BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 65 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü mezunlarının öğretim tasarımı yeterliklerini de içine alan geniş bir yelpazede görevleri yerine getirmeleri beklenmektedir. Ancak BÖTE öğretim programı içerisinde öğretim tasarımı yeterliklerine yoğunlaşan yalnızca bir ders bulunmaktadır. Bu nedenle BÖTE bölümlerinde öğretim tasarımı yeterliklerinin ne seviyede kazandırıldığı cevaplanması gereken bir sorudur. Bu araştırmada BÖTE bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin öğretim tasarımı yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda ibstpi® tarafından geliştirilen öğretim tasarımı standartları Türkçe’ye kazandırılmış ve beşli Likert ölçeği yardımıyla BÖTE bölümlerinde öğrenim gören 820 üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların öğretim tasarımı yeterlikleri konusunda kendilerini genellikle orta derecede yeterli gördüklerini göstermektedir. Görsel, sözel ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurma, öğrencilerin kendilerini en yeterli gördüğü yeterlik olarak öne çıkmıştır. Bunun yanında öğretimsel olmayan müdahalelerin planlanmasını içeren yeterlik ise öğrencilerin kendilerini en az yeterli gördüğü yeterlik olmuştur. Öğretim Tasarımı dersi aldığını belirten katılımcıların %24’ü öğretim tasarımı sürecinde hiç görev almadığını, %30’u ise kısmen görev aldığını belirtmiştir. Bulgular BÖTE bölümlerinin gelişimi açısından tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

AN INVESTIGATION OF THE DEPARTMENT OF COMPUTER EDUCATION AND INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY STUDENTS’ INSTRUCTIONAL DESIGN COMPETENCIES

Öz:
Graduates of the Computer Education and Instructional Technology (CEIT) programs areexpected to perform a wide range of tasks, and these tasks also require the use of instructionaldesign competencies. However, there is only one course in the CEIT curriculum that focuses oninstructional design competencies. For this reason, the degree to which instructional designcompetencies are acquired in CEIT programs is a question that needs to be answered. In thisstudy, we investigated the CEIT program students’ instructional design competencies. For thispurpose, the instructional design standards developed by ibstpi®were translated into Turkish andafter developing an appropriate scale, it was administered to 820 junior and senior studentsstudying in CEIT programs. Findings showed that participants generally found themselvesmoderately competent in terms of instructional design competencies. Communicating effectivelyin visual, oral and written form was the top competency in terms of students’ competence. Inaddition, students considered themselves least competent in the planning of non-instructionalinterventions competency. Findings also showed that 24% of the participants who stated thatthey took an Instructional Design course stated that they did not take part at all in theinstructional design process, while 30% stated that they were partly involved. Findings werediscussed for the advancement of the CEIT programs and some recommendations werepresented.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AECT (2012). AECT Standards, 2012 version. Retrived from https://www.aect.org/docs/AECTstandards2012.pdf
  • AECT Definition and Terminology Committee (2008). Definition. In A. Januszewski & M. Molenda (Eds.), Educational technology: A definition with commentary. New York, NY: Lawrence Erlbaum.
  • Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murph, N., Dobbin, G., Knott, J., McCormack, M., Pomerantz, J., Seilhamer, R., & Weber, N. (2019). Horizon report 2019 higher education edition. EDU19. Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/208644/
  • ATD (2020a). ATD Competency Model. URL: https://www.td.org/certification/atd competency-model
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Brill, J. M., Bishop, M. J., & Walker, A. E. (2006). The competencies and chracteristics required of an effective project manager: A web-based Delphi study. Educational Technology Research and Development, 54(2), 115–140.
  • Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185–216. doi:10.1177/135910457000100301
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4 ed.). Boston, MA: Pearson Education.
  • Dabbagh, N., & English, M. (2015). Using student self-ratings to assess the alignment of instructional design competencies and courses in a graduate program. TechTrends, 59(4), 22–31.
  • Dempsey, J. V., & Rasmussen, K. L. (1993). Instructional design and development competencies in a new academic program. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 368347).
  • Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The Systematic Design of Instruction (8th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Fox, E. J., & Klein, J. D. (2003). What should instructional designers and technologists know about human performance technology? Performance Improvement Quarterly, 16(3), 87–98.
  • Gagné, R. M. (1969). Characteristics of instructional technologists. Paper presented at the Symposium on Instructional Technologists, American Educational Research Association Annual Meeting, Los Angeles, CA.
  • Gagné, R. M. (1970). The Conditions of Learning (2nd ed.). New York, NY: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Giberson, T. R. (2010). Performance capabilities and competencies at the undergraduate and graduate levels for performance improvement professionals. Performance Improvement Quarterly, 22(4), 99–120. doi:10.1002/piq.20070
  • ibstpi (2020a). About Us. URL: https://ibstpi.org/about-us/
  • ibstpi (2020b). Instructional Designer Competencies. URL: https://ibstpi.org/instructional design-competencies/
  • ISPI (2020a). Certified Performance Technologist Standards. URL: https://ispi.org/page/CPTStandards
  • ISPI (2020b). Certified Developer of Training (CDT). URL: https://ispi.org/page/CDT
  • ISPI (2020c). Certified Facilitator of Training (CFT). URL: https://ispi.org/page/CFT
  • İzmirli, O. S., & Kurt, A. A. (2009). Basic competencies of instructional technologists. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 998–1002. doi:10.1016/j.sbspro.2009.01.178
  • Kang, Y., & Ritzhaupt, A. D. (2015). A job announcement analysis of educational technology professional positions: Knowledge, skills, and abilities. Journal of Educational Technology Systems, 43(3), 231–256. doi:10.1177/0047239515570572
  • Klein, J. D., & Fox, E. J. (2004). Performance improvement competencies for instructional technologists. TechTrends, 48(2), 22–25.
  • Klein, J. D., & Jun, S. (2014). Skills for instructional design professionals. Performance Improvement, 53(2), 41–46. doi:10.1002/pfi
  • Klein, J. D., & Kelly, W. Q. (2018). Competencies for instructional designers: A view from employers. Performance Improvement Quarterly, 31(3), 225–247. doi:10.1002/piq.21257
  • Klein, J. D., & Richey, R. C. (2005). Improving individual and organizational performance: The case for international standards. Performance Improvement, 44(10), 9–14.
  • Koszalka, T., Russ-Eft, D., & Reiser, R. (2013). Instructional designer competencies: The standards (4th ed.). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Liu, M., Gibby, S., Quiros, O., & Demps, E. (2002). Challenges of being an instructional designer for new media development: A view from practioners. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 11(3), 195–219.
  • MacLean, P., & Scott, B. (2011). Competencies for learning design: A review of the literature and a proposed framework. British Journal of Educational Technology, 42(4), 557– 572. doi:10.1111/j.1467-8535.2010.01090.x
  • Moallem, M. (1995). Analysis of job announcements and the required competencies for instructional technology professionals. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Reiser, R. A. (2018a). A history of instructional design and technology. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology (4th ed., pp. 8–22). New York, NY: Pearson.
  • Reiser, R. A. (2018b). What field did you say you were in? Defining and naming our field. In R. A. Reiser & J. V. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology (4th ed., pp. 1–7). New York, NY: Pearson.
  • Richey, R. C., Fields, D. C., & Foxon, M. (2001). Instructional design competencies: The standards (3rd ed.). Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology.
  • Ritzhaupt, A. D., & Kumar, S. (2015). Knowledge and skills needed by instructional designers in higher education. Performance Improvement Quarterly, 28(3), 51–69. doi:10.1002/piq.21196
  • Ritzhaupt, A. D., & Martin, F. (2014). Development and validation of the educational technologist multimedia competency survey. Educational Technology Research and Development, 62, 13–33. doi:10.1007/s11423-013-9325-2
  • Ritzhaupt, A. D., Martin, F., & Daniels, K. (2010). Multimedia competencies for an educational technologist: A survey of professionals and job announcement analysis. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 19(4), 421–449.
  • Ritzhaupt, A. D., Martin, F., Pastore, R., & Kang, Y. (2018). Development and validation of the educational technologist competencies survey (ETCS): Knowledge, skills, and abilities. Journal of Computing in Higher Education, 30, 3–33. doi:10.1007/s12528-017-9163-z
  • Sims, R. C., & Koszalka, T. A. (2008). Competencies for the new-age instructional designer. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Merrienboer, & M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communications and technology (3rd ed., pp. 569–575). New York, NY: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sugar, W., Brown, A., Daniels, L., & Hoard, B. (2011). Instructional Design and Technology professionals in higher education: Multimedia production knowledge and skills identified from a Delphi study. The Journal of Applied Instructional Design, 1(2), 30– 46.
  • Sugar, W., Hoard, B., Brown, A., & Daniels, L. (2012). Identifying multimedia production competencies and skills of instructional design and technology professionals: An analysis of recent job postings. Journal of Educational Technology Systems, 40(3), 227–249. doi:10.2190/ET.40.3.b
  • Şumuer, E., Kurşun, E., & Çağıltay, K. (2006). Current major competencies for instructional design and technology professionals. Paper presented at the ED-MEDIA 2006--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia, and Telecommunications, Orlando, FL.
  • van Rooij, S. W. (2010). Project management in instructional design: ADDIE is not enough. British Journal of Educational Technology, 41(5), 852–864. doi:10.1111/j.1467- 8535.2009.00982.x
  • van Rooij, S. W. (2013). The career path to instructional design project management: an expert perspective from the US professional services sector. International Journal of Training and Development, 17(1), 33–53. doi:10.1111/j.1468-2419.2012.00414.x
  • Zimmerman, B. J. (2011). Motivational sources and outcomes of self-regulated learning and performance. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 49–64). New York, NY: Routledge.
APA YALÇIN Y, Ursavaş Ö (2021). BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 65 - 92.
Chicago YALÇIN YASIN,Ursavaş Ömer Faruk BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. (2021): 65 - 92.
MLA YALÇIN YASIN,Ursavaş Ömer Faruk BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. , 2021, ss.65 - 92.
AMA YALÇIN Y,Ursavaş Ö BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2021; 65 - 92.
Vancouver YALÇIN Y,Ursavaş Ö BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. . 2021; 65 - 92.
IEEE YALÇIN Y,Ursavaş Ö "BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.65 - 92, 2021.
ISNAD YALÇIN, YASIN - Ursavaş, Ömer Faruk. "BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ". (2021), 65-92.
APA YALÇIN Y, Ursavaş Ö (2021). BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 65 - 92.
Chicago YALÇIN YASIN,Ursavaş Ömer Faruk BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 11, no.1 (2021): 65 - 92.
MLA YALÇIN YASIN,Ursavaş Ömer Faruk BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.11, no.1, 2021, ss.65 - 92.
AMA YALÇIN Y,Ursavaş Ö BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2021; 11(1): 65 - 92.
Vancouver YALÇIN Y,Ursavaş Ö BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2021; 11(1): 65 - 92.
IEEE YALÇIN Y,Ursavaş Ö "BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11, ss.65 - 92, 2021.
ISNAD YALÇIN, YASIN - Ursavaş, Ömer Faruk. "BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRETİM TASARIMI YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 11/1 (2021), 65-92.