Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 119 - 131 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-06-2021

ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ

Öz:
Bu çalışma ekonomik, sosyal ve çevresel güdüler ile ortaklaşa tüketime karşıtutum ve ortaklaşa tüketime katılma niyeti arasındaki ilişkiyi incelemek vetüketicilerin kullanıcı ve sağlayıcı olma isteğinin bu ilişkideki düzenleyici rolünübelirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre ekonomik, sosyal veçevresel güdülerin ortaklaşa tüketime karşı tutum üzerinde ve tutumun da sistemekatılım niyeti üzerinde olumlu etkisi bulunmaktadır. Kullanıcı olma isteğiningüdülerle tutum arasındaki ilişkide düzenleyici bir rolü bulunmamaktadır. Ancaksağlayıcı olma isteği sosyal güdülerle ortaklaşa tüketime karşı tutum arasındadüzenleyici role sahiptir.
Anahtar Kelime:

MOTIVES FOR COLLABORATIVE CONSUMPTION: THE MODERATOR EFFECT of TWO-SIDED CONSUMER ROLE

Öz:
The purpose of this study is to examine the relationships among social, economic, and environmental motives, attitude towards collaborative consumption, (CC) and intention to participate in CC. The study also investigates the moderating effect of a two-sided consumer role on the motivation-attitude link. According to the study results, economic, social, and environmental motives have a significant effect on attitude towards CC. Also, findings indicate that attitude towards CC has a positive effect on the intention to participate in CC. The willingness to share products as an user does not moderate the relationship between motives and attitude towards CC. However, willingness to share products as a provider moderates the relationship between social motives and attitude toward CC.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
  • Bagozzi, R. P. ve Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94
  • Bardhi, F. ve Eckhardt, G. M. (2012). Access-based consumption: The case of carsharing. Journal of Consumer Research, 39(4), 881-898.
  • Barnes, S. J. ve Mattsson, J. (2016). Understanding current and future issues in collaborative consumption: A four-stage Delphi study. Technological Forecasting and Social Change, 104, 200-211.
  • Belk, R. (2010). Sharing. Journal of Consumer Research, 36(5), 715–734.
  • Belk, R. (2013). Extended self in a digital world. Journal of Consumer Research, 40(3), 477-500.
  • Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, Journal of Business Research, 67(8), 1595-1600.
  • Bellotti, V., Ambard, A., Turner, D., Gossmann, C., Demkova, K. ve Carroll, J. M. (2015). A muddle of models of motivation for using peer-to-peer economysystems. In: Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM, April, 1085–1094.
  • Benoit, S., Baker, T. L., Bolton, R. N., Gruber, T. and Kandampully, J. (2017). A triadic framework for collaborative consumption (CC): Motives, activities, and resources & capabilities of actors, Journal of Business Research, 79, October, 219-227.
  • Botsman, R. ve Rogers, R. (2010). What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York, NY: Harper Business.
  • Böcker, L. ve Meelen T. (2017). Sharing for people, planet or profit? Analysing motivations for intended sharing economy participation, Environmental Innovation and Societal Transitions, 23, 28-39.
  • Cohen, B., ve Kietzman, J. (2014). Ride on! Mobility business models for the sharing economy. Organization & Environment, 27(3), 279–296.
  • Çabuk, S., Südaş, H. ve Zeren, D. (2015). Sahip olmak yerine paylaşmak: Tüketicilerin paylaşma davranışlarının unsurlarını belirlemeye yönelik bir çalışma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 151-168
  • Ertz, M., Durif, F. ve Arcand, M. (2016a). Collaborative consumption: Conceptual snapshot at a buzzword. Journal of Entrepreneurship Education, 19(2), 1- 23.
  • Ertz, M., Durif, F. ve Arcand M. (2016b). Collaborative consumption or the rise of the two-sided consumer. The International Journal of Business and Management, 4(6), 195-209.
  • Fornell, C. ve Larcker, D.F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382–388
  • Guttentag, D., Smith, S., Potwarka, L ve Havitz, M. (2017). Why tourists choose airbnb: A motivation-based segmentation study. Journal of Travel Research, 57(3), 342–359
  • Habibi, M. R., Kim, A. ve Laroche, M. (2016). From sharing to exchange: an extended framework of dual modes of collaborative nonownership consumption. Journal of the Association for Consumer Research, 1(2), 277-294
  • Hamari, J., Sjöklint, M. ve Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption, Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(9), 2047–2059.
  • Heinrichs, H. (2013). Sharing economy: a potential new pathway to sustainability. GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society, 22(4), 228–231.
  • Hellweg, K., Morhart, F., Girardin, F. ve Hauser, M. (2015). Exploring different types of sharing: A proposed segmentation of the market for sharing businesses. Psychology & Marketing, 32 (9), 891-906.
  • Kiracı, H. (2017). Ortak tüketim ekseninde paylaşılan/paylaşılamayan varlıklar ve bireylerin paylaşım davranışlarını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 51-70.
  • Mao, Z. ve Lyu, J. (2017). Why travelers use Airbnb again?: An integrative approach to understanding travelers' repurchase intention. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(9), 2464-2482.
  • Mont, O. (2004). Institutionalisation of sustainable consumption patterns based on shared use, Ecological Economics, 50(1-2), 135-153.
  • Möhlmann, M. (2015). Collaborative consumption: determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again. Journal of Consumer Behavior. 14(3), 193–207.
  • Moeller, S. ve Wittkowski, K. (2010). The burdens of ownership: reasons for preferring renting. Managing Service Quality. 20(2), 176–191.
  • Lamberton, C. P. ve Rose, R. L. (2012). When ours is better than mine? A framework for understanding and altering participation in commercial sharing systems. Journal of Marketing, 76(4), 109-125.
  • Owyang, J. (2013). The collaborative economy: products, services and market relationships have changed as sharing startups impact business models. to avoid disruption, companies must adopt the Collaborative Economy Value Chain (A Market Definition Report). Altimeter
  • Ozanne, L. K., ve Ozanne, J. L. (2011). A child’s right to play: the social construction of civic virtues in toy libraries. Journal of Public Policy and Marketing, 30(2), 264–278.
  • Pensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants, A new way to look at ourselves and our kids. From On the Horizon (NCB University Press, 9(5). http://www.marcprensky.com/.
  • Sung, E., Kim, H. ve Lee, D. (2018). Why do people consume and provide sharing economy accommodation? A sustainability perspective. Sustainability, 10, 1- 17.
  • Tussyadiah, I. P. (2015). An exploratory on drivers and deterrents of collaborative consumption in travel. In Tussyadiah, I.P. ve Inversini, A. (Eds.), Information & Communication Technologies in Tourism, Switzerland: Springer International Publishing.
  • Tussyadiah, I. P. (2016). Factors of satisfaction and intention to use peer-to-peer accommodation, International Journal of Hospitality Management, 55, 70-80.
  • Tussyadiah, I. P ve Pesonen, J. (2016). Impacts of peer-to-peer accommodation use on travel patterns. Journal of Travel Research, 55, 1022–1040.
APA Korkmaz Devrani T (2021). ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. , 119 - 131.
Chicago Korkmaz Devrani Tulay ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. (2021): 119 - 131.
MLA Korkmaz Devrani Tulay ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. , 2021, ss.119 - 131.
AMA Korkmaz Devrani T ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. . 2021; 119 - 131.
Vancouver Korkmaz Devrani T ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. . 2021; 119 - 131.
IEEE Korkmaz Devrani T "ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ." , ss.119 - 131, 2021.
ISNAD Korkmaz Devrani, Tulay. "ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ". (2021), 119-131.
APA Korkmaz Devrani T (2021). ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(1), 119 - 131.
Chicago Korkmaz Devrani Tulay ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi 22, no.1 (2021): 119 - 131.
MLA Korkmaz Devrani Tulay ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi, vol.22, no.1, 2021, ss.119 - 131.
AMA Korkmaz Devrani T ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2021; 22(1): 119 - 131.
Vancouver Korkmaz Devrani T ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2021; 22(1): 119 - 131.
IEEE Korkmaz Devrani T "ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ." Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22, ss.119 - 131, 2021.
ISNAD Korkmaz Devrani, Tulay. "ORTAKLAŞA TÜKETİM GÜDÜLERİ: İKİ-TARAFLI TÜKETİCİ ROLÜNÜN DÜZENLEYİCİ ETKİSİ". Doğuş Üniversitesi Dergisi 22/1 (2021), 119-131.