Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 209 - 233 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29224/insanveinsan.818785 İndeks Tarihi: 09-06-2021

21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü

Öz:
Bu çalışmada, Kanada, İngiltere, Avustralya ve ABD gibi refah seviyesi yüksek ülkelerile Türkiye’deki güncel tarih eğitim müfredatlarına 21. yüzyıl becerileri perspektifindenincelenmiş; tarih eğitiminin konjonktüre göre nasıl bir değişim gösterdiği tespit edilmeyeçalışılmıştır. Bu kapsamda, 21. yüzyıl becerileri hakkında genel bir çerçeve sunulmuş,sonrasında bu yaklaşımın tarih eğitimindeki yansımaları üzerinde durulmuştur.Çalışmanın son bölümünde çalışmaya konu olan ülkeler ile Türkiye tarih eğitimipratiklerine yer verilerek bir yorum geliştirilmeye çalışılmıştır. Milenyumla birlikteözellikle refah düzeyi yüksek ülkelerde tarih eğitimi kazanımlarının eleştirel düşünme veproblem çözme becerileri ile ilişkilendirildiği; tarihsel olaylara yaklaşımda çokperspektifliliğin geliştirildiği ve kültürel mirasın ortak yönlerinin takdir edilmesi üzereçalışıldığı görülmektedir. Bu bağlamda Kanada, Avustralya, İngiltere ve Amerika’dakitarih ve sosyal bilgiler dersleri için hazırlanan güncel müfredatlar konu özelinde perspektifvermektedir. Türkiye pratikleri konusunda ise henüz yol alınması gerektiği söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Conceptual Direction of History Teaching from the Perspective of 21st Century Skills Sibel Yalı

Öz:
In this study, current date curriculums - both from Turkey and also from countries with high levels of welfare, such as Canada, UK, Australia, United States - were reviewed from the perspective of the 21st century skills, in order to determine how history education changes according to the conjuncture. In this context, a general framework about 21st century skills was presented, and then the reflections of this approach in history education were emphasized. The last part of the study attempts to develop an interpretation, based on history education practices from Turkey and other countries in scope. By the millennium, especially in countries with high welfare, it is seen that gains from history education is associated with critical thinking and problem solving skills; multi-perspectivity approach to historical events is developed, and efforts are made to appreciate the common aspects of cultural heritage. In this context, current curricula prepared for history and social studies courses in Canada, Australia, England and United States provide a subject-specific perspective. For Turkey, it may be said that there is still a way to be taken in terms of practices.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • “2023 Eğitim Vizyonu”. MEB. 2018. Erişim 1 Nisan, 2020. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/.
  • Aktekin, Semih. Çev., “Yüksek Nitelikli Tarih, Kültürel Miras ve Vatandaşlık Eğitimi İçin Manifesto: Tarihin Genç Nesillerin Gelişiminde Ayırt Edici Katkısının Tanınmasına İlişkin 15 İlke”. TUHED, 8/2 (2019).
  • Altun, Adnan ve Bahri Ata. “UNESCO’nun Tarih Eğitimi Yayınlarına Yönelik Bir Değerlendirme 1947-2012”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2013).
  • “Annual Report”, The World Bank. Washington, 2016.
  • Apple, Michael W. M. Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. NY: Routledge, 1993.
  • Ata, Bahri. “Sosyal Bilgiler Eğitiminde İyi Bir Örnek: ABD Kongre Kütüphanesinin Amerikan Hafıza Projesi”. Türk Kütüphaneciliği. 25/2 (2011).
  • Ata, Bahri. “Tarih: İngiltere ve ABD’deki Tarih Eğitimi Araştırmalarını Toplu Bir Değerlendirme (1917-1950) - C. M. Fleming”. TUHED. 3/2 (2014).
  • “Australian Curriculum: Humanities and Social Sciences Learning Area Online”. Erişim 01 Mart 2020. http://australiancurriculum.edu.au/f-10- curriculum/humanities-and-social-sciences/.
  • “Better Policies for Better Lives: The OECD at 50 and Beyond”. Paris: OECD Publishing, 2011.
  • “Better Skills Better Jobs Better Lives: A Strategic Approach to Skills Policies”. Paris: OECD Publishing, 2011.
  • Binkley, M., O. Erstad, J. Hermna, S.Raizen, M. Ripley, M.Miller-Ricci, ve M. Rumble. “Defining Twenty-First Century Skills”. Assessment and Teaching of 21st Century Skills, Der., P. Griffin, E. Care ve B. Dordrecht McGaw. Springer, 2012.
  • C., Husbands, A. Kitson ve A. Pendry. Understanding History Teaching. USA: Open University, 2003.
  • European Union. “Education and Training Monitor”. 2012.
  • Gelen, İsmail. “P21-Program ve Öğretimde 21. Yüzyıl Beceri Çerçeveleri”. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi (Journal of Interdisciplinary Educational Research), 1/2 (2017): 15-29.
  • “Global Challenge Insight Report: Future of Jobs”. World Economic Forum. Geneva: Switzerland, 2016.
  • “Global Challenge Insight Report: Future of Jobs.” World Economic Forum. Geneva: Switzerland, 2020.
  • “Global Economic Prospects”. The World Bank. Washington, 2019.
  • “Global Economic Prospects”. The World Bank. Washington, 2017.
  • “Global Economic Prospects”. The World Bank. Washington, 2018.
  • Green School High School Curriculum. https://www.greenschool.org/bali/wpcontent/uploads/sites/2/2019/10/Green-School-High-School-CurriculumOverview-2019-2020.pdf. (erişim 01.08.2020).
  • “Hayal, Etkinlik, Yaşam” ERG Eğitimin İçeriği Eğitim İzleme Raporu 2019. Erişim 25 Mayıs 2019. https://www.egitimreformugirisimi.org/wpcontent/uploads/2010/01/EIR_Egitimin_Icerigi.pdf.
  • “Historical Thinking Skills”. WHRHS. Erişim 08 Mayıs 2020. https://www.whrhs.org/uploaded/Social_Studies/Historical_Thinking_Skills. pdf 2014.
  • “How To Use Online Tools to Promote Historical Thinking: Historiana Historical Education Team”. European Association of History Educators, 3 (2020).
  • “Improving Competences for The 21st Century: An Agenda for European Cooperation for Schools.” European Union. Luxemburg, Belgium. 2008.
  • “The Ontario Curriculum for Social Studies, History and Geography”. Erişim 01 Mart 2020. https://curriculum.gov.bc.ca/sites/curriculum.gov.bc.ca/files/curriculum/soci al-studies/en_social-studies_k-9_elab.pdf.
  • “Key Competences for Lifelong Learning European Reference Framework” European Union. Luxemburg, Belgium. 2006.
  • “Medium-Term Strategy” 2014-2021. UNESCO General Conference. 37th, 2013- 2014.
  • “National Curriculum in England: History programmes of study Online. Erişim 01 Mart 2020. www.gov.uk/government/publications/national-curriculumin-england-history- programmes-of-study
  • “P21”. Erişim 1 Mart 2020. https://www.battelleforkids.org/networks/p21.
  • “Proposal For A Council Recommendatıon on Key Competences for LifeLong Learning. European Union”. Luxemburg, Belgium. 2018.
  • Rychen, D. S. ve L. H. Salganik, Der. “Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society”. DeSeCo's Final Report. Göttingen: Hogrefe & Huber Publishers, 2003.
  • Schleicher, Andreas. The Case for 21st Century Learning. OECD. Paris, 2009. http://www.oecd.org/general/thecasefor21st-centurylearning.htm.
  • Seixas, P. ve T. Morton. “The Big Six Historical Thinking Concepts”. Nelson College Indigenous, 2003.
  • “Schools of the Future Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution.” World Economic Forum. Geneva: Switzerland, 2019.
  • “Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills”, OECD Publishing, Paris. 2015.
  • “Strategic Framework for European Cooperation in Education and Training”. European Union. Luxemburg, Belgium. 2009.
  • Şimşek, Ahmet ve Fatih Yazıcı. “Türkiye'de Tarih Öğretiminin Dünü, Bugünü”. TYB Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (2013).
  • Şimşek, Ahmet ve Sibel Yalı, Gerçekten Öyle Mi Olmuş? Post-Truth Zamanlarda Tarihin Temsili. İstanbul: Yeni İnsan, 2019.
  • Şimşek, Ahmet. “2017 Taslak Tarih 9-10-11, Türk Kültür Ve Medeniyet Tarihi Öğretim Programlarının Eleştirisi”. TUHED, 6/1 (2017).
  • Tekeli, İlhan. Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru. İstanbul: Tarih Vakfı, 2007.
  • “The Definitions and Selection of Key Competencies: Executive Summary”. OECD Publishing, Paris: 2005.
  • “The Future of Education and Skills, Education 2030”. Erişim 01 Ağustos 2020. https://www.oecd.org/ education/ 2030-project /contact/ E2030_Position_Paper_ (05.04.2018).pdf.
  • The Dakar Framework for Action: Education for All: Meeting our Collective Commitments. UNESCO. Paris, 2000.
  • Turan, İbrahim. “Thematic vs Chronological History Teaching Debate: A Social Media Research”. Journal of Education and Learning, 9/1 (2020).
  • “UCLA History Standarts” UCLA Online. Erişim 10 Nisan 2020. https://phi.history.ucla.edu/nchs/history-standards/.
  • UNESCO. “Futures of Education”. Erişim 01 Eylül 2020. https://en.unesco.org/futuresofeducation/2019.
  • Van Drie, Jannet ve Carla van Boxtel. “Historical Reasoning: Towards a Framework for Analyzing Students' Reasoning About the Past”. Educational Psychology Review, 20/2 (2008).
  • Video of Andreas Schleicher (OECD) On Quality and Equity in Education at the Australian Council for Educational Research 2014 Conference: http://www.acer.edu.au/rc.
  • Yalçın, Seher. “21. Yüzyıl Becerileri ve Bu Becerilerin Ölçülmesinde Kullanılan Araçlar ve Yaklaşımlar”, Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51/1 (2018).
  • Yalı, Sibel. “Tarih Öğretimine Yeni Bir Yaklaşım: Büyük Tarih Projesi”. Turkish History Education Journal, 8/2 (2019).
  • Yalı, Sibel. “Tavsiye Kararları Çerçevesinde Avrupa Konseyi’nin Tarih Öğretimi Vizyonu”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 5/2 (2016).
  • Yalı, Sibel. “Avrupa’da Tarih Eğitimi ve Öğretimine Yönelik Girişimler ve Avrupa Birliği’nin Katkısı”. Fırat Üniv. Sosyal Bilimler Dergisi. 26/1 (2016).
  • Yalı, Sibel “Bir Ütopya Analizi: Avrupa Birliği Okullarda Tarih Öğretimine Sponsor Olabilir mi?”. Türk Tarih Eğitimi Dergisi. 6/1 (2017).
  • Yalı, Sibel. Çev., “Tarihsel Düşünme Kriterleri: Kanada Ölçme-Değerlendirme Sistemi İçin Bir Çerçeve”. TUHED. 7/1 (2018).
  • Yalı, Sibel. Çev., “21. Yüzyılda Kaliteli Tarih Eğitimi: Prensipler ve Kılavuzlar”. TUHED, 8/1 (2019).
  • Yazıcı, Fatih ve Ahmet Şimşek. “Tarih Öğretiminde Nesnellik Sorunu”. Tarih Okulu Dergisi, 11 (2012).
  • Yılmaz, Kaya. “Postmodernist Tarih Yaklaşımı: Postmodernizmin Tarih Eğitimi İçin Doğurguları”. Pamukkale Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (2013).
  • Zarmatı, Louise. “Eğitimin ve Becerilerin Geleceği 2030: Müfredat Analizi Tarih Eğitiminde İlerleme”. TUHED, 9/1 (2020).
APA yalı s (2021). 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. , 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
Chicago yalı sibel 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. (2021): 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
MLA yalı sibel 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. , 2021, ss.209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
AMA yalı s 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. . 2021; 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
Vancouver yalı s 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. . 2021; 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
IEEE yalı s "21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü." , ss.209 - 233, 2021. 10.29224/insanveinsan.818785
ISNAD yalı, sibel. "21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü". (2021), 209-233. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.818785
APA yalı s (2021). 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. İnsan ve İnsan, 8(27), 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
Chicago yalı sibel 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. İnsan ve İnsan 8, no.27 (2021): 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
MLA yalı sibel 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. İnsan ve İnsan, vol.8, no.27, 2021, ss.209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
AMA yalı s 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. İnsan ve İnsan. 2021; 8(27): 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
Vancouver yalı s 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü. İnsan ve İnsan. 2021; 8(27): 209 - 233. 10.29224/insanveinsan.818785
IEEE yalı s "21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü." İnsan ve İnsan, 8, ss.209 - 233, 2021. 10.29224/insanveinsan.818785
ISNAD yalı, sibel. "21. Yüzyıl Becerileri Perspektifinden Tarih Eğitiminin Yönü". İnsan ve İnsan 8/27 (2021), 209-233. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.818785