Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1979 - 1989 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.41965 İndeks Tarihi: 12-06-2021

Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin akademik öz-yeterlik düzeylerinintespit edilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı buaraştırma Erzurum ili merkez Yakutiye ilçesinde 2018–2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören ergenlerile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi ile 624 lise öğrencisine ulaşılmıştır.Araştırma verilerini toplamak için “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Akademik öz yeterlikölçeği toplam 7 maddeden oluşmakta ve her ir madde 4’lü Likert tipindedir. Ölçeğin Türkçe uyarlaması 2007yılında yapılmıştır. Türkçe uyarlama çalışmasında ölçekte yer alan maddelerin tek faktörde toplandığı vemaddelerin faktör yüklerinin .50 ile .83 arasında olduğu, iç tutarlık katsayısı olan Cronbach Alfa katsayısı.79 olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada Cronbach Alfa katsayısı .72 olarak hesaplanmıştır. Verilerinanalizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre lise öğrencilerinin genelolarak akademik öz-yeterlik inançlarının “bana uyuyor” düzeyinde olduğu saptanmıştır. Lise öğrencilerininakademik öz-yeterlik inançlarına sahip olma düzeylerine ilişkin görüşleri ile cinsiyetleri ve öğrenci tipleriarasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Lise öğrencilerinin öğrenim gördükleri okul türü değişkeninegöre, Fen Lisesi öğrencilerinin Anadolu Lisesi ve Meslek Lisesi öğrencilerinden; Anadolu Lisesiöğrencilerinin ise, Meslek Lisesi öğrencilerinden daha olumlu akademik öz-yeterlik inanç düzeylerine sahipoldukları saptanmıştır. Lise öğrencilerinin öğrenim gördükleri sınıf değişkenine göre, 9. sınıf öğrencilerinin,10. sınıf öğrencilerine göre daha olumlu akademik öz-yeterlik inanç düzeylerine sahip oldukları saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Investigation of High School Students' Academic Self-Efficacy Belief

Öz:
In this study, it is aimed to determine the academic self-efficacy levels of students studying in high school education institutions and to examine them in terms of various variables. This research which survey model was used model was carried out with the adolescents studying in the 2018-2019 academic year in the central district of Yakutiye, Erzurum. In the research, 624 high school students were reached with convenience sampling method. The academic self-efficacy scale consists of 7 items and each item is 4-point Likert type. The adaptation to Turkish version of the scale was made in 2007. In the adaptation to Turkish study, it was determined that the items in the scale were collected in one factor and the factor loads of the items were between .50 and .83, and the Cronbach Alpha coefficient, which is the internal consistency coefficient, was .79. In this study, Cronbach Alpha coefficient was calculated as .72. “Academic SelfEfficacy Scale” was used to collect research data. SPSS 22.0 package program was used in the analysis of the data. According to the results of the research, it was determined that high school students' academic selfefficacy beliefs are at the level of “suits me”. It was found that there was no significant difference between high school students' opinions about their academic self-efficacy beliefs and their gender and student types. According to the variable of the type of school in which high school students study, it was determined that Science High School students had more positive academic self-efficacy beliefs than Anatolian High School and Vocational High School students. Anatolian High School students were also found to have more positive academic self-efficacy beliefs than Vocational High School students. According to the class variable where high school students study, 9th grade students were found to have more positive academic self-efficacy beliefs than 10th grade students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağır, M. (2005). Sosyal öğrenme kuramı. B. Aydın (Ed.), Gelişim ve öğrenme (ss:229-257). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Akıncı, T. (2014). Sosyal bilişsel teori. A. Bakioğlu (Ed.), Eğitim psikolojisi (ss:261-280). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Aksu, N. (2015). The research of the relationship between the academic self-competence, social relation elements and crime tendency of the high school stodents [Unpublished Master Thesis]. Zirve University Institute of Social Sciences.
  • Ataş, N. S. (2018). Ergenlerin akademik erteleme davranışları, akademik öz yeterlik inançları ve mükemmeliyetçilik düzeyleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ay, Ş. Ç., Arslan, F. Z., Adıgüzel, İ., & Çoban, K. (2019). Lise öğrencilerinin akademik özyeterlik algısı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişki. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 116-126.
  • Aydın, B. (2006). Öğrenilmiş çaresizliğin yordanması ve yaşam başarısı ile ilişkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs. PrenticeHall.
  • Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A.
  • Bandura (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 1–45). Cambridge Univ. Press.
  • Beker-Baş, M., Çakır, R., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Yatılı ve gündüzlü öğrencilerin bireysel ve sosyal sorumluluk ile akademik özyeterlik algıları arasındaki ilişki, 3. Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi- UBEK-ICSE 2019, Bildiri kitabı s: 492-498, 21-24.
  • Bozkurt, M. A., & Ekşioğlu, S. (2018). Lise öğrencilerinin İngilizce öz-yeterlik düzeyleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 440-452.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. (22. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çakır, M. A. (2007). Sosyal bilişsel öğrenme kuramı. A. Kaya (Ed.), Eğitim psikolojisi (ss:411- 438). Pegem A Yayıncılık.
  • Chemers, M. M., Hu, L. T., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational psychology, 93(1), 55-64.
  • Ekinci, E. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik öz-yeterlik düzeyleri ve akademik erteleme davranışlarının öğrenilmiş çaresizlik düzeylerini yordama gücü [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gökmen, A., & Ekici, G. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin biyoloji öz-yeterlik algı düzeyleriyle öğrenme stilleri ilişkisinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 843- 866.
  • Gömleksiz, M. N., & Kılınç, H. H. (2014). Lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43-60.
  • Güldü, S. (2015). Analysis of the relation between school metaphors, academical self efficacy and high school life quality in line with the views of the students at high schools [Unpublished Master Thesis]. Zirve University Institute of Social Sciences.
  • Güzel, H. (2017). Lise öğrencilerinin akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin internet kullanımı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 225- 245.
  • Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1981). Fragebogen zur erfassung von "selbstwirksamkeit. skalen zur befindlichkeit und persoenlichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
  • Kalkan, M. (2008). Sosyal öğrenme kuramı. Y. Özbay ve S. Erkan (Ed.), Eğitim psikolojisi (ss:289- 313). Pegem Akademi.
  • Kandemir, M. (2015). Öz yeterlik. B. Ergüner Tekinalp ve Ş. Işık Terzi (Ed.), Eğitimde pozitif psikoloji uygulamaları (ss:39-74). Pegem Akademi.
  • Korkmaz, İ. (2011). Sosyal öğrenme kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.), Eğitim psikolojisi: Eğitimöğrenme-öğretim (ss:245-269, 8. Baskı). Pegem Akademi
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ekin Basın Yayın Dağıtım.
  • Kurbanoğlu, N. İ., & Takunyacı, M. (2012). Lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı, tutum ve öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1), 110-130.
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578.
  • Pajares, F. (2008). Motivational role of self-efficacy beliefs in self-regulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 111–139). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Santrock, J. W. (2018). Eğitim psikolojisi (D.M. Siyez, Çeviri Editörü). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: Motivational and informational effects. The Journal of Educational Research, 78(1), 29– 34.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207– 231.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (24. Baskı). Yargı Yayınevi.
  • Sezer, F., İşgör, İ. Y., Özpolat, A. R., & Sezer, M. (2006). Lise öğrencilerinin öz yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 129-137.
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis ili örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2(6), 39-50.
  • Ün-Açıkgöz, K. (2005). Etkili öğrenme ve öğretme (6. Baskı). Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. Self-efficacy in Changing Societies, 1, 202-231.
APA OZDEMIR T, orhan m, DEMİR Y (2020). Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. , 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
Chicago OZDEMIR Tuncay Yavuz,orhan mustafa,DEMİR Yasin Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. (2020): 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
MLA OZDEMIR Tuncay Yavuz,orhan mustafa,DEMİR Yasin Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. , 2020, ss.1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
AMA OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. . 2020; 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
Vancouver OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. . 2020; 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
IEEE OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y "Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi." , ss.1979 - 1989, 2020. 10.29228/TurkishStudies.41965
ISNAD OZDEMIR, Tuncay Yavuz vd. "Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi". (2020), 1979-1989. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41965
APA OZDEMIR T, orhan m, DEMİR Y (2020). Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(3), 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
Chicago OZDEMIR Tuncay Yavuz,orhan mustafa,DEMİR Yasin Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.3 (2020): 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
MLA OZDEMIR Tuncay Yavuz,orhan mustafa,DEMİR Yasin Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.3, 2020, ss.1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
AMA OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
Vancouver OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 1979 - 1989. 10.29228/TurkishStudies.41965
IEEE OZDEMIR T,orhan m,DEMİR Y "Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.1979 - 1989, 2020. 10.29228/TurkishStudies.41965
ISNAD OZDEMIR, Tuncay Yavuz vd. "Lise Öğrencilerinin Akademik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/3 (2020), 1979-1989. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41965