Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 91 - 102 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.29224/insanveinsan.870066 İndeks Tarihi: 09-06-2021

Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society

Öz:
Consumption culture is discussed by many theorists. Since most of societies arebased on consumption, they started to be known as consumption society. Capitalist socialunderstanding based on production in early days has become consumption-based in time andhas shown itself in all areas of life. With emergence of social media networks invented witheffects of technological developments, phenomenon of consumption has been transferred to anew platform. Using influencers, which most companies have a large number of followers formarketing and product promotion, is an indicator of prevalence of consumption. In lastmonth of 2019, due to deadly Covid-19 virus, which emerged in Wuhan, China and spreadto the world, people chose to stay from their homes and prefer online shopping to avoidinfection. Therefore, in this study, effect of influencers on shopping habits of the society duringCovid-19 virus period was discussed based on phenomenon of consumer society.
Anahtar Kelime:

Tüketim Toplumu Kavramı Çerçevesinde Koronavirüs Döneminde Influencer Etkisi

Öz:
Tüketim kültürü pek çok teorisyen tarafından tartışılmaktadır. Toplumların çoğu tüketimi temel aldıkları için tüketim toplumu olarak anılmaya başlamışlardır. İlk zamanlar üretimi temel alan kapitalist toplumsal anlayış zaman içerisinde tüketim temelli hale gelmiş olup yaşamın her alanında kendisini açıkça göstermiştir. Teknolojik gelişmelerin etkileri ile icat edilen sosyal medya ağlarının ortaya çıkışıyla tüketim olgusu yeni bir platforma taşınmıştır. Şirketlerin çoğu pazarlama ve ürün tanıtımı için çok sayıda takipçileri olan influencer kullanımı, tüketimin yaygınlığının bir göstergesi niteliğindedir. 2019 yılının son ayında Çin’in Vuhan kentinde ortaya çıkıp dünyaya yayılan öldürücü Covid-19 virüsü yüzünden insanlar virüsün bulaşmasından kurtulmak için evlerinde kalarak çevrimiçi alışverişi tercih etmişlerdir. Bu bağlamda bu çalışmada tüketim toplumu olgusu temel alınarak Covid-19 virüsü döneminde Influencerların toplumun alışveriş alışkanlıklarına olan etkisi ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Althusser, Louis. Idéologie et appareils idéologiques d’État (notes pour une recherche). Paris: La Pensée, 1970.
  • Austin, John Langshaw. How to Do Things with Words: The William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Oxford University, 1962.
  • Bag, Mustafa. “Dünyada Covid-19: İlk 4 ayında neler yaşandı? Salgının seyri ne durumda?”. Euronews. 4 May, 2020. Last accessed 22 December, 2020. https://tr.euronews.com/2020/04/09/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100- gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld.
  • Bankalararası Kart Merkezi. “İnternetten yapılan kartlı ödeme işlemleri”. 17 June, 2020. Last accessed 5 January, 2021. https://bkm.com.tr/internetten-yapilankartli-odeme-islemleri/.
  • Baudrillard, Jean. Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi. Çev., Oğuz Adanır. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2012.
  • Baudrillard, Jean. Nesneler Sistemi. Çev., Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2011.
  • Baudrillard, Jean. Tüketim Toplumu. Çev., Oğuz Adanır. İstanbul: Ayrıntı, 2016.
  • Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1984.
  • Butler, Judith. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1990.
  • Gramsci, Antonio. Lettere dal carcere, (cilt 4, Il Risorgimento). Torino: Giulio Einaudi, 1949.
  • Güzel, Mehmet. “Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard’ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi. 19/1 (2015): 65-84.
  • İyzico.com. “Corona Virüs, Tüketim Dünyasında Neleri Değiştirdi?”. 1 May, 2020.
  • Last accessed 3 January, 2021. https://www.iyzico.com/blog/corona-virus-tuketim-dunyasinda-neleri-degistirdi/. Marx, Karl. Capital, Volume I. Londra: Penguin, 1990.
  • McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill, 1964.
  • Searle, John. The Construction of Social Reality. Londra: Penguin, 1996.
  • Williams, Raymond. Culture and Society: 1780-1950. New York: Anchor, 1960.
  • Williams, Raymond. The Long Revolution. Londra: Chatto & Windus, 1961.
  • Yücel, Okan. “Koronavirüs zaman çizelgesi: Ne zaman ortaya çıktı? Nasıl yayıldı? Önemli tarihler nelerdi?”. 5 April, 2020. Last accessed 15 January, 2021. https://medyascope.tv/2020/04/05/koronavirus-zaman-cizelgesi-ne-zamanortaya-cikti-nasil-yayildi-onemli-tarihler-nelerdi.
  • Žižek, Slavoj. The Spectre of Ideology, Mapping Ideology. Londra: Verso, 1994.
APA Yel A, ÜNLÜ DALAYLI F (2021). Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. , 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
Chicago Yel Ali Murat,ÜNLÜ DALAYLI FEYZA Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. (2021): 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
MLA Yel Ali Murat,ÜNLÜ DALAYLI FEYZA Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. , 2021, ss.91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
AMA Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. . 2021; 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
Vancouver Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. . 2021; 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
IEEE Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society." , ss.91 - 102, 2021. 10.29224/insanveinsan.870066
ISNAD Yel, Ali Murat - ÜNLÜ DALAYLI, FEYZA. "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society". (2021), 91-102. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.870066
APA Yel A, ÜNLÜ DALAYLI F (2021). Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan, 8(28), 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
Chicago Yel Ali Murat,ÜNLÜ DALAYLI FEYZA Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan 8, no.28 (2021): 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
MLA Yel Ali Murat,ÜNLÜ DALAYLI FEYZA Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan, vol.8, no.28, 2021, ss.91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
AMA Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan. 2021; 8(28): 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
Vancouver Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan. 2021; 8(28): 91 - 102. 10.29224/insanveinsan.870066
IEEE Yel A,ÜNLÜ DALAYLI F "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society." İnsan ve İnsan, 8, ss.91 - 102, 2021. 10.29224/insanveinsan.870066
ISNAD Yel, Ali Murat - ÜNLÜ DALAYLI, FEYZA. "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society". İnsan ve İnsan 8/28 (2021), 91-102. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.870066