THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM

Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 201 - 228 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-06-2021

THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM

Öz:
In thestudy, it wasaimed to determine the misconceptions of 8thgrade students about the concepts of "solid, fluid and gas pressure", to correct these misconceptions by using STEM supported Scienceactivities, and to improve their attitudes towards Scienceand STEM. The study group consistedof 46 8thgrade students at a public school in Ankara in the fall semesterof the 2019-2020 schoolyear. They weredetermined using the appropriate sampling method, one of the non-probabilistic sampling methodsIn the study, experimental method withpre-test-post-test single group model was used. Thestudy was conducted with two experimental groups in order to increase the reliability of the research. The data were collected viathe "Pressure Conceptual Understanding Test", “Attitude Scales towards Scienceand STEM”. The results revealedthat the students had misconceptions about “Pressure" in the pre-test. It was also found outthat STEM was usefulto overcome the detected misconceptions, largely overcome the misconceptions existing in students, and the participant students' attitudes towards STEMdeveloped at a positive level, whereasthere wasno change in their attitude towards Science
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdeniz, A.R., Bektaş, U., & Yiğit, N. (2000). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel fizik kavramlarını anlama düzeyi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19,5-14.
  • Akgün, A., Tokur, F., & Özkara, D. (2013). TGA stratejisinin basınç konusunun öğretimine olan etkisinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 348-369.
  • Ayas, A. (1995). Lise I kimya öğrencilerinin maddenin tanecikli yapısı kavramını anlama seviyelerine ilişkin bir çalışma. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, ODTÜ, Ankara.
  • Aygen, M., B. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bütünleşik öğretmenlik bilgilerinin desteklenmesine yönelik Stem uygulamaları.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Barcelona, K. (2014). 21st century curriculum change initiative: A focus on STEM education as an ıntegrated approach to teaching and learning. American Journal of Educational Research, 2 (10), 862-875.
  • Benli, E. (2010). Probleme dayalı öğrenmenin fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına, bilgilerin kalıcılığına ve fene karşı tutumlarına etkilerinin araştırılması.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, S., & Özdilek, Z. (2015). Improving a samplelesson plan forsecondary Sciencecourseswithin the STEM Education. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 177, 223-228.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for thebehavioral Sciences.
  • Hillsdale, NJ: Erlbaum. Dedetürk, A. (2018). 6. sınıf ses konusunda FeTeMM yaklaşımı ile öğretim etkinliklerinin geliştirilmesi, uygulanması ve başarıya etkisinin araştırılması.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Doğanay, K. (2018). Probleme dayalı STEM etkinlikleriyle gerçekleştirilen bilim fuarının ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastomonu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Gazibeyoğlu, T. (2018). STEM uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki başarılarına ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kastomonu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Goszewski, M., Moyer, A., Bazan, Z., & Wagner, D. J. (2013). Exploring student difficulties with pressure in a fluid. AIP Conference Proceedings, 1513(1), 154-157.
  • Gravetter, F. J., & Forzano, L. B. (2012). Research Methods for the Behavioral Sciences(4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Gülhan, F., & Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Science, 13(1), 602-620.
  • Hacıömeroğlu, G., & Bulut, A.S. (2016). Integrative Stem Teaching Intentıon Questionnaire: A Validity And Relaibility Study of the Turkish Form. Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 654-669.
  • Karcı, M. (2018). STEM etkinliklerine dayalı senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının (STÖY) öğrencilerin akademik başarıları, meslek seçimleri ve motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ÇukurovaÜniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20,547-552.
  • Marek, E. A. (1986). They misunderstand, but they'll pass. The ScienceTeacher. 32-35.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis.Thousand Oaks, California:Sage Publications.
  • Muliyani, R., & Kaniawati, I. (2015). Identification of quantity student’s misconception on hydrostatic pressure with three tier-test. International Conference on Global Trends in Academic Research (GTAR), 2, 716-721.
  • Özcan, H., & Koca,E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 198(44), 201-227.
  • Pathare, S., & Pradhan, H. C. (2011). Students’ alternative conceptions in pressure, heat and temperature. Physics Education, 21(3-4), 213-218.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods.Sage Publications: Thousand Oaks. Pekbay, C. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.
  • Schnittka, C., & Bell, R. (2011). Engineering design and conceptual change in Science: Add ressing thermal energy andheat transfer in eighth grade. International Journal of ScienceEducation, 33(13), 1861-1887.
  • Ünal, G. (2005). Fen öğretiminde derinliğine öğrenme: Basınç konusunda modelleme.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ürek, R. Ö., & Tarhan, L. (2005). Kovalent bağlar konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 168-177.
  • Vasquez, J. A., Comer, M. ve Sneider, C. (2013). STEM lesson essentials, grades 3-8: Integrating Science, technology, engineering, and mathematics (1. bs.).Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Yaman, E. G. (2016). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin basınç konusunda kavramsal anlamalarının incelenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları vetam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(2), 183-210.
  • Wendell, K. B., & Rogers, C. (2013). Engineering design‐based Science, Sciencecontent performance, and Scienceattitudes in elementary school. Journal of Engineering Education, 102(4), 513-540.
  • Wijaya, C. P., & Muhardjito, M. (2016). The diagnosis of senior high school class x mia b students misconceptions about hydrostatic pressure concept using three-tier. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 5(1), 13-21.
APA BENLİ ÖZDEMİR E (2021). THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. , 201 - 228.
Chicago BENLİ ÖZDEMİR ESRA THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. (2021): 201 - 228.
MLA BENLİ ÖZDEMİR ESRA THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. , 2021, ss.201 - 228.
AMA BENLİ ÖZDEMİR E THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. . 2021; 201 - 228.
Vancouver BENLİ ÖZDEMİR E THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. . 2021; 201 - 228.
IEEE BENLİ ÖZDEMİR E "THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM." , ss.201 - 228, 2021.
ISNAD BENLİ ÖZDEMİR, ESRA. "THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM". (2021), 201-228.
APA BENLİ ÖZDEMİR E (2021). THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. IOJET, 8(1), 201 - 228.
Chicago BENLİ ÖZDEMİR ESRA THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. IOJET 8, no.1 (2021): 201 - 228.
MLA BENLİ ÖZDEMİR ESRA THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. IOJET, vol.8, no.1, 2021, ss.201 - 228.
AMA BENLİ ÖZDEMİR E THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. IOJET. 2021; 8(1): 201 - 228.
Vancouver BENLİ ÖZDEMİR E THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM. IOJET. 2021; 8(1): 201 - 228.
IEEE BENLİ ÖZDEMİR E "THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM." IOJET, 8, ss.201 - 228, 2021.
ISNAD BENLİ ÖZDEMİR, ESRA. "THE IMPACTS OF STEM SUPPORTED SCIENCETEACHING ON 8TH GRADE STUDENTS' ELIMINATION OF MISCONCEPTIONS ABOUT "SOLID, FLUID AND GAS PRESSURE", AND THEIR ATTITUDES TOWARDS SCIENCEAND STEM". IOJET 8/1 (2021), 201-228.