Yıl: 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 253 - 274 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2021

Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi

Öz:
Covid-19 pandemisi ile dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitime hızlı bir geçiş yapılmıştır. Bu süreçte, psikolojik danışman eğitiminde psikolojik danışma uygulamaları ve süpervizyon da uzaktan eğitim ile gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada, çevrimiçi psikolojik danışma ve süpervizyonu ilk kez deneyimleyen psikolojik danışmanların deneyimleri kritik olay tekniği kullanılarak incelenmiştir. Bu amaçla, lisansüstü öğrenimine devam eden 12 psikolojik danışman ile çevrimiçi görüşmeler yapılmıştır. Kritik olay tekniğinin analiz adımları takip edilmiş, veriler içerik analizi ile kolaylaştırıcı ve zorlaştırıcı kritik olaylar olarak sınıflandırılmıştır. Katılımcıların çevrimiçi psikolojik danışmada kolaylaştırıcı ve zorlaştırıcı olarak tanımladıkları kritik olayların, psikolojik danışma oturumlarının planlanması ve yürütülmesi, psikolojik danışma ilişkisi, psikolojik danışma becerileri,psikolojik danışma müdahaleleri, etik konular ve pandemi temaları altında toplanmıştır. Çevrimiçi süpervizyonla ilgili belirttikleri kritik olaylar ise süpervizyonun planlanması ve yürütülmesi, süpervizyon ilişkisi ve pandemi olarak üç tema olarak sunulmuştur. Araştırma bulgularından hareketle, katılımcıların belirttiği zorlaştırıcı faktörlerin, çevrimiçi psikolojik danışma yürütmeye ilişkin yeterliklerin kazanılmasıyla ortadan kaldırılabileceğini düşünülmektedir. Türkiye’de psikolojik danışmanların ve süpervizörlerin çevrimiçi uygulamalara ilişkin yeterliklerinin artırılması için psikolojik danışman eğitimcilerinin belirgin adımlar atması gerekmektedir.
Anahtar Kelime:

Counseling and Supervision During Covid-19: Experience of #stayhome

Öz:
A quick transition to distance education in the world and Turkey has been made with the Covid-19 pandemic. In this process,counseling practices and supervision in counselor education were tried to be carried out by distance education. In this study, theexperiences of counselors who experienced online counseling and supervision for the first time were examined using the criticalincidents technique. For this purpose, online interviews were conducted with 12 counselors who are continuing their graduateeducation. The analysis steps of the critical incident technique were followed, and the data were classified as facilitating andchallenging critical events with content analysis. The critical events which participants defined as facilitating and challenging inonline counseling were gathered under the themes of planning and conducting counseling sessions, counseling relationship,counseling skills, counseling interventions, ethical issues, and pandemics. The critical events they mentioned about onlinesupervision were presented under three themes as organization and delivery of supervision, supervision relationship, and pandemic. Based on the findings of the research, it is thought that the challenging factors stated by the participants can be eliminated bygaining the competencies for conducting online counseling. To increase the competencies for online applications of counselors andsupervisors in Turkey, counselor educators need to take significant steps.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alleman, J. R. (2002). Online counseling: The internet and mental health treatment. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 39(2), 199-209. doi:10.1037/0033-3204.39.2.199
  • Amanvermez, Y., Zeren, Ş. G., Erus, S. M., & Buyruk Genç, A. (2020). Supervision and peer supervision in online setting: experiences of psychological counselors. Eurasian Journal of Educational Research, (86) 249-268.
  • American Counseling Association. (2014). ACA code of ethics. Alexandria, VA: Author
  • Andersson, G. (2010). The promise and pitfalls of the internet for cognitive behavioral therapy. BMC Medicine, 8(1), 82. doi: 10.1186/1741-7015-8-82
  • Baker, K. D., & Ray, M. (2011). Online counseling: The good, the bad, and the possibilities. Counselling Psychology Quarterly, 24(4), 341-346. doi: 10.1080/09515070.2011.632875
  • Barak, A., & Bloch, N. (2006). Factors related to perceived helpfulness in supporting highly distressed individuals through an online support chat. CyberPsychology & Behavior, 9(1), 60-68. doi: 10.1089/cpb.2006.9.60
  • Bastemur, S., & Bastemur, E. (2015). Technology based counseling: perspectives of Turkish counselors. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 176, 431-438.
  • Başar, K. (2020). Covid-19 salgını ve sonrasında psikiyatri: Türkiye Psikiyatri Derneği’nin rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 31(3), A1-A3. doi: 10.5080/u25968
  • Bell, C. A., Crabtree, S. A., Hall, E. L., & Sandage, S. J. (2020). Research in counselling and psychotherapy Post‐Covid‐19. Counselling and Psychotherapy Research, 00, 1-5. doi: 10.1002/capr.12334
  • Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2019). Fundamentals of clinical supervision. 6. Baskı. Pearson Education.
  • Borders, L. D., Glosoff, H. L., Welfare, L. E., Hays, D. G., DeKruyf, L., Fernando, D. M. & Page, B. (2014). Best practices in clinical supervision: Evolution of a counseling specialty. The Clinical Supervisor, 33(1), 26-44. doi:10.1080/07325223.2014.905225
  • Bozkurt, Y., Zeybek, Z., & Aşkın, R. (2020). Covid-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Brooks, S., Webster, R., Smith, L., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8
  • Butterfield, L. D., Borgen, W. A., Amundson, N. E., & Maglio, A. T. (2005). Fifty years of the critical incident technique: 1954–2004 and beyond. Qualitative Research, 5, 475. doi:10.1177/1468794105056924
  • Buyruk Genç, A., Amanvermez, Y., Zeren, S. G., & Erus, S. M. (2019). Early separations: Dropout from online and face-to-face counseling. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(4), 1001-1030. doi: 10.14527/pegegog.2019.032
  • Chapman, R. A., Baker, S. B., Nassar-McMillan, S. C., & Gerler, E. R. (2011). Cybersupervision: Further examination of synchronous and asynchronous modalities in counseling practicum supervision. Counselor Education and Supervision, 50(5), 298–313. doi: 10.1002/j.1556-6978.2011.tb01917.x
  • Chester, A., & Glass, C. A. (2006). Online counselling: A Descriptive analysis of therapy services on the Internet. British Journal of Guidance & Counselling, 34(2), 145-160. doi: 10.1080/03069880600583170
  • Coker, J. K., Jones, W. P., Staples, P. A., & Harbach, R. L. (2002). Cyber supervision in the first practicum: Implications for research and practice. Guidance and Counselling, 18(1), 33–38.
  • Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs (CACREP) (2016). 2016 CACREP standards. http://www.cacrep.org/wpcontent/uploads/2016/06/2016-Standards-with-Glossary-rev2.2016.pdf
  • Cui, L., Liu, Y., Lei, L., & Tan, S. (2010). Relationship variables in online versus face- to-face counseling. IEE 2ndSymposium Conference Publications, 77- 82. http://ieeexplore.ieee.org/xpls/abs_all.jsp?arnumber=5607476&tag=1. doi:10.1109/SWS.2010.5607476
  • Donat Bacıoğlu, S., & Onat Kocabıyık, O. (2019). Counseling trainees’ views towards usage of online counseling in psychological services. European Journal of Education Studies, 5(12), 46-60.
  • Erdem, A., Buyruk Genç, A. & Demirci, İ. (2020). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik konular. Ş. G. Zeren (Ed.), Psikolojik danışmada yeni açılımlar ve çevrimiçi psikolojik danışma uygulayıcılar için el kitabı içinde (s. 210-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erus, S. M., & Zeren, Ş. G. (2020). Çevrimiçi psikolojik danışmaya başlarken. Ş. G. Zeren (Ed.), Psikolojik danışmada yeni açılımlar ve çevrimiçi psikolojik danışma uygulayıcılar için el kitabı içinde (s.30-51). Ankara: Pegem Akademi.
  • Falender, C. A., & Shafranske, E. P. (2004). Clinical supervision: A Competence-based approach. Washington: American Counseling Association.
  • Finn, J., & Barak, A. (2010). A Descriptive study of e-counsellor attitudes, ethics, and practice. Counselling and Psychotherapy Research, 10(4), 268–277. doi:10.1080/14733140903380847.
  • Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin, 51(4), 327. doi: 10.1037/h0061470
  • Glasheen, K., & Campbell, M. (2009). The use of online counselling within an Australian secondary school setting: A practitioner’s viewpoint. Counselling Psychology Review, 24(2), 42–51.
  • Haberstroh, S. (2009). Strategies and resources for conducting online counseling. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 37(2), 1-20. doi: 10.1080/15566382.2009.12033857.
  • Haberstroh, S., Parr, G., Bradley, L., Morgan‐Fleming, B., & Gee, R. (2008). Facilitating online counseling: Perspectives from counselors in training. Journal of Counseling & Development, 86(4), 460-470. doi: 10.1002/j.1556-6678.2008.tb00534.x.
  • Hamamcı, Z. (2007). Online psikolojik danışma (E-terapi). R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. Owen (Ed.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler (Cilt 1) içinde (s. 219-232). Ankara: Nobel Yayın.
  • Hughes, H. (2007). Critical incident technique. In S. Lipu, K. Williamson, & A. Lloyd (Eds.), Exploring methods in information literacy research (pp. 49-66). Australia: Wagga Wagga.
  • Kakunje, A., Mithur, R., & Kishor, M. (2020). Emotional well-being, mental health awareness, and prevention of suicide: Covid-19 pandemic and digital psychiatry. Archives of Medicine and Health Sciences, 8(1), 147-153.
  • Kanz, J. E. (2001). Clinical-supervision. com: Issues in the provision of online supervision. Professional Psychology: Research and Practice, 32(4), 415-420.
  • LeCompte, M. D., & Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60. doi: 10.3102/00346543052001031.
  • Lewis, J., Coursol, D., & Wahl, K. H. (2003). Researching the cybercounseling process: A study of the client and counselor experience. Cybercounseling and Cyberlearning: An Encore, 307–325.
  • Mallen, M. J., Vogel, D. L., & Rochlen, A. B. (2005). The practical aspects of online counseling: Ethics, training, technology, and competency. The Counseling Psychologist, 33(6), 776-818. doi: 10.1177/0011000005278625.
  • Manhal-Baugus, M. (2001). E-therapy: Practical, ethical, and legal issues. CyberPsychology & Behavior, 4(5), 551-563. doi: 10.1089/109493101753235142.
  • Maples, M. F., & Han, S. (2008). Cybercounseling in the United States and South Korea: Implications for counseling college students of the millennial generation and the networked generation. Journal of Counseling & Development, 86(2), 178-183. doi: 10.1002/j.1556-6678.2008.tb00495.x
  • Maxwell, J.A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • McAdams III, C. R., & Wyatt, K. L. (2010). The regulation of technology‐assisted distance counseling and supervision in the United States: An analysis of current extent, trends, and implications. Counselor Education and Supervision, 49(3), 179-192. doi: 10.1002/j.1556-6978.2010.tb00097.x
  • Mishna, F., Bogo, M., & Sawyer, J. L. (2015). Cyber counseling: Illuminating benefits and challenges. Clinical Social Work Journal, 43(2), 169-178.
  • Mora, L., Nevid, J., & Chaplin, W. (2008). Psychologist treatment recommendations for internet-based therapeutic interventions. Computers in Human Behavior, 24(6), 3052-3062. doi: 10.1016/j.chb.2008.05.011
  • Murphy, L., Parnass, P., Mitchell, L., Hallett, R., Cayley P., & Seagram, S. (2009). Client satisfaction and outcome comparsions of online and face-to-face counselling methods. British Journal of Social Work, 39(4), 627-640. doi: 10.1093/bjsw/bcp041
  • Olson, M. M., Russell, C. S., & White, M. B. (2002). Technological implications for clinical supervision and practice. The Clinical Supervisor, 20(2), 201–215. doi: 10.1300/J001v20n02_15
  • Oravec, J. A. (2000). Internet and computer technology hazards: Perspectives for family counselling. British Journal of Guidance and Counselling, 28(3), 309–324. doi: 10.1080/03069880050118966
  • Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği, (2016). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Eğitimi Standartları. https://epdad.org.tr/icerik/standartlar.Erişim tarihi: 12.10.2020.
  • Piri, S. (2011). İnternet tabanlı psikolojik hizmetler ve bu alana özgü etik ilkeler: Bir gözden geçirme. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2), 213-231.
  • Rees, C.S., Krabbe, M., & Monaghan, B.J. (2009). Education in cognitive-behavioural therapy for mental health professionals. Journal of Telemedicine & Telecare, 15, 59–63. doi:10.1258/jtt.2008.008005
  • Reese, R.J., Aldarondo, F., Anderson, C.R., Seong-Jik, L., Miller, T.W., & Burton, D. (2009). Telehealth in clinical supervision: A comparison of supervision formats. Journal of Telemedicine & Telecare, 15, 356–361. doi:10.1258/jtt.2009.090401
  • Ronnestad, M. H., & Skovholt, T. M. (1993). Supervision of beginning and advanced graduate students of counseling and psychotherapy. Journal of Counseling & Development, 71(4), 396-405. doi: 10.1002/j.1556-6676.1993.tb02655.x
  • Rousmaniere, T., Abbass, A., & Frederickson, J. (2014). New developments in technology‐assisted supervision and training: A practical overview. Journal of Clinical Psychology, 70(11), 1082-1093. doi: 10.1002/jclp.22129
  • Rummell, C. M., & Joyce, N. R. (2010). “So wat do u want to wrk on 2day?”: The ethical implications of online counseling. Ethics & Behavior, 20(6), 482-496. doi: 10.1080/10508422.2010.521450
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75. doi: 10.3233/EFI-2004-22201
  • Suler, J. (2000). Psychotherapy in cyberspace: A 5-dimensional model of online and computer-mediated psychotherapy. CyberPsychology & Behavior, 3(2), 151-159. doi: 10.1089/109493100315996
  • Şeker, M., Özer, A., Tosun, Z., Korkut, C., & Doğrul, M. (Ed.). (2020). Covid-19 pandemi değerlendirme raporu. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Tanrıkulu, İ. (2009). Counselors-in-training students’ attitudes towards online counseling. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 785–788. doi: 10.1016/j.sbspro.2009.01.140
  • Teh, L. A., Hechanova, M. R. M., Garabiles, M. R., & Alianan, A. S. (2014). Attitudes of psychology graduate students toward face-to-face and online counseling. Philippine Journal of Psychology, 47(2), 65–97
  • Trepal, H. C., & Hammer, T. R. (2014). Critical incidents in supervision training: Doctoral students’ perspectives. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 41(1), 29-41. doi: 10.1080/15566382.2014.12033931
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2006). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar. Ankara.
  • Villarreal-Davis, C., Sartor, T. A., & McLean, L. (2020). Utilizing creativity to foster connection in online counseling supervision. Journal of Creativity in Mental Health, 1-14. doi: 10.1080/15401383.2020.1754989
  • Vaccaro, N., & Lambie, G. W. (2007). Computer‐based counselor‐in‐training supervision: Ethical and practical implications for counselor educators and supervisors. Counselor Education and Supervision, 47(1), 46-57. doi: 10.1002/j.1556-6978.2007.tb00037.x
  • Woo, H., Bang, N. M., Lee, J., & Berghuis, K. (2020). A Meta-analysis of the counseling literature on technologyassisted distance supervision. International Journal for the Advancement of Counselling, 1-15. doi: 10.1007/s10447-020-09410-0
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Zeren, Ş. G. (2014). Information and communication technology in education of psychological counselors in training. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 494-509.
  • Zeren, Ş. G. (2015). Face-to-face and online counseling: Client problems and satisfaction. Egitim ve Bilim, 40(127-141). doi: 10.15390/EB.2015.4696
  • Zeren, Ş. G. (2017). Therapeutic alliance in face-to-face and online counseling: Opinions of counselor candidates. Journal of Human Sciences, 14(3), 2278-2292. doi:10.14687/jhs.v14i3.4203
  • Zeren, Ş. G. (2020). Psikolojik danışmada yeni açılımlar ve çevrimiçi psikolojik danışmaya giriş. Ş. G. Zeren (Ed.), Psikolojik danışmada yeni açılımlar ve çevrimiçi psikolojik danışma uygulayıcılar için el kitabı içinde (s.2-29). Ankara: Pegem Akademi.
  • Zeren, Ş. G., & Bulut, E. (2018). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik ve standartlar: Bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 63-80.
  • Zur, O. (2012). Telepsychology or telementalhealth in the digital age: The future is here. California Psychologist, 45(1), 13-15.
APA KOCABATMAZ H, Erkan Atik Z (2021). Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. , 253 - 274.
Chicago KOCABATMAZ Handan,Erkan Atik Zeynep Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. (2021): 253 - 274.
MLA KOCABATMAZ Handan,Erkan Atik Zeynep Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. , 2021, ss.253 - 274.
AMA KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. . 2021; 253 - 274.
Vancouver KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. . 2021; 253 - 274.
IEEE KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z "Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi." , ss.253 - 274, 2021.
ISNAD KOCABATMAZ, Handan - Erkan Atik, Zeynep. "Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi". (2021), 253-274.
APA KOCABATMAZ H, Erkan Atik Z (2021). Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. Başkent University Journal of Education, 8(1), 253 - 274.
Chicago KOCABATMAZ Handan,Erkan Atik Zeynep Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. Başkent University Journal of Education 8, no.1 (2021): 253 - 274.
MLA KOCABATMAZ Handan,Erkan Atik Zeynep Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. Başkent University Journal of Education, vol.8, no.1, 2021, ss.253 - 274.
AMA KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 253 - 274.
Vancouver KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi. Başkent University Journal of Education. 2021; 8(1): 253 - 274.
IEEE KOCABATMAZ H,Erkan Atik Z "Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi." Başkent University Journal of Education, 8, ss.253 - 274, 2021.
ISNAD KOCABATMAZ, Handan - Erkan Atik, Zeynep. "Covid-19 Sürecinde Psikolojik Danışma ve Süpervizyon:#evdekal Deneyimi". Başkent University Journal of Education 8/1 (2021), 253-274.