Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 49 Sayfa Aralığı: 13 - 28 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 12-06-2021

A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History

Öz:
The objective of this study is twofold. First, itconnects a domestic artifact, a sewing machine,to history. Second, it interprets the process ofstudying artifacts as a technique used in thestudy of history. To that end, in this paper, I takemy grandma's sewing machine and connectbroadly to bring new insight into how the sewingmachine exemplifies the changes occurring inurban Turkish society during and after WW II.By considering my recollections of the machine,studying the object, and doing a thoroughliterature review, I argue that the sewingmachine represents Turkish society's changefrom modernization to postmodernizationespecially when its past and present use isinterpreted. Furthermore, the paper highlightsthe importance of studying artifacts byconnecting broadly. It is also argued that suchknowledge produced through similar inquiriesreveal historical records that are of importancein the study of history. It is concluded thatstudying local and available artifacts from ahistorical perspective has numerous benefits.
Anahtar Kelime:

Bir Dikiş Makinesinin Tarihi/Öyküsü: Geniş İlişkilendirme Tekniğinin Tarih Çalışmalarında Kullanımı

Öz:
Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır ki bunlardan ilki, gündelik yaşamımızda evlerimizde kullanılmış bulunan ve geçmişte önemli işlevleri yerine getirmiş olan bir dikiş makinesini tarihsel bir zemine oturtmaktır. Bu ilk amacı gerçekleştirirken de ikincil amaç olarak tarih çalışmalarında kullanılabilecek bir yöntem olarak objelerin çalışılması sürecini betimlemek ve yorumlamaktır. Bu amaçla, bu çalışmada anneannemden yadigâr kalan dikiş makinesi geniş ilişkilendirme tekniği aracılığıyla değerlendirilmiş ve böylece Türk toplumunun İkinci Dünya Savaşı süreci ve sonrasında geçirdiği değişime yerel bazda ışık tutulmuştur. Dikiş makinesi ile ilgili anılarımdan, dikiş makinesine ait bilgilerin incelenmesinden ve alanyazın taramasından elde edilen bilgilerin çalışmanın verileri olarak kabul edilmesinin sonucunda dikiş makinesinin 1940’lardan bugüne gelen kullanımının moderniteden postmoderniteye geçişe tanıklık ettiğini göstermiştir. Buna ek olarak, çalışmada objelerin geniş ilişkilendirme yoluyla çalışılmasının önemi de vurgulanmakta ve bu tarz çalışmalarla üretilen bilgilerin aslında tarih bilimine yardımcı olabilecek kayıtları ortaya koyduğu da iddia edilmektedir. Çalışmanın sonuçları yerel ve hazırda bulunan objelerin çalışılmasının birçok yararı olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol Kasapoğlu, P. (2017). Geçmişten günümüze yaygın eğitimde singer dikiş kursları aracılığıyla kadın halk eğitimi [From past to present: Women public education with Singer in Turkey’s non-formal education system]. Dört Öge, 5(11), 153-168. Arıkan, (Binler) Neval. (2019). *Conversations*.
  • Clavin, P. (2010). Time, manner, place: Writing modern European history in global, transnational and ınternational contexts.
  • European History Quarterly, 40(4), 626-640.
  • Çakır, S. (2007). Feminism and feminist history-writing in Turkey: The discovery of Ottoman feminism. Aspasia, 1(1), 61-83.
  • Demir, M. (2016). Osmanlı kadınları arasında modanın yaygınlaşmasında bir araç olarak biçki‐dikiş. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 71-90.
  • Gordon, A. (2012). Fabricating Consumers: The Sewing Machine in Modern Japan. Berkeley & Los Angeles, CA: California University Press.
  • Grolier Universal Encyclopedia (Vol. 9). Sewing machine. (1966). New York: Grolier.
  • Jessee, E. (2011). The limits of oral history: Ethics and methodology amid highly politicized research settings. The Oral History Review, 38(2), 287-307.
  • Jones-Kavalier, B. R., and Flannigan, S. L. (2006). Connecting the Digital Dots: Literacy of the 21st Century: Literacy of the 21st Century. Educause Quarterly, 29(2), 8-10.
  • Matthews, B. and Ross, L. (2010). Research Methods: A Practical Guide for the Social Sciences. England: Pearson.
  • Öztürk, M., and Kardaş, M. N. (2018). Biyografiyi öyküleştirme yöntemi ve öğretmen adaylarının biyografiyi öyküleştirme yöntemi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 35-64.
  • Sancar, S. (2004). Otoriter Türk modernleşmesinin cinsiyet rejimi. Doğu Batı, İdeolojiler II, 29, 197-211.
  • Sliwka, C. (2008). Connecting to history through historical fiction. The Language Arts Journal of Michigan, 23(2), 61-66.
  • VanderLippe, John M. (2001). A cautious balance: The question of Turkey in world war II. The Historian, 64(1), 63-80.
  • Waring, S. M., Torrez, C. and Lipscomb, G. (2015). Pay it forward: Teacher candidates’ use of historical artifacts to invigorate K12 history instruction. Journal of Social Studies Education Research, 6(2), 18-30.
APA Arikan A (2020). A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. , 13 - 28.
Chicago Arikan Arda A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. (2020): 13 - 28.
MLA Arikan Arda A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. , 2020, ss.13 - 28.
AMA Arikan A A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. . 2020; 13 - 28.
Vancouver Arikan A A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. . 2020; 13 - 28.
IEEE Arikan A "A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History." , ss.13 - 28, 2020.
ISNAD Arikan, Arda. "A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History". (2020), 13-28.
APA Arikan A (2020). A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(49), 13 - 28.
Chicago Arikan Arda A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.49 (2020): 13 - 28.
MLA Arikan Arda A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.49, 2020, ss.13 - 28.
AMA Arikan A A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(49): 13 - 28.
Vancouver Arikan A A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(49): 13 - 28.
IEEE Arikan A "A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History." Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.13 - 28, 2020.
ISNAD Arikan, Arda. "A (Hi)story of a Sewing Machine: Connecting Broadly as a Research Technique in the Study of History". Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 49 (2020), 13-28.