Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 11 - 27 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021
Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi ve örgütsel muhalefet algılarının çeşitli demografik değişkenlere göre farklılığını ortaya koyabilmek ve her iki değişken arasındaki ilişkiyi belirleyebilmektir. Bu bağlamda Düzce il ve ilçelerinde görevli toplamda 710 öğretmenden Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel Muhalefet ölçekleri ile veri elde edilmiştir. Veriler Mart-Nisan 2020 döneminde toplanmıştır. Araştırma bulguları öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algısının okul yöneticisi ile aynı sendikadan olup olmamalarına göre anlamlı farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Örgütsel muhalefet, öğretmenlerin kadro vekıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Ayrıca örgütsel muhalefet ile örgütsel güç mesafesi arasında negatif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı ilişki vardır. Örgütsel güç mesafesi, örgütsel muhalefeti anlamlı şekilde yordamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları istihdam tarzlarına ve kıdemlerine göre önemli ölçüde farklılık göstermiştir. CHAID analizine göre Örgütsel Güç Mesafesine öncelikli olarak etki eden demografik değişkenler arasında öğretmenlerin kadro durumları ve yönetici ile aynı sendikadan olmaları bulunmaktadır. Örgütsel Muhalefete öncelikli olarak etki eden demografik değişkenler arasında ise öğretmenlerin kadro durumları, yönetici ile aynı sendikadan olma, kıdem ve cinsiyet şeklinde sıralanmaktadır. Yol analizi sonuçlarına göre örgütsel güç mesafesi ile örgütsel muhalefetin iki alt boyutu arasında negatif ilişki söz konusudur.
Anahtar Kelime: Investigation of Teachers' Organizational Power Distance and Organizational Dissent Perceptions in Terms of Various Variables
Öz: The main purpose of this study was to reveal the difference between the organizational power distance and organizational dissentperceptions of teachers according to various demographic variables and to determine the relationship between the two variables.In this context, data were obtained from 710 teachers in total in Düzce provinces and towns with the Organizational Power Distanceand Organizational Dissent scales. The data were collected in the March-April 2020 period. Research findings revealed thatteachers' perception of organizational power distance differed significantly from whether they are from the same union as the schoolprincipal. In addition, there was a negative, moderate and significant relationship between organizational dissent and organizationalpower distance. Organizational power distance significantly predicted organizational dissent. Teachers’ organizational dissentbehaviors differed significantly based on their employment styles and seniority. According to the CHAID analysis, the demographicvariables that primarily affected the organizational power distance included the positions of the teachers and being from the sameunion as the principle. The demographic variables that primarily affected the organizational dissent were the positions of theteachers, being from the same union as the manager, seniority, and gender. According to the results of the road analysis, there wasa negative relationship between the organizational power distance and the two sub-dimensions of the organizational opposition.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akada, T. (2015). Örgütsel muhalefete ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 395298), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Akada, T., & Beycioğlu, K. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel muhalefet davranışlarına ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 18(3), 1113-1130. doi: 10.17051/ilkonline.2019.610798.
- Akyol, Ş. (2009). Örgüt kültüründe güç mesafesi ve liderlik ilişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi (YÖK Tez No: 239973), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Arslan, N. (2018). Öğretmenlerin informal iletişim düzeylerinin örgütsel sinizm ile ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 530247), İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
- Ateş, A. (2019). Öğretmenlerin mizaçları ile güç mesafesi algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 538375 ), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin kişilik tipleri ile mesleğe yabancılaşma arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 491-506. doi: 10.17240/aibuefd.2020.20.52925-613930.
- Austin, I., & Jones, G. (2016). Governance of higher education: Global perspectives, theories, and practices. New York: Routledge.
- Aydoğan, E., & Zemestani, G. (2014). Erillik/dişillik (Hofstede) bağlamında İran ile Türkiye’nin yönetim kültürlerinin karşılaştırılması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 49(2), 50-71.
- Bakan, İ., Doğan, İ., & Yılmaz, Y. (2017). Çalışanlarda mesleki öz yeterlilik algısı ile örgütsel muhalefet ilişkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 54-70.
- Bochner, S., & Hesketh, B. (1994). Power distance, individualism-collectivism, and job-related attitudes in a culturally diverse work group. Journal of Cross-Cultural Psychology, 25(2), 233–257. doi:10.1177/0022022194252005.
- Bolat, T., Seymen, O., Bolat, O., & Katı, Y. (2018). Güç mesafesi ve paternalist liderlik ilişkisi: Kuşaklar açısından bir değerlendirme. Social Sciences Studies Journal, 4(25), 5496-5502. doi: 10.26449/sssj.999.
- Burns, T., & Wagner, C. (2013). Organizational dissent. Principal Leadership, 14(4), 23-29.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Yayınları.
- Cheng, S., & Seeger, M. (2012). Cultural differences and communication issues in international mergers and acquisitions: A case study of BenQ debacle. International Journal of Business and Social Science, 3(3), 116-127.
- Croucher, S., Parrott, K., Zeng, C., & Gomez, O. (2014). A Cross-cultural analysis of organizational dissent and workplace freedom in five European economies. Communication Studies, 65(3), 298-313. doi: 10.1080/10510974.2013.811430.
- Çelik, M. (2007). Örgüt kültürü ve örgütsel vatandaşlık davranışı: Bir uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi (YÖK Tez No: 205823), Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Çınkır, Ş., & Kurum, G. (2017). Atanmak ya da atanamamak: Ücretli öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-ENAD, 5(3), 9-35. doi: 10.14689/issn.2148- 2624.1.5c3s1m.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
- Dağlı, A., & Ağalday, B. (2014). Öğretmenlerin örgütsel muhalif davranış biçimlerine ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 112-128.
- Dağlı, A. (2015). Örgütsel muhalefet ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(53), 198-218.
- Daniels, M., & Greguras, G. (2014). Exploring the nature of power distance: Implications for micro- and macrol level theories, processes, and outcomes. Journal of Management, 40(5), 1202-1229. doi: 10.1177/0149206314527131.
- Demir, G., & Albayrak, A. (2019). Yardımsever liderlik ve çalışan ses verme davranışı arasındaki ilişkide kişi yönelimli güç mesafesinin düzenleyici rolü. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 5(1), 67-89.
- Demirhan, H. (2017). Türkiye'de güç mesafesinin hesap verebilirlik üzerine etkisi. Uluslararası Ekonomi, Siyaset ve Yönetim Sempozyumu, (s. 395-414). Diyarbakır.
- Deniz, A. (2013). Okullarda güç mesafesi ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 350972), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Dursun, İ. (2013). Örgüt kültürü ve srateji ilişkisi: Hofstede'nin boyutları açısından bir değerlendirme. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 43-56.
- Eğinli, A., & Çakır, S. (2011). Toplum kültürünün kurum kültürüne yansıması. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(2), 37-50.
- Ergün, H. (2017). Örgütsel muhalefete etki eden başlatıcı ve aracı değişkenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi (YÖK Tez No: 495711), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Farh, J., Hackett, R. D., & Liang, J. (2007). Individual-level cultural values as moderators of perceived organizational support-employee outcome relationships in Chinaa: Comparing the effects of power distance and traditionality. Academy of Management Journal, 50, 715-729.
- Garner, J. (2013). Dissenters, managers, and coworkers: the process of co-constructing organizational dissent and dissent effectiveness. Management Communication Quarterly, 27(3), 373-395. doi: 10.1177/0893318913488946.
- Ghosh, A. (2011). Power distance in organizational contexts- a review of collectivist cultures. The Indian Journal of Industrial Relations, 47(1), 89-101.
- Goodboy, A., Chory, R., & Dunleavy, K. (2008). Organizational dissent as a function of organizational justice. Communication Research Reports, 25(4), 255-265. doi: 10.1080/08824090802440113.
- Hofstede, G. (2003). Cultures and organizations. London: Profile Books.
- Hofstede, G. (1983). The cultural relativity of organizational practices and theories. Journal of International Business Studies, 14, 75-89. doi: 10.1057/palgrave.jibs.8490867.
- Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific Journal of Management, 1, 81-99.
- Kadı, A., & Beytekin, O. (2015). Okul kültürü ve örgütsel muhalefet davranışları arasındaki ilişkinin meslekî değerler aracılığıyla araştırılması. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 71-97.
- Karaçelebi, F. (2016). Algılanan güç mesafesinin işletmenin personel güçlendirme faaliyetlerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 448035), Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Karataş, İ.H., Radmard, S., Öksüz-Gül, F., Varol, N., & Dağ, Ş. (2019). Türkiye öncü yöneticiler raporu. İstanbul: Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
- Kassing, J. (1997). Articulating, antagonizing, and displacing: A model of employee dissent. Communication Studies, 48, 311-332.
- Kassing, J., & Avtgis, T. (1999). Examining the relationship between organizational dissent and aggressive communication. Management Communication Quarterly, 13(1), 100-115.
- Kassing, J. W.(2000). Investigating the relationship between superior-subordinate relationship quality and employee dissent. Communication Research Reports. 17(1), 58-69.
- Kassing, J., & Dıcıoccıo, R. (2004). Testing a workplace experience explanation of displaced dissent. Communication Reports, 17, 111-120.
- Kemikkıran, N. (2015). Güç mesafesi yüksekse eşitsizlik mi istenir? Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 70(2), 317-344.
- Khatri, N. (2009). Consequences of power distance orientation in organisations. The Journal of Business Perspective, 13(1), 1-9.
- Khatri, N. (2009). Consequences of power distance orientation in organizations. The Journal of Business Perspective, 13(1): 1-9.
- Kirkman, B., Chen, G., Farh, J., Chen, Z. X., & Lowe, K. (2009). Individual power distance orientation and follower reactions to transformational leaders: A cross-level, cross-cultural examination. Academy of Management Journal, 52, 744-764.
- Korkmaz, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin örgütsel güven ve örgütsel muhalefet algı düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 546400), Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Korucuoğlu, T. (2015). Örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 435993), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
- Korucuoğlu, T., & Şentürk, İ. (2020). Örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki (ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmen görüşleri bağlamında). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 428-447.
- Koyncugil, A., & Özgülbaş, N. (2008). İmkb’de işlem gören KOBİ’lerin güçlü ve zayıf yönleri: CHAID karar ağacı uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 1-21.
- Lorcu, G., Akyol, A., & Lorcu, F. (2019). Güç mesafesi ve örgütsel sinizm ilişkisi. 2nd International Congress On New Horizons in Education and Social Sciences (ICES - 2019) Proceeding (June 18-19, 2019) (s. 440-455). İstanbul. doi: 10.21733/ibad.584450.
- Madlock, P. (2012). The influence of power distance and communication on Mexican workers. Journal of Business Communication, 49(2), 169-184. doi: 10.1177/0021943612436973.
- Mert, E. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel bağlılıklarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 556242 ), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Oral-Ataç, L., & Köse, S. (2017). Örgütsel demokrasi ve örgütsel muhalefet ilişkisi: Beyaz yakalılar üzerine bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(1), 117-132.
- Özdemir, M. (2010). Ankara ili kamu genel liselerinde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel muhalefete ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi (YÖK Tez No: 279917), Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Özdemir, M. (2013). Genel liselerde görev yapan öğretmenlerin örgütsel muhalefete ilişkin görüşleri (Ankara ili örneği). Eğitim ve Bilim, 38(168), 113-128.
- Püsküllüoğlu, E., & Altınkurt, Y. (2018). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile örgütsel muhalefet davranışları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 897-914. doi: 10.16986/HUJE.2018037422.
- Sağnak, M. (2005). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 30(136), 31-38.
- Sargut, A. (2015). Kültürlerarası farklılaşma ve yönetim. İstanbul: İmge Yayınları.
- Schermerhorn, J., & Bond, M. (1997). Cross-cultural leadership dynamics in collectivism and high power distance settings. Leadership & Organization Development Journal, 18(4), 187-193.
- Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi, analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Seymen, O., & Korkmaz, E. (2017). Örgütsel bağlılık ve örgütsel sessizlik ilişkisinde güç mesafesinin düzenleyici etkisi. Social Sciences Studies Journal, 3(8), 509-529.
- Şişman, M. (2011). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem Yayınları.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
- Terzi, A. (2011). Relationship between power distance and autocraticdemocratic tendencies . Educational Research and Reviews, 6(7), 528-535.
- Tuna, A. (2020). Güç mesafesinin yenilikçi davranışlar üzerindeki etkisinde işgören performansının aracılık rolü üzerine bir araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18(36), 409-426. doi:10.35408/comuybd.688653.
- Tuncer, M. (2012). Türkiye’deki kadrosuz öğretmen istihdamının kadrosuz istihdam edilen öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 797-818.
- Turan, S., Durceylan, B., & Şişman, M. (2005). Üniversite yöneticilerinin benimsedikleri idari ve kültürel değerler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 181-202.
- Tüz, M. (2004). İşletmelerde yönetim modelleri: Avrupa, Japonya, Amerika, Türkiye uygulamaları. İstanbul: Aktüel Yayınları.
- Uğurlu, E. (2017). Öğretmenlerin politik yetileri ile örgütsel muhalefet düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 476997), Uşak Üniversitesi, Uşak.
- Uslu, O., & Ardıç, K. (2013). Güç mesafesi örgütsel güveni etkiler mi? Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 15(2), 313-338.
- Yaman, E., & Irmak, Y. (2014). Yöneticiler ve öğretmenler arasındaki güç mesafesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 164-172.
- Yaylacı, Y., & Islam, A. (2013). Teaching across cultures: Considerations for international language teachers in Kazakhstan. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 900-911. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.10.412.
- Yeloğlu, H. (2011). Türk toplumsal kültürünün örgüt yapılarına olan etkilerinin belirlenmesine yönelik bir çalıma. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(4), 153-170.
- Yıldırım, B., & Deniz, A. (2014). The relationship between power distance and organizational commitment in primary schools. Educational Research and Reviews, 9(19), 750-760. doi: 10.5897/ERR2014.1869.
- Yıldız, K. (2013). Örgütsel bağlılık ile örgütsel sinizm ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki. Turkish Studies, 8(6), 853-879.
- Yıldız, S., & Arısoy, A. (2018). Otantik liderlik ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkide güç mesafesinin düzenleyici rolü. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 553-580. doi: 10.9775/kausbed.2018.034.
- Yılmaz, G. (2019). Lise öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarının ve nedenlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (YÖK Tez No: 553480), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Yoo, A. (2014). The effect Hofstede’s cultural dimensions have on student-teacher relationships in the Korean context. Journal of International Education Research, 10(2), 171-178.
- Yorulmaz, Y., Çolak, İ., Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2018). Örgütsel güç mesafesi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 8(4), 671-686.
- Yüksel, M. B. (2016). Örgütsel politika, Hofstede'in örgüt kültürü boyutları, iş tutumları ve iş çıktıları ilişkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(3), 173-204.
APA | ATMACA T (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 11 - 27. |
Chicago | ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2021): 11 - 27. |
MLA | ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2021, ss.11 - 27. |
AMA | ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 11 - 27. |
Vancouver | ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 11 - 27. |
IEEE | ATMACA T "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.11 - 27, 2021. |
ISNAD | ATMACA, TANER. "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2021), 11-27. |
APA | ATMACA T (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 11 - 27. |
Chicago | ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 11 - 27. |
MLA | ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.11 - 27. |
AMA | ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 11 - 27. |
Vancouver | ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 11 - 27. |
IEEE | ATMACA T "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Başkent University Journal of Education, 8, ss.11 - 27, 2021. |
ISNAD | ATMACA, TANER. "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 11-27. |