Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 1 - 10 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 09-06-2021

BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I

Öz:
Bu çalışma, Samuel Beckett’in özellikle bir dansçı ile çalıştığı Sözsüz Oyun I (Becket, 1993) adlı mim eserinin oyun yapısı ile çağdaşdans solo ilişkisine bakmakta ve eser üretim sürecine dair bilgiler vermektedir. Araştırmanın temeli, Beckett’in oyun, beden ve sahne tavrı ile dansçı bedenine ait hareket deneyiminin ürünü olan bedensel enerji, hareket tekniği, algı ve hafızanın metinle ilişkisi nasıl kurulabilir sorularından hareketle oluşturulmaktadır. Araştırma sürecinde oyun metnine ait mekân, hareket veuzam unsurlarının dansçı bedenle olan ilişkisi ve beklentileri arasındaki bağlantısı doğaçlama hareket araştırmalarıyla kurulmakta ve yeni çalışma önerilerinde bulunmaktadır.Hareket araştırmalarında dansı biricik ve metnin ihtiyaçları doğrultusunda değerlendirirken, koreografiyi metnin verili kaynakları içinde dönüştürerek uygulamaktadır. Çalışma son olarak müzisyenin tasarladığı ses tasarım kompozisyonu ve hareket kompozisyonel öğelerinin biçimlendirilmesi ile birlikte tamamlanmış, 15 dakika uzunluğunda çağdaş dans solo eseri ‘Etüt: Sözsüz Oyun I (Demircan, 2018)’üretilmiş ve sahnelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Contemporary Dance Solo Choreography Inspired From a Mime Play Etude: Act Without Word I

Öz:
This articlelooks at the connection between the structure of the play Samuel Beckett’s Act Without Words(Becket, 1993) written for and rehearsed with a dancer and contemporary dance and gives information about thecreation process as well. Compositional base and relationship dance-play starts with the following question;“How does Beckettrelate text, body, stage and the dancer’s body energy of experience, movement quality, senseand movement memory?”. In the research process, the relationship between the text, movement, space and theirconnection with the dancer and expectations are established through movement research and makes new studyproposals. Movement studies were unique dance quality and harmonious with transforming text’s elementswithchoreography. Finally, the work was completed by re-forming the sound design composition and choreographicstructure designed by the musician anda fifteen minutes solo contemporary dance work called ‘Etude: ActWithout Words I (Demircan, 2018)’ was produced and staged.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akım, M. S. (2019). Tarihsel Avangard Sonrası Dram Sanatında Karşı-Anlatı Tarihsel Avangard Sonrası Dram Sanatında Karşı-Anlatı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Beckett, Samuel (1993). Samuel Beckett Toplu Kısa Oyunlar. Çev. Hamdi Koç. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Breton, D. L. (2015). Acının Antropolojisi. Çev: İsmail Yerguz. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Demircan, S. (Koreograf ve Performansçı); Dağlık, E. (Besteci). (2019). Etüt: Sözsüz Oyun I. İstanbul. vimeo.com/308196322/.
  • Lederman, L, M.& Hill, C. T. (2005). Simetri ve Evrenin Görkemli Güzelliğini Anlamak. Çev. Barış Akalın. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2019). Mekânın Üretimi. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Merleau-Ponty, M. (2006). Algının Önceliği. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Nutku, Ö. (1989). Sahne Bilgisi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Solomon, N.(2009), Solonun Sınırlarına Doğru: Yinelemeler ve Tekilliğin Koreografisi, Çağdaş Dansta Solo?,Ed. Gurur Ertem, Çev. Müge Serin. İstanbul: Bimeras Yayınları.
  • Yüksel, A. (2017). Samuel Beckett Tiyatrosu. İstanbul: Habitus Yayıncılık
APA Demircan S (2020). BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. , 1 - 10.
Chicago Demircan Seçil BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. (2020): 1 - 10.
MLA Demircan Seçil BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. , 2020, ss.1 - 10.
AMA Demircan S BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. . 2020; 1 - 10.
Vancouver Demircan S BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. . 2020; 1 - 10.
IEEE Demircan S "BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I." , ss.1 - 10, 2020.
ISNAD Demircan, Seçil. "BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I". (2020), 1-10.
APA Demircan S (2020). BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. Eurasian journal of music and dance (Online), 1(17), 1 - 10.
Chicago Demircan Seçil BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. Eurasian journal of music and dance (Online) 1, no.17 (2020): 1 - 10.
MLA Demircan Seçil BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. Eurasian journal of music and dance (Online), vol.1, no.17, 2020, ss.1 - 10.
AMA Demircan S BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. Eurasian journal of music and dance (Online). 2020; 1(17): 1 - 10.
Vancouver Demircan S BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I. Eurasian journal of music and dance (Online). 2020; 1(17): 1 - 10.
IEEE Demircan S "BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I." Eurasian journal of music and dance (Online), 1, ss.1 - 10, 2020.
ISNAD Demircan, Seçil. "BİR MİM OYUNUNDAN HAREKETLE ÇAĞDAŞ DANS SOLO ESERKOREOGRAFİSİ ETÜT: SÖZSÜZ OYUN I". Eurasian journal of music and dance (Online) 1/17 (2020), 1-10.