İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 371 - 383 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/SHYD.2020.65807 İndeks Tarihi: 11-06-2021
İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki
Öz: Amaç: Araştırma, intörn hemşirelerin yetkinlik durumları ile bakım verici rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Bu tanımlayıcı ve ilişki arayıcı araştırma, Mart-Nisan 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan 295 öğrenci ile yapılmıştır. Veriler, “Öğrenci Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencilerinin Yetkinlik Ölçeği ve Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, bağımsız gruplarda t testi, Pearson korelasyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular:Öğrencilerin %76,3’ünün kadın, %31,2’sinin ailesinde en az bir sağlık çalışanı olduğu, %76,3’ünün hemşirelik mesleğini sevdiği, %76,3’ünün hemşirelik mesleğini geliştirmek için araştırma yapmak istedikleri, %90,5’inin verdiği bakımlarda araştırma sonuçlarını kullanmak istedikleri bulunmuştur. İntörn hemşirelerin “Hemşirelik Öğrencilerinin Yetkinlik Ölçeği” puan ortalaması 240,34±37,07, “Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” puan ortalaması 62,84±12,18 olduğu saptanmıştır. Hemşirelik “Öğrencilerinin Yetkinlik Ölçeği ile Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” toplam ve alt boyut puan ortalamaları arasında zayıf, pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0,05). Sonuç: Araştırma bulguları, intörn hemşirelerin yetkinlik durumları ile bakım verici rollerine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin olumlu yönde olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime: The Relationship Of Competence Status Of Intern Nurses’ Attitudes Towards To Their Caregiver Roles
Öz: Aim:The study was conducted to examine the relationship between the competence status of the intern nurses and their attitudes towards to their caregiving roles. Method:This descriptive and correlational study was carried out with 295 students who studied in nursing department of an university between March and April 2019. Data were collected by using the Student Information Form, the Competence Scale of Nursing Students and the Attitude Scale for Nurses in Caregiving Roles. The data were evaluated using the descriptive statistical methods, independent variables t test in and Pearson correlation analysis.Results:It was found that 76.3% of students were female, 31.2% of students have at least one health worker in their family, 76.3% of the them loved the nursing profession, 76.3% of them wanted to make research to improve the nursing profession and 90.5% of the them wanted to use the research results in their care. Intern nurses received an average score 240.34±37.07 from Competence Scale of Nursing Students and 62.84±12.18 from the Attitude Scale for Nurses in Caregiving Roles. It was determineddirection of the weak, positive and statistically significant relationship betweenCompetence Scale of Nursing Students and Attitude Scale for Nurses in Caregiving Roles total and subscale mean scores (p=0.000). Conclusion: The study showed that the relationship between competence status of the intern nurses and their attitudes towards caregiving roles was in positive aspect.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Axley, L. (2008). Competency: A concept analysis. Nursing Forum, 43(4), 214-22. doi: 10.1111/j.1744-6198.2008.00115.x.
- Aydemir Gedük, E. (2018). Hemşirelik mesleğinin gelişen rolleri. HSP, 5(2), 253-258. doi:10.17681/hsp.358458
- Birimoğlu, C. & Ayaz, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 40-48.
- Burns, P. & Poster, E. (2008). Competency development in new registered nurse graduates: closing the gap between education and practice. The Journal of Continuing Education in Nursing, 39(2), 67–73. doi: 10.3928/00220124-20080201-03.
- Can, Ş. & Acaroğlu, R. (2015). Hemşirelerin mesleki değerlerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ilişkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(1), 32-40.
- Charalambous, A., Katajisto, J., Välimäki, M., Leino-Kilpi, H. & Suhonen, R. (2010). Individualised care and the professional practice environment: nurses’ perceptions. International Nursing Review, 57, 500-507. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2010.00831.x
- Cheng, C. Y. & Liou, S. R. (2013). Perceptions of clinical competence among nurse pregraduates: Do different types of nursing programs make a difference? Journal of Nursing Education and Practice, 3(9), 139-47. https://doi.org/10.5430/jnep.v3n9p139
- Çevik, K. & Khorshid, L. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(2), 23-30.
- Dammiano, M., Scalorbi, S., Rosa, M., Gazineo, D. & Chiari, P. (2019). Comparing the capacity of nurses and nursing students in assessing patient problems during clinical internship: A descriptive comparative study. Journal of Nursing Education and Practice, 9(6), 61-66. doi: 10.5430/jnep.v9n6p61
- Dikmen Aydın, Y., Şahin Orak, N., Gürkan, A., Aslan, G. & Demir, F. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitimleri sırasında hemşirelerden aldığı desteğin değerlendirilmesi. Journal of Academic Research in Nursing, 3(3),109- 115. doi:10.5222/jaren2017.109
- Erenel Şentürk, A., Dal, Ü., Kutlutürkan, S. & Vural, G. (2008). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 16–25.
- Forsberg, E., Ziegert, K., Hult, H. & Fors, U. (2014). Clinical reasoning in nursing, a think-aloud study using virtual patients–A base for an innovative assessment. Nurse Education Today, 34(4), 538-42. doi: 10.1016/j.nedt.2013.07.010.
- Fukada, M. (2018). Nursing competency: definition, structure and development. Yonago Acta Medica, 61, 001-007. doi: 10.33160/yam.2018.03.001
- Gallagher, P., Smith, T. & Ousey, K. (2012). Problems with competence assessment as it applies to student nurses. Nurse Education in Practice, 12, 301-303. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2012.05.014
- Godson, N., Wilson, A. & Goodman, M. (2007). Evaluating student nurse learning in the clinical skills laboratory. British Journal of Nursing, 16 (15), 942-945. doi: 10.12968/bjon.2007.16.15.24520
- Kajander-Unkuri, S., Meretoja, R., Katajisto, J., Saarikoski, M., Salminen, L., Suhonen R., …Leino-Kilpi, H. (2014). Self-assessed level of competence of graduating nursing students and factors related to it. Nurse Education Today, 34(5), 795-801. doi: 10.1016/j.nedt.2013.08.009
- Karahan, A. & Kav, S. (2018). Hemşirelikte mesleki yetkinlik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,, 5(2), 160-168.
- Karahan, A., Törüner, E. K., Abbasoğlu, A. & Ceylan, A. (2012). Yeni mezun hemşirelerin hemşirelik becerilerinde yetkinlikleri ile ilgili algıları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 67-72.
- Kızğut, S. & Ergöl, Ş. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakış. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 2.
- Koçak, C., Albayrak, S. A. & Büyükkayacı Duman, N. (2014). Hemşirelerin Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3), 16-21.
- Lauder, W., Watson, W., Topping, K., Holland, K., Johnson, M., Porter, M… Behr A. (2008). An evaluation offitness for practice curricula: self-efficacy, support and self-reported competence in preregistration student nurses and midwives. Journal of Clinical Nursing, 17(4), 1858–1867. doi: 10.1111/j.1365-2702.2007.02223.x.
- Lofmark, A., Smide, B. & Wikblad, K. (2006). Competence of newly-graduated nurses – a comparison of the perceptions of qualified nurses and students. Journal of Advanced Nursing, 53(6), 721-28. doi: 10.1111/j.1365-2648.2006.03778.x.
- Merrick, E., Duffield, C., Baldwin, R. & Fry, M. (2012). Nursing in general practice: organizational possibilities for decision latitude, created skill, social support and identity derived from role. Journal of Advanced Nursing,, 68(3), 614- 624. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05769.x
- Monaghan, T. (2015).A critical analysis of the literature and theoretical perspectives on theory-practice gap amongst newly qualified nurses within the United Kingdom. Nurse Education Today,, 35(8), e1-7. doi: 10.1016/j.nedt.2015.03.006.
- Murray, M., Sundin, D. & Cope, V. (2018). New graduate registered nurses’ knowledge of patient safety and practice: A literature review. Journal of Clinical Nursing, 27(1-2), 31-47. doi: 10.1111/jocn.13785.
- Nehrir, B., Vanaki, Z., Mokhtari, J., Khademolhosseini, S. M. & Ebadi, A. (2016). Competency in nursing students: A Systematic review. International Journal of Travel Medicine and Global Health, 4(1), 3-11. doi: 10.20286/IJTMGH-04013
- Okuroğlu Karahan, G., Bahçecik, N. & Ecevit Alpar, Ş. (2014). Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi, 1, 53-61.
- Sabancıoğulları, S. & Doğan, S. (2012). Bir entegre eğitim programından yeni mezun olan hemşirelerin meslek ve okul eğitimine ilişkin düşünceleri ve profesyonel kimlik düzeyleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(3), 184-192.
- Smith, S. A. (2012). Nurse competence: a concept analysis. International Journal of Nursing Knowledge, 23(3), 172-82. doi: 10.1111/j.2047-3095.2012.01225.x.
- Suhonen, R., Gustafsson, M. L., Katajisto, J., Välimäki, M. & Leino- Kilpi, H. (2010). Nurses’ perceptions of individualised care. Journal of Advanced Nursing, 66, 1035-1046. doi: 10.1111/j.1365-2648.2009.05256.x.
- Suhonen, R., Papastavrou, E., Efstathiou, G., Lemonidou, C., Kalafati, M., Da Luz, M. D… Leino-Kilpi, H. (2011). Nurses’ perceptions of individualised care: An international comparison. Journal of Advanced Nursing, 67(9), 1895- 1907. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05626.x
- Taylan, S., Alan, S. & Kadıoğlu, S. (2012). Hemşirelik rolleri ve özerklik. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3, 66-74.
- Tosun, N., Oflaz, F., Akyüz, A., Kaya, T., Yava, A., Yıldız, D… Akbayrak, N. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin intörn eğitim programından beklentileri ile program sonunda kazanım ve önerilerinin değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 50, 164-171.
- Tural Büyük, E., Rızalar, S., Çetin, A. & Sezgin, S. (2014). Hemşirelerin intörn eğitim uygulaması hakkındaki görüş ve önerileri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 135-140.
- Türk Dil Kurumu (TDK) (2019). Güncel sözlük. Erişim tarihi 03 Mart 2019, http:// www.tdk.gov.tr
- Uzelli Yılmaz, D., Dilemek, H., Yılmaz, D., Akın Korhan, E., Çelik, E. & Rastgel, H. (2017). Hemşirelerin bakım verici rollerine ilişkin tutumları ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 10, 83-100.
- Ülker, T. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin kendi mesleki yetkinliklerini değerlendirme aracının geçerlik ve güvenirlik çalışması (Yükseklisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara, Türkiye.
- Wangensteen, S., Johansson, I. S. & Nordström, G. (2015). Nurse competence scale– psychometric testing in a norwegian context. Nurse Education in Practice, 15(1), 22-9. doi: 10.1016/j.nepr.2014.11.007
APA | Çelik S, Durmaz Y, karahan e (2020). İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. , 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
Chicago | Çelik Sevim,Durmaz Yasemin,karahan elif İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. (2020): 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
MLA | Çelik Sevim,Durmaz Yasemin,karahan elif İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. , 2020, ss.371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
AMA | Çelik S,Durmaz Y,karahan e İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. . 2020; 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
Vancouver | Çelik S,Durmaz Y,karahan e İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. . 2020; 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
IEEE | Çelik S,Durmaz Y,karahan e "İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki." , ss.371 - 383, 2020. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
ISNAD | Çelik, Sevim vd. "İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki". (2020), 371-383. https://doi.org/10.5222/SHYD.2020.65807 |
APA | Çelik S, Durmaz Y, karahan e (2020). İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7(3), 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
Chicago | Çelik Sevim,Durmaz Yasemin,karahan elif İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 7, no.3 (2020): 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
MLA | Çelik Sevim,Durmaz Yasemin,karahan elif İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, vol.7, no.3, 2020, ss.371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
AMA | Çelik S,Durmaz Y,karahan e İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2020; 7(3): 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
Vancouver | Çelik S,Durmaz Y,karahan e İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2020; 7(3): 371 - 383. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
IEEE | Çelik S,Durmaz Y,karahan e "İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki." Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7, ss.371 - 383, 2020. 10.5222/SHYD.2020.65807 |
ISNAD | Çelik, Sevim vd. "İntörn Hemşirelerin Yetkinlik Durumları ile Bakım Verici Rollerine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki". Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 7/3 (2020), 371-383. https://doi.org/10.5222/SHYD.2020.65807 |