Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi
Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 979 - 1018 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-06-2021
Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi
Öz: Bu araştırmanın amacı eğitim alanında girişimcilik kavramı üzerine Türkiye’de yapılmışlisansüstü tezlerin türüne, yapıldığı yıla ve enstitüye, yöntemine, desenine, veri toplama aracına,çalışma grubuna, çalışma grubunun büyüklüğüne göre analiz edilmesi ve bu alanda nasıl bireğilim olduğunun ortaya konulmasıdır. Betimsel tarama modeli kullanılan bu araştırmanınörneklemini 2013-2019 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinin veritabanında bulunan ve tez adında, özetinde veya dizininde “Girişimcilik” kelimesi geçen eğitimalanında yapılmış 118 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından geliştirilen doküman inceleme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilenbulgulara göre; girişimcilik kavramı üzerine yapılan lisansüstü tezlerin; en fazla 2019 yılında,eğitim bilimleri enstitüsünde, yüksek lisans tezi türünde (f =96) yapıldığı görülmüştür. Ayrıcaincelenen tezlerin çoğunda yöntemin belirtilmediği (f =43), veri toplama aracı olarak çoğunluklaölçek kullanıldığı (f =60), örneklem olarak genellikle öğretmenlerin tercih edildiği (f =31) vearaştırmaların genellikle 301-1000 arası örneklem büyüklüğü ile gerçekleştirildiği (f =29)sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, girişimcilik kavramı üzerine yapılmış eğitimalanındaki lisansüstü tezlerin konu, yöntem ve analiz teknikleri bakımından mevcut eğilimleriniortaya çıkarması bakımından alana katkı sağlayacak bir referans kaynağı olabilir.
Anahtar Kelime: Content Analysis of Graduate Theses on the Concept of Entrepreneurship in The Field of Education in Turkey
Öz: In this study, it is aim of this research is to analyze the type, the year and the institute, the method, the pattern, the data collection tool, the working group and the size of the working group based on the graduate thesis completed in Turkey on the concept of entrepreneurship and to show how there is a trend in this field. The research is designed in the descriptive survey method. The sample consisted of the research consists of 118 graduate theses, which are in the database of the National thesis center of the Board of Higher Education between 2013 and 2019 and which have the word “entrepreneurship” in their thesis name, abstract or directory. A document review form developed by researchers was used as a data collection tool. According to the findings from the research, graduate theses on the concept of entrepreneurship were held in 2019 at the Institute of Educational Sciences, in the type of Master's thesis (f =96). In addition, it was concluded that the method was not specified in most of the theses studied (f = 43), the scale as a means of data collection (f = 60), as a sample, teachers preferred (f = 31), and the research was carried out here with a sample spell between 301-1000 (f = 29). The findings of this study may be a reference source that will contribute to the field in terms of revealing the current tendencies of graduate theses on education and entrepreneurship concept in terms of subject, method and analysis techniques.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyürek, Ç. ve Şahin, Ç.(2013). İlkokul öğretmenlerinin girişimcilik becerisine ilişkin görüşlerin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, 5, 51-68. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/1976967234_04%20Cisem%20AKY REK-Cavus%20SAHIN.pdf adresinden erişilmiştir.
- Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi: Sakarya Üniversitesi örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 3(2), 134-148. http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/COMU/952/Oz em_Balaban_Makale.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
- Bozkurt, Ö.Ç., Kalkan, A., Koyuncu, O. ve Alparslan, M. (2012). Türkiye’de Girişimciliğin Gelişimi: Girişimciler Üzerinde Nitel Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1, 15.
- Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 3112- 3134.
- Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3.Baskı). (Çev. Ed. Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap
- Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
- Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. and Karataş, F.Ö. (2008). Trends in Turkish science education. Essays in Education, Special Edition, 23-45
- Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 33-38. doi: 10.15390/EB.2014.3412
- Çınar, G. Armağan, G. Özden, A. ve Çınar, N. (2017). Çiftçiler için girişimcilik ölçeği geliştirilmesi ve çiftlik performansı üzerindeki etkisi, Tarım Ekonomisi Dergisi, 23 (2), 323-333. doi: 10.24181/tarekoder.369401
- Davies, P. (2000). The relevance of systematic reviews to educational policy and practice. Oxford Review of Education, 26(3-4), 365-378. doi:10.1080/713688543
- Dede, C. 2009. Comparing frameworks for 21st century skills. [online]. Retrieved from http://watertown.k12. ma.us/dept/ed_tech/research/pdf/ChrisDede.pdf. on 6th oct, 2014.
- Dinçer, S. (2018). Eğitim bilimleri araştırmalarında içerik analizi: Meta-analiz, metasentez, betimsel içerik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190. doi: 10.14686/buefad.363159
- Drucker, P.F. (1998) The Discipline of Innovation. Harvard Business Review, 149-157.
- Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 1, 39-49
- Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4.Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları
- He, C., Lu, J. and Qian, H. (2018). Entrepreneurship in China. Small Business Economics. doi:10.1007/s11187-017-9972-5
- Hidayat, M., and Yunus, U. (2019). The entrepreneurship learning in industrial 4.0 era (case study in indonesian college). Journal of Entrepreneurship Education, 22(5). https://www.abacademies.org/articles/the-entrepreneurship-learning-in industrial-40-era-case-study-in-indonesian-college-8574.html adresinden erişilmiştir.
- Karadal, H., Duman, N. ve Saygın, M. (2017). Girişimcilik yazını: Türkiye’deki lisansüstü tezlere yönelik bir inceleme. Uluslar arası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 137-148. doi: 10.18092/ulikidince.323649
- Karadeniz, Y. ve Özkan, Ç (2020). Dünya ve Türkiye Üniversitelerinde Girişimcilik Bölümlerinin Artan Önemi: Lisans ve Lisansüstü Eğitim Düzeyinde Bir Araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 872-885. doi: 10.33206/mjss.523372
- Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel
- Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
- Kuratko, D. F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges. Entrepreneurship Theory & Practice, 29, 577-598. doi: 10.1111/j.1540-6520.2005.00099.x
- Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An Expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
- MEB, (2009a). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- MEB, (2009b). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
- MEB, (2009c). Ortaöğretim girişimcilik dersi öğretim programı. Ankara: Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
- MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
- MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
- Özdemir, S., Boyacı, A., Kılınç, A. Ç. ve Koşar, S. (2019). Türk yükseköğretim sistemi bağlamında girişimci üniversite modelinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 989-1027. doi: 10.17152/gefad.521366
- Partnership for 21st Century Skills (2009). P21 Framework Definitions. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519462.pdf adresinden erişilmiştir.
- Rourke, L. and Anderson, T. (2004). Validity in quantitative content analysis. Educational Technology Research and Development, 52(1), 5-18. https://www.jstor.org/stable/pdf/30220371.pdf?casa_token=bzRTXr2o6NEAA AAA:WVILAHDvQLYUd3VUY20boISlg36wtDKc8jaQMWzOHy5_aH2Xq Alc6ImSLMBvKotIoHTCXr_mgB_oBc5kNOPeqnyc51wYxlwHgvGn00Pc4A JvVxX-TStP adresinden erişilmiştir.
- Selçuk,Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39 (173). http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/3278 adresinden erişilmiştir.
- Smith, K. and Petersen, J.L. (2006). Educational entrepreneurship: realities, challenges, possibilities. United States: Harvard Education Press
- Şimşek, N. ve Yaşar, A. (2019). GeoGebra İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Tematik ve Yöntemsel Eğilimleri: Bir İçerik Analizi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 10(2), 290-313. doi: 10.16949/turkbilmat.450566
- Tarhan, M. (2019). MEB 2023 eğitim vizyonu çerçevesince Türkiye’de girişimcilik eğitiminin geleceğine yönelik bir değerlendirme. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 667-682.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Gözen Çıtak, G., Kezer, F., Yalçın Yıldırım, Ö., Bilican, S. … Özmen, D.T. (2010). Eğitim Bilimleri Enstitülerinde Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2000-2008). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri
- Tican, C. (2019). Pre-service primary school and pre-school teachers’ perception of individual entrepreneurship and opinions about their creative thinking tendency. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 591-606. doi: 10.12973/ijem.5.4.591
- Veeraraghavan, V. (2009). Entrepreneurship and ınnovation. Asia-Pacific Business Review, 5(1), 14-20. doi: 10.1177/097324700900500102
- Yalçıntaş, M. (2010). Çağımızda girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5 (1), 95-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/716030 adresinden erişilmiştir.
- Yelkikalan, N., Akatay, A., Yıldırım, H. M., Karadeniz, Y., Köse, C., Koncagül, Ö. ve Özer, E. (2010). Dünya ve Türkiye üniversitelerinde girişimcilik eğitimi: Karşılaştırmalı bir analiz. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırma Dergisi, 12(19), 51-59. http://dergi.kmu.edu.tr/userfiles/file/aralik2010/51-59.pdf adresinden erişilmiştir.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlere Nitel Araştırma Yöntemleri (11.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- YÖK, Ulusal Tez Merkezi.
APA | AKYAR D, SARIKAYA R (2020). Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. , 979 - 1018. |
Chicago | AKYAR DİLARA AKYAR YAĞDIRAN,SARIKAYA Rabia Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. (2020): 979 - 1018. |
MLA | AKYAR DİLARA AKYAR YAĞDIRAN,SARIKAYA Rabia Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. , 2020, ss.979 - 1018. |
AMA | AKYAR D,SARIKAYA R Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. . 2020; 979 - 1018. |
Vancouver | AKYAR D,SARIKAYA R Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. . 2020; 979 - 1018. |
IEEE | AKYAR D,SARIKAYA R "Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi." , ss.979 - 1018, 2020. |
ISNAD | AKYAR, DİLARA AKYAR YAĞDIRAN - SARIKAYA, Rabia. "Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi". (2020), 979-1018. |
APA | AKYAR D, SARIKAYA R (2020). Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 979 - 1018. |
Chicago | AKYAR DİLARA AKYAR YAĞDIRAN,SARIKAYA Rabia Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2020): 979 - 1018. |
MLA | AKYAR DİLARA AKYAR YAĞDIRAN,SARIKAYA Rabia Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2020, ss.979 - 1018. |
AMA | AKYAR D,SARIKAYA R Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 979 - 1018. |
Vancouver | AKYAR D,SARIKAYA R Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 979 - 1018. |
IEEE | AKYAR D,SARIKAYA R "Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.979 - 1018, 2020. |
ISNAD | AKYAR, DİLARA AKYAR YAĞDIRAN - SARIKAYA, Rabia. "Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2020), 979-1018. |