İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme
Yıl: 2020 Cilt: 53 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 903 - 930 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.679050 İndeks Tarihi: 25-06-2021
İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme
Öz: Bu araştırmanın amacı, ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşlerinibelirlemektir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırma, Van ve Şanlıurfa illerindegörev yapan 38 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasındayarı-yapılandırılmış görüşme formu ve verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin İYEP’i Türkçe ve matematikbecerilerinde yeterli düzeye ulaşamamış öğrencilerin başarılarının artırılması açısından yararlıbir uygulama olarak gördükleri fakat öğretmenlerin yaklaşık olarak yarısının hazırlananprogram tasarısındaki kazanımlar, öğretim materyalleri, uygulama kılavuzları veyönergelerdeki eksikliklerden dolayı öğrencilerin programdan yeterli düzeydeyararlanamadıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunun İYEPsürecinde karşılaştıkları sorunlar sırasıyla; öğrencilerin devamsızlık yapmaları, öğrencilereokul derslerinin dışında ek sorumluluklar yüklenmesi, modüllerdeki öğrenci düzeylerindekifarklılıklar, bazı öğrencilerin yaşadıkları güdülenme eksikliği ve velilerin ilgisizliği olarakbelirlenmiştir. Bu durumda, İYEP kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı’nca öğretmenleremateryal desteği sağlanabilir ve devamsızlık sorununu çözmek amacıyla veliler ile işbirliğiniartıracak etkinlikler planlanabilir.
Anahtar Kelime: Teachers’ Opinions Concerning Training Curriculum in Primary Schools: A Qualitative Analysis
Öz: This study aims to determine teachers’ opinions concerning the training curriculum in primary schools (IYEP). This study, which was designed as a case study, was conducted with 38 classroom teachers working in Van and Şanlıurfa provinces. The data were collected with a semi-structured interview form analyzed by using descriptive analysis technique. As a result of the study, it was determined that approximately half of the teachers did not benefit from the curriculum adequately due to the deficiencies in curriculum design in terms of objectives, teaching materials, application guidelines, although the teachers considered the curriculum as a useful practice for the students who could not reach the sufficient level in Turkish and mathematics skills. In addition, the problems faced by most of the teachers in IYEP process are as follows; The absenteeism of the students, additional responsibilities to students outside of school classes, differences in the student levels in the modules, the lack of motivation of some students and the lack of interest of parents. In this case, material support can be provided to teachers by Ministry of National Education (MEB) within the scope of IYEP and activities that will increase cooperation with parents can be planned in order to solve the absenteeism problem.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyıldız, H. (1991). Etkili öğretim açısından öğretmen niteliğinin önemi: Eğitimde arayışlar 1. sempozyumu eğitimde nitelik geliştirme. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
- Anılan, H. ve Özgan, K. (2020). Teachers opinions about support program in primary schools (SPPS). Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(1), 56-84. doi: 10.17569/tojqi.621543
- Arı, A. ve Özcan, E. (2014). Birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu düzeylerinin, okuma yazmayı öğrenmelerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 74-90. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/269017 adresinden erişilmiştir.
- Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6136/82315 adresinden erişilmiştir.
- Aykaç, N. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2017). İlk okuma ve yazma öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Baykul, Y. (2003). İlköğretimde matematik öğretimi: 1-5 sınıflar için. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Büyükdüvenci, S. (1991). Nitelikli eğitim sorunu: Eğitimde arayışlar 1. sempozyumu eğitimde nitelik geliştirme. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Demirel, Ö. (2011). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Dilekçi, Ü. (2019). İlkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 433-454.
- https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/929064 adresinden erişilmiştir. Doğan, B. (2002). Okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi ile ilgili alanyazın taraması. Uludag Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97-107. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153194 adresinden erişilmiştir.
- Epçaçan, C. (2018). Okuma ve anlama becerilerinin öğretim sürecine etkisi üzerine bir değerlendirme. Electronic Turkish Studies, 13(19), 615-630. doi: 10.7827/TurkishStudies.14123
- Gençoğlu, C. (2019). Millî bir destekleme ve yetiştirme sistemi modeli: İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP). Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 853-881. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/931124 adresinden erişilmiştir.
- Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme kurslarıyla ilgili öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171. https://dergipark.org.tr/tr/pub/befdergi/issue/23129/247058 adresinden erişilmiştir.
- Göktaş, Ö. ve Gürbüztürk, O. (2012). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. International Curiculum and Intruction Studies Journal, 2(4), 52-66. https://pdfs.semanticscholar.org/79c2/1f634f1c039e547fbfc18bb57924aed45b8 8.pdf adresinden erişilmiştir.
- Gürler, S. A. (2020). Fen bilimleri dersinin ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) dâhil edilmesine ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 266-294.
- Işık, A. D., Akosmanoğlu, E. ve Bilir, A. (2015). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma başarısını etkileyen sosyo-kültürel faktörler. Elementary Education Online, 14(4), 1327-1340.
- Kabakçı-Yurdakul, I. (2008). Öğretmenlikte mesleki gelişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Karaçay, T. (1985). Orta öğretim kurumlarında matematik öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
- Kırnık, D., Susam, E. ve Özbek, R. (2019). İYEP (İlkokullarda yetiştirme programı) uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 387-415. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/929007 adresinden erişilmiştir.
- Kutluca-Canbulat, A. N. (2013). Ses temelli cümle yöntemi ile ilk okuma yazma öğretiminde anlamlı okumayı etkileyen unsurlar. Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 173-191. doi: 10.13114/MJH/201322478
- Lau, K., and Chan, D.W. (2003). Reading strategy use and motivation among Chinese goog and poor readers in Hong Kong. Journal of Research in Reading, 26(2), 177-190. doi: 10.1111/1467-9817.00195
- Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. USA: Sage Publications Inc.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445- MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGR AMI%202018v.pdf adresinden erişilmiştir.
- Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 29072, 26.07.2014. https://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.19942&MevzuatIli ski=0&sourceXmlSearch=Okul%20%C3%96ncesi adresinden erişilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2019a). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2019b). İlkokullarda yetiştirme programı uygulama kılavuzu. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_10/01150934_YYEP_UYGU LAMA_KILAVUZU.pdf adresinden erişilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2019c). Millî eğitim bakanlığı ilkokullarda yetiştirme programı yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/25181019_YYEP_YYNE RGESY.pdf adresinden erişilmiştir.
- Organisation for Economic Co-operation and Development. (2017). Education at a glance 2017. Retrieved from http://www.oecd.org/education/skills-beyondschool/EAG2017CN-Turkey-Turkish.pdf
- Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). PISA 2015 results in focus. Paris: OECD Publishing.
- Örs, E. (2019). Bir ilkokul öğrencisinin okuma-yazma öğrenimi üzerin durum çalışması. HAYEF: Journal of Education, 16(1), 68-88. doi: 10.26650/hayef.2019.18008
- Özata, H. ve Haznedar, B. (2018). İlköğretim ikinci sınıfta akıcı sözcük okuma ve okuduğunu anlamayı etkileyen faktörler. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 35(2), 1-34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/692194 adresinden erişilmiştir.
- Özsevgeç, T. ve Karamustafaoğlu, S. (2010). Öğretmen adaylarının geleneksel ve yapılandırmacı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik profilleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2),333-354. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26104/275037 adresinden erişilmiştir.
- Sarıpınar, E. G. ve Erden, G. (2010). Okuma güçlüğünde akademik beceri ve duyusalmotor işlevleri değerlendirme testlerinin kullanılabilirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 56-66. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd130044332010000 0m000110.pdf adresinden erişilmiştir.
- Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/92276 adresinden erişilmiştir.
- TEDMEM. (2019). 2018 Eğitim değerlendirme raporu (TEDMEM değerlendirme dizisi 5). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
- Telli, E. , Ünsar, A. ve Oğuzhan, A. (2012). Liderlik davranış tarzlarının çalışanların örgütsel tükenmişlik ve işten ayrılma eğilimleri üzerine etkisi: Konuyla ilgili bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2), 135-150. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejovoc/issue/5393/73150 adresinden erişilmiştir.
- Toptaş, V. ve Karaca, E. T. (2019). İlkokullarda yetiştirme programı (İYEP) kapsamındaki matematik derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 417-431. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/929038 adresinden erişilmiştir.
- Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Tutal, Ö. ve Oral, B. (2015). İlk okuma-yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma-yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2015), 96-121. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/786723 adresinden erişilmiştir.
- Ulusoy, K., Topçubaşı, T., Erkuş, B., Gökçedağ, O. ve Çoşkun, E. (2018, Nisan). Sınıf öğretmenlerinin ilkokullarda yetiştirme programına katılacak öğrencilerin belirlenmesi ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. 2. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Kongresinde sunulan sözlü bildiri, Sueno Hotels Beach Side, Antalya.
- Westwood, P. (2001). Reading and learning difficulties: Approaches to teaching and assessment. Camberwell: Acer Press.
- Yazanoğlu, G. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinde kelime dağarcığı gelişimin ilk okuma yazma başarısı ve sosyoekonomik düzey ile ilişkisi: Şırnak ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
- Yeşilkayalı, E. (1997, Ocak). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin öğrencilerin duyuşşal özellikleri üzerindeki etkisi. Nasıl Eğitim Sistemi: Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler Eğitim Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3),793-815. https://arastirmax.com/en/system/files/dergiler/5672/makaleler/31/3/arastirmax -ilkogretim-5.sinif-ogrencilerinin-okudugunu-anlama-okuma-motivasyonuokuma-aliskanliklari-arasindaki-iliski.pdf adresinden erişilmiştir.
- Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlkogretim Online, 10(1), 133-143. http://ilkogretimonline.org.tr/index.php/io/article/view/1655/1491 adresinden erişilmiştir.
- Etik Kurul Kararı Bu araştırma 01.01.2020 tarihinden önce yapıldığı için etik kurul kararı zorunluluğu taşımamaktadır.
APA | Kozikoğlu İ, Tosun Y (2020). İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. , 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
Chicago | Kozikoğlu İshak,Tosun Yusuf İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. (2020): 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
MLA | Kozikoğlu İshak,Tosun Yusuf İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. , 2020, ss.903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
AMA | Kozikoğlu İ,Tosun Y İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. . 2020; 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
Vancouver | Kozikoğlu İ,Tosun Y İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. . 2020; 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
IEEE | Kozikoğlu İ,Tosun Y "İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme." , ss.903 - 930, 2020. 10.30964/auebfd.679050 |
ISNAD | Kozikoğlu, İshak - Tosun, Yusuf. "İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme". (2020), 903-930. https://doi.org/10.30964/auebfd.679050 |
APA | Kozikoğlu İ, Tosun Y (2020). İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(3), 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
Chicago | Kozikoğlu İshak,Tosun Yusuf İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53, no.3 (2020): 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
MLA | Kozikoğlu İshak,Tosun Yusuf İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.53, no.3, 2020, ss.903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
AMA | Kozikoğlu İ,Tosun Y İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(3): 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
Vancouver | Kozikoğlu İ,Tosun Y İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(3): 903 - 930. 10.30964/auebfd.679050 |
IEEE | Kozikoğlu İ,Tosun Y "İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53, ss.903 - 930, 2020. 10.30964/auebfd.679050 |
ISNAD | Kozikoğlu, İshak - Tosun, Yusuf. "İlkokullarda Yetiştirme Programına (İYEP) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53/3 (2020), 903-930. https://doi.org/10.30964/auebfd.679050 |