Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2153 - 2171 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.42209 İndeks Tarihi: 12-06-2021

Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler

Öz:
Atıf teorisi, bireylerin nasıl yargıda bulunduklarını; kişilerin kendi davranışlarının ve başkalarınındavranışlarının nedenleri hakkında ne düşündüklerini açıklamaya çalışır. Atıflar inançları, duyguları vedavranışları etkileyebilir. Bu nedenle, atıf teorisi motivasyon çalışmalarında kullanılan önemli bir yapıdır. Buçalışmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının matematik alan derslerindeki başarısızlıklarınaatfettikleri nedenleri belirlemektir. Öğretmen adaylarının bu konudaki görüşlerini derinlemesine incelemekve tanımlamak amacıyla nitel olarak desenlenen bu çalışma, bir durum çalışmasıdır. Çalışmada amaçlıörnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bir devlet üniversitesinin Matematik Eğitimi AnaBilim Dalı, Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Programı’nda 2013-2014 akademik yılı güz döneminde dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan öğretmen adayları ile çalışılmıştır. Öğretmen adaylarının matematikalan derslerindeki sınıf içi performansları gözlemlenmiş; gözlem sonuçları ve ders sorumlularının görüşleridikkate alınarak sınıf içi ve akademik performansı düşük olduğu belirlenen üç öğretmen adayı çalışma grubuolarak belirlenmiştir. Veriler öğretmen adaylarıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmış veiçerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının alan derslerindeki başarısızlıklarınaatfettikleri nedenler “bölümün öğretim programı”, “öğretim elemanı”, “sınavlar” ve “öğrenci” olarakbelirlenmiştir. Matematik öğretmeni adaylarının matematik alan derslerindeki başarı ya da başarısızlıkdurumlarının, mesleki yaşantılarında matematiğe verdikleri önemi ve matematiği öğrencilerine öğretmeyöntemlerini etkileyeceği düşünüldüğünde, bu derslerdeki başarısızlıklarına atfettikleri nedenleri belirlemekve bu nedenleri azaltıcı önlemler almak önemli ve gerekli görülmektedir.
Anahtar Kelime:

The Reasons Attributed by Prospective Mathematics Teachers to Their Failure in Mathematics Courses

Öz:
Attribution theory tries to explain how individuals make judgments and how they consider the reasons behind their own behaviours and the behaviours of others. Beliefs, emotions and behaviours may be affected by attributions. For this reason, attribution theory is an important framework used in motivation studies. The aim of the study is to uncover the reasons attributed by prospective secondary mathematics teachers to their failure in mathematics courses. This qualitative study is a case study designed to examine and identify the prospective secondary school mathematics teachers’ opinions on the subject in depth. Criterion sampling, which is one of the purposeful sampling methods, was used in the study. The study was conducted in the fall term of 2013-2014 academic year with fourth year students studying in the Secondary School Mathematics Education program of the Mathematics Education Department in a state university. In the study, the performances of prospective teachers in mathematics courses were observed. Based on the observations and the opinions of the instructors, three prospective mathematics teachers with low performance were identified as the study group. The data were gathered through semi-structured interviews with the prospective teachers and were analyzed through content analysis. The reasons attributed by the prospective mathematics teachers to their failure in the mathematics courses are categorized as “the curriculum”, “instructors”, “exams” and “student”. Considering the impact of the failure of prospective mathematics teachers in the mathematics courses on the importance they attach to the mathematics and the methods they will use in their professional life, it seems quite important and necessary to reveal the reasons behind prospective mathematics teachers’ failure in these courses and to take measures to eliminate these reasons.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Algani, Y.,M., & Eshan, J. (2019). Reasons and suggested solutions for low-level academic achievement in mathematics. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (6), 181-190.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1) , 89-107.
  • Anderson, J. O., Lin, H. S., Treagust, D. F., Ross, S. P., & Yore, L. D. (2007). Using large-scale assessment datasets for research in science and mathematics education: Programme for International Student Assessment (PISA). International Journal of Science and Mathematics Education, 5(4), 591–614.
  • Barak, B. (2007). Limit konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baştürk, S. (2012). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin matematik dersindeki başarı ya da başarısızlığına atfettikleri nedenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 105-118.
  • Baştürk, S. (2016). Secondary School Mathematics Students Teachers' Causal Attribution For Success and Failure in Mathematics. European Journal of Science and Mathematics Education, 4 (3), 365- 379.
  • Bosker, R. J. (1999). Educational science and ınternational assessment studies. Lisse, The Netherlands: Swets & Zeitlinger Publishers.
  • Brown, C. A. & Baird, J. (1993). “Inside the teacher: Knowledge, beliefs, and attitudes” in research ideas in the classroom high school mathematics. New York: Macmillan.
  • Coşkun, M. & Sezen-Yüksel, N. (2018). Matematik Öğretmen Adaylarının Lisans Derslerindeki Başarısızlıklarının Nedenlerinin Belirlenmesi: Topoloji Dersi Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 216-230.
  • Çetin, N. & Mahir, N. (2006). Genel matematik dersindeki öğrenci başarısı ile ÖSS başarısı arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(7), 37-46.
  • Dane, A., Kudu, M., & Balkı, N. (2009). Lise öğrencilerinin algılarına göre matematik başarısını olumsuz yönde etkileyen faktörler. EÜFBED Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 17-34.
  • Doğan, M. (1999). İlköğretim aday öğretmenlerinin matematiğe karşı olan tutumlarındaki değişmeler. Yayınlanmamış doktora tezi, University of Leeds.
  • Erbilgin, E. & Boz, B. (2013). Matematik öğretmeni yetiştirme programlarımızın Finlandiya, Japonya ve Singapur programları ile karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı(1), 156-170.
  • Güneyli, A., Arsan, N. & Bashirova, E. (2012). Yükseköğretimde öğretim diline ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 233-244.
  • Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. (2008). Unpacking “pedagogical content knowledge”: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.
  • Hill, H. C., Rowan, B. & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371– 406.
  • Kırkgöz, Y. (2014). Students' perceptions of English language versus Turkish language used as the medium of instruction in higher education in turkey. Electronic Turkish Studies, 9(12), 443-459.
  • Kiewra, K. A. (1985). Providing the instructor’s notes: An effective addition to student notetaking. Educational Psychologist, 20(1), 33–39.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Lamb, S. & Fullarton, S. (2002). Classroom and school factors affecting mathematics achievement: A comparative study of the US and Australia using TIMSS. Australian Journal of Education, 46(2), 154-171.
  • Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' Understanding of Fundamental Mathematics in China and the United States. Publisher: Lawrence Erlbaum Associates.
  • McMillan, J. H., & Forsyth, D. R. (1991). What theories of motivation say about why learners learn. New Directions for Teaching and Learning, 45, 39-52.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. A. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE Publications.
  • Özbay, Y. (2004). Kişisel Rehberlik. (Ed. G. Can.). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Pegem Yayıncılık.
  • Özyürek, A, Özkan, İ., Nazlı, B., Eroğlu, F. (2017). Öğrenci Bakış Açısından Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısızlık Nedenleri. 2nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), 19-22 Mayıs.
  • Papanastasiou, C. (2000). Internal and external factors affecting achievement in mathematics: Some findings from TIMSS. Studies in Educational Evaluation, 26, 1-7.
  • Pintrich, P. R., & Schunk, D.H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Sarı, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin matematiksel kanıt ile ilgili güçlükleri ve kanıt öğretimi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Savaş, E., Taş, S. & Duru, A. (2010). Factors affecting students’ achievement in mathematics, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Schmidt, W. H., Tatto, M. T., Bankov, K., Blömeke, S., Cedillo, T., Cogan, L., Han, S., Houang, R., Hsieh, F. J., Paine L.,Santillan M., & Schwille, J. ( 2007). The preparation gap: Teacher preparation for middle school mathematics in six countries (MT21 report). East Lansing, MI: Center for Research in Mathematics and Science Education.
  • https://scholar.google.com.tr/scholar?hl=tr&q=The+preparation+gap%3A+Teacher+educat ion+for+middle+school+mathematics+in+six+countries&btnG=&lr=.
  • Schunk, D.H., & Zimmerman, B.J. (2006). Competence and control beliefs: Distinguishing the means and ends. In P.A. Alexander & P.H. Winne (Eds.). Handbook of educational psychology (2nd ed., pp. 349-367). NJ: Erlbaum.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Şengül, S. & Cantimer G., G. (2016). Öğrencilerin matematik dersindeki akademik başarı ve başarısızlık nedenlerine yönelik görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 51, 383-400.
  • Uluğ, F. ( 1990). Okulda Başarı. Remzi Kitapevi. 3. Basım.
  • Weiner, B. (2000). Intrapersonal and interpersonal theories of motivation from an attributional perspective. Educational Psychology Review, 12(1), 1-14.
  • Weiner, B. (2004). Attribution theory revisited: Transforming cultural plurality into theoretical unity. In D. M. Mclnerney & S. Van Etten (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp.73-84). Guilford Press.
  • Williams, R. L., & Eggert, A. C. (2002). Notetaking in college classes: Student patterns and instructional strategies. The Journal of General Education, 51(3), 173–199.
  • Wilson, T.D., Damiani, M., & Shelton, N. (2002). Improving the academic performance of college students with brief attributional interventions. In J. Aronson (Ed.), Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education (pp. 89-108). Academic Press.
  • Yıldırım, A., & Şimşek H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Basım, Seçkin Yayinevi
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
APA URHAN S (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. , 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
Chicago URHAN SELIN Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. (2020): 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
MLA URHAN SELIN Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. , 2020, ss.2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
AMA URHAN S Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. . 2020; 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
Vancouver URHAN S Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. . 2020; 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
IEEE URHAN S "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler." , ss.2153 - 2171, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42209
ISNAD URHAN, SELIN. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler". (2020), 2153-2171. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42209
APA URHAN S (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(3), 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
Chicago URHAN SELIN Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.3 (2020): 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
MLA URHAN SELIN Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.3, 2020, ss.2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
AMA URHAN S Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
Vancouver URHAN S Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(3): 2153 - 2171. 10.29228/TurkishStudies.42209
IEEE URHAN S "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.2153 - 2171, 2020. 10.29228/TurkishStudies.42209
ISNAD URHAN, SELIN. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Alan Derslerindeki Başarısızlıklarına Atfettikleri Nedenler". Turkish Studies - Educational Sciences 15/3 (2020), 2153-2171. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.42209