Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 34 - 48 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 13-06-2021

Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü

Öz:
Öğrencilerin bireysel farklılıkları hem geleneksel eğitimin hem de uzaktan eğitimin üzerinde durduğu önemli bir konudur. Bu farklılıklardan birisi de duyuşsal özelliklerdir. Fiziksel bir sınıf ortamının olmaması, derslerin bilgi iletişim teknolojileri vasıtasıyla dağıtılması öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik olarak farklı duyuşsal tepki vermelerine neden olabilmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin farklı istek ve beklentileri oluşabilmektedir. E-öğrenmede kullanılan sistem, program, ders ve ilgili materyallere yönelik ilgi, tutum, istek, beklenti, merak, akademik benlik, motivasyon, öz-yeterlik, heyecan ve kaygı gibi çeşitli tepkiler öğrencilerin duyuşsal özellikleri olarak ifade edilebilir. Öğrencilerin duyuşsal tepkileri ise öğrenmede büyük bir engel olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik kendi merak ve kaygılarını bilmeleri, öğretmenlerin bu konuda öğrencilere rehberlik etmeleri ve bu olumsuz durumlarına yönelik duyuşsal strateji geliştirmeleri konusunda öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. E-öğrenme sürecinde, birçok faktörün bir arada bulunduğu birbirleri ile etkileşim içerisinde olduğu ve birbirlerini olumlu-olumsuz etkiledikleri bir süreç olarak düşünüldüğünde, süreçte meydana gelebilecek bir hata veya eksikliğin ekosistemi bozacağı ifade edilebilir. E-öğrenmede kolay ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesi ve başarının elde edilmesi için öğrencilerin olumlu duyuşsal davranışları kazanması çok önemlidir. Derslerin öğretmen ile öğrencinin fiziki sınıf ortamı olmadan elektronik araçlar vasıtasıyla verilmesi iletişim ve etkileşimin, uzaklık ve topluluk hissi, zamanında destek ve geri bildirimler ile öğrencilerin yetersiz konularda ön öğrenmelerle desteklenmesi gibi sorunları beraberinde getirmiştir. Kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi ve akademik başarının sağlanması için öğrenci duyuşsal özelliklerini esas alan ve bu özelliklere göre yöntem, program, ders ve materyallerinin tasarlanması son derece önemlidir. Bu çalışmanın amacı, elektronik öğrenmede öğrenci tutumu ile akademik başarı arasındaki ilişkide öğrenci merak ve kaygısının aracılık etkisini incelemektir. Çalışma e-öğrenme ile ders almış 756 önlisans, lisans ve lisansüstü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında oluşturulmuş model yardımıyla, elektronik öğrenmeye yönelik merak ve kaygılarının öğrenci tutumu ve başarıları arasındaki aracı ilişkileri ortaya konmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin e-öğrenmeye yönelik merak ve kaygılarının öğrenci tutumları ile akademik başarısı arasındaki ilişkiye aracılık ettiğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

The Mediating Role of Student’s Curiosity and Anxiety in the Relationship between Student Attitude and Academic Achievement in Electronic Learning

Öz:
The individual differences of the students are important issues that focus on both traditional education and distanceeducation. One of these differences is affective characteristics. Lack of a physical classroom environment and the distribution oflessons through information and communication technologies may cause students to react differently to e-learning. In thiscontext, different demands and expectations of students can occur. Various reactions such as interest, attitude, desire, expectation,curiosity, academic self-concept, motivation, self-efficacy, excitement and anxiety towards the system, program, lesson and relatedmaterials which used in e-learning can be expressed as the affective characteristics of students. The affective reactions of thestudents are a major obstacle in learning. Teachers have an important role in helping students know their own curiosity andanxiety towards e-learning, and teachers to guide students on this issue and develop an affective strategy for their negativesituations. It can be stated that a mistake or deficiency that may occur in the process will disrupt the ecosystem, considering aprocess where many factors coexist and interact with each other and affect them positively and negatively in the e-learningprocess. It is very important that students acquire positive emotional behaviors in order to realize easy and permanent learningand to achieve success in e-learning. With the delivery of courses via electronic devices, the students react emotionally towards e learning such as as interest, attitude, expectation, curiosity, excitement, anxiety, academic self-concept and self-efficacy. Thedelivery of courses through electronic tools without the physical classroom environment of teachers and students brings withthem problems such as communication and interaction, distance and community feeling, timely support and feedback, and support of students with pre-learning in inadequate subjects. It is very important to design methods, programs, courses andmaterials according to these characteristics based on student affective characteristics in order to achieve permanent learning andacademic achievement. The aim of this study is to investigate the mediating effect of student curiosity and anxiety on therelationship between student attitude and academic achievement in electronic learning. The study was carried out with 756associate, undergraduate and post-graduate students who took courses with e-learning. With the help of the model formed withinthe scope of the study, mediator relations of the students' curiosity and anxieties between student’ attitude and achievement wererevealed. The findings of the study show that the students' curiosity and anxiety towards e-learning mediate to relation betweenstudent attitudes and academic achievement
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abolmaali, K., Rashedi, M. ve Ajilchi, B. (2014). “Explanation of Academic Achievement Based on Personality Characteristics Psycho-Social Climate of the Classroom and Students’ Academic Engagement in Mathematics”, Open Journal of Applied Sciences, no: 4, s. 225-233.
  • Acun, N., Kapıkıran, Ş. ve Kabasakal, Z. (2013). “Merak ve Keşfetme Ölçeği II: Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri ve Güvenirlik Çalışması”, Türk Psikoloji Yazıları, 16 (31): 74-85.
  • Alnabhan, M., Al-Zegoul, E. ve Harwell, M. (2001). “Factors Related to Achievement Levels of Education Students at Mu’tah University”, Assessment & Evaluation in Higher Education. 26 (6): 593-604.
  • Anderson, Bill. (2007). “Independent Learning”, içinde Handbook of Distance Education, ed: Michael Grahame Moore, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, s. 295-309.
  • Bentler, P. M. ve Bonett, D. G. (1980). “Significance Tests and Goodness of Fit in the Analysis of Covariance Structures”, Psychological Bulletin, 88 (3): 588-606.
  • Bentler, P. M. (1990). “Comparative Fit Indexes in Structural Models”, Psychological bulletin, 107(2): 238- 246.
  • Brindley, Jane, Walti, Christine ve Zawacki-Richter, Olaf. (2004).“The Current Context of Learner Support in Open, Distance and Online Learning: An Introduction” içinde Learner Support in Open, Distance and Online Learning Environments, ed.: Brindley, Jane, Walti, Christine ve Zawacki-Richter, Oldenburg, Germany, BIS-Verlag der Publisher, s.9-28.
  • Browne, Micheal, W. ve Cudeck, Robert. (1993). “Testing Structural Equation Models” içinde Alternative Ways of Assessing Model Fit, ed.: Kenneth A. Bollen ve J. Scott Long, California-USA., SAGE Focus Editions, s. 230-258.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Eğitim Yönetimi, sayı: 3, s. 453-464.
  • Carmines, Edward. G. ve McIver, John. P. “Analyzing models with unobserved variables: Analysis of Covariance structures”, içinde Social Measurement: Current Issues, ed.: George. W. Bohrnstedt, ve Edgar. F. Borgatta, Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1981, s. 65-115.
  • Evans, B. (2007). “Student Attitudes, Conceptions and Achievement in Introductory Undergraduate College Statistics”, The Mathematics Educator. 17 (2): 22-24.
  • George, D. ve Mallery, M. SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10. ed.) Boston, Pearson, 2010.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kan, A. Ü. (2012). “Eğitimde Duyuşsal Boyut ve Duyuşsal Öğrenme”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1): 1159-1160.
  • Gunawardena, C. N. ve McIsaac, M. S. “Distance Education”, içinde Handbook of Research for Educational Communications and Technology: A Project of the Association for Educational Communications and Technology, ed.: D. H. Jonassen, New York, Simon & Schuster Macmillan, 1996, s. 403-437.
  • Gülbahar, Yasemin. E-Öğrenme, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık, 2012.
  • Haznedar, Ö. (2012). “Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi”. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı.
  • İnceoğlu, Metin. Tutum Algı İletişim. Ankara, İmaj Yayıncılık, 2000.
  • Joreskog, K. G. ve Sorbom, D. LISREL VI: Analysis of Linear Structural Relationships by the Method of Maximum Likelihood: User's Guide, Mooresville, IN: Scientific Software, 1984.
  • Kara, A. (2003). “Duyuşsal boyut ağırlıklı bir programın öğrencilerin duyuşsal gelişimine ve akademik başarısına etkisi”, Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Kashdan, T. B., DeWall, C. N., Pond, R. S., Silvia, P. J., Lambert, N. M., Fincham, F. D., Savostyanova, A. A. ve Keller P. S. (2013). “Curiosity Protects Against İnterpersonal Aggression: Crosssectional, Daily Process, and Behavioral Evidence”, Journal of Personality, 81 (1): 88-102.
  • Liaw, S. S., Huang, H. M. ve Chen, G. D. (2007). “Surveying Instructor and Learner Attitudes Toward E learning”, Computers & Education, sayı: 49, 1066-1080.
  • Lyons, I. M. ve Beilock, S. L. (2012). “Mathematics Anxiety: Separating the Math From the Anxiety”, Cerebral Cortex, 22 (9): 2102-2110.
  • Malmivuori, M. L. (2001). The Dynamics of Affect, Cognition and Social Environment in the Regulation of Personal Learning Processes: The Case of Mathematics, Research Report, University. Helsinki University Press, Finland.
  • Marsh, H. W. ve Hocevar, D. (1985). “Application of Confirmatory Factor Analysis to the Study of Self-Concept, First and Higher Order Factor Models and Invariance Across Groups”, Psychological Bulletin, sayı: 97, s. 562-582
  • McDonald, R. P. ve Marsh, H. W. (1990). “Choosing a Multivariate Model: Noncentrality and Goodness of Fit”, Psychological Bulletin, 107 (2): 247-255.
  • Mohamed, L. ve Waheed, H. (2011). “Secondary Students’ Attitude Towards Mathematics in a Selected School of Maldives”, International Journal of Humanities and Social Science. 1 (15): 277-278.
  • Nicolaidou, M. ve Philippou, G. (2003). Attitudes Towards Mathematics. Self- Efficacy and Achievement in Problem Solving. In European Research in Mathematics, Education III, Ed. M. A. Mariotti (ss. 1-11). Italy: University of Pisa.
  • Ogunniyi, S. O. (2015). “Resource utilisation, teaching methods, time allocation and attitude as correlates of undergraduates’ academic achievement in cataloguing in Library Schools in Southern Nigeria”. Ph.D thesis, Department of Library Archival and Information Studies University of Ibadan.
  • Oyedele, A. ve Simpson, P. M. (2006). “An Empirical Investigation of Consumer Control Factors on Intention to Use Selected Self-Service Technologies”, International Journal of Service Industry Management, 18 (3): 287-306.
  • Özgüven, İbrahim Ethem. Bireyi Tanıma Teknikleri Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2002.
  • Pluck, G. ve Johnson, H. (2011). “Stimulating Curiosity to Enhance Learning”, GESJ: Education Science and Psychology. 2 (19): 24-31
  • Saade, G. R., Kira, D., Mak, T. ve Nebebe, F. (2017). “Anxiety and Performance in Onlıne Learnıng”, Proceedings of the Informing Science and Information Technology Education Conference, Informing Science Institute, Ho Chi Minh City (Saigon), Vietnam, July 31 - August 5, s. 147-157.
  • Senemoğlu, Nuray. Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara, Gazi Kitabevi, 2003.
  • Schlosser, Lee Ayers. ve Simonson, Michael. Distance Education Definition and Glossary of Terms, Bloomington, AECT, 2002.
  • Spielberger, Charles D. Anxiety: Current Trends in Theory and Research, New York, Academic Press, 1972.
  • Tanaka, J. S. ve Huba, G. J. (1985). “A Fit Index for Covariance Structure Models Under Arbitrary GLS Estimation”, British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38 (2): 197-201.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • Uluğ, Feyzi. ve Kaya, Zeki. Uzaktan Eğitim Yaklaşımıyla İlköğretim, Ankara, Uzaktan Eğitim Vakfı, 1997.
  • Urdan, Trace. A. ve Weggen, Cornelia C. (2000). Corporate E-learning: Exploring A New Frontier: WR Hambrecht & Co./Equity Research Report, San Francisco, CA 94133, USA.
  • Yalçınalp, S. ve Cabı, E. (2015). “A Scale Development Study: Educational Technologies Anxiety Scale (ETAS)”, Elementary Education Online, 14 (3): 1005-1016.
  • Zan, Rosetta. ve Martino, Di Pietro. “Attitude Toward Mathematics: Overcoming the Positive/Negative Dichotomy” içinde The Montana Mathematics Enthusiast: Monograph Series in Mathematics Education, ed.: B. Sriraman. NC, USA, Age Publishing, 2007.
  • [Online] Available at: <https://www.porto.ucp.pt/open/curso/modulos/doc/Definition%20of%20Terms.pdf/>, [Erişim tarihi: 18.03.2019]
  • [Online] Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c38fcdc5596f4.47279 431/, [Erişim tarihi: 11.01. 2019]
  • [Online] Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Academic_achievement, [Erişim tarihi: 16.01.2017]
APA ETLİOĞLU M, TEKİN A (2020). Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. , 34 - 48.
Chicago ETLİOĞLU Mehmet,TEKİN A Mahmut Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. (2020): 34 - 48.
MLA ETLİOĞLU Mehmet,TEKİN A Mahmut Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. , 2020, ss.34 - 48.
AMA ETLİOĞLU M,TEKİN A Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. . 2020; 34 - 48.
Vancouver ETLİOĞLU M,TEKİN A Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. . 2020; 34 - 48.
IEEE ETLİOĞLU M,TEKİN A "Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü." , ss.34 - 48, 2020.
ISNAD ETLİOĞLU, Mehmet - TEKİN, A Mahmut. "Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü". (2020), 34-48.
APA ETLİOĞLU M, TEKİN A (2020). Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(43), 34 - 48.
Chicago ETLİOĞLU Mehmet,TEKİN A Mahmut Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.43 (2020): 34 - 48.
MLA ETLİOĞLU Mehmet,TEKİN A Mahmut Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.43, 2020, ss.34 - 48.
AMA ETLİOĞLU M,TEKİN A Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(43): 34 - 48.
Vancouver ETLİOĞLU M,TEKİN A Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(43): 34 - 48.
IEEE ETLİOĞLU M,TEKİN A "Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.34 - 48, 2020.
ISNAD ETLİOĞLU, Mehmet - TEKİN, A Mahmut. "Elektronik Öğrenmede Öğrenci Tutum ve Akademik BaşarıArasındaki İlişkide Öğrenci Merak ve Kaygısının Aracılık Rolü". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 (2020), 34-48.