Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 943 - 977 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-06-2021

Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi

Öz:
Öğrencilerin ana dillerinde okuma becerilerinin geliştirilmesi, diğer alanlardaki akademik başarıdüzeyleri açısından son derece önemlidir. Yapılan araştırmaların büyük kısmı, okuma becerisininakademik başarının önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir. Okuma becerisinindoğasının daha iyi anlaşılabilmesi için okuma zevki ve okuma çeşitliliği gibi onunla ilişkilideğişkenlerin de incelenmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, PISA sonuçlarınagöre okuma becerisinde en başarılı ülke olan Çin ile Türkiye’yi, okuma becerisiyle ilişkili olanokuma zevki ve okuma çeşitliliği açısından karşılaştırmaktır. Bu amaçla her iki ülkede, okumazevkleri ve okudukları materyallerin çeşitlilikleri bakımından birbirine benzeyen bireylerdenoluşan fakat doğrudan gözlemlenemeyen alt gruplar belirlenmiş, anlamlandırılmış vekarşılaştırılmıştır. Doğrudan gözlemlenemeyen gizil grupların belirlenmesi amacıyla Örtük SınıfAnalizi’nden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre okuma zevki açısından her iki ülkedeanlamlı üç örtük sınıf oluştuğu, bu sınıfların ise kimi noktalarda benzerlik gösterirken, kiminoktalarda ayrıştığı görülmüştür. Okuma çeşitliliği açısından ise Türkiye’de üç, Çin’de ise dörtanlamlı sınıfın oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Latent Class Analysis of Reading Enjoyment and Reading Material Diversity: An Examination of Turkey and China

Öz:
The development of students' reading skills in their mother tongue is crucial for their academic achievement levels in all other areas. Most of the research studies show that reading skill is an important predictor of academic success. For this reason, it can be said that understanding the nature of reading skill requires examining different variables such as reading enjoyment and reading material diversity. The purpose of this study is to compare China, which is the most successful country in PISA reading skills results, and Turkey, in terms of reading enjoyment and reading material diversity. For this purpose, the determination and comparison of more than one subgroup of individuals related to reading enjoyment and diversity of reading material but not directly observed was performed in for these countries. Latent Class Analysis was used to identify the subgroups that could not be directly observed. According to the results, it was observed that there were three meaningful latent classes in both countries in terms of reading enjoyment, while these classes were similar in some respects, it was observed that they differ in some others. In terms of reading material diversity, there were three significant latent classes in Turkey while, in China there were four.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Balcı, A., Uyar, Y., & Büyükikiz, K.K. (2012). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 7(4), 965-985.
  • Bayat, N. & Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri. İlköğretim Online, 17(2), 984-1001.
  • Brozo, W. G., Shiel, G., & Topping, K. (2007). Engagement in reading: Lessons learned from three PISA countries. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(4), 304- 315. https://doi.org/10.1598/JAAL.51.4.2
  • Brozo, W. G., Sulkunen, S., Shiel, G., Garbe, C., Pandian, A., & Valtin, R. (2014). Reading, gender, and engagement: Lessons from five PISA countries. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 57(7), 584-593. https://doi.org/10.1002/jaal.291
  • Cheema, J. R. (2018). Adolescents' enjoyment of reading as a predictor of reading achievement: new evidence from a cross‐country survey. Journal of Research in Reading, 41, 149-162. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12257
  • Cheung, K. C., Sit, P. S., Soh, K. C., Ieong, M. K., & Mak, S. K. (2014). Predicting academic resilience with reading engagement and demographic variables: Comparing Shanghai, Hong Kong, Korea, and Singapore from the PISA perspective. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(4), 895-909. https://doi.org/10.1007/s40299-013-0143-4
  • Chiu, M. M., & McBride-Chang, C. (2006). Gender, context, and reading: A comparison of students in 43 countries. Scientific Studies of Reading, 10(4), 331-362. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1004_1
  • Clark , C. , & Rumbold , K. ( 2006 ). Reading for pleasure: A research overview. London: National Literacy Trust.
  • Collins, L. M. & Lanza, S. T. (2010). Latent class and latent trasition analysis with applications in the social, behavioral, and health sciences. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Coşguner, T. (2013). Uluslararası öğrenci başarı değerlendirme programı (PISA) 2009 uygulaması okuma becerileri okuryazarlığı’nı etkileyen faktörler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), 46-64.
  • Froiland, J. M., & Oros, E. (2014). Intrinsic motivation, perceived competence and classroom engagement as longitudinal predictors of adolescent reading achievement. Educational Psychology, 34(2), 119-132. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.822964
  • Kastberg, D., Chan, J.Y., & Murray, G. (2016). Performance of U.S. 15-Year-Old Students in Science, Reading, and Mathematics Literacy in an International Context: First Look at PISA 2015 (NCES 2017-048). U.S. Department of Education. Washington, DC: National Center for Education Statistics. [12.02.2020] tarihinde https://nces.ed.gov/pubs2017/2017048.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kirsch, I., De Jong, J., Lafontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J., & Monseur, C. (2003). Reading for change: Performance and engagement across countries: Results of PISA 2000. [18.02.2020] tarihinde https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentasses smentpisa/33690904.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Klauda, S. L., & Guthrie, J. T. (2014). Comparing relations of motivation, engagement, and achievement among struggling and advanced adolescent readers. Reading and Writing, 28(2), 239–269.
  • Lanza, S. T., Collins, L. M., Lemmon, D. R., & Schafer, J. L. (2007). PROC LCA: A SAS procedure for latent class analysis. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14(4), 671-694. https://doi.org/10.1080/10705510701575602
  • Lanza, S. T., & Rhoades, B. L. (2013). Latent class analysis: an alternative perspective on subgroup analysis in prevention and treatment. Prevention Science, 14(2), 157-168. https://doi.org/10.1007/s11121-011-0201-1.
  • Lee, J. (2014). Universal factors of student achievement in high-performing eastern and western countries. Journal of Educational Psychology, 106, 364–374. https://doi.org/10.1037/a0035609
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu, Ankara. http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Tur kiye_On_Raporu.pdfadresinden erişilmiştir.
  • McGeown, S. P., Duncan, L. G., Griffiths, Y. M., & Stothard, S. E. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28(4), 545– 569. https://doi.org/10.1007/s11145-014-9537-9
  • Muszyński, M., & Jakubowski, M. (2015). Learning strategies and reading performance: PISA 2009 results for Poland. EDUKACJA Quarterly, 134 (3).
  • Neff, L. (2015). The relationship between reading enjoyment, gender, socioeconomic status, and reading outcomes in PISA 2009 (Yayınlanmamış doktora tezi). George Fox University, Newberg, Oregon. [08.01.2020] tarihinde https://digitalcommons.georgefox.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1053&conte xt=eddadresinden erişilmiştir.
  • Oberski, D. (2016). Mixture Models: Latent Profile and Latent Class Analysis. Modern Statistical Methods for HCI (Ed. Robertson, J & Captein, M.). Switzerland: Springer.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2017). PISA 2015 assessment and analytical framework: science, reading, mathematic, financial literacy and collaborative problem solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264281820-en
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD] (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en.
  • Owusu-Acheaw, M. & Larson, A. G. (2014). Reading habits among students and its effect on academic performance: A study of students of Koforidua Polytechnic. Library Philosophy and Practice (e-journal). 1-22. [03.03.2020] tarihinde https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2908&context=lib philprac adresinden erişilmiştir.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Rogiers, A., Van Keer, H., & Merchie, E. (2020). The profile of the skilled reader: An investigation into the role of reading enjoyment and student characteristics. International Journal of Educational Research, 99,1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101512
  • Thomson, S., De Bortoli, L., Nicholas, M., Hillman, K., & Buckley, S. (2011). Challenges for Australian education: Results from PISA 2009: the PISA 2009 assessment of students' reading, mathematical and scientific literacy. Australia, Acer Press.
  • Twist, L., Gnaldi, M., Schagen, I., & Morrison, J. (2004). Good readers but at a cost? Attitudes to reading in England. Journal of Research in Reading, 27(4), 387- 400. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00241.x.
  • Wigfield, A. (1997). Reading motivation: A domain-specific approach to motivation. Educational Psychologist, 32(2), 59–68. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3202_1.
  • Wolters, C. A., Denton, C. A., York, M. J., & Francis, D. J. (2014). Adolescents’ motivation for reading: Group differences and relation to standardized achievement. Reading and Writing, 27(3), 503-533.
  • Vermunt, J. K. (2003). Multilevel latent class models. Sociological Methodology, 33, 213-239. https://doi.org/10.1111/j.0081-1750.2003.t01-1-00131.x.
  • Vermunt, J. K. & Magidson, J. (2005). Technical guide for Latent GOLD 4.0: Basic and advanced. Belmont Massachusetts: Statistical Innovations Inc.
  • Zhang, W. J., & Xin, T. (2012). A cross-culture comparison study of the impact of reading engagement on reading literacy: Based on PISA 2009. Psychological Development and Education, 28, 175–183.
  • Yıldırım, Ö. (2012). Okuduğunu Anlama Başarısıyla İlişkili Faktörlerin Aşamalı Doğrusal Modellemeyle Belirlenmesi: PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye Karşılaştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA Çüm S, Demir E, AKIN-ARIKAN Ç, ŞAHİN M (2020). Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. , 943 - 977.
Chicago Çüm Sait,Demir Elif Kübra,AKIN-ARIKAN Çiğdem,ŞAHİN MURAT DOĞAN Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. (2020): 943 - 977.
MLA Çüm Sait,Demir Elif Kübra,AKIN-ARIKAN Çiğdem,ŞAHİN MURAT DOĞAN Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. , 2020, ss.943 - 977.
AMA Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. . 2020; 943 - 977.
Vancouver Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. . 2020; 943 - 977.
IEEE Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi." , ss.943 - 977, 2020.
ISNAD Çüm, Sait vd. "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi". (2020), 943-977.
APA Çüm S, Demir E, AKIN-ARIKAN Ç, ŞAHİN M (2020). Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 943 - 977.
Chicago Çüm Sait,Demir Elif Kübra,AKIN-ARIKAN Çiğdem,ŞAHİN MURAT DOĞAN Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2020): 943 - 977.
MLA Çüm Sait,Demir Elif Kübra,AKIN-ARIKAN Çiğdem,ŞAHİN MURAT DOĞAN Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2020, ss.943 - 977.
AMA Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 943 - 977.
Vancouver Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 943 - 977.
IEEE Çüm S,Demir E,AKIN-ARIKAN Ç,ŞAHİN M "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.943 - 977, 2020.
ISNAD Çüm, Sait vd. "Okuma Zevki ve Okuma Çeşitliliğinin Örtük Sınıf Analizi: Türkiye ve Çin İncelemesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2020), 943-977.