İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ

Yıl: 2021 Cilt: 10 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 98 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-06-2021

İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ

Öz:
Kuruldukları günden itibaren çeşitli yönleriyle tartışılan İmam-HatiplerLiseleri, kuruluş amaçlarına uygun milli, dini ve ahlaki değerlere sahip nesillerinyetiştirilmesi için yüklenilen hedeflerine hizmet edecek yönleriyle ele alınıpgeliştirilmesi gereken kurumlarımızdandır. Bunu başarabilmek de İmam-HatipLiselerini gündelik kısır tartışmaların dışında, eğitim açısından ele almaklamümkün olacaktır. Eğitimin en önemli unsurlarından olan öğrenci ve velilerindüşünceleri yapılan işi anlamlandırabilmek açısından önemlidir. Araştırmamızdaİstanbul ili Pendik ilçesi özelinde İmam-Hatip Lisesini tercih eden öğrenci vevelilerinin okullarıyla ilgili ne tür beklentiler içerisinde olduklarını ve bubeklentilerin muhataplarınca ne ölçüde karşılandığını çeşitli yönleriyle tespitetmeye çalıştık. Araştırmada öğrenci ve velilerin görüşlerini toplamada ve analizedilmesinde betimsel tarama modelinden istifade edilmiştir. Araştırmamızınörneklemini İstanbul ili, Pendik ilçesinde bulunan İmam-Hatip Liseleri’nde eğitimgören 598 öğrenci ve 67 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırma verilerinintoplanmasında kişisel bilgi formunun dışında Korkmaz ve Çınar’ınaraştırmalarından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda ortaya çıkan sonuçlarşunlardır: Öğrencilerin okulun genel yapısı, idareci ve öğretmenlerin kendilerineyaklaşımları, öğrenme ortamları ve okulun fiziki durumuyla ilgili yüksek düzeydebeklentileri bulunmaktadır. Öğrenciler bu beklentilerinin orta düzeydekarşılanabildiğini düşünmektedirler. Veliler ise öğrencilere nazaran beklentilerininyüksek düzeyde karşılandığını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

EXPECTATIONS OF STUDENTS AND PARENTS WHO PREFER IMAMHATIP HIGH SCHOOLS AND LEVEL OF SATISFACTION OF THESE EXPECTATIONS

Öz:
Imam Hatip High Schools, which has been discussed with its various aspects since its establishment, is one of our institutions that should be handled and developed with the aspects that will serve its goals to raise the generations with national, religious and moral values in accordance with its establishment purposes. It will be possible to succeed in this by considering Imam Hatip High Schools in terms of education, apart from vicious daily discussions. The thoughts of the students and the parents, which are the most important components of education, are important in terms of making sense of the work done. In our study, we have tried to determine the students and the parents’ expectations who choose Imam Hatip High Schools in the district of Pendik of the province of Istanbul in particular about their schools and what extent these expectations are met by their interlocutors with various aspects. In the study, descriptive scanning model was used in collecting and analyzing the opinions of the students and the parents. The sample of our study consists of 598 students and 67 parents of the students studying in Imam-Hatip High Schools in the district of Pendik of the province of Istanbul. It had been benefited from Korkmaz and Cınar's research in the collection of research data, apart from the personal information form. The results of the research are as follows: It includes high expectations of students about the general structure of the school, administrators and teachers' approach to themselves, learning environments and the physical condition of the school. They also think that expectations can be met at a moderate level. The parents had stated that their expectations were met at a high level compared to the students
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akseki, Ahmed Hamdi. “Din Tedrisatı ve Dinî Müesseseler Hakkında (Bir Rapor)”. Sebilürreşad 12/101 (Nisan 1951), 19-20.
  • Altıntaş, Erkan. Öğrencilerde İmam-Hatip Lisesi Algısı (Batman Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Altuntaş, İsa. Amasya Örneğinde İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Beklenti ve Sorunları. Amasya: Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Aşlamacı, İbrahim. Paydaşlarına Göre İmam-Hatip Ortaokullarında Din Eğitimi. İstanbul: DEM Yayınları, 2017.
  • Aşlamacı, İbrahim-Eker, Emrah. “İmam-Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi, 14/32 (2016), 7-38.
  • Bozan, İrfan. Devlet ile Toplum Arasında Bir Okul İmam Hatip Liseleri Bir Kurum Diyanet İşleri Başkanlığı. İstanbul: TESEV Yayınları, 2007.
  • Can, Abdullah.). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2017.
  • Çalışkanoğlu, Şahin. İmam-Hatip Lisesi Öğrencilerinin Sorun ve Beklentileri (Çorum Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Çelik, Ömer Faruk. Katsayı Uygulamasının Kaldırılması Sonrasında İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Davranış, Tutum ve Özellikleri (Gaziantep Örneği). Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Çınar, Fatih. “İmam Hatip Liselerinden Beklentiler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/60 (2018), 1243-1259.
  • Dündar, Fatma Gonca. Çocuklarını İmam Hatip Lisesine Gönderen Anne Babaların İmam Hatip Liselerini Tercih Nedenleri ve Beklentileri (Yozgat İli Örneği). Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • Eskicumalı, Ahmet-Eroğlu, Erol. “Ailenin Sosyo-Ekonomik ve Eğitim Düzeyleri ile Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1/1 (2001), 165-189.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye, 1986.
  • Karateke, Tuncay. İmam-Hatip Lisesi Öğrencilerinin Sorun ve Beklentileri (Batman İli Örneği). Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Kocaman, Fatma. Hekimlerde Mobbing ve Öfke. İstanbul: Yalın Yayıncılık, 2019.
  • Koç, Ahmet. “İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13 (2009), 131-174.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/16 (2013), 7-40.
  • Kuşcu, Turan Bilge. Velilerin Çocuklarını İmam-Hatip Liselerine Gönderme Nedenleri ve Beklentileri (Gaziantep-İslahiye Örneği). Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • MEBSGB, Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. “Milli Eğitim İstatistikleri (Örgün Eğitim 2018-2019)”. Erişim 23 Nisan 2020. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikl eri_orgun_egitim_2018_2019.pdf
  • Mücahit, Mustafa. “Öğrencilerin Gözüyle İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri ve Meslek Dersleri Öğretmenleri (Sivas İli Örneği)”. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 41/1 (2017), 73-99.
  • Öcal, Mustafa. Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2017.
  • Özdemir, Şuayip-Karateke, Tuncay. “Öğrencilerin İmam Hatip Liselerini Tercih Etme Nedenleri (Elazığ Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 45 (2018), 5-33.
  • Özensel, Ertan vd. Türkiye’de İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatipliler Algısı. Türkiye İmam-Hatipliler Vakfı (TİMAV), 2012. http://timav.org.tr/wpcontent/uploads/2016/03/T%C3%BCrkiyede-%C4%B0mam-Hatip-Liselerive-%C4%B0mam-Hatipliler-Alg%C4%B1s%C4%B1-KamuoyuAra%C5%9Ft%C4%B1rmas%C4%B1.pdf
  • Terlemez, Vedat. İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin İmam Hatiplilik Algısı ve Deneyimlerinin İncelenmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Ünsür, Ahmet. Kuruluşundan Günümüze İmam Hatip Liseleri. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Zengin, Zeki Salih. “Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi”. Dini Araştırmalar 5/13 (2002), 81-106.
  • Zengin, Zeki Salih. Medreseden Darülfünuna Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi. İstanbul: Maarif Mektepleri Yayınları, 2019.
  • Zengin, Zeki Salih. “Medreseden Mektebe Geçiş Sürecinde Din Görevlilerinin Yetiştirilmesi”. Geleceğin İnşasında İmam Hatip Okulları. ed. İlhan Erdem vd. 13-28. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları, 2017.
APA SARI M (2021). İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. , 98 - 120.
Chicago SARI Mustafa İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. (2021): 98 - 120.
MLA SARI Mustafa İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. , 2021, ss.98 - 120.
AMA SARI M İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. . 2021; 98 - 120.
Vancouver SARI M İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. . 2021; 98 - 120.
IEEE SARI M "İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ." , ss.98 - 120, 2021.
ISNAD SARI, Mustafa. "İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ". (2021), 98-120.
APA SARI M (2021). İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 10(19), 98 - 120.
Chicago SARI Mustafa İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 10, no.19 (2021): 98 - 120.
MLA SARI Mustafa İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.10, no.19, 2021, ss.98 - 120.
AMA SARI M İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 10(19): 98 - 120.
Vancouver SARI M İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ. GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2021; 10(19): 98 - 120.
IEEE SARI M "İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ." GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 10, ss.98 - 120, 2021.
ISNAD SARI, Mustafa. "İMAM-HATİP LİSELERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİ VE VELİLERİN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN KARŞILANMA DÜZEYİ". GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 10/19 (2021), 98-120.