Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 184 - 195 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri

Öz:
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversiteye ilişkin aidiyet düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Buanlamda öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversiteye ilişkin aidiyet düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim görülen üniversiteden memnun olma ve başka bir üniversitede öğrenim görme düşüncesi değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılıkgösterip göstermedikleri incelenmiştir. İç Anadolu Bölgesi’nde bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarından kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile belirlenen örneklem grubuna, Üniversiteye Ait Olma Ölçeği (ÜAOÖ) uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri üniversiteye ilişkin aidiyetleri alt boyutlar kapsamında, en yüksek ortalama motivasyon ve en düşük ortalama ise beklenti boyutunda olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının motivasyonboyutundaki üniversite aidiyetleri cinsiyet, öğrenim görülen üniversiteden memnun olma ve başka bir üniversitede öğrenim görme düşüncelerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Bununla birlikte, öğretmen adaylarının özdeşleşme ve beklenti boyutlarındaki üniversite aidiyetleri ise, öğrenim görülen üniversiteden memnun olma ve başka bir üniversitede öğrenim görme düşüncelerine göre farklılaşmaktadır.
Anahtar Kelime:

The Belonging Levels of Teacher Candidates Regarding the University They Study

Öz:
In this study, it was aimed to determine the level of belonging of pre-service teachers to the university where they study. In thissense, whether preservice teachers’ levels of belonging to the university they were studying differ significantly according to thegender, class level, being satisfied with the university attended and the idea of studying at another university variables wereinvestigated. “The Scale of Belonging to University” were administered to the sample group determined by coonvenience samplingtechnique among preservice teachers studying at a university in cetral Anatolian region. It was determined that in the context ofthe university belonging sub-dimention they were studying at, the highest average is in the motivation dimension and the lowestaverage is in the expectation dimension. In addition, it was determined that preservice teachers’ university belonging in the motivational dimension differed significantly according to gender, being satisfied with the university attended, and thoughts of studying at another university. Besides, the preservice teachers’ university belonging in identification and expectation dimensiondiffered according to their thoughts of being satisfied with the university attended and studying at another university.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42(167), 525-538.
  • Adena, D., Young, J, Tracie, D. B, Stephanie, D., & Hawthorne, M. J. (2013). Academic advising: Does it really impact student success? Quality Assurance in Education, 21(1), 7–19.
  • Anderman, L. H. (2003). Academic and social perceptions as predictors of change in middle school students’ sense of school belonging. Journal of Experimental Education, 72, 5–23.
  • Arastaman, G. (2006). Ankara ili lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, G. ve Duru, E. (2017). Initial development and validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10(4), 1043-1058.
  • Astin, A. (1993). What matters in college? Four critical years revisited. San Francisco: JosseyBass.
  • Ataş, Ö., & Ayık, A. (2013). Öğretmen adaylarında okula yabancılaşma. Electronic Turkish Studies, 8(8), 103-122.
  • Ayık, A., & Ataş-Akdemir, Ö. (2016). Öğretmen adaylarının okul yaşam kalitesi ve okula yabancılaşma algıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 21(4), 429-452.
  • Banat, B. Y. I., & Rimawi, O. T. (2017). Sense of university belonging: a case study of Al-Quds University students. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 6(2), 60-71.
  • Baş, T. (2013) Anket nasıl hazırlanır, uygulanır, değerlendirilir? (7. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Beyer, W. (2008). Belonging in a grade 6 inclusive classroom: Three multiple perspective case studies of students with mild disabilitie. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Canada: Queen’s University.
  • Bilir, B. (2020). Yükseköğretimde öğrenci bağliliğinin araştırılması.(Yayınlanmamış doktora tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Brown, S. K., & Burdsal, C. A. (2012). An exploration of sense of community and student success using the national survey of student engagement. The Journal of General Education, 61(4), 433–460.
  • Büyükalim, M. (2020). Üniversite öğrencilerinde genel aidiyet, nomofobi ve yaşam doyumu arasındaki yordayıcı ilişkiler (Yaınlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi, İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorumu, Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Cemalcilar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students’ sense of school belonging. Applied Psychology, 59(2), 243-272.
  • Cox, B. G. (2013). Academic and social integration of the non-traditional college student: Does engagement affect retention. (Unpublished doctoral dissertation). The University of North Carolina at Charlotte, Charlotte, NC
  • Çiftçi, G. (2009). İlköğretim okullarinin bürokratikleşme düzeyi ile öğrenci yabancilaşmasi arasindaki ilişki.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Deil-Amen, R. (2011). Beyond remedial dichotomies: Are ‘underprepared’college students a marginalized marjority? New Directions for Community Colleges, 155, 59-71.
  • Faircloth, B. S., & Hamm, J. V. (2005). Sense of belonging among high school students representing 4 ethnic groups. Journal of Youth and Adolescence, 34(4), 293–309.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2015). How to design and evaluate research in education (9th ed.). New York: McGraw-Hill Education
  • Freeman, T. M., Anderman, L. H., & Jensen, J. M. (2007). Sense of belonging in college freshmen at the classroom and campus levels. The Journal of Experimental Education, 75(3), 203-220.
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30(1), 79-90.
  • Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban adolescent students. The Journal of Experimental Education, 62(1), 60-71.
  • Gören, S.Ç. (2019). Sosyal adalet liderliği, okul yaşam kalitesi ve okula aidiyet duygusu ilişkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hitch D, Pepin G. & Stagnitti, K (2014). The evolution of doing, being, becoming, and belonging. Occupational Therapy in Health Care, 28(3), 231-246.
  • Hoffman, M., Richmond, J., Morrow, J., & Salomone, K. (2002). Investigating “sense of belonging” in first-year college students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 4(3), 227-256.
  • Hoyle, R. H. & Crawford, A. M. (1994). Use of individual-level data to investigate group phenomena issues and strategies. Small Group Research, 25(4), 464-485.
  • Hurtado, S., & Carter, D. F. (1997). Effects of college transition and perceptions of the campus racial climate on Latino college students’ sense of belonging. Sociology of Education, 70, 324–345.
  • Janusik, L. A., & Wolvin, A. D. (2007). The communication research team as learning community. Education,128(2), 169-188.
  • Jones, S. G. (2013). The relationship between the National Survey of Student Engagement scores and persistence data from the freshman to sophomore year among Georgia Southern University students. (Unpublished doctoral dissertation). Georgia Southern University, Statesboro, GA.
  • Karaman, Ö. (2013). Öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteye aidiyet gereksinimlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Karaman, Ö. & Çırak, Y. (2018). Öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteye ait olma gereksinimlerinin çeşitli değişkenlerle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 151-173.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel arastırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Knekta, E., Chatzikyriakidou, K., & McCartney, M. (2020). Evaluation of a questionnaire measuring university students’ sense of belonging to and involvement in a biology department. Life Sciences Education, 19(3), 1-14.
  • Mounts, N. S. (2004). Contributions of parenting and campus climate to freshmen adjustment in a multiethnic sample. Journal of Adolescent Research, 19, 468–491.
  • Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Peck, L. (2017). The correlation between the National Survey of Student Engagement indicators and first year student achievement, satisfaction, and retention. (Unpublished doctoral dissertation). Old Domininion University, Norfolk, VA
  • Pichon, H. W. (2016). Developing a sense of belonging in the classroom: community college students taking courses on a four-year college campus. Community College Journal of Research and Practice, 40(1), 47-59.
  • Pittman, L. D. ve Richmond, A. (2007). Academic and psychological functioning in late adolescence: The importance of school belonging. The Journal of Experimental Education, 75(4), 270–290.
  • Sánchez, B., Colón, Y. & Esparza, P. (2005). The role of sense of school belonging and gender in the academic adjustment of Latino adolescents. Journal of youth and Adolescence, 34(6), 619-628.
  • Sarı, M., & Özgök, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinde okula aidiyet duygusu ve empatik sınıf atmosferi algısı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 479-492.
  • Sarwar, M., & Ashrafi, G. M. (2014). Students' commitment, engagement and locus of control as predictor of academic achievement at higher education level. Current Issues in Education, 17(3), 1-10.
  • Shinde, G. S. (2010). The relationship between students’ responses on the National Survey of Student Engagement (NSSE) and retention. Review of Higher Education and Self-Learning, 3(7), 54-67.
  • Strauss, L. C., & Volkwein, J. F. (2004). Predictors of student commitment at two-year and four-year institutions. The Journal of Higher Education, 75(2), 203-227.
  • Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. USA: University of Chicago Press.
  • Yokuş, G., Ayçiçek, B., & Yelken, T. Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin yükseköğretim hizmet kalite algılarının ve kurumsal aidiyet düzeylerinin incelenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-18.
  • van Gijn-Grosvenor, E. L., & Huisman, P. (2020). A sense of belonging among Australian university students. Higher Education Research & Development, 39(2), 376-389.
APA KASALAK G, özcan m (2021). Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. , 184 - 195.
Chicago KASALAK GAMZE,özcan mehmet Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. (2021): 184 - 195.
MLA KASALAK GAMZE,özcan mehmet Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. , 2021, ss.184 - 195.
AMA KASALAK G,özcan m Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. . 2021; 184 - 195.
Vancouver KASALAK G,özcan m Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. . 2021; 184 - 195.
IEEE KASALAK G,özcan m "Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri." , ss.184 - 195, 2021.
ISNAD KASALAK, GAMZE - özcan, mehmet. "Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri". (2021), 184-195.
APA KASALAK G, özcan m (2021). Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. Başkent University Journal of Education, 8(1), 184 - 195.
Chicago KASALAK GAMZE,özcan mehmet Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 184 - 195.
MLA KASALAK GAMZE,özcan mehmet Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.184 - 195.
AMA KASALAK G,özcan m Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 184 - 195.
Vancouver KASALAK G,özcan m Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 184 - 195.
IEEE KASALAK G,özcan m "Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri." Başkent University Journal of Education, 8, ss.184 - 195, 2021.
ISNAD KASALAK, GAMZE - özcan, mehmet. "Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkinAidiyet Düzeyleri". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 184-195.