Yıl: 2021 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 46 - 55 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5455/JCBPR.108366 İndeks Tarihi: 28-06-2021

Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi

Öz:
Almanya’da yasal sağlık sigortası hizmetlerinin önemli bir parçası olan psikoterapiye dair tüm detayların belirlenmesi ve süreç içerisindeki düzenlemelerin oturması yaklaşık 50 yılda bugünkü halini almıştır. Sürecin başlangıcı 1967 yılında tıp doktorlarının psikoanalitik yönelimli psikoterapiyi yasal sigorta kapsamında uygulaması kabul edilebilir. Daha sonra en somut diğer büyük adım 1999 yılında Psikoterapi Kanunu’nun yürürlüğe girmesiyle atılmıştır. Kanunun yürürlüğe girmesiyle ruh sağlığı alanında çalışan herhangi bir uzman kendisini ‘psikoterapist’ olarak adlandıramaz. Çünkü ‘psikoterapistlik’ Almanya’da ‘doktorluk’ gibi yasal açıdan korunan bir meslek grubu haline gelmiştir. Tıp doktoru psikoterapistlerin yanısıra, psikolog psikoterapistler ve çocuk ve ergen psikoterapistleri de yasal sigorta kapsamında hizmet vermeye başlamıştır. Psikoterapi sistemine dair, psikoterapi eğitiminin içeriği, mesleki uygulamadaki standartlar, psikoterapi hizmetinin kalitesini veya uygulamaya dair prosedürel süreçlerin kontrolünü sağlayan mekanizmalara değinilecektir.
Anahtar Kelime:

An Example for Education and Standardization in Psychotherapy: The Psychotherapy System in Germany

Öz:
The determination process of all details and the establishment of regulations regarding psychotherapy, which is an important part of legal health insurance services in Germany, has taken its present form in about 50 years. It can be accepted that the process started in 1967 with the application of psychoanalytically oriented psychotherapy by medical doctors within the scope of legal insurance. Later, the most concrete step was taken in 1999 with the Psychotherapy Law entering into force. Any specialist in the field of mental health cannot call himself a ‘psychotherapist’ with the enforcement of this law because ‘psychotherapist’ has become a legally protected profession group like ‘doctor’ in Germany. In addition to the medical doctor psychotherapists, psychologist psychotherapists, and child and adolescent psychotherapists have also started to provide services under legal insurance. In this review, the psychotherapy system, the content of psychotherapy education, the standards in professional practice, the quality of psychotherapy service or the mechanisms that provide the control of the procedural processes regarding the implementation process will be mentioned.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ausbildungsbildungs- und Prüfungsverordnung für Psychologische Psychotherapeuten (PsychTh-APrV) (1998) vom 18. Dezember 1998 (BGBl. I S. 3749), die zuletzt durch Artikel 19 des Gesetzes vom 15. August 2019 (BGBl. I S. 1307) geändert worden ist. Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz. https://www.gesetze- im-internet.de/psychth-aprv/PsychTh-APrV.pdf
  • Ausbildungs- und Prüfungsverordnung für Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten (KJPsychTh-APrV) (1998) vom 18. Dezember 1998 (BGBl. I S. 3761), die zuletzt durch Artikel 20 des Gesetzes vom 15. August 2019 (BGBl. I S. 1307) geändert worden ist. https://www.gesetze-im-internet.de/kjpsychth-aprv/BJNR376100998.html
  • Bundespsychotherapeutenkammer (BPtK) (2011). BPtK-Studie zu Wartezeiten in der ambulanten psychotherapeutischen Versorgung. Umfrage der Landespsychotherapeutenkammern und der BPtK. https://www.bptk.de/wp-content/uploads/2019/01/20110622_BPtK-Studie_Langfassung_Wartezeiten-in-der-Psychotherapie.pdf
  • Bundespsychotherapeutenkammer (BPtK) (2017). Psychotherapie-richtlinie (1.Baskı). Berlin, Bundespsychotherapeutenkammer. https://.app-koeln.de/wp- content/uploads/2017/03/bptk_praxis-info_psychotherapie-richtlinie_web_final-1.pdf
  • Bundespsychotherapeutenkammer (BPtK) (2018). Ein Jahr nach der Reform der Psychotherapie-Richtlinie. Wartezeiten 2018. Berlin, Bundespsychotherapeutenkammer. https://www.bptk.de/wp-content/uploads/2019/01/20180411_bptk_studie_wartezeiten_2018.pdf
  • Bundespsychotherapeutenkammer (BPtK) (2019a). Psikoterapiye Giden Yollar. Berlin, Bundespsychotherapeutenkammer. https://www.wege-zur-psychotherapie.org/wp- content/uploads/2019/09/2019-09_bptk_patientenbroschuere_tuerkisch_web.pdf
  • Bundespsychotherapeutenkammer (BPtK) (2019b). Videobehandlung. Berlin, Bundespsychotherapeutenkammer. https://www.bptk.de/wp-content/uploads/2019/11/bptk_praxis-info_videobehandlung.pdf
  • BPtK (2020, 26 Mart). Jetzt auch Sprechstunde und Probatorik per Videobehandlung möglich. BPtK begrüßt neue Regelungen während der Corona-Pandemie. https://www.bptk.de/jetzt-auch-sprechstunde-und-probatorik-per-videobehandlung-moeglich/
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112, 155–159. doi:10.1037/0033-2909.112.1.155
  • Dahm, A. (2015). Geschichte und Perspektiven der Psychotherapie Richtlinie. Psychotherapeut, 60(5), 365-369. https://doi.org/10.1007/s00278-015-0045-4
  • Jacobi, F., Höfler, M., Siegert, J., Mack, S., Gerschler, A., Scholl, L., ... Wittchen, H.-U. (2014). Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in Germany: The Mental Health Module of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1-MH). International Journal of Methods in Psychiatric Research, 23 (3), 304–319. https://doi.org/10.1002/mpr.1439
  • Hagspiel, S. ve Sulz, S. (2011). Questions and Answers about Psychotherapy Training in some European Countries. European Psychotherapy, 10, 161. https://www.researchgate.net/publication/308803618_Sulz_S_Questions_and_Answers_about_Psychotherapy_Training_in_some_European_countries
  • Kandale, M. ve Rugenstein, K. (2017). Das Repetitorium. Lehr- und Lernbuch für die schriftlichen Abschlussprüfungen zum psychologischen Pscyhotherapeuten und zum Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten. Berlin: Deutscher Psychologen Verlag.
  • Munz, D., Gott-Klein, N. & Klein-Heßling, J. (2020). Metaphernreflexives Vorgehen in der Psychotherapie. In: Psychotherapeutenjournal, 19. Jg., Heft 2/2020, S. 138-148. Online: https://www.psychotherapeutenjournal.de/ptk/web.nsf/gfx/ACD4AD637165FB31C1258589003AC383/$file/Psychotherapeutenjournal%202-2020.pdf
  • Psychotherapeutengesetz (PsychThG) (1998). Gesetz über die Berufe des Psychologischen Psychotherapeuten und des Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten (Psychotherapeutengesetz - PsychThG). https://www.gesetze-im-internet.de/psychthg/BJNR131110998.html
  • Puschner, B., Kraft, S. ve Bauer, S. (2004). Interpersonal problems and outcome in outpatient psychotherapy: Findings from a long-term longitudinal study in Germany. Journal of Personality Assessment, 83(3), 223–234. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8303_06
  • Rüger, U. (2007). Vierzig Jahre Richtlinien-Psychotherapie in Deutschland. Psychotherapeut, 52(2), 102–112. https://doi.org/10.1007/s00278-007-0534-1
  • Rüger, U. ve Bell, K. (2004). Historische Entwicklung und aktueller Stand der Richtlinien- Psychotherapie in Deutschland. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 50(2), 127–152. https://doi.org/10.13109/zptm.2004.50.2.127
  • Schaefer, S. (2015). Behandlungsmethoden in der Psychotherapie, Evaluation und Versorgungsrealitaet. In A. Wallrabenstein (Ed.). Psychotherapie in der GKV zwischen alten Kontroversen und gesetzlicher Neuregelung (pp. 27–44). Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Strauss, B. M., Lutz, W., Steffanowski, A., Wittmann, W. W., Boehnke, J. R., Rubel, J., ... Kirchmann H. (2015). Benefits and challenges in practice-oriented psychotherapy research in Germany: The TK and the QS-PSY-BAY projects of quality assurance in outpatient psychotherapy. Psychotherapy Research, 25(1), 32–51. https://doi.org/10.1080/10503307.2013.856046
  • Vogel, H. (t.b.). Das Psychotherapeutengesetz und die Ausbildung der Psychotherapeuten.
  • Willutzki, U., & Botermans, J. F. (1997). Ausbildung in Psychotherapie in Deutschland und der Schweiz und ihre Bedeutung für die therapeutische Kompetenz. Psychotherapeut, 42(5), 282–289. https://doi.org/10.1007/s002780050077
  • Wissenschaftlicher Beirat Psychotherapie nach § 11 PsychThG (2004): Geschäftsordnung für den Wissenschaftlichen Beirat Psychotherapie. https://cdn.aerzteblatt.de/pdf/102/6/a377.pdf?ts=08%2E02%2E2005+21%3A47%3A31
  • Wittchen H-U ve Jacobi F (2001). Die Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 44, 993–1000. https://link.springer.com/article/10.1007/s001030100269
APA Uysal B (2021). Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. , 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
Chicago Uysal Burcu Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. (2021): 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
MLA Uysal Burcu Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. , 2021, ss.46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
AMA Uysal B Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. . 2021; 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
Vancouver Uysal B Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. . 2021; 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
IEEE Uysal B "Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi." , ss.46 - 55, 2021. 10.5455/JCBPR.108366
ISNAD Uysal, Burcu. "Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi". (2021), 46-55. https://doi.org/10.5455/JCBPR.108366
APA Uysal B (2021). Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 10(1), 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
Chicago Uysal Burcu Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 10, no.1 (2021): 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
MLA Uysal Burcu Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, vol.10, no.1, 2021, ss.46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
AMA Uysal B Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2021; 10(1): 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
Vancouver Uysal B Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi. 2021; 10(1): 46 - 55. 10.5455/JCBPR.108366
IEEE Uysal B "Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi." Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 10, ss.46 - 55, 2021. 10.5455/JCBPR.108366
ISNAD Uysal, Burcu. "Psikoterapide Eğitim ve Standardizasyon İçin Bir Örnek: Almanya’daki Psikoterapi Sistemi". Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 10/1 (2021), 46-55. https://doi.org/10.5455/JCBPR.108366