Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi

Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 207 - 219 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi

Öz:
21. yüzyıl, teknolojideki ivmesel hareketlerle birlikte, bireylerin yaşamlarında birçok değişikliği beraberinde getirmiştir. Bu yüzyılda, yüzyılın gerekliliklerine uyum sağlama sorunlarına paralel olarak, okuldan işe geçiş döneminde bulunan üniversite öğrencilerinin algıladıkları engeller artabilir ve bu durumda umutsuzluk, çaresizlik, kaygı, stres gibi kafa karıştırıcı duygular geliştirebilirler. Bu öğrencilere etkili ve önleyici hizmetler sunabilmek adına, bu çalışmanın amacı, duygulanım ve algılanan sosyal destek değişkenlerinin üniversite son sınıf öğrencilerinin algıladıkları kariyer engellerini etkileyip etkilemediğini ortaya koymaktır. Bu amaçla, araştırma kapsamına Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesi’nde bulunmakta olan büyük bir üniversitenin Eğitim Fakültesi’nin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 269 üniversite son sınıf öğrencisi alınmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek amacıyla yapısal eşitlik modelinden faydalanılmıştır. Araştırma sonuçlarında duygulanım değişkeninin kariyer engelleri üzerindeki etkisi manidar bulunmuşken; algılanan sosyal destek değişkeninin etkisi manidar bulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Influence of Affectivity, and Perceived Support on Career Barriers of Senior Students

Öz:
In the 21st century, together with the accelerated movements in technology, there have been many changes in individuals’ lives. Inparallel with the problems of adapting to the requirements of this century, the barriers that university students encounter at thecareer transition stage may increase and, in this case, university students may improve confusing feelings such as hopelessness,helplessness, anxiety, and stress. In order to provide effective and preventive services to these students, the aim of this study is todetermine whether the affectivity and perceived support variables affect university senior students’ perceived career barriers or not.For this purpose, a total of 269 senior year university students studying at different majors of the large-sized university's Facultyof Education located in the Central Anatolia Region of Turkey were included in this study. In order to test the hypothesis of theresearch, the structural equation model was used. According to the results of this study, it was found that affectivity influencesuniversity senior students’ perceived career barriers significantly whereas perceived support did not effect it significantly.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abu-Zaid, A., & Altinawi, B. (2014). Perceived barriers to physician–scientist careers among female undergraduate medical students at the College of Medicine–Alfaisal University: A Saudi Arabian perspective. Medical Teacher, 36(1), 3-7.
  • Amundson, N. E., & Penner, K. (1998). Parent involved career exploration. The Career Development Quarterly, 47(2), 135-144.
  • Andrews, N. C. (2002). The other physician-scientist problem: Where have all the young girls gone?. Nature Medicine, 8(5), 439-441.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
  • Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. In L. Pervin & O. John (Eds.). Handbook of personality (2nd ed.), 154-196. New York: Guilford Publications.
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents, 307-337. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Bauman, Z. (2005). Education in liquid modernity. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 27(4), 303-317.
  • Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). The measurement of pessimism: the hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42(6), 861-865.
  • Betz, N. E. (2000). Self-efficacy theory as a basis for career assessment. Journal of Career Assessment, 8(3), 205-222.
  • Braunstein-Bercovitz, H., Benjamin, B. A., Asor, S., & Lev, M. (2012). Insecure attachment and career indecision: Mediating effects of anxiety and pessimism. Journal of Vocational Behavior, 81(2), 236-244.
  • Brown, C., Reedy, D., Fountain, J., Johnson, A., & Dichiser, T. (2000). Battered women's career decision-making self-efficacy: Further insights and contributing factors. Journal of Career Assessment, 8(3), 251-265.
  • Creed, P. A., Patton, W., & Bartrum, D. (2004). Internal and external barriers, cognitive style, and the career development variables of focus and indecision. Journal of Career Development, 30(4), 277-294.
  • Cukur, C. S., De Guzman, M. R. T., & Carlo, G. (2004). Religiosity, values, and horizontal and vertical individualism—Collectivism: A study of Turkey, the United States, and the Philippines. The Journal of Social Psychology, 144(6), 613-634.
  • Di-Fabio, A. D., Palazzeschi, L., Asulin-Peretz, L., & Gati, I. (2013). Career indecision versus indecisiveness: Associations with personality traits and emotional intelligence.Journal of Career Assessment, 21(1), 42-56.
  • Durak, A., & Palabıyıkoğlu, R. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeği geçerlilik çalışması. Kriz Dergisi, 2(2), 311-319.
  • Eker, D., & Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 45-55.
  • Eker, D., Arkar, H., & Yaldiz, H. (2000). Generality of support sources and psychometric properties of a scale of perceived social support in Turkey. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 35(5), 228-233.
  • Feller, R. (2017). What is a HEROIC career mindset and how to have one. MCDA Wellspring. https://mailchi.mp/7a4b643b7ed3/what-is-a-heroic-career-mindset-and-how-to-haveone?e=%5BUNIQID%5D adresinden erişildi.
  • Flores, L. Y., & O'Brien, K. M. (2002). The career development of Mexican American adolescent women: A test of social cognitive career theory. Journal of Counseling Psychology, 49(1), 14-27.
  • Flores, L. Y., Navarro, R. L., & De Witz, S. J. (2008). Mexican American high school students' postsecondary educational goals: Applying social cognitive career theory. Journal of Career Assessment, 16(4), 489-501.
  • Ford, M. E. (1992). Motivating humans: Goals, emotions, and personal agency beliefs. Newbury, CA: Sage Publishing.
  • Ganske, K. H., & Ashby, J. S. (2007). Perfectionism and career decision‐making self‐efficacy. Journal of Employment Counseling, 44(1), 17-28.
  • Gloria, A. M., & Hird, J. S. (1999). Influences of ethnic and nonethnic variables on the career decision‐making self‐efficacy of college students. The Career Development Quarterly, 48(2), 157-174.
  • Gnilka, P. B., & Novakovic, A. (2017). Gender differences in STEM students' perfectionism, career search self‐efficacy, and perception of career barriers. Journal of Counseling & Development, 95(1), 56-66.
  • González, M.P., Barrull E., Pons C., & Marteles, P. (1998). What is Affection? https://www.biopsychology.org/biopsychology/papers/what_is_affection.html adresinden erişildi.
  • Hackett, G., & Betz, N. E. (1989). An exploration of the mathematics self-efficacy/mathematics performance correspondence. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 261-273.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jerusalem, M. (1990). Temporal patterns of stress appraisals for high and low anxious individuals. Anxiety Research, 3(2), 113-129.
  • Kelly, K. R., & Pulver, C. A. (2003). Refining measurement of career indecision types: A validity study. Journal of Counseling & Development, 81(4), 445-453.
  • Kenny, M. E., Blustein, D. L., Chaves, A., Grossman, J. M., & Gallagher, L. A. (2003). The role of perceived barriers and relational support in the educational and vocational lives of urban high school students. Journal of Counseling Psychology, 50(2), 142-155.
  • Leal-Muniz, V., & Constantine, M. G. (2005). Predictors of the career commitment process in Mexican American college students. Journal of Career Assessment, 13(2), 204-215.
  • Lee, S. H., Lee, S. M., & Yu, K. (2008). A typology of career barriers. Asia Pacific Education Review, 9(2), 157-167.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36-49.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., Talleyrand, R., McPartland, E. B., Davis, T., Chopra, S. B., ... & Chai, C. M. (2002). Career choice barriers, supports, and coping strategies: College students' experiences. Journal of Vocational Behavior, 60(1), 61-72.
  • Lent, R. W., Hackett, G., & Brown, S. D. (1999). A social cognitive view of school‐to‐work transition. The Career Development Quarterly, 47(4), 297-311.
  • Leong, F. T., & Morris, J. (1989). Assessing the construct validity of Holland, Daiger, and Power's measure of vocational identity. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22(3), 117-125.
  • Levinson, E. M., Ohlers, D. L., Caswell, S., & Kiewra, K. (1998). Six approaches to the assessment of career maturity. Journal of Counseling & Development, 76(4), 475-482.
  • London, M. (2014). Career barriers: How people experience, overcome, and avoid failure. New York, NY: Psychology Press.
  • Luzzo, D. A. (1995). Gender differences in college students' career maturity and perceived barriers in career development. Journal of Counseling & Development, 73(3), 319-322.
  • Luzzo, D. A., & Hutcheson, K. G. (1996). Causal attributions and sex differences associated with perceptions of occupational barriers. Journal of Counseling & Development, 75(2), 124-130.
  • Luzzo, D. A., & McWhirter, E. H. (2001). Sex and ethnic differences in the perception of educational and career‐related barriers and levels of coping efficacy. Journal of Counseling & Development, 79(1), 61-67.
  • McWhirter, E. H. (1997). Perceived barriers to education and career: Ethnic and gender differences. Journal of vocational behavior, 50(1), 124-140.
  • Miller, A. D., & Rottinghaus, P. J. (2014). Career indecision, meaning in life, and anxiety: An existential framework. Journal of Career Assessment, 22(2), 233-247.
  • Mori, S. (2004). Anticipated career barriers of female Japanese college students in Japan (Unpublished Doctoral Dissertation). University of California, Santa Barbara.
  • Niles, S. G., In, H., & Amundson, N. (2014). Using an Action Oriented Hope-Centered Model of Career Development. Journal of Asia Pacific Counseling, 4(1), 1-13.
  • Öner, N., & Le Compte, A. (1983). Durumluk - Sürekli Kaygı Envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • Pajares, F. (2006). Self-efficacy beliefs during adolescence: Implications for teachers and parents. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents, 339–366. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Park, K., Woo, S., Park, K., Kyea, J., & Yang, E. (2016). The mediation effects of career exploration on the relationship between trait anxiety and career indecision. Journal of Career Development. 43(1), 1-13.
  • Periasamy, S., & Ashby, J. S. (2002). Multidimensional perfectionism and locus of control: Adaptive vs. maladaptive perfectionism. Journal of College Student Psychotherapy, 17(2), 75-86.
  • Raque‐Bogdan, T. L., Klingaman, E. A., Martin, H. M., & Lucas, M. S. (2013). Career‐related parent support and career barriers: An investigation of contextual variables.The Career Development Quarterly,61(4),339-353.
  • Ryan, P. (2001). The school-to-work transition: a cross-national perspective. Journal of Economic Literature, 39(1), 34-92.
  • Savaşır, I., & Şahin, N. H. (Eds.). (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schwab, K. (2015). The Fourth Industrial Revolution: What It Means and How to Respond. http://vassp.org.au/webpages/Documents2016/PDevents/The%20Fourth%20Industrial%20Revolution%20b y%20Klaus%20Schwab.pdf adresinden erisilmistir.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C., & Tekin, D. (1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik ve güvenirliği. Kriz Dergisi, 1(3), 139-142.
  • Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (Self Evaluation Questionnaire). Consulting Psychologist, 22, 1-24.
  • Strauser, D. R., Lustig, D. C., & Çiftçi, A. (2008). Psychological well-being: Its relation to work personality, vocational identity, and career thoughts. The Journal of Psychology, 142(1), 21-35.
  • Super, D. E. (1957). The psychology of careers: An introduction to vocational development. New York: Harper & Row.
  • Sürücü, M. (2011). Mesleki seçim hedeflerinin kariyer engelleri ve sosyal bilişsel değişkenler tarafından yordanmasına ilişkin bir model sınaması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson Education.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2020). İşgücü istatistikleri, Eylül 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=IsgucuIstatistikleri-Eylul-2020-33793 adresinden alınmıştır.
  • Ulas, O., & Yildirim, İ. (2019). Influence of locus of control, perceived career barriers, negative affect, and hopelessness on career decision-making self-efficacy among Turkish university students. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(1), 85-109.
  • Ulaş, Ö. & Kızıldağ, S. (2019). Kariyer Engelleri Ölçeği’nin (KEÖ) Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 182-196.
  • Ulaş, Ö. & Özdemir, S. (2018). Üniversite son sınıf öğrencilerinde algılanan kariyer engellerinin yordayıcıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 672-688.
  • Ulaş, Ö. (2016). Kariyer kararı verme öz-yetkinliği: Bir model testi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wainer, H., & Velleman, P. F. (2001). Statistical graphics: Mapping the pathways of science. Annual Review of Psychology, 52(1), 305-335.
  • Watson, J. B. (1913). Image and affection in behavior. The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 10(16), 421-428.
  • Wright, S. L., Perrone‐McGovern, K. M., Boo, J. N., & White, A. V. (2014). Influential factors in academic and career self‐efficacy: Attachment, supports, and career barriers. Journal of Counseling & Development, 92(1), 36-46.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.
APA Ulaş-Kılıç Ö (2021). Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. , 207 - 219.
Chicago Ulaş-Kılıç Özlem Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. (2021): 207 - 219.
MLA Ulaş-Kılıç Özlem Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. , 2021, ss.207 - 219.
AMA Ulaş-Kılıç Ö Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. . 2021; 207 - 219.
Vancouver Ulaş-Kılıç Ö Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. . 2021; 207 - 219.
IEEE Ulaş-Kılıç Ö "Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi." , ss.207 - 219, 2021.
ISNAD Ulaş-Kılıç, Özlem. "Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi". (2021), 207-219.
APA Ulaş-Kılıç Ö (2021). Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 207 - 219.
Chicago Ulaş-Kılıç Özlem Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 207 - 219.
MLA Ulaş-Kılıç Özlem Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.207 - 219.
AMA Ulaş-Kılıç Ö Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 207 - 219.
Vancouver Ulaş-Kılıç Ö Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 207 - 219.
IEEE Ulaş-Kılıç Ö "Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi." Başkent University Journal of Education, 8, ss.207 - 219, 2021.
ISNAD Ulaş-Kılıç, Özlem. "Duygulanım Düzeyinin ve Algılanan Sosyal Desteğin ÜniversiteSon Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Engellerine Etkisi". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 207-219.