Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 11 - 27 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi ve örgütsel muhalefet algılarının çeşitli demografik değişkenlere göre farklılığını ortaya koyabilmek ve her iki değişken arasındaki ilişkiyi belirleyebilmektir. Bu bağlamda Düzce il ve ilçelerinde görevli toplamda 710 öğretmenden Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel Muhalefet ölçekleri ile veri elde edilmiştir. Veriler Mart-Nisan 2020 döneminde toplanmıştır. Araştırma bulguları öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algısının okul yöneticisi ile aynı sendikadan olup olmamalarına göre anlamlı farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Örgütsel muhalefet, öğretmenlerin kadro vekıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Ayrıca örgütsel muhalefet ile örgütsel güç mesafesi arasında negatif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı ilişki vardır. Örgütsel güç mesafesi, örgütsel muhalefeti anlamlı şekilde yordamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel muhalefet davranışları istihdam tarzlarına ve kıdemlerine göre önemli ölçüde farklılık göstermiştir. CHAID analizine göre Örgütsel Güç Mesafesine öncelikli olarak etki eden demografik değişkenler arasında öğretmenlerin kadro durumları ve yönetici ile aynı sendikadan olmaları bulunmaktadır. Örgütsel Muhalefete öncelikli olarak etki eden demografik değişkenler arasında ise öğretmenlerin kadro durumları, yönetici ile aynı sendikadan olma, kıdem ve cinsiyet şeklinde sıralanmaktadır. Yol analizi sonuçlarına göre örgütsel güç mesafesi ile örgütsel muhalefetin iki alt boyutu arasında negatif ilişki söz konusudur.
Anahtar Kelime:

Investigation of Teachers' Organizational Power Distance and Organizational Dissent Perceptions in Terms of Various Variables

Öz:
The main purpose of this study was to reveal the difference between the organizational power distance and organizational dissentperceptions of teachers according to various demographic variables and to determine the relationship between the two variables.In this context, data were obtained from 710 teachers in total in Düzce provinces and towns with the Organizational Power Distanceand Organizational Dissent scales. The data were collected in the March-April 2020 period. Research findings revealed thatteachers' perception of organizational power distance differed significantly from whether they are from the same union as the schoolprincipal. In addition, there was a negative, moderate and significant relationship between organizational dissent and organizationalpower distance. Organizational power distance significantly predicted organizational dissent. Teachers’ organizational dissentbehaviors differed significantly based on their employment styles and seniority. According to the CHAID analysis, the demographicvariables that primarily affected the organizational power distance included the positions of the teachers and being from the sameunion as the principle. The demographic variables that primarily affected the organizational dissent were the positions of theteachers, being from the same union as the manager, seniority, and gender. According to the results of the road analysis, there wasa negative relationship between the organizational power distance and the two sub-dimensions of the organizational opposition.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ATMACA T (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 11 - 27.
Chicago ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2021): 11 - 27.
MLA ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2021, ss.11 - 27.
AMA ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 11 - 27.
Vancouver ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2021; 11 - 27.
IEEE ATMACA T "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.11 - 27, 2021.
ISNAD ATMACA, TANER. "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2021), 11-27.
APA ATMACA T (2021). Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 11 - 27.
Chicago ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 11 - 27.
MLA ATMACA TANER Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.11 - 27.
AMA ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 11 - 27.
Vancouver ATMACA T Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 11 - 27.
IEEE ATMACA T "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Başkent University Journal of Education, 8, ss.11 - 27, 2021.
ISNAD ATMACA, TANER. "Öğretmenlerin Örgütsel Güç Mesafesi ve Örgütsel MuhalefetAlgılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 11-27.