Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 28 - 39 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler

Öz:
Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında örgütsel öğrenmeyi destekleyen veya engelleyen faktörleri belirlemek ve bu kurumlarda örgütsel öğrenmenin daha fazla nasıl geliştirileceğine ilişkin çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmaktadır. Nitel olarak tasarlanan bu araştırmada, olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Ankara ili, Çankaya ilçesinde karışık amaçlı örnekleme ileseçilen dört okulda, dört okul yöneticisi ve 12 öğretmen olmak üzere toplam 16 kişiyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplananveriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Araştırmada, örgütsel öğrenmeyi destekleyici ve engelleyici faktörler “okul içi, okul dışı ve bireysel faktörler” ana temalarında ele alınmıştır. Okul içi faktörler “örgütsel-yapısal ve okul kültürü”; okul dışı faktörler ise “üst yönetim birimleri ve çevresel faktörler” alt temalarında incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Factors Supporting and Inhibiting Organizational Learning in Secondary Education Institution

Öz:
In this research, it was aimed to determine the factors that support or inhibit organizational learning in secondary educationinstitutions and to develop solutions for how to improve organizational learning in these institutions. Phenomenology design wasused in this qualitative study. Within the scope of the research, interviews were conducted with a total of 16 participants includingfour school administrators and 12 teachers in four Anatolian high schools selected with mixed purposive sampling method inÇankaya district of Ankara province. The collected data were analyzed with descriptive and content analysis techniques. In thestudy, the factors that support and prevent organizational learning were discussed in the main themes of “in-school, out-of-schooland individual factors”. In-school factors were examined under the sub-themes “organizational-structural and school culture”, andout-of-school factors were examined under the sub-themes “top administrative units and environmental factors”.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Argote, L. (2013). Organizational learning: Creating, retaining and transferring knowledge. New York: Springer.
  • Argyris, C. (1999). On organizational learning. Oxford, UK: Blackwell.
  • Argyris, C. (1995). Action science and organizational learning. Journal of Managerial Psychology, 10(6), 20-26.
  • Argyris, C. (1976). Single-loop and double-loop models in research on decision making. Administrative science quarterly, 21(3), 363-375.
  • Aslan, G. (2019). Akademik başarının yordayıcısı olarak öğrenen örgütler: Ortaokullar üzerine bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 25(2), 191-240.
  • Balay, R. (2012). Öğrenen örgüt algısının örgütsel bağlılığa etkisi: Özel ve devlet üniversitesi arasında bir karşılaştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2461-2486.
  • Bennett, J. V., Ylimaki, R. M., Dugan, T. M., & Brunderman, L. A. (2013). Developing the potential for sustainable improvement in underperforming schools: Capacity building in the socio-cultural dimension. Journal of Educational Change, 1-33.
  • Berglas, S., & Jones, E. E. (1978). Control of attributions about the self through self-handicapping strategies: The appeal of alcohol and the role of underachievement. Personality and Social Psychology Bulletin, 4(2), 200-206.
  • Bligh, M. C., Kohles, J. C., & Yan, Q. (2018). Leading and learning to change: the role of leadership style and mindset in error learning and organizational change. Journal of Change Management, 18(2), 116-141.
  • Bryk, A. S., & Schneider, B. (2003). Trust in schools: A core resource for school reform. Educational Leadership, 60(6), 40-45.
  • Bush, T., & Middlewood, D. (2013). Leading and managing people in education. London: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N., & Kılınç, A. Ç. (2012). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları gösterme düzeyleri ile öğretmenlerin algıladıkları örgütsel güven ve yıldırma arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 37(165), 137-151.
  • Collinson, V. (2010). To learn or not to learn: A potential organizational learning gap among school systems?. Leadership and Policy in Schools, 9(2), 190-219.
  • Collinson, V., & Cook, T. F. (2007). Organizational learning: Improving learning, teaching, and leading in school systems. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Collinson, V., & Cook, T. F. (2004). Learning to share, sharing to learn: Fostering organizational learning through teachers' dissemination of knowledge. Journal of Educational Administration, 42(3), 312-332.
  • Collinson, V., & Cook, T. F. (2001). “I don’t have enough time”-Teachers’ interpretations of time as a key to learning and school change. Journal of Educational Administration, 39(3), 266-281.
  • Collinson, V., Cook, T. F., & Conley, S. (2006). Organizational learning in schools and school systems: Improving learning, teaching, and leading. Theory into Practice, 45(2), 107-116.
  • Cosner, S. (2009). Building organizational capacity through trust. Educational Administration Quarterly, 45(2), 248-291.
  • Cuban, L. (2013). Why so many structural changes in schools and so little reform in teaching practice? Journal of Educational Administration, 51(2), 109-125.
  • Dönmez, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(1), 63-74.
  • Egan, T. M., Yang, B., & Bartlett, K. R. (2004). The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention. Human Resource Development Quarterly, 15(3), 279-301.
  • Fiol, C. M., & Lyles, M. A. (1985). Organizational learning. The Academy of Management Review, 10(4), 803-813.
  • Garcia-Morales, V. J., Lopez-Martin, F. J., & Llamas-Sánchez, R. (2006). Strategic factors and barriers for promoting educational organizational learning. Teaching and Teacher Education, 22(4), 478-502.
  • Giles, C., & Hargreaves, A. (2006). The sustainability of innovative schools as learning organizations andprofessional learning communities during standardized reform. Educational Administration Quarterly, 42(1), 124-156.
  • Gizir, S. (2008). Örgütsel değişim sürecinde örgüt kültürü ve örgütsel öğrenme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182-196.
  • Helterbran,V. R.(2010).Teacher leadership:Overcoming "I am just a teacher" syndrome.Education, 131(2), 363-371.
  • Hopkins, D. (2001). School improvement for real. London: RoutledgeFalmer. Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2012). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2012). Educational research: Qauntitative, qualitative, and mixed approaches. California: Sage.
  • Katzenmeyer, M., & Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak: Öğretmen liderler yetiştirmek (S. Özdemir, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Leadership style and organizational learning: the mediate effect of school vision. Journal of Educational Administration, 48(1), 7-30.
  • Leithwood, K., Leonard, L., & Sharratt, L. (1998). Conditions fostering organizational learning in schools. Educational Administration Quarterly, 34(2), 243-276.
  • Louis, K. S. (2006). Changing the culture of schools: Professional community, organizational learning, and trust. Journal of School Leadership, 16(5), 477.
  • Louis, K. S., & Lee, M. (2016). Teachers’ capacity for organizational learning: The effects of school culture and context. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 534-556.
  • Louis, K. S., & Murphy, J. (2017). Trust, caring and organizational learning: the leader’s role. Journal of Educational Administration, 55(1), 103-126.
  • Marks, H. M., & Louis, K. S. (1999). Teacher empowerment and the capacity for organizational learning. Educational Administration Quarterly, 35(5), 707-750.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.
  • Middlewood, D., Parker, R., & Beere, J. (2005). Creating a Learning School. London: Paul Chapman.
  • Murphy, J. (2013). The architecture of school improvement. Journal of Educational Administration, 51(3), 252-263.
  • Özbaş, M., & Badavan, Y. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler. Eğitim ve Bilim, 34(154), 69-81.
  • Rusch, E. A. (2005). Institutional barriers to organizational learning in school systems: The power of silence. Educational Administration Quarterly, 41(1), 83-120.
  • Schechter, C. (2008). Organizational learning mechanisms: The meaning, measure, and implications for school improvement. Educational Administration Quarterly, 44(2), 155-186.
  • Schechter, C., & Mowafaq, Q. (2013). From illusion to reality: Schools as learning organizations. International Journal of Educational Management, 27(5), 505-516.
  • Schilling, J., & Kluge, A. (2009). Barriers to organizational learning: An integration of theory and research. International Journal of Management Reviews, 11(3), 337-360.
  • Senge, P. M. (2011). Besinci disiplin. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Seo, M. G. (2003). Overcoming emotional barriers, political obstacles, and control imperatives in the action-science approach to individual and organizational learning. Academy of Management Learning & Education, 2(1), 7-21.
  • Silins, H., & Mulford, B. (2004). Schools as learning organisations - Effects on teacher leadership and student outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 15(3-4), 43-466.
  • Silins, H., & Mulford, B. (2002). Schools as learning organisations: The case for system, teacher and student learning. Journal of Educational Administration,40(5), 425-446.
  • Silins, H. C., Mulford, W. R., & Zarins, S. (2002). Organizational learning and school change. Educational Administration Quarterly, 38(5), 613-642.
  • Şahin, F. (2014). Ortaöğretim kurumlarında örgütsel öğrenmeyi destekleyici ve engelleyici faktörler(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Weick, K. E. (1976). Educational organizations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yukl, G. (2009). Leading organizational learning: Reflections on theory and research. The Leadership Quarterly, 20(1), 49-53.
APA Şahin F, CEMALOGLU N (2021). Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. , 28 - 39.
Chicago Şahin Fatih,CEMALOGLU NECATI Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. (2021): 28 - 39.
MLA Şahin Fatih,CEMALOGLU NECATI Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. , 2021, ss.28 - 39.
AMA Şahin F,CEMALOGLU N Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. . 2021; 28 - 39.
Vancouver Şahin F,CEMALOGLU N Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. . 2021; 28 - 39.
IEEE Şahin F,CEMALOGLU N "Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler." , ss.28 - 39, 2021.
ISNAD Şahin, Fatih - CEMALOGLU, NECATI. "Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler". (2021), 28-39.
APA Şahin F, CEMALOGLU N (2021). Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. Başkent University Journal of Education, 8(1), 28 - 39.
Chicago Şahin Fatih,CEMALOGLU NECATI Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 28 - 39.
MLA Şahin Fatih,CEMALOGLU NECATI Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.28 - 39.
AMA Şahin F,CEMALOGLU N Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 28 - 39.
Vancouver Şahin F,CEMALOGLU N Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 28 - 39.
IEEE Şahin F,CEMALOGLU N "Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler." Başkent University Journal of Education, 8, ss.28 - 39, 2021.
ISNAD Şahin, Fatih - CEMALOGLU, NECATI. "Ortaöğretim Kurumlarında Örgütsel Öğrenmeyi Destekleyici veEngelleyici Faktörler". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 28-39.