Yıl: 2020 Cilt: 44 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 565 - 586 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-06-2021

Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi

Öz:
Osmanlı oryantalizmi (şarkiyatçılık), yeni emperyalizm çağı boyunca Batı emperyalizmine ve buna eşlik eden ideolojilere karşı inşa edilmiş Batı-dışı bir formdur. Osmanlı İmparatorluğu, kendisi için bir reform çağı olan 19. yüzyılın son çeyreğinde, çeperindeki Arap topraklarına kendi siyasal iktidarının sembollerini taşırken Batılı oryantalizmin ‘Doğu’ için ürettiğine benzer bir söylemsel iktidar da üretmiş oldu. II. Abdülhamid Dönemi’ne kadar geriye götürülebilecek bu söylem, İkinci Meşrutiyet’in ve Cumhuriyet’in ilk döneminin elitleri tarafından miras alındı. Bu makale, geç 19. yüzyıl Osmanlı oryantalizminin ve erken 20. yüzyıl Türk oryantalizminin Türk edebiyatındaki yansımalarını, Refik Halit Karay’ın 1940 yılında yayınlanan ve Lübnan ve Suriye’de geçirdiği sürgün yıllarının izlerini taşıyan Gurbet Hikayeleri adlı kitabındaki dört öyküsü (Yara, Fener, Çıban, Güneş) üzerinden göstermeyi amaçlıyor. Makale, bir yandan Karay’ın öykülerinin tarihsel arka planını teşkil eden II. Abdülhamid Dönemi’nin Arap topraklarındaki imparatorluk politikalarının izlerini araştırırken, bir yandan da öykülerdeki ‘Arap’ ve ‘Arap toprakları’ imgesini incelemekte ve öykülerde resmedildiği şekliyle Türkler ve Araplar arasındaki eşitsiz güç ilişkisine odaklanmaktadır. Öykülerde daima Türklerin subay ya da yaver, Arapların ise bedevi olarak yer aldığı görülmektedir. Böylelikle öyküler daha başından bir güç hiyerarşisiyle kurulmuş olmaktadır. Arap karakterler, modern insanları yadırgatacak şekilde kaba saba ve alışılmadık tavırlar sergileyen, garip görünüşlü, cahil bir stereotip içinde resmedilmektedir. Esas olarak onlar bu öykülerde ‘modern olmayan her şey’i temsil etmektedir. Bu temsil açık biçimde Batı oryantalizminin Doğu’ya bakışından izler taşımaktadır. Karay’ın öykülerinde tıpkı oryantalist literatürde olduğu gibi Arap coğrafyası gizemli, tekinsiz, irrasyonel, kötücül ve cinsel açıdan yozlaşmış olarak resmedilir. Ana karakter bazen bilinmeyen toprakları keşfe çıkmış bir kaşif, bazen kendisini uygar dünyanın uzağında bulmuş bir talihsizdir. Her durumda o, kendisine uygun olmayan bir yerde, eşiti olmayan insanların arasındadır. Karay’ın öykülerindeki ‘Arap’ ve ‘Arap coğrafyası’na ilişkin imgeler, oryantalist bir zihnin olduğu kadar gündelik politikanın da yansımasıdır. O dönemde Suriye’de sürgünde bulunan Karay’ın Birinci Dünya Savaşı’nın ardından üretilen bir ‘ihanet’ söylemiyle damgalanan Araplara dair bakış açısını şekillendiren önemli unsurlardan bir diğerinin 1930’lardaki Hatay Meselesi olduğunu söylemek mümkündür.
Anahtar Kelime:

Ottoman and Turkish Orientalisms in Refik Halit Karay’s Short Stories

Öz:
Ottoman orientalism, as coined by Makdisi (2002), is a non-Western form construc ted against Western imperialism and related ideologies in the Age of New Imperialism.During the last quarter of the nineteenth century, which was an era of modernizationfor the empire, the Ottoman state built up a type of discursive power over Arab landsthat echoed the one created by Western Orientalists over the ‘Orient’. This Ottomandiscourse, which can be traced back to the reign of Abdülhamid II, was inherited by theintellectuals of the Second Constitutional Monarchy and the Republic. This article aimsto demonstrate the reflections of late-nineteenth-century Ottoman orientalism andearly-twentieth-century Turkish orientalism in modern Turkish literature through RefikHalit Karay’s four short stories, The Wound, The Torch, The Boil, and The Sun, whichwere published in his book Foreign Land Stories in 1940. The article pursues the tra ces of Abdülhamid II’s imperial policies while also analysing the imagery of ‘Arab’ and‘Arab lands’ and focusing on the unequal power relations between Turks and Arabs asdepicted in these stories. In the stories, the Turks appear as officers or aides-de-camp,whereas the Arabs are always Bedouins. As such, the stories establish a hierarchy ofpower from the very beginning. The Arab characters are pictured within the stereotypeof weird-looking, ignorant beings with rude and unusual attitudes who are strange tomodern men. In fact, they represent ‘everything that is not modern’. This representa tion clearly bears traces from Western orientalism’s views of the Orient. As in Westernorientalist literature, Karay’s stories often portray the Arab lands as mysterious, un canny, irrational, malicious, and sexually corrupt. The main character is sometimes anexplorer in terra incognita, sometimes a misfortunate soul who has found himself farfrom civilization. In all cases, he is in an unfavourable place among people who are notequal to him. The images of ‘Arab’ and ‘Arab land’ in Karay’s stories are a reflection ofdaily politics, as much as of an orientalist mind. It is possible to say that the debatearound the annexation of Hatay to Turkey was one of the most important elementsthat shaped the look of Karay – who was in exile in Syria at the time – towards Arabswho were already tarred with the discourse of betrayal as a result of the course of theFirst World War.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atay F R (1999). Çankaya IV. İstanbul: Yeni Gün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık.
  • Atay F R (1943). Zeytindağı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bakic-Hayden M (2007). Oryantalizm Tartışma Metinleri, Sürekli Çoğalan Oryantalizmler: Eski Yugoslavya Örneği, Tartışma Metinleri, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Çambel H C (2011). Makaleler Hatıralar. Ankara: TTK Yayınları.
  • Deringil S (2007). Simgeden Millete II. Abdülhamid’den Mustafa Kemal’e Devlet ve Millet. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Georgeon F (2016). Sultan Abdülhamid. Çev. A Berktay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hudson L (2006). Late Ottoman Damascus: Investments in Public Space and the Emergence of Popular Sovereignty. Middle East Critique, 15 (2), 151—169.
  • Hüküm M (2018). Refik Halid Karay’ın Ortadoğu ile İlgili Yazıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 25 (2), 109 – 124.
  • Karaca E (2010). Hüseyin Cahit Yalçın’ın Kaleminden Şarki Anadolu Islahatı (1913 – 1914). Akademik Bakış. 4 (7), 165 – 173.
  • Karaer N (1998). Tam bir Muhalif, Refik Halit Karay. İstanbul: Temel Yayınları.
  • Karaosmanoğlu Y K (1983). Bir Sürgün. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Karay R H (2009). Gurbet Hikayeleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Karay R H (2017). Memleket Yazıları-17: Sulhte Cimri Harpte Müsrif. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Karay R H (1998). Sürgün. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Kuyumcuoğlu O (2019). Geç Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Siyasal Seçkinlerin Suriye’ye Bakışı: Hüseyin Cahit Yalçın ve Falih Rıfkı Atay Örnekleri. Uluslararası İlişkiler. 16 (64), 107-126.
  • Makdisi U (2002). Ottoman Orientalism. The American Historical Review, 107 (3), 768- 796.
  • Masters B (2009). Millet. İçinde: G Ágoston and B Masters (der), Encyclopedia of the Ottoman Empire, New York: InfoBase Publishing, 383-384.
  • Nerval G (2004). Doğu’da Yolculuk. Çev. S Hilav, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Patan S (2013). Turkish Republican Elite’s Arab Perception: Exemples from the Ulus Between 1930-1940. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Sabancı University.
  • Rogan E L (1996). Aşiret Mektebi: Abdulhamid II’s School for Tribes (1892-1907). International Journal of Middle East Studies. 28 (1), 83-107.
  • Said E (2006). Şarkiyatçılık. Çev. B Ülner, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schoem R D (1989). Idées Françaises et Enseignement Ottoman. L’école Secondaire Maktab’Anbar à Damas. Revue du Monde Musulman et de la Méditerranée, 52 (1), 199 – 206.
  • Todorova M (2009). Imagining the Balkans, Oxford: Oxford University Press.
APA Kotan C, Ceylan P (2020). Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. , 565 - 586.
Chicago Kotan Cengiz,Ceylan Pınar Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. (2020): 565 - 586.
MLA Kotan Cengiz,Ceylan Pınar Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. , 2020, ss.565 - 586.
AMA Kotan C,Ceylan P Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. . 2020; 565 - 586.
Vancouver Kotan C,Ceylan P Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. . 2020; 565 - 586.
IEEE Kotan C,Ceylan P "Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi." , ss.565 - 586, 2020.
ISNAD Kotan, Cengiz - Ceylan, Pınar. "Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi". (2020), 565-586.
APA Kotan C, Ceylan P (2020). Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. Mülkiye Dergisi, 44(3), 565 - 586.
Chicago Kotan Cengiz,Ceylan Pınar Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. Mülkiye Dergisi 44, no.3 (2020): 565 - 586.
MLA Kotan Cengiz,Ceylan Pınar Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. Mülkiye Dergisi, vol.44, no.3, 2020, ss.565 - 586.
AMA Kotan C,Ceylan P Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. Mülkiye Dergisi. 2020; 44(3): 565 - 586.
Vancouver Kotan C,Ceylan P Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi. Mülkiye Dergisi. 2020; 44(3): 565 - 586.
IEEE Kotan C,Ceylan P "Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi." Mülkiye Dergisi, 44, ss.565 - 586, 2020.
ISNAD Kotan, Cengiz - Ceylan, Pınar. "Refik Halit Karay’ın Öykülerinde Osmanlı ve TürkOryantalizmi". Mülkiye Dergisi 44/3 (2020), 565-586.