Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1019 - 1050 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-06-2021

Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Öz:
21. yüzyıldaki bilimsel ve teknolojik gelişmeler beraberinde birçok yeniliği ve kolaylığı getirmişolmasına rağmen insanlar için birtakım olumsuzlukları da getirmektedir. Sanayileşmeninhızlanması, tüketim ve üretimin artması doğal olarak çevresel atıkların ve çevre kirliliğinin deartmasına neden olmaktadır. Bu noktada doğanın korunması ve sürdürülebilirliğinsağlanabilmesi amacıyla çevre duyarlılığı (hassasiyeti) konusuna önem verilmesi gerekmektedir.Bu çalışmada çevre duyarlılığı kavramına yönelik olarak öğretmen adaylarının metaforik algılarıbelirlenmiştir. Araştırma sürecinde nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim (fenomenoloji)deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliğibölümünde okuyan 217 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplanırken öğretmenadaylarının “Çevre duyarlılığı…….gibidir/benzer. Çünkü…..” cümlesini tamamlamalarıistenilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğretmen adaylarının 7 alt kategoride 104 farklımetafor geliştirdiği belirlenmiştir. Bunlar arasında temiz ev, geleceği düşünmek, hayatıönemsemek, ayna, bilinçli davranmak ve duyarlı olmak en sık kullanılan metaforlar olmuştur.Kişilik özellikleri ve davranış unsuru kategorisi ise en çok metaforun oluşturulduğu kategoriolarak belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Metaphorical Perceptions of Prospective Teachers Towards the Concept of Environmental Sensitivity

Öz:
Although the 21st century has brought many innovations and conveniences through developments in science and technology, it leads to some problems for individuals. The acceleration of industrialization, the increase in consumption and production naturally result in the accumulation of environmental waste and environmental pollution. At this point, attention should be paid to environmental sensitivity with a view to protecting the nature and thereupon ensuring sustainability. In this study, prospective teachers' metaphorical perceptions were identified for the concept of environmental awareness. In the research process, phenomenology pattern, one of the qualitative research approaches, was resorted to. The sample of the study consists of 217 prospective teachers studying Science Education, Social Sciences Education and Classroom Education. While collecting data in the research, the prospective teachers were asked to complete the sentence: “Environmental sensitivity is like ……./Similar to…... Because… ..”. When the results of the research were examined, it was determined that teacher candidates developed 104 different metaphors in 7 sub-categories. Clean house, thinking about the future, caring about life, mirroring, acting consciously and being sensitive were the most frequently used metaphors. The category of personality traits and behavioral element was figured out as the category in which the highest numbers of metaphors were formed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YANARATES E, YILMAZ A (2020). Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. , 1019 - 1050.
Chicago YANARATES Erkan,YILMAZ Adem Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. (2020): 1019 - 1050.
MLA YANARATES Erkan,YILMAZ Adem Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. , 2020, ss.1019 - 1050.
AMA YANARATES E,YILMAZ A Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. . 2020; 1019 - 1050.
Vancouver YANARATES E,YILMAZ A Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. . 2020; 1019 - 1050.
IEEE YANARATES E,YILMAZ A "Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları." , ss.1019 - 1050, 2020.
ISNAD YANARATES, Erkan - YILMAZ, Adem. "Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları". (2020), 1019-1050.
APA YANARATES E, YILMAZ A (2020). Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1019 - 1050.
Chicago YANARATES Erkan,YILMAZ Adem Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2020): 1019 - 1050.
MLA YANARATES Erkan,YILMAZ Adem Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2020, ss.1019 - 1050.
AMA YANARATES E,YILMAZ A Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 1019 - 1050.
Vancouver YANARATES E,YILMAZ A Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 1019 - 1050.
IEEE YANARATES E,YILMAZ A "Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.1019 - 1050, 2020.
ISNAD YANARATES, Erkan - YILMAZ, Adem. "Öğretmen Adaylarının “Çevre Duyarlılığı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2020), 1019-1050.