Yıl: 2020 Cilt: 8 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 214 - 232 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7816/nesne-08-17-05 İndeks Tarihi: 20-06-2021

Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi

Öz:
Bu çalışmada affetmenin süreç modeline dayalı olarak geliştirilen Affetme Odaklı Grup Rehberliği’nin (AOGR) ergenlerin affetme eğilimi üzerindeki etkisinin nicel ve nitel yöntemler aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön-son test kontrol ve plasebo gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir meslek lisesinde okumakta olan 65 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Ergenler İçin Affetme Ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde tek yönlü kovaryans analizi tekniği, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına göre AOGR uygulaması ergenlerin affetme eğiliminin artmasına katkı sağlamıştır. Araştırmanın nitel bulgularına göre, AOGR’ne katılan ergenler, affetmeyi çok boyutlu bir kavram olarak tanımlamış ve AOGR sonrasında affetme kavramına bakış açılarının olumlu yönde değişim gösterdiğini belirtmişlerdir. Ayrıca ergenler, AOGR’ne katıldıktan sonra affetme, empati ve öfke kontrolü becerilerinin geliştiğine ve kişisel farkındalıklarının arttığına dikkat çekmişlerdir. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Effect of Forgiveness Focused Group Guidance on the Adolescents’ Tendency of Forgiveness

Öz:
This study aimed to analyze the effect of Forgiveness-Focused Group Guidance (FFGG), which wasdeveloped based on the process model of forgiveness, on the adolescents’ tendency of forgiveness, usingquantitative and qualitative methods. The semi-experimental design with the pretest-posttest control andplacebo groups was used in the quantitative dimension of the study. In the qualitative dimension, the interviewmethod was used. The study group consisted of 65 ninth-grade students enrolled in a vocational high school.The data of the study were collected through the Forgiveness Scale for Adolescents, semi-structured interviewform and personal information form. One-way covariance analysis technique was used in the analysis of thequantitative data. Qualitative data were analyzed through the content analysis technique. According to thequantitative findings, FFGG contributed to the increase in the adolescents’ tendency of forgiveness.According to the qualitative findings, adolescents, who participated in FFGG, defined forgiveness as a multi dimensional concept and stated that their perspectives towards the concept of forgiveness changed positivelyafter the FFGG. In addition, adolescents noted that there was an improvement in their forgiveness, empathyand anger management skills and an increase in their individual awareness after participating in the FFGG.The findings obtained were discussed in light of the relevant literature and recommendations were made.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahadi, B. ve Ariapooran, S. (2009). Role of Self and Other Forgiveness in Prediction Depression and Suicide Ideation of Divorcess. Journal of Applied Sciences, 9(19), 3598-3601.
  • Akboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zekâ. İzmir: Dinazor Kitapevi.
  • Akhtar, S., Dolan, A. ve Barlow, J. (2017). Understanding the relationship between state forgiveness and psychological wellbeing: A qualitative study. Journal of Religion and Health, 56(2), 450-463.
  • Altınay, D. (2009). Pikodrama 400 Isınma Oyunu & Yardımcı Teknik. İstanbul:Sistem Yayıncılık.
  • Asıcı, E. ve Karaca, R. (2018). Ergenler için affetme ölçeği (EAÖ): Bir ölçek geliştirme çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(11), 205-228. doi: 10.7827/TurkishStudies.13144
  • Asıcı, E. ve Uygur, S. (2017). Duygusal öz-yeterlik ve affetmenin algılanan stres düzeyini yordayıcı rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1353-1375.
  • Balkin, R. S., Perepiczka, M., Sowell, S. M., Cumi, K. ve Gnilka, P. B. (2016). The forgiveness reconciliation model: An empirically supported process for humanistic counseling. The Journal of Humanistic Counseling, 55(1), 55-65. doi: 10.1002/johc.12024
  • Baskin, T. W. ve Enright, R. D. (2004). Intervention studies on forgiveness: A meta-analysis. Journal of Counseling & Development, 82, 79–90.
  • Beck, J. S. (2001). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Ötesi. (Çeviren Nesrin Hisli Şahin) Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Berry, J. W., Worthington, E. L., O'Connor, L. E., Parrott, L. ve Wade, N. G. (2005). Forgivingness, vengeful rumination, and affective traits. Journal of Personality, 73, 1-43.
  • Berry, J. W., Worthington, E. L., Parrott, L.,O’Connor, L. E. ve Wade, N. G. (2001). Dispositional forgiveness: Development and construct validity of the transgression narrative test of forgiveness (TNTF). Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 1277-1290.
  • Bugay, A. ve Demir, A. (2012). Affetme artırılabilir mi?: Affetmeyi geliştirme grubu. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 96-106.
  • Creswell, J. W. ve Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları, tasarımı ve yürütülmesi. Yüksel Dede ve Selçuk Beşir Demir (Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1994). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık
  • Eaton, J., Struthers, C. W., Shomrony, A. ve Santelli, G. (2007). When apologies fail: The moderating effect of ımplicit and explicit self-esteem on apology and forgiveness. Self and Identity, 6 (2-3), 209-222.
  • Edgar-Smith, S. ve Palmer, R. B. (2017). Alternative school student perceptions about forgiveness. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 61(4), 259-267.
  • Enright, R. D., Gassin, E. A. ve Wu, C. (1992). Forgiveness: A developmental view. Journal of Moral Education, 21, 99-114.
  • Enright, R. D. ve The Human Development Study Group (1996). Counselig within the forgiveness triad: On forgiving, receiving forgiveness and self- forgiveness. Counseling and Values, 40, 107-126.
  • Erkan, S. (2006). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Fincham, F. D., Hall, J. H. ve Beach, S. R. H. (2005). “Till lack of forgiveness do us part’’: Forgiveness in marriage. E.L. Worthington (Ed.), Handbook of Forgiveness içinde (s. 207-226). New York: Wiley.
  • Freedman, S. (2018). Forgiveness as an educational goal with at-risk adolescents. Journal of Moral Education, 1-17. Doi: 10.1080/03057240.2017.1399869
  • Freedman, S. ve Knupp, A. (2003). The impact of forgiveness on adolescent adjustment to parental divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 39(1-2), 135-165.
  • Givi, H. G., Mohebbi, Z. ve Sadeghi, M. (2014). Efficacy of forgiveness therapy in reducing aggression and promoting forgiveness in male juvenile in tehran correctional and rehabilitation centre. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 24(114), 163-168.
  • Goldman, D. B. ve Wade, N. G. (2012). Comparison of forgiveness and anger-reduction group treatments: A randomized controlled trial. Psychotherapy Research, 22(5), 604-620.
  • Hargrave, T. D. ve Sells, J. N. (1997). The development of a forgiveness scale. Journal of Marital and Family Therapy, 23(1), 41-62.
  • Harris, A. H. S. , Luskin, F., Norman, S. B., Standartd, S. Bruning, J., Evans, S. ve Thoresen, C. E. (2006). Effects of a group forgiveness intervention on forgiveness, perceived stress and trait anger. Journal of Clinical Psychology, 62(6), 715-733. Doi: 10.1002/jclp.20264
  • Hepp-Dax, S. (1996). Forgiveness as an intervention goal with fifth-grade inner city children. Unpublished Dissertation, Fordham University.
  • Hilbert, H. K. E. (2015). The impact and evaluation of forgiveness education with early adolescents. Unpublished Master Thesis, University of Northern Iowa.
  • Hill, E. W. (2001). Understanding forgiveness as discovery: implications for marital and family therapy. Contemporary Family Therapy, 23(4), 363- 384.
  • Hui, E. K. ve Ho, D. K. (2004). Forgiveness in the Context of Developmental Guidance: Implementation and Evaluation. British Journal of Guidance & Counselling, 32(4), 477-492.
  • Hui, E. P. ve Sing Chau, T. (2009). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in interpersonal relationships. British Journal of Guidance & Counselling, 37(2), 141- 156.
  • İkiz, E. Mete-Otlu, B. ve Asıcı, E. (2015). Beliefs of counselor trainees about forgiveness. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 463-479.
  • Ji, M. (2013). A study on the impact of forgiveness intervention on mainland Chinese college students. Unpublished Doctorate Thesis, The University of Hong Kong.
  • Leahy, R. L. (2003). Cognitive Therapy Techniques: A Practioners’ Guide. New York: The Guilford Press
  • Lee, H.-M. ve Chen, M.-T. (2009). Assessment of potential relationship between forgiveness and anxiety. Bulletin of Educational Psychology, 41(1), 1–28.
  • Luskin, F. M., Ginzburg, K. ve Thoresen, C. E. (2005). The efficacy of forgiveness intervention in college age adults: Randomized controlled study. Humboldt Journal of Social Relations, 163-184.
  • McCullough, M. E., Pargament, K. I. ve Thoresen, C. E. (2000). The psychology of forgiveness: History, conceptual issues, and overview. M.E. Mccullough, K.I. Pargament ve C.E. Thoresen (Ed.), Forgiveness: Theory, research and practice içinde (s.1-13). New York: The Guilford Press.
  • McCullough, M. E.,Bellah, C. G.,Kilpatrick, S. D. ve Johnson, J. L. (2001). Vengefulness: relationships with forgiveness, rumination, well-being, and the big five. Personality and Social Psychology, 27(5), 601- 610.
  • McCullough, M. E., Rachal, K. C., Sandage, S. J., Worthington Jr, E. L., Brown, S. W. ve Hight, T. L. (1998). Interpersonal forgiving in close relationships: ii. theoretical elaboration and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 75(6), 1586-1603.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. Sadegül Akbaba Altun ve Ali Ersoy (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi
  • Murphy, J. G. ve Hampton, J. (1990). Forgiveness and mercy. England: Cambridge University Press. Https://Books.Google.Com.Tr/Books?Hl=Tr&Lr=&İd=Srkxtpsuız8c&Oi=Fnd&Pg=PR9&Dq=Murp hy,+J.+G.,+%26+Hampton,+J.+(1988).+Forgiveness+And+Mercy.+Cambridge+University+Press.& Ots=Slrkzfigkg&Sig=F0ynvqaymue00afxxwxa7f4fp_U&Redir_Esc=Y#V=Onepage&Q&F=False (2 Ağustos 2017).
  • Özgür, H. ve Eldeleklioğlu, J. (2017). REACH Affetme modelinin Türk kültürü üzerinde etkililiğinin incelenmesi. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 98-112
  • Park, J. H., Enright, R. D., Essex, M. J., Zahn-Waxler, C. ve Klatt, J. S. (2013). Forgiveness intervention for female south korean adolescent aggressive victims. Journal of Applied Developmental Psychology, 34(6), 268-276.
  • Pişkin, M., Öğülmüş, S., Atik, G., Kalafat, T ve Boysan, M. (2012). Sınıf rehber öğretmenleri için grup rehberliği etkinlikleri. http://sinopram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/57/01/197751/dosyalar/2016_09/05031546_gruprehbe rliketkinlikleri.pdf adresinden 10 Ekim 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Scobie, E. D. ve Scobie, G. E.W. (1998). Damaging events: The perceived need for forgiveness. Journal of the Theory of Social Behaviour, 28, 373-401.
  • Shekhar, C., Jamwal, A. ve Sharma, S. (2016). Happiness and forgiveness among college students. Indian Journal of Psychological Science, 7(1), 88-93.
  • Sing Chau, T. (2004). A forgiveness education programme with primary school students. Unpublished Master Thesis, University of Hong Kong.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Mustafa Baloğlu (Çev. Edt.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Tang, S. S. (2006). An implementation of a forgiveness education programme in a secondary girls’ school. Unpublished Master Thesis, University of Hong Kong.
  • Tang, S. S. (2014). Implementation and evaluation of the forgiveness education programmes based on process model and chinese values with Hong Kong Chinese youth. Unpublished Doctorate Thesis, The University of Hong Kong.
  • Taysi, E. ve Vural, D. (2016). Forgiveness education for fourth grade students in Turkey. Child Indicators Research, 9(4), 1095-1115.
  • Voltan-Acar, N. (2013). Grupla Psikolojik Danışmada Alıştırmalar-Deneyler. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Wade, N. G. ve Meyer, J. E. (2009). Comparison of brief group interventions to promote forgiveness: A pilot outcome study. International Journal of Group Psychotherapy, 59(2), 199-220.
  • Worthington, E. L. (1998). An empathy-humility-commitment model of forgiveness applied within family dyads. Journal of Family Therapy, 20, 59-76
APA Asıcı E, Karaca R (2020). Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. , 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
Chicago Asıcı Esra,Karaca Rengin Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. (2020): 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
MLA Asıcı Esra,Karaca Rengin Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. , 2020, ss.214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
AMA Asıcı E,Karaca R Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. . 2020; 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
Vancouver Asıcı E,Karaca R Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. . 2020; 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
IEEE Asıcı E,Karaca R "Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi." , ss.214 - 232, 2020. 10.7816/nesne-08-17-05
ISNAD Asıcı, Esra - Karaca, Rengin. "Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi". (2020), 214-232. https://doi.org/10.7816/nesne-08-17-05
APA Asıcı E, Karaca R (2020). Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. Nesne Dergisi, 8(17), 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
Chicago Asıcı Esra,Karaca Rengin Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. Nesne Dergisi 8, no.17 (2020): 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
MLA Asıcı Esra,Karaca Rengin Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. Nesne Dergisi, vol.8, no.17, 2020, ss.214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
AMA Asıcı E,Karaca R Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. Nesne Dergisi. 2020; 8(17): 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
Vancouver Asıcı E,Karaca R Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi. Nesne Dergisi. 2020; 8(17): 214 - 232. 10.7816/nesne-08-17-05
IEEE Asıcı E,Karaca R "Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi." Nesne Dergisi, 8, ss.214 - 232, 2020. 10.7816/nesne-08-17-05
ISNAD Asıcı, Esra - Karaca, Rengin. "Affetme Odaklı Grup Rehberliğinin Ergenlerin Affetme Eğilimi". Nesne Dergisi 8/17 (2020), 214-232. https://doi.org/10.7816/nesne-08-17-05