Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 877 - 904 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-06-2021

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Yükseköğretim Kuruluna bağlı farklı üniversitelerde fen bilgisiöğretmenliği lisans programı dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim gören, öğretmen adaylarınınölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Ayrıcaçalışma kapsamında fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlığı veölçme değerlendirme okuryazarlığını etkileyen unsurlar hakkındaki görüşlerinin alınması daamaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemlerinden olan maksimumçeşitlilik örnekleme (maximum variation sampling) yöntemine göre belirlenmiş ve YükseköğretimKuruluna bağlı yedi farklı üniversitenin fen bilgisi öğretmenliği lisans programı dördüncü sınıfdüzeyinde öğrenim gören 290 öğretmen adayından oluşmaktadır. Nicel ve nitel araştırmayöntemlerinin bir arada kullanıldığı araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçmedeğerlendirme okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacıyla “Ölçme DeğerlendirmeOkuryazarlık Envanteri” (ÖDOE) uygulanmıştır. Ölçme Değerlendirme OkuryazarlığıEnvanterinden elde edilen veriler kaydedilip gerekli istatistiksel işlemler yapıldıktan sonraöğretmen adaylarına “Ölçme Değerlendirme Okuryazarlığına İlişkin Yarı YapılandırılmışGörüşme Formu” uygulanarak öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlığı ve ölçme değerlendirme okuryazarlığını etkileyen etmenlerin neler olabileceği hakkındaki görüşlerialınmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerinanalizinde ilişkisel ve betimsel istatistik analizleri ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda farklı üniversitelerde öğrenim gören dördüncü sınıffen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğutespit edilmiştir. Ayrıca, fen bilgisi öğretmen adayları ölçme değerlendirmeye ilişkin temelbilgileri lisans öğrenimlerinde gördükleri ölçme değerlendirme dersinde edindiklerini ve bununda yetersiz olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca Ölçme Değerlendirme Okuryazarlığı Envanterindegeçen bazı konu ve kavramları ilk kez gördüklerini ifade etmeleri de öğretmenlik meslek bilgisininönemli derslerinden biri olan ölçme değerlendirme için bu dersin yeterli olmadığınıgöstermektedir. Öğretmen adaylarının “Ölçme Değerlendirme Okuryazarlığı Envanteri” puanortalamaları ve “Ölçme Değerlendirme Okuryazarlığına İlişkin Yarı Yapılandırılmış GörüşmeFormu” aracılığıyla gerçekleştirilen görüşmeler genel olarak değerlendirildiğinde fen bilgisiöğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarı bireyler olarak yetişmeleri için daha fazlabilgi, beceri ve uygulamaya ihtiyaç duydukları söylenebilmektedir.
Anahtar Kelime:

Investıgation Of Science Teacher Candidates' Measurement And Evaluation Literacy Levels In Terms Of Various Variables

Öz:
The purpose of this study is to determine measurement and evaluation literacy levels of the prospective science teachers who are studying in the 4th grade level of science teaching department in different universities of Higher Education Institution and to examine measurement and evaluation literacy levels in terms of various variables. In addition, it is aimed to get the opinions of the prospective science teachers about measurement and evaluation literacy and the factors affecting this literacy. Within this context, the research group of the research was determined according to the maximum variation sampling method, which is one of the purposive sampling methods. Participants consisted of 290 prospective teachers in the fourth year of the science teaching department in seven different universities. Quantitative and qualitative research methods were used together in the research, Assessment Literacy Inventory (ALI) was administered to determine measurement and evaluation literacy levels of the participants. After the collected data were processed and required statistical procedures were performed, Semi- Structured Interview Form was applied to pre-service teachers' opinions about assessment and evaluation literacy and the factors affecting measurement and assessment literacy. In this form, the participants' opinions about measurement and evaluation literacy and the potential factors affecting this literacy were taken. The data were analysed by using SPSS 23 package program. Relational and descriptive statistical analysis techniques and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to interpret the data. As a result of the analysis of the data, measurement and evaluation literacy levels of the 4th grade prospective science teachers studying at different universities were low. In addition, the participants stated that they had acquired the basic information about measurement and evaluation in their measurement and evaluation course during undergraduate education and that was insufficient. Besides, the fact that some subjects and concept in the inventory were seen by the participants by the first time shows that this course is not sufficient for measurement and evaluation which is one of the crucial courses of the teaching profession knowledge. When the findings obtained from the inventory and semistructured interviews were evaluated in general, it can be said that the prospective science teachers need more knowledge, skills and practice to be educated as measurement and evaluation literate individuals.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Ölçme ve Değerlendirme Öğesinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bütüner, S. Ö., Yiğit, N. ve Odabaşı, S. (2010). Ölçme ve değerlendirme okuryazarlığı envanterinin türkçeye uyarlanması. Education Sciences, 5(3), 792-809.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Chapman, M. L. (2008). Assessment literacy and efficacy: Making valid educational decisions. (Unpublished doctoral dissertation), University of Massachusetts Amherst, USA.
  • Cohen, J. W. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd edn). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative. Quantitative, and mixed methods.
  • Creswell, J. W. and Clark, V. L. P. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. Anı.
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5.Sınıf Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çelikkaya, T., Karakus, U. ve Öztürk Demırbas, Ç. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme araçlarını kullanma düzeyleri ve karsılaştıkları sorunlar. Journal of Kirsehir Education Faculty, 11(1).
  • Ertürk, S. (1974), Eğitimde Program Geliştirme, Hacettepe Üniversitesi., s.12, Ankara.
  • Goodwin, B. (2000). Raising the Achievement of low-Performing Students (McREL Policy Brief). Aurora, CO: Mid-Continent Research for Education and Learning. http://www.doe.state.la.us/LDE/uploads/3437.pdf (14/11/2018’te alınmıştır).
  • Güneş, H. ve Karaşah, Ş. (2016). Geçmişten günümüze fen eğitiminin önemi ve fen eğitiminde son yıllarda yapılan çalışmalar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(13), 122-136.
  • Karaman, P. ve Şahin, Ç. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(4).
  • Kayış, A., (2006). Güvenilirlik analizi. İçinde, Ş. Kalaycı (Ed.). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kızıldağ, S. (2009). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kurbanoğlu, S., S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: Kavramsal bir analiz. Türk Kütüphaneciliği, 24, 723-747.
  • Mertler, C. A. (1999). Assessing student performance: A descriptive study of the classroom assessment practices of Ohio teachers. Education, 120, 285-296.
  • Pilcher, J.K. (2001, March). The standards and integrating instructional and assessment practices. Paper presented at the 53rd Annual Meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, Dallas, TX.
  • Plake, B. S., Impara, J. C., and Fager, J. J. (1993). Assessment competencies of teachers: A national survey. Educational Measurement: Issues and Practice, 12(4), 10–12, 39.
  • Savaş Yavuzçehre, P. (2016). Üniversitelerin Kentlerine Etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(21), 235-250.
  • Stiggins, R. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-65.
  • Volante, L., and Fazio, X. (2007). Exploring teacher candidates’ assessment literacy: Implications for teacher education reform and professional development. Canadian Journal of Education, 30(3): 749-770.
APA Koç A, BULUT S (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. , 877 - 904.
Chicago Koç Adem,BULUT Sait Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. (2020): 877 - 904.
MLA Koç Adem,BULUT Sait Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. , 2020, ss.877 - 904.
AMA Koç A,BULUT S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. . 2020; 877 - 904.
Vancouver Koç A,BULUT S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. . 2020; 877 - 904.
IEEE Koç A,BULUT S "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1." , ss.877 - 904, 2020.
ISNAD Koç, Adem - BULUT, Sait. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1". (2020), 877-904.
APA Koç A, BULUT S (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 877 - 904.
Chicago Koç Adem,BULUT Sait Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2020): 877 - 904.
MLA Koç Adem,BULUT Sait Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2020, ss.877 - 904.
AMA Koç A,BULUT S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 877 - 904.
Vancouver Koç A,BULUT S Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 877 - 904.
IEEE Koç A,BULUT S "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.877 - 904, 2020.
ISNAD Koç, Adem - BULUT, Sait. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2020), 877-904.