“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler
Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 93 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021
“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler
Öz: Bu araştırmanın amacı; Barış Manço eserlerini sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerler bağlamında inceleyerek değer öğretiminde Barış Manço eserlerinin kullanılması hususunda sosyal bilgiler eğitimcilerine önerilerde bulunmaktır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği araştırmada Barış Manço eserleri doküman analizine tabi tutulmuştur. Barış Manço’ya ait 162 adet eserin sözleri çalışmanın veri kaynağını oluşturmuştur. Elde edilen veriler 2018 sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlere yer verip vermeme durumuna göre betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre Barış Manço eserlerinde en fazla sevgi değerinin yer aldığı görülmüştür. Sevgi değerini sırasıyla yardımseverlik, saygı ve estetik değerleri izlemektedir. Barış Manço’nun icra ettiği 162 adet eser içinde 61 tanesinin sosyal bilgiler dersine özgü değerlerle doğrudan ilişkili olduğu görülmüştür. Barış Manço’nun eserlerinde “aile birliğine önem verme, barış, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, duyarlılık, dürüstlük, estetik, eşitlik, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik.” değerleri yoğun bir şekilde vurgulanmıştır. Bu değerlerin ortaokul öğrencilerine kazandırılmasında belirtilen eserlerin önemli katkılar sağlayacağı söylenebilir.
Anahtar Kelime: Values Education with “Barış Abi (Brother Barış)”: Values in the Works of Barış Manço
Öz: This study aimed to investigate Barış Manço's work in the context of the values in the curriculum of social studies and to makerecommendations to educators in social studies regarding the use of Barış Manço 's work in values education. In the research whichadopted qualitative research method, Barış Manço works were subjected to document analysis. The lyrics of 162 works belongedto Barış Manço formed the data source for the current study. The results collected were subjected to a descriptive analysis basedon whether or not they include the values in the 2018 curriculum of the social studies. According to the study findings, it wasobserved that the value of love was identified the most in the works of Barış Manço. The value of love was followed by helpfulness,respect, and aesthetic values, respectively. Among the 162 works performed by Barış Manço, 61 were considered to be directlyassociated with values relevant to the social studies lesson. In the works of Barış Manço, "caring for family unity, peace, beingscientific, diligience, solidarity, sensitivity, honesty, aesthetics, equality, respect, love, responsibility, patriotism and helpfulness"values are highly emphasized. It can be stated that these works will provide significant contributions to the acquisition of thesevalues to secondary school students.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
- Acun, İ., Yücel, C., Önder, A. ve Tarman, B. (2013). Değerler: kim ne kadar değer veriyor?. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 180-197.
- Aça, M. (2019). Toplumsal değerlerle normların öğretilip hatırlatılmasında Barış Manço'nun rolü. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(26), 286-291.
- Akarsu, S. (2015). İlkokul (1-4) ve ortaokul (5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi ve değerler eğitimine ilişkin öğrenci algıları. (Yayınlanmamış doktora tezi) Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (Değerlerinin) ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Akoğlu, A. (2012). Ritim, ölçü, ahenk: müzik ve matematik. Bilim ve Teknik, (539), 18- 25.
- Aktaş, S. (2008). İlköğretim 2. kademe okul şarkılarının öğrencilere uygunluğunun incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Akyol, Y. (2017). II. meşrutiyet dönemi eğitimcilerinin değerler eğitiminde edebî ürünlerin ve müziğin kullanımına ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 376-393.
- Apaydın, A. İ. ve Arslan, F. (2015). Antik Yunan felsefesinde ahlaki eğitim aracı olarak müzik. Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 323-342.
- Arı, B. ve Top, M. B. (2016). Türkülerin ortaokul Türkçe derslerinde kullanımı ve işlevleri, Karadeniz, 30, 78-91.
- Arıcı, A. F. ve Er, Z. (2017). Değerler Eğitimi Aracı Olarak Türküler: Bir İçerik Analizi. IV. Uluslararası çocuk ve gençlik edebiyatı sempozyumunda sunulan bildiri, İstanbul.
- Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63- 86.
- Artuç, S. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde Barış Manço şarkılarıyla üst seviyeye atasözlerinin ve deyimlerin kazandırılması. https://www.turkyurdu.com.tr/yazar-yazi.php?id=845 Erişim Tarihi: 13/05/2020.
- Balcı, A. ve Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,14(1) 195-213.
- Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
- Bölücek, B. (2008). Sosyal bilgiler dersinde türkülerden yararlanmanın öğrencilerin akademik başarısına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Bulut, S. (2019). TRT Türk halk müziği repertuarındaki türkülerin müzik öğretim programlarındaki değerlere göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
- Celkan, H. Y. (1990). Ziya Gökalp'in eğitim sosyolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Çelik, H. (2018). Müzik destekli öğretim yönteminin yedici sınıf Türkçe dersi milli kültür temasının öğretimine etkisi: Barış Manço şarkıları örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Çobanoğlu, Ö. (2000). Barış Manço araştırmalarının önemi ve yöntemi üzerine tespitler. Millî Folklor Dergisi. 12(46), 40-46.
- Demirgezer, H. (2018). Ortaokul öğrencilerine Atatürk ilkelerinin öğretilmesinde müzik destekli etkinliklerin (Karaoke tekniği) etkililiği üzerine deneysel bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
- Deveci, H., Belet, D. ve Türe, H. (2013). Dede Korkut hikayelerinde yer alan değerler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 1(46), 294-321.
- Dilek, O. (2019). Neşet Ertaş türkülerindeki sosyal bilgiler dersi değerleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
- Dinç, E. ve Üztemur, S. S. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokratik değer algılarının karikatürler aracılığıyla incelenmesi, İlköğretim Online, 15(3), 974-988, Doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.79948
- Emre, H. (2012). Türk milli kültürüne ait destan efsane ve anlatılarda sıkça geçen formel sayıların Barış Manço şarkılarındaki yeri. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1, 639-647.
- Emre, H. (2013). Kültürün değişimi ve dönüşümü bağlamında ozan-baksı geleneğinden çağdaş Türk ozanlığına geçiş süreci, Bilim ve Kültür Dergisi, 1(1), 55-72.
- Erdoğan, G. (2015). Barış Manço örneğinden hareketle müziğin ahlak eğitimindeki önemi ve işlevi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 117—124.
- Eryılmaz, R. (2019). Türkçe eğitiminin genel hedefleri çerçevesinde popüler Türkçe şarkıların içerik analizi, Journal of World of Turks, 11(3), 87‐102.
- Faiz, M., ve Karasu Avcı, E. (2019). Tarihi kahramanların değerler eğitiminde rol model olarak kullanılmasına ilişkin ortaokul öğrencilerinin algıları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 694-724.
- Filiz, M. (2019). Barış Manço şarkılarında metinlerarasılık (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Gökdemir, S. (2019). 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde türkülerle değerler eğitimi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Güçlü, M. (2015). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(38), 720-732.
- Gülüm, K. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler dersinde göç konusunun işlenişinde halk türkülerinin kullanılması (Örnek bir çalışma), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 112-127.
- Günay, U. (1992). Cumhuriyet terkibi ve Barış Manço. Milli Folklor. 13, 2-3.
- Güngör, E. (1997). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
- Güven, A. Z. (2014). Değerler eğitimi ve Türkçe derslerinde değerlerin kullanımı. Konya: Palet Yayınları.
- Kan, Ç. (2010). Sosyal bilgiler dersi ve değerler eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 187, 138-145.
- Karagöz, B. (2013). İlköğretim öğrencilerine değerlerin okul şarkıları yoluyla kazandırılması. (Yayınlanmamış doktora tezi) Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Kurtoğlu, F. S. (2017). Âşık Veysel’in şiirlerini değerler eğitimi açısından okumak. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 83, 101-123.
- Kurudayıoğlu, M. ve Çakıcı, E. (2013). Türk edebîyatı dersinin öğretiminde değerler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 41-57.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı.
- Mindivanlı, E., Küçük, B. ve Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93-101.
- Nart, S. (2017). Influences of music education and values education to each other thru the transfer of cultural values. International Journal of Social Science, 61, 77-89 Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7223
- Özkarabekir, C. (2011). Barış Manço Belgeseli-Hayatım Roman. https://www.youtube.com/watch?v=oROKKrba98 Erişim Tarihi: 12/05/2020.
- Sağer, T. ve Karagöz, B. (2011). Değerler eğitiminde müzik eğitiminin yeri ve önemi. Değerler eğitimi sempozyumunda sunulan bildiri, Eskişehir. https://www.pegem.net/Akademi/sempozyumbildiri_detay.aspx?id=126876 Erişim tarihi: 23.05.2020.
- Tekşan, K. ve Süğümlü, Ü. (2018). Türkülerin Türkçe eğitiminde kullanılabilirliği. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 286-299.
- Topçu, H. ve Bulut, N. (2016). Şarkılarla yapılan matematik öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(1), 535-553.
- Turanalp, M. F. (2019). Şarkılarla dini ve ahlaki değer aktarımı: Barış Manço örneği. Bilimname, 37(1), 685-724.
- Turhan, M. ve Kova, Ö. (2012). Değerler eğitimi açısından Türk halk müziği ve halk ozanları: Neşet Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm bağlamında bir inceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 117-128.
- Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Ünlüer, G. (2018). Sosyal bilgiler dersinde kültür öğretiminde türkülerden yararlanma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 581-594.
- Yiğittir, S. ve Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı uygulama kılavuzunda yer alan etkinliklerin değer eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 49-73.
- Yiğittir, S. ve Öcal, A. (2011). Lise tarih öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi konusundaki görüşleri. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 117-124.
- Yöndem, S. ve Uçar, M. C. (2007). Evrensel değerler arasında yer alan barış temasının Türk okul çocuk şarkı sözlerine yansıması. 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika çalışmaları kongresinde sunulan bildiri, Ankara.
- Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2015). Türkiye ilkokul (1-4) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(4), 1684-1707.
- Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2017). Ortaokul (5-8) müzik ders kitaplarında yer alan şarkıların değerler bakımından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1171-1186.
APA | üztemur s, SEVİGEN E, INEL Y (2021). “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. , 93 - 103. |
Chicago | üztemur servet,SEVİGEN EMRE,INEL YUSUF “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. (2021): 93 - 103. |
MLA | üztemur servet,SEVİGEN EMRE,INEL YUSUF “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. , 2021, ss.93 - 103. |
AMA | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. . 2021; 93 - 103. |
Vancouver | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. . 2021; 93 - 103. |
IEEE | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y "“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler." , ss.93 - 103, 2021. |
ISNAD | üztemur, servet vd. "“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler". (2021), 93-103. |
APA | üztemur s, SEVİGEN E, INEL Y (2021). “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. Başkent University Journal of Education, 8(1), 93 - 103. |
Chicago | üztemur servet,SEVİGEN EMRE,INEL YUSUF “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 93 - 103. |
MLA | üztemur servet,SEVİGEN EMRE,INEL YUSUF “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.93 - 103. |
AMA | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 93 - 103. |
Vancouver | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y “Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 93 - 103. |
IEEE | üztemur s,SEVİGEN E,INEL Y "“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler." Başkent University Journal of Education, 8, ss.93 - 103, 2021. |
ISNAD | üztemur, servet vd. "“Barış Abi”yle Değer Öğretimi: Barış Manço Eserlerinde Değerler". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 93-103. |