Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2137 - 2151 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.40054 İndeks Tarihi: 12-06-2021

Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Öz:
Son yıllarda bilgi yönetimi süreci iş ve yönetim yazınında büyük önem kazanmıştır. Bilgi yönetimsüreçlerini aktif kullanan örgütlerde karar verme, iletişim, öğrenme, paylaşım, yönetim, inovasyon süreçleridaha etkili çalışmaktadır. Müşteri ilişkileri, servis kalitesi, çalışanların iş doyumu daha üst düzeydedir. Bukapsamda bu çalışmanın amacı, örgütsel iklimin bilgi yönetimi süreci üzerindeki etkisini incelemektir.Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu İstanbul İli Küçükçekmeceilçesinde bulunan, devlet okullarında çalışan 218 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracıolarak “kişisel bilgi formu”, “örgütsel iklim ölçeği” ve “bilgi yönetimi ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinanalizinde tanımlayıcı istatistikler, faktör analizi, regreyon analizi, T-testi ve ANOVA testine başvurulmuştur.Yapılan analizler sonucunda, örgütsel iklimin bilgi yönetimi sürecinini etkilediği bulunmuştur. Öğretmenlerinbilgi yönetim sürecine ilişkin algıları yaş, çalışma yılı ve pozisyon değişkenlerine göre farklılık göstermektedir.40-49 yaş arası olan öğretmenlerin bilgi yönetimi sürecinin gerçekleşme düzeyine ilişkin algıları, diğeröğretmenlerin algılarına göre daha yüksektir. Çalışma yılı 16-20 yıl arası olan öğretmenlerin bilgi yönetimisürecinin gerçekleşme düzeyine ilişkin algıları diğer öğretmenlerin algılarına göre daha yüksektir. Okulmüdürlerinin, müdür yardımcısı ve öğretmenlere göre bilgi yönetimi sürecini gerçekleşme düzeyine ilişkinalgılarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin bilgi yönetim sürecine ilişkin algılarının cinsiyetve bilgi yönetimi konusunda eğitim alıp almama değişkenlerine göre ise farklılık göstermediği bulunmuştur.Araştırma bulguları tartışılmış, eğitim sektörü ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Effects of Organizational Climate on Knowledge Management Process

Öz:
In recent years, knowledge management process has gained great importance in business and management literature. Decision-making, communication, learning, sharing, management and innovation processes work more effectively in organizations that use knowledge management processes actively. Customer relations, service quality and employee satisfaction are at a higher level. In this context, the aim of this study is to examine the effect of organizational climate on knowledge management process. Relational survey model was used in the study. The sample group of the study consists of 218 teachers working in public schools in Küçükçekmece district of İstanbul. In the research, “personal information form”, “organizational climate scale” and “knowledge management scale” were used as data collection tools. Descriptive statistics, factor analysis, regression analysis, T-test and ANOVA test were used for data analysis. As a result of the analyzes, it has been found that organizational climate affects the information management process. Teachers' perceptions of the information management process differ according to age, working year and position variables. The perceptions of teachers regarding the level of realization of the information management process are higher between the ages of 40-49 than those of other teachers. The perceptions of teachers, whose working year is between 16-20 years, regarding the level of realization of the information management process are higher than those of other teachers. It has been found that school principals have higher perceptions about the level of realization of the information management process than the deputy principals and teachers. It was found that teachers' perceptions about the information management process did not differ according to whether they received training on information management and gender. Research findings are discussed, suggestions are made for the education sector and researchers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anand, A., Singh, M.D. (2011). “Understanding knowledge management: a literature review”. International Journal of Engineering Science and Technology, 3(2):926-939.
  • Bock, G., Zmud, R., Kim, Y., Lee, J. (2005). “Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate”. MIS Quarterly, 29 (1):87-111.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (Genişletilmiş 18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, S., Chuang,Y., Chen, P. (2012). “Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of KM’s quality, KM’s self-efficacy, and organizational climate”. Knowledge-Based Systems, 31:106-118.
  • Chen, C. J., Huang, J. W. (2007). “How organizational climate and structure affect knowledge management—The social interaction perspective”, International journal of information management, 27(2), 104-118. Purpose
  • Çetinkaya, A. (2012). “Örgütsel bilgi yönetim sürecinde bilgi yönetim performansı boyutları: ölçek geliştirme ve geçerliliği üzerine bir çalışma”. Öneri Dergisi, 10:157-162.
  • Çınar, İ. (2004). “Bilgi yönetiminde eğitim yöneticiliklerin yeterlilikleri: Malatya örneği”, 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Davenport, T.,Prusak, L. (2000). Working knowledge: how organization manage what they know. Harward Business School Press.
  • Dawis, K., Newstrom, J.W. (1985). Human behavior at work: organizational behavior. New York: Mc-Graw Hill Book.
  • Fard, H.D., Selseleh, M. (2010) “Measuring knowledge management cycle: Evidence from Iran”, European Journal of Scientific Research, 41 (2):297-309.
  • Fong, P., Kwok, C.(2009) “Organizational culture and knowledge management success at project and organizational levels in contracting firms”, Journal of Construction Engineering and Management, December, s.1348-1356.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education (6.Baskı). McGraw-Hill.
  • Ghorbani M., Noghabani J., Nikoudar M. (2011) “Relationship between organizational structure dimentions and knowledge management in education organization”, World Applied Science Journal, 2 (11):2032-2040.
  • Halis, M., Uğurlu, Ö. “Güncel çalışmalar ışığında örgüt iklimi”, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi”, 10(2), 101-123.
  • Hoy, W. (1990). “Organizational climate and culture: a conceptual analysis of the school workplace”, Journal of Educational and Psychological Consultation, 7 (2):149-168.
  • Holsapple, C. W., Joshi, K. D. (2000). “An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations”, The Journal of Strategic Information Systems, 9(2-3), 235- 261.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayınevi.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, İ. (2007). “Eğitim yöneticilerinin bilgi yönetimindeki yeterlilikleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kourik, J; Maher, P. (2008). “Does practice reflect theory? an exploratory study of succesful knowledge management system”, Proceeding of World Academy of Science, Engineering and Technology, November, 35:5-13.
  • Janz B.D., Prasamphanic, P. (2003). “Understanding the ancedents of effective knowledge management: the ımportance of knowledge-centered culture”, Decision Science, 34(2): 351-373.
  • Lee, J. H., Kim, Y. G., Kim, M. Y. (2006). “Effects of managerial drivers and climate maturity on knowledge-management performance: Empirical validation”, Information Resources Management Journal (IRMJ), 19(3), 48-60.
  • Lewin, K., Lippitt, R., White R. (1939). “Patterns of aggressive behavior in experimentally created "social climates"”. Journal of Social Psychology, 10:271-299.
  • Li, Z., Zhu, T., Luo, F. (2010). “A Study on the Influence of Organizational Climate on KnowledgeSharing Behavior in IT Enterprises”, JCP, 5(4), 508-515.
  • Lin, H. F., Lee, G. G. (2006). “Effects of socio-technical factors on organizational intention to encourage knowledge sharing”, Management decision, 44(1), 74-88.
  • Litwin, G., Stringer. (1968). Motivation and Organizational Climate. Harward University Pres. Moffet, S., Mc Adam R.,Parkinson S. (2003). “An amprical analysis of knowledge management applications”, Journal of Knowledge Management, 7 (3):6-26.
  • Porter, L.W., Lawler, E.E., Hackman, R.J. (1987). Behavior in Organizations. Mcgraw Hill International Editions.
  • Saade, R, Nebebe, F., Tak, M. (2011). “Knowledge management system development: theory and practice”, Interdiciplinary Journal of Information, 6, 35-72.
  • Salavati, A., Shafei, R., Shaghayegh, E. (2010). “A model for adoption of knowledge management in Iranian public organizations”, European Journal of Social Sciences, 17(1):109-116.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Allyn & Bacon/Pearson Education.
  • Tabrizi, R. S., Foong, Y. P., Ebrahimi, N. (2010) “Knowledge management criteria among malasian organizations: an anova approach”, World Academy of Science, Engineering and Technology,4(12), 2265 - 2269.
  • Töre, E. (2006) “The effect of organizational climate and organizational commitment on unethical behavior at work”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tüzün, T. (2005). “Management practices as determinant of organizational climate and the effect of climate on job satisfaction”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Villamizar Reyes, M. M., Castañeda Zapata, D. I. (2014). “Relation between organizational climate and its dimensions and knowledge-sharing behavior among knowledge workers”, International Journal of Psychological Research, 7(2), 64-75.
  • Virtanen, T. (2000). “Commitment and study of organizational climate and culture”. Handbook of Organizational Culture and Climate. Thousand Oaks, Calif.,Sage Publications.
  • Walczak (2005) “Organizational knowledge management structure”, The Learning Organization, 12(4), 330-339.
  • Yusoff, W.F., Omar, S. A. (2011) “Knowledge management strategy and design: the role of corporate culture”, International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 6 (2):145- 154.
  • Zhao, J. (2010). “School knowledge management framework and strategies: the new perspective on teacher professional development”, Computer in Human Behavior, 26:168-175.
APA Töre E (2020). Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. , 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
Chicago Töre Esra Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (2020): 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
MLA Töre Esra Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. , 2020, ss.2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
AMA Töre E Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. . 2020; 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
Vancouver Töre E Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. . 2020; 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
IEEE Töre E "Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi." , ss.2137 - 2151, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40054
ISNAD Töre, Esra. "Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi". (2020), 2137-2151. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40054
APA Töre E (2020). Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(3), 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
Chicago Töre Esra Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.3 (2020): 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
MLA Töre Esra Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.3, 2020, ss.2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
AMA Töre E Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
Vancouver Töre E Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 2137 - 2151. 10.29228/TurkishStudies.40054
IEEE Töre E "Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.2137 - 2151, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40054
ISNAD Töre, Esra. "Örgütsel İklimin Bilgi Yönetimi Süreci Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/3 (2020), 2137-2151. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40054