Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)
Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 67 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021
Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)
Öz: Bu çalışma, 2011-2017 yılları arasında Eğitim Yönetimi alanında, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisinde (KUEY) yayınlanmış olan örgütsel davranış konulu makaleler ve Ulusal Tez Merkezine kayıtlı bulunan Eğitim Yönetimi alanında, örgütsel davranış konulu tezler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, KUEY Dergisinden elektronik ortamda indirilen 41 makale, yıllarına, konularına, modellerine ve veri toplama tekniklerine göre incelenmiştir. 459 lisansüstü tez; konularına, yıllarına, türlerine, özgün dillerine, yapıldığı üniversiteye, izin durumlarına, veri toplama tekniklerine, modellerine ve anabilim dallarına göre incelenmiştir. İndirilen izinli lisansüstü tezler incelendiğinde, 45 üniversitede 3 anabilim dalı ve 6 bilim dalında eğitim yönetimi alanında, örgütsel davranış konularında tezler yapıldığı belirlenmiştir. Toplamda 459 tezin 119’u Sosyal Bilimler Enstitülerinde, 340’ı ise Eğitim Bilimleri Enstitülerinde yapılmıştır. Ayrıca, 377 tane yüksek lisans tezi ve 82 tane doktora tezi bulunduğu saptanmıştır. Bu çalışmada, doküman inceleme ve içerik analizi tekniklerinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda, KUEY dergisinde en çok örgütsel vatandaşlık, örgütsel bağlılık ve örgüt kültürü konularının araştırıldığı bulunmuştur. Bunun yanı sıra, lisansüstü tezler incelendiğinde ise en fazla örgütsel bağlılık, iş doyumu, tükenmişlik ve güdüleme konularında çalışmalar yapıldığı saptanmıştır. Sonuç olarak, örgütsel davranış konularının eğitim yönetimi alanında oldukça tercih edilen konular olduğu ancak, belli konular üzerine yoğunlaşmaların olduğu görülmüştür. Ayrıca nitel ve karma çalışmaların nicel çalışmalara oranla daha aztercih edildiği ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: The Analysis of Organizational Behaviour Studies in Educational Administration (2011-2017)
Öz: This study was carried out in the field of Educational Administration on the articles about organizational behavior published inEducational Management in Theory and Practice Journal (KUEY), thesis on organizational behavior in the field of EducationalAdministration registered in the National Thesis Center between the years 2011-2017. In this study, 41 articles which weredownloaded electronically from EATP journal were examined according to their years, subjects, models and data collectiontechniques. In addition, 459 graduate dissertations have been examined according to their subjects, years, types, original languages,the university where they were done, their permission status, data collection techniques, models and departments. When thepublished graduate dissertations were examined, it was determined that 45 universities had dissertations about organizational behavior in Education Administration area under 3 departments and 6 disciplines. In total, 119 of 459 dissertations were conductedin Institutes of Social Sciences, and 340 of them were done in Institutes of Educational Sciences. Besides, it was determined thatthere are 377 master theses and 82 doctoral dissertations. In this study, document analysis and content analysis techniques wereutilized. As a result of the study, it was found out that organizational citizenship, organizational commitment, and organizationalculture were mostly investigated subjects in EATP journal. In addition to this, when the postgraduate dissertations were examined, it was concluded that most studies were conducted on organizational commitment, job satisfaction, burnout and motivation. As aresult, it has been observed that organizational behavior issues are highly preferred subjects in the field of EducationAdministration, but certain subjects were examined more than the others. Besides, it was revealed that qualitative and mixed studieswere less preferred than quantitative studies.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyol, B., ve Akçay, R. C. (2015). Türkiye’deki örgütsel davranış çalışmalarının analizi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 149-170.
- Akyol, B. ve Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de lisansüstü tezlerde eğitim denetimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 5(2), 908-926.
- Balcı, A. (1993). Türkiye’de eğitim araştırmalarının durumu: A.Ü. EBF örneği. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi (s. 89-120). Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Balcı, A. (2008). Türkiye’de eğitim yönetiminin bilimleşme düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 181-209.
- Balcı, A., ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 325-343.
- Başaran, İ. (2008). Örgütsel davranış ve insanın üretim gücü. Ankara: Siyasal Basım Yayım Dağıtım.
- Coşkun, H. E., ve Tabak, A. (2017). Örgütsel davranış çalıştığımızda aslında ne çalışıyoruz? Türkiye’de yapılan lisansüstü tezler üzerinden bir değerlendirme. İş ve İnsan Dergisi, 4(2), 1-1.
- Duygulu, E., ve Sezgin, O. B. (2015). Türkiye’de örgütsel davranış yazını doktora tezlerine yönelik bir inceleme. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 13-25.
- Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
- Erdemir, E. (2009). Türkiye’de yönetim/örgüt alanının gelişimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi I.I.B.F. Dergisi, 4(1), 7‐12.
- Fazlıoğulları, O. (2012). Türkiye’deki eğitim bilimleri doktora tezlerinin karakteristikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- İşçi, S. (2013). Türkiye’de eğitim yönetimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin tematik, metodolojik ve istatistiksel açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Karaca, B. (2018). Türkiye‘de eğitim yönetimi alanında yazılan lisansüstü tezlerin metodolojik olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
- Karadağ, E. (2009). Türkiye’de eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik ve metodolojik açıdan incelemesi: bir durum çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kızıldağ, D. ve Özkara, B. (2016). Türkiye’de Örgütsel Davranış Araştırmalarındaki Yönelimler: Ulusal Yönetim Ve Organizasyon Kongresi Örneği. Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences, Cilt / Volume: 14, Sayı / N: 28, ss. / pp.: 611-631.
- Koyuncu, S. (2015). Örgütsel davranış alanında odaklanılan konular ve kullanılan yöntemler: 2010-2015 yılları ulusal işletmecilik kongre bildirileri üzerine bir inceleme. İş ve İnsan Dergisi, 2(2), 127-135.
- Özen, Ş. (2000). Türk Yönetim/Organizasyon Yazınında Yöntem Sorunu: Kongre Bildirileri Üzerine Bir İnceleme. DAÜ Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 89-118.
- Şahin, M. D., ve Yangil, F. M. (2018). Türkiye’de örgütsel davranış yazınına bir bakış: 2012-2016 yılları arasında yayımlanmış üniversite sosyal bilimler dergileri üzerine içerik analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 371-383.
- Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim yönetiminin gelişimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı içinde (s. 99-146). Ankara: Pegem.
- Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F., ve Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi [Educational Administration: Theory and Practice], 20(1), 93-119.
- Turgut, E., ve Begenirbaş, M. (2016). Türkiye’deki örgütsel davranış yazınına bakış: örgütsel davranış kongrelerinin yazar ve içerik yönünden ağ analizi ile incelenmesi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 328-354.
- Uysal, Ş. (2013). Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
APA | AKYOL B, YAVUZKURT T, TANRISEVDİ F, gidiş y (2021). Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). , 67 - 80. |
Chicago | AKYOL Bertan,YAVUZKURT Tuba,TANRISEVDİ FİLİZ,gidiş yusuf Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). (2021): 67 - 80. |
MLA | AKYOL Bertan,YAVUZKURT Tuba,TANRISEVDİ FİLİZ,gidiş yusuf Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). , 2021, ss.67 - 80. |
AMA | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). . 2021; 67 - 80. |
Vancouver | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). . 2021; 67 - 80. |
IEEE | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)." , ss.67 - 80, 2021. |
ISNAD | AKYOL, Bertan vd. "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)". (2021), 67-80. |
APA | AKYOL B, YAVUZKURT T, TANRISEVDİ F, gidiş y (2021). Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). Başkent University Journal of Education, 8(1), 67 - 80. |
Chicago | AKYOL Bertan,YAVUZKURT Tuba,TANRISEVDİ FİLİZ,gidiş yusuf Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 67 - 80. |
MLA | AKYOL Bertan,YAVUZKURT Tuba,TANRISEVDİ FİLİZ,gidiş yusuf Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.67 - 80. |
AMA | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 67 - 80. |
Vancouver | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017). Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 67 - 80. |
IEEE | AKYOL B,YAVUZKURT T,TANRISEVDİ F,gidiş y "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)." Başkent University Journal of Education, 8, ss.67 - 80, 2021. |
ISNAD | AKYOL, Bertan vd. "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Davranış Araştırmalarının Analizi(2011-2017)". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 67-80. |