Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1163 - 1191 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-06-2021

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri

Öz:
COVID-19 salgını nedeniyle, Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten kurumlar da diğer eğitimkurumları gibi uzaktan öğretim sistemine geçmiştir. Bu çalışmada korona virüs nedeniyle uzaktanyabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin ve öğretenlerin, uzaktan Türkçe öğretimine yönelikgörüşleri incelenmiştir. Çalışma grubu, 30 öğrenici ve 10 öğreticiden oluşmaktadır. Çalışmada,öğrenicilere ve öğreticilere yönelik 6 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formları veritoplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizine uygun biçimdeçözümlenerek bulgulara ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, öğrenicilerin önemli birbölümünün uzaktan değil, yüz yüze eğitimi tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrenici ve öğreticiler,olumlu görüş olarak uzaktan öğretimin dil öğrenimi ve öğretimi alanında kullanılmasının zamanve mekân sınırını ortadan kaldırdığını belirtmiştir. Olumsuz olarak ise, etkileşim sorunları, dilbecerilerinin gelişiminin olumsuz etkilenmesi, alt yapı sorunları, ödev kontrolüne imkântanımaması gibi görüşler bildirmişlerdir. Her iki katılımcı grubun uzaktan Türkçe öğretimineyönelik görüşlerinin büyük oranda örtüştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgular ışığındaaraştırmacılar tarafından, Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimine yönelik önerilergeliştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Views of Learners and Instructors as to Distant Teaching Turkish as a Foreign Language

Öz:
Because of the COVID-19 outbreak, institutions that teach Turkish as a foreign language have switched to the distance education system like other educational institutions. In this study, the opinions of those who learn and teach Turkish as a foreign language from a distance due to corona virus have been examined. The working group consists of 30 learners and 10 teachers. In the study, structured interview forms consisting of 6 questions for learners and teachers were used as data collection tool. The data obtained were analyzed in accordance with the content analysis and the findings were obtained. As a result of the analyses, it was determined that a significant part of the learners preferred face to face education rather than distance. The learners and teachers expressed their views positively in terms of removing the time and place boundaries. On the negative side, they expressed opinions such as interaction problems, negative development of language skills, infrastructural problems, and lack of control on homework. It was concluded that the opinions of both participant groups towards teaching Turkish at a distance coincide to a great extent. In the light of the findings, suggestions for the distance education of Turkish as a foreign language have been developed by the researchers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Barış, M. F. ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekmekçi, E. (2015). Distance-education in foreign language teaching: Evaluations from the perspectives of freshman students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (176), 390-397.
  • Er, M. ve Demir, T. (2019). Simülatif Türkçe öğretim sistemlerinin geliştirilmesi. F. Ağca, A. Koç (Eds.), X. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (ss.603-607), Eskişehir: ESOGÜ Basımevi.
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesiyle ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri: balıkesir üniversitesi örneği. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Horton, W. (2000). Designing Web-Based Training: How to teach anyone, anything, anywhere, anytime. New York: Wiley.
  • İnceelli, A., Candemir, Ö. ve Ünal, F. (2002). On distance education concept and its running in the world. Uğur Demiray (Ed.). A review of the literature on the open education faculty in Turkey 1982-2002 (Fourth Edition) (ss. 3-42). Eskişehir: Anadolu University.
  • Kaya, Z., Erden, O., Çakır, H. ve Bağırsakçı, N. B. (2004). Uzaktan eğitimin temelleri dersindeki uzaktan eğitim ihtiyacı ünitesinin web tabanlı sunumunun hazırlanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 165-175.
  • Özüdoğru, F. ve Hişmanoğlu, M. (2016). Views of freshmen students on foreign language courses delivered via e-learning. Turkish Online Journal of Disance Education, 17(1), 31-47.
  • Sancak, M. ve Çöl, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 pandemisinin kronolojik olarak incelenmesi. K. O. Memikoğlu, V. Genç (Eds.), COVID-19 (ss. 201-217). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Schonlau, M., Ronald, D. F. & Marc, N. E. (2002). Conducting research surveys via email and the web. Santa Monica, CA: Rand Corporation.
  • Sığın, S. (2020). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor?: Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Aydın: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal ortamda eğitim ve öğretimin geleceği ve olası sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 125-144.
  • Ustabulut, M. Y. ve Keskin, S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alan uluslararası öğrencilerin öğrenme etkinliğini geliştirme amaçlı sosyal medya kullanım-doyum motivasyonları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 155-173.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zhang, X. Ve Cui, G. (2010). Learneing beliefs of distance foreign language learners in China: A survey study. System, 38, 30-40.
APA GUNGOR H, ÇANGAL Ö, DEMİR T (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. , 1163 - 1191.
Chicago GUNGOR HALUK,ÇANGAL ÖNDER,DEMİR TARIK Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. (2020): 1163 - 1191.
MLA GUNGOR HALUK,ÇANGAL ÖNDER,DEMİR TARIK Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. , 2020, ss.1163 - 1191.
AMA GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. . 2020; 1163 - 1191.
Vancouver GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. . 2020; 1163 - 1191.
IEEE GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri." , ss.1163 - 1191, 2020.
ISNAD GUNGOR, HALUK vd. "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri". (2020), 1163-1191.
APA GUNGOR H, ÇANGAL Ö, DEMİR T (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163 - 1191.
Chicago GUNGOR HALUK,ÇANGAL ÖNDER,DEMİR TARIK Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2020): 1163 - 1191.
MLA GUNGOR HALUK,ÇANGAL ÖNDER,DEMİR TARIK Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2020, ss.1163 - 1191.
AMA GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 1163 - 1191.
Vancouver GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(3): 1163 - 1191.
IEEE GUNGOR H,ÇANGAL Ö,DEMİR T "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.1163 - 1191, 2020.
ISNAD GUNGOR, HALUK vd. "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2020), 1163-1191.