Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers
Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 20 - 31 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17984/adyuebd.510080 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers
Öz: The aim of this phenomenology research is to define the perceptions of middle school mathematics teachers about internship trainers (mentor teachers and university supervisors). The perceptions of participant teachers about internship trainers are examined under three main themes: (i) the importance and contributions of internship trainers in their professional development, (ii) internship trainers' approach to internships and prospective mathematics teachers, (iii) characteristics that internship trainers must have. The results indicate that middle school mathematics teachers have very negative experiences and perceptions about internship trainers.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.
- Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
- Bardak, Ç. (2015). Öğretmen eğitim programının uygulama boyutuna yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi Doğu Akdeniz Üniversitesi]. Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs.
- Boz, N., & Boz, Y. (2006). Do prospective teachers get enough experience in school placements? Journal of Education for Teaching, 32(4), 353-368.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage
- Day, C., Elliot, B., & Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21(5), 563-577.
- Demir, M. K., Şahin, Ç., & Arcagök, S. Sınıf öğretmeni adaylarının okul deneyimi derslerine ilişkinn tutumlarının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 136-156.
- Demircan, C. (2007). Okul deneyimi II dersine yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 119-132.
- Donche, V., Vanhoof, J., & Van Petegem, P. (2003). Beliefs about Learning Environments: How Do Student Teachers Think, Reflect and Act Concerning Self Regulated and Cooperative Learning in Flanders (Belgium)? AERA, Seattle, WA
- Endedijk, M. D., Vermunt, J. D., Verloop, N., & Brekelmans, M. (2012). The nature of student teachers’ regulation of learning in teacher education. British Journal of Educational Psychology, 82(3), 469-491.
- Eraslan, A. (2008). Fakülte-okul işbirliği programı: Matematik öğretmeni adaylarının okul uygulama dersi üzerine görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 95-105.
- Erhan-Kurt, G. (2016). Matematik öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik beklentileri nelerdir? Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 279-289.
- Ersoy, Y. (2005). Teknoloji destekli matematik eğitimine-öğretimine bakışlar-I: Fen lisesi matematik öğretmenlerinin görüşlerinden kesitler. TOJET: The Turkish On Line Journal of Educational Technology.
- Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013–1055.
- Göktaş, Ö., & Şad, S. N. (2014). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersi uygulama öğretmenlerinin seçim süreci: ölçütler, sorunlar ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 115-128.
- Güneş, G. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının öğretme öğrenme ortamına yansımaları [Reflection on new primary school mathematics curriculum on the teaching and learning environment]. (Unpublished doctoral thesis), The University of Karadeniz Technical, Trabzon, Turkey.
- Hacıömeroğlu, G. (2013). The field experiences of student teachers and effective mathematics teaching in Turkey. Australian Journal of Teacher Education, 38(2), 132-142.
- Karakuş, M., & Yeşilpınar, M. (2013). İlköğretim altıncı sınıf matematik dersinde uygulanan etkinliklerin ve ölçme-değerlendirme sürecinin incelenmesi: Bir durum çalışması [An analysis of activites and measurment-evalaution process in a sixth grade math lesson: A case study]. Pegem Journal of Education and Instruction, 3(1), 35-54.
- Kıldan, A. O., İbret, B. Ü., Pektaş, M., Aydınözü, D., İncikabı, L., & Recepoğlu, E. (2013). Evaluating views of teacher trainees on teacher training process in Turkey. Australian Journal of Teacher Education, 38(2), 51-68.
- Kiraz, E., & Yıldırım, S. (2007). Enthusiasm vs. experience in mentoring: A comparison of Turkish novice and experienced teachers in fulfilling supervisory roles. Asia Pacific Education Review, 8(2), 250-260.
- Kremer-Hayon, L., & Tillema, H. (1999). Self-regulated learning in the context of teacher education. Teaching and Teacher Education, 15(5), 507-522
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2018, 11.08.2018). Uygulama öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Author. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/25172143_YYnerge.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim okulu matematik dersi (6-8. sınıflar) öğretim programı [Middle-school mathematics curriculum (grades 6-8)]. Ankara: Author.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) matematik dersi öğretim programı [Middle-school (grades 5, 6, 7 and 8) mathematics curriculum]. Ankara, Turkey: Author.
- Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of Education]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) [Mathematics curriculum (primary and middle school 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 and 8 grades)]. Author
- Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage.
- Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA: Boston College.
- Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA Boston College.
- Olson, J. F., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., & Arora, A. (2008). TIMSS 2007: Technical report. Chestnut Hill, MA Boston College.
- Oosterheert, I. E., & Vermunt, J. D. (2001). Individual differences in learning to teach: Relating cognition, regulation and affect. Learning and Instruction, 11(2), 133-156.
- Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S., & Erdoğmuş, E. (2009). Öğretmen adaylarının okul deneyimi derslerine yönelik tutumlarının ve görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 15(2), 217-246.
- Özkılıç, R., Bilgin, A., & Kartal, H. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(3), 726-737.
- Özmen, H. (2008). Okul deneyimi-I ve okul deneyimi-II derslerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 25-37.
- Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2010). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri. Egitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
- Turgut, M., Yılmaz, S., & Firuzan, A. R. (2008). Okul deneyimi uygulama sürecinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8(2), 1-26.
- Uçar, Z. T., & Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 321-332.
- Yükseköğretim Kurumu. (1998). Fakülte-okul işbirliği. Author.
APA | BOZKURT E, ÖZKAYA F, ÇİL T, DÜLGER M (2020). Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. , 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
Chicago | BOZKURT ERHAN,ÖZKAYA Firdevs,ÇİL Tuğba,DÜLGER Melike Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. (2020): 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
MLA | BOZKURT ERHAN,ÖZKAYA Firdevs,ÇİL Tuğba,DÜLGER Melike Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. , 2020, ss.20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
AMA | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. . 2020; 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
Vancouver | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. . 2020; 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
IEEE | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M "Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers." , ss.20 - 31, 2020. 10.17984/adyuebd.510080 |
ISNAD | BOZKURT, ERHAN vd. "Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers". (2020), 20-31. https://doi.org/10.17984/adyuebd.510080 |
APA | BOZKURT E, ÖZKAYA F, ÇİL T, DÜLGER M (2020). Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
Chicago | BOZKURT ERHAN,ÖZKAYA Firdevs,ÇİL Tuğba,DÜLGER Melike Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 10, no.1 (2020): 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
MLA | BOZKURT ERHAN,ÖZKAYA Firdevs,ÇİL Tuğba,DÜLGER Melike Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.10, no.1, 2020, ss.20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
AMA | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 10(1): 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
Vancouver | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 10(1): 20 - 31. 10.17984/adyuebd.510080 |
IEEE | BOZKURT E,ÖZKAYA F,ÇİL T,DÜLGER M "Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, ss.20 - 31, 2020. 10.17984/adyuebd.510080 |
ISNAD | BOZKURT, ERHAN vd. "Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 10/1 (2020), 20-31. https://doi.org/10.17984/adyuebd.510080 |