisi öğretimi”, “learning disability”, “learning disable”, “science classroom” ve “intervention” kelimeleri kullanılmıştır. Araştırma yöntemlerine göre 18 çalışmada nicel, bir çalışmada nitel ve bir çalışmada ise karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulguları özel öğrenme güçlüğü olanöğrencilere fen bilimleriöğretimi ile ilgili çalışmaların genellikle yabancı ülkelerde yapıldığını ve Türkiye'de herhangi bir müdahale çalışması yapılmadığını göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Reviewof Studies on Teaching Science toStudents with Specific Learning Disabilities

Öz:
The aim of this study is to review intervention studies published between 2008-2017related to science education to students with specific learning disabilities. In accordance with this aim, studies in the literature were reviewed bythe descriptive method. The Scientific and Technological Research Council of Turkey National Academic Network and Information Center (TÜBİTAK ULAKBİM), EbscoHost, SAGE, SpringerLink, Science Direct and ProQuest databases were searched and 20 articles were obtained. During the searchprocedure, the following keywords were used: “learning disability”, “teaching science”, “learning disable”, “scienceclassroom” and “intervention”. According to theresearchmethods of the studies, quantitative methods were used in 18 studies while one studyutilizedaqualitative method and one study used a mixed method. The findings of this study showthat studies on teaching science to students with learning disabilities are usually conducted in foreign countries, and there is no intervention study in Turkey.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks for science literacy. New York, NY: Oxford University Press.
  • Anderman, E. M. (1988,March). The middle school experience: Effects on the math and science achievement of learning disabled adolescents.Paper presented at Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence, Boston, MA.
  • Aydeniz, M., Cihak, D. F., Graham, S. C., & Retinger, L. (2012). Using inquiry-based instruction for teaching science to students with learning disabilities. International Journal of Special Education, 27(2), 189-206.
  • Bakken, J. P., Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (1997). Reading comprehension of expository science material and students with learning disabilities: Acomparison of strategies. The Journal of Special Education, 31(3), 300-324.doi: 10.1177/002246699703100302
  • Bay, M., Staver,J. R., Bryan, B., & Hale, J. B. (1992). Science instruction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Journal of Research in Science Teaching, 29(6), 555-570.doi: 0022-4308/92/060555
  • Benedek-Wood, E., Mason, L. H., Wood, P. H., Hoffman, K. E., &McGuire, A. (2014). An experimental examination of quick writing in the middle school science classroom. Learning Disabilities: A Contemporary Journal,12(1), 69-92.
  • Boardman, A. G., Klingner, J. K., Buckley, P., Annamma, S.,& Lasser, C. J. (2015). The efficacy of collaborative strategic reading in middle school science and social studies classes. Reading and Writing,28(9), 1257-1283.doi: 10.1007/s11145-015-9570-3
  • Bos, C. S., & Filip, D. (1984). Comprehension monitoring in learning disabled and average students. Journal of Learning Disabilities,17(4), 229-233. doi: 10.1177/002221948401700409
  • Botsas, G. (2017). Differences in strategy use in the reading comprehension of narrative and science texts among students with and without learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 15(1), 139-162.
  • Boyle, J. R. (2010a). Note-taking skills of middle school students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43(6), 530-540.doi: 10.1177/0741932511410862
  • Boyle, J. R. (2010b). Strategic note taking for middle-school students with learning disabilities in science classes. Learning Disability Quarterly, 33, 93-109.doi:10.1177/073194871003300203
  • Boyle, J. R. (2011). Strategic note-taking for inclusive middle school science classrooms. Remedial and Special Education, 34(2), 78-90.doi: 10.1177/0741932511410862
  • Brigham, B. J., Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2011). Science education and studentswith learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 223-232.doi: 10.1111/j.1540-5826.2011.00343.x
  • Bulgren, J. A., Ellis, J. D., & Marquis, J. G. (2014). The use and effectiveness of an argumentation and evaluation intervention in science classes. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 82-97.doi: 10.1007/s10956-013-9452-x
  • Cawley, J. F.,& Parmar, R. S. (2001). Literacy proficiency and science for students with learning disabilities. Reading & Writing Quarterly, 17(2),105-125.doi:10.1080/105735601300007589
  • Gaddy, S. A., Bakken, J. P., & Fulk, B. M. (2008). The effects of teaching text-structure strategies to postsecondary students with learning disabilities to improve their reading comprehension on expository science text passages. Journal of Postsecondary Education and Disability, 20(2), 100-119.
  • Griffin, C. C., Simmons, D. C., & Kameenui, E. J. (2006). Investigating the effectiveness of graphic organizer instruction on the comprehension and recall of science content by students with learning disabilities. Journal of Reading, Writing & Learning Disabilities, 7, 355-376.doi:10.1080/0748763910070407
  • Gül Kuruyer, H., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve eğitimsel müdahale sürecinde görüş ve uygulamaları[Primary school teachers’ opinions and practicesin educational evaluation and intervention in process of specific learning difficulties].Turkish Studies, 12(28), 539-555.doi: 10.7827/TurkishStudies.12494
  • Gül, Ş., Yazıcı, F., & Sözbilir, M. (2016, Mayıs). Görme engelli ortaokul öğrencilerinin bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesine yönelik ihtiyaçları [The needs of middle school students with visual impairment for the reproduction, growth and development unit in plants and animals]. I. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Ankara.
  • Güzel Özmen, R.(2005). Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuma hızlarının metinlerde karşılaştırılması[Comparisons of the reading speeds of the students with leaming difficulties through texts]. Eğitim ve Bilim, 30(136), 25-30.
  • Güzel Özmen, R. (2009). Hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve fen bilgisi öğretiminde öğrenme güçlüğü olan ve zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrenciler için şematik düzenleyicilerin oluşturulması ve sunumu[Creating and presenting schematic organizers for students with learning disabilities and students with intellectual disabilitiesin life science, social studies and science teaching]. Milli Eğitim, 181, 289-301.
  • Helman, A. L., Calhoon, M. B., & Kern, L. (2014). Improving science vocabulary of high school English language learners with reading disabilities. Learning Disability Quarterly, 38(1), 40-52.doi:10.1177/0731948714539769
  • Holahan, G. G., McFarland, J., & Piccillo, B. A. (1994). Elementary school science for students with disabilities. Remedial and Special Education, 15(2), 86-93.doi: 10.1177/074193259401500204
  • Horton, S. V., Lovitt, T. C.,& Bergerud, D. (1990). The effectiveness of graphic organizers for three classifications of secondary students in content area classes. Journal of Learning Disabilities, 23(1), 12-22.doi: 10.1177/002221949002300107
  • Israel, M., Wang, S.,& Marino, M. T. (2016). A multilevel analysis of diverse learners playing life science video games: Interactions between game content, learning disability status, reading proficiency and gender. Journal of Research in Science Teaching, 53(2), 324–345.doi: 10.1002/tea.21273
  • İlker, Ö.,& Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi[Review of the studies on writing skills of students with specific learning disabilities in elementary education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.318602
  • Kaldenberg, E. R., Watt, S. J.,& Therrien, W. J. (2014). Reading instruction in science for students with learning disabilities: Ameta-analysis. Learning Disability Quarterly, 38(3), 160-173. doi: 10.1177/0731948714550204.
  • Kim, W., & Linan-Thompson, S. (2013). The effects of self-regulation on science vocabulary acquisition of English language learners with learning difficulties. Remedial and Special Education, 34(4), 225-236. doi: 10.1177/0741932513476956
  • King-Sears, M. E., Mercer, C. D., & Sindelar, P. T. (1992). Toward independence with keyword mnemonics: Astrategy for science vocabulary instruction. Remedial and Special Education, 13(5), 22-33.doi:10.1177/0741932592013005
  • Kooy, T., Skok, R. L., & McLaughlin, T. F. (1992). The effect of graphic advance organizers on the math and science comprehension with high school special education students.B. C. Journal of Special Education, 16(2), 101-111.
  • Lam, P., Doverspike, D., Zhao, J., Zhe, J., & Menzemer, C. (2008). An evaluation of a STEM program for middle school students on learning disability related IEPs. Journal of STEM Education, 9(1), 21-29.
  • Lovitt, T., Rudsit, J., Jenkins, J., Pious, C., &Benedetti, D. (1985).Two methods of adapting science materials for learning disabled and regular seventh graders. Learning Disability Quarterly, 8, 275-285.doi: 10.2307/1510591
  • Lovitt, T., Rudsit, J., Jenkins, J., Pious, C., &Benedetti, D. (1986). Adapting science materials for regular and learning disabled seventh graders. Remedial and Special Education, 7(1), 31-39.doi: 0741-9325/86/0071-0031
  • Marino, M. T., Black, A. C., Hayes, M. T., & Beecher, C. C. (2010). An analysis of factors that affect struggling readers’ achievement during a technology-enhanced stem astronomy curriculum. Journal of Special Education Technology, 25(3), 35-42. doi: 10.1177/016264341002500305
  • Marino, M. T., Gotch, C. M., Israel, M., Vasquez III, E., Basham, J. D., & Becht, K. (2014). UDL in the middle school science classroom: Can video games and alternative text heighten engagement and learning for students with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 37(2) 87-99. doi: 10.1177/0731948713503963.
  • Mastropieri, M. A., Scruggs, T. E.,& Magnusen, M. (1999). Activities-oriented science instruction for students with disabilities. Learning Disability Quarterly, 22, 240-249.doi: 10.2307/1511258
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (1992). Science for students with disabilities. Review of Educational Research, 62(4), 377-411. doi: 10.3102/00346543062004377
  • Mastropieri, M. A., Emerick, K., & Scruggs, T. E. (1988). Mnemonic instruction of science concepts. Behavioral Disorders, 14(1), 48-56.doi: 10.1177/019874298801400103
  • McCrea Simpkins, P., Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2009). Differentiated curriculum enhancements in inclusive fifth-grade science classes. Remedial and Special Education, 30(5), 300-308. doi: 10.1177/0741932508321011
  • McGrath, A. L.,& Hughes, M. T. (2018). Students with learning disabilities in inquiry-based science classrooms: A cross-case analysis. Learning Disability Quarterly, 41(3), 131-143.doi: 10.1177/0731948717736007
  • Melekoğlu, M. A., & Çakıroğlu, O. (2017). Öğrenme güçlüğü olma riski taşıyan öğrencilere yönelik değerlendirme süreçleri.M. A. Melekoğlu & O. Çakıroğlu (Eds.),Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar[Children with learning disabilities]içinde (ss. 101-122). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı[Ministry of National Education](1997). 573 sayılı özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname[The Decree Lawon Special Education No. 573]. T.C. Resmi Gazete (23011), 6 Haziran 1997, 7-14
  • Millî Eğitim Bakanlığı[Ministry of National Education](2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı[Science course curriculum]. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı[Ministry of National Education](2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı[Science course curriculum].Ankara: MillîEğitim Bakanlığı.
  • National Research Council (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teachingand learning.Washington, DC: National AcademyPress.
  • National Science Education Standards (1996). National committee on science education standards and assessment, National Research Council. Washington DC: National Academy Press.
  • Olson, J. L.,& Platt, J. C. (2004). Teaching children and adolescents with special needs. Saddle River, NJ: Merrill.
  • Ormsbee, C. K., & Finson, K. D. (2000). Modifying science activities and materials to enhance instruction for students with learning and behavioral problems. Intervention in School and Clinic, 36(1), 10-21.doi: 10.1177/105345120003600102
  • Parmar, R. S., Deluca, C. B., & Janczak, T. M. (1994). Investigations into the relationship between science and language abilities of students with mild disabilities. Remedial and Special Education,15(2), 117-126.doi: 10.1177/074193259401500207
  • Sazak-Pınar, E.,& Merdan, F. (2016). Grafik düzenleyicilerin otizmli öğrencilere fen bilgisi kavramlarının öğretimindeki etkililiği[Effectiveness of graphic in teaching science concepts to children with autism]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 111-131.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2007). Science learning in special education: The case for constructed versus instructed learning. Exceptionality, 15(2), 57-74. doi: 10.1080/09362830701294144
  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., Bakken, J. P., & Brigham, F. J.(1993). Reading versus doing: The relative effects of textbook-based and inquiry-oriented approaches to science learning in special education classrooms. The Journal of Special Education, 27(1), 1-15.doi: 10.1177/ 002246699302700101
  • Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., & Boon, R. (1998). Science education for students with disabilities: Areview of recent research. Studies in Science Education,32(1), 21-44.doi: 10.1080/03057269808560126
  • Seifert, K., &Espin, C. (2012). Improving reading of science text for secondary students with learning disabilities: Effects of text reading, vocabulary learning, and combined approaches to instruction. Learning Disability Quarterly, 35(4), 236-247.doi: 10.1177/0731948712444275
  • Sönmez-Kartal, M.,& Toper-Korkmaz, Ö. (2017). Özel eğitimde fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi[Teaching science and social studies in special education]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sözbilir, Ö., Gül, Ş.,Okçu, B., Yazıcı, F., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L.,& Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler[Trends in research papers about teaching science to visually impaired students]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241.
  • Sözbilir, M., Zorluoğlu, S. L.,& Kızılaslan, A. (2016, Eylül). 6. sınıf görme engelli öğrencilere ısı iletkeni ve ısı yalıtkanı kavramlarının öğretimine yönelik etkinlik ve materyal geliştirme[Developing activities and materials for 6th grade students with visual impairments to teach the concepts of heat conductor and heat insulator]. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, Trabzon.
  • Steele, M. M. (2005). Teaching students with learning disabilities: Constructivisim or behaviorism?.Current Issues in Education, 8(10). Retrieved from https://cie.asu.edu/ojs/index.php/cieatasu/article/viewFile/1607
  • Therrien, W. J., Taylor, J. C., Hosp, J. L., Kaldenberg, E. R., & Gorsh, J. (2011). Science instruction for students with learning disabilities: Ameta-analysis. Learning Disabilities Research & Practice, 26(4), 188-203.doi: 10.1111/j.1540-5826.2011.00340.x
  • Thornton, A., McKissick, B. R., Spooner, F., Lo, Y., & Anderson, A. L. (2015). Effects of collaborative preteaching on science performance of high school students with specific learning disabilities. Education and Treatment ofChildren, 38(3), 277-304.doi: 10.1353/etc.2015.0027
  • Wills, H. T., & Mason, B. A. (2014). Implementation of a self-monitoring application to improve on-task behavior: Ahigh-school pilot study. Journal of Behavioral Education, 23(4), 421-434. doi: 10.1007/s10864-014-9204-x
  • Wong, B. Y. (1994). Instructional parameters promoting transfer of learned strategiesin students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly,17, 110-120.
APA Karaer G, Melekoğlu M (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. , 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
Chicago Karaer Gamze,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. (2020): 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
MLA Karaer Gamze,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. , 2020, ss.789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
AMA Karaer G,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. . 2020; 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
Vancouver Karaer G,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. . 2020; 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
IEEE Karaer G,Melekoğlu M "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi." , ss.789 - 818, 2020. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
ISNAD Karaer, Gamze - Melekoğlu, Macid. "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi". (2020), 789-818. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.5329
APA Karaer G, Melekoğlu M (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(4), 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
Chicago Karaer Gamze,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 21, no.4 (2020): 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
MLA Karaer Gamze,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.21, no.4, 2020, ss.789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
AMA Karaer G,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2020; 21(4): 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
Vancouver Karaer G,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2020; 21(4): 789 - 818. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
IEEE Karaer G,Melekoğlu M "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21, ss.789 - 818, 2020. 10.21565/ozelegitimdergisi.5329
ISNAD Karaer, Gamze - Melekoğlu, Macid. "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretimi Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 21/4 (2020), 789-818. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.5329