Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 926 - 958 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33711/yyuefd.751859 İndeks Tarihi: 13-06-2021

SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Öz:
Bu araştırmanın genel amacı, Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin iş yükü algısı ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişki düzeyini belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın hedef evrenini Samsun il merkezinde yer alan Atakum, Canik ve İlkadım ilçelerinde2017-2018 eğitim öğretim yılındagörev yapan 1475 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini bu ilçelerdeki 329 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Öğretmenlerde İş Yükü Algısı Ölçeği ve Öğretmen Mesleki Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin iş yüklerinin ağır olmadığı ve mesleki tükenmişliklerinin düşük düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenine göre öğretmenlerin hem iş yükü algıları hem de mesleki tükenmişlikleri anlamlı farklılık göstermemektedir. Yaş değişkenine göre öğretmenlerin iş yükü algıları farklılaşmamakta ancak mesleki tükenmişlikleri anlamlı bir farklılık göstermektedir. 41-50 yaş grubundaki öğretmenler diğer yaş gruplarındaki öğretmenlere göre daha fazla mesleki tükenmişlik göstermektedir. Hem toplamda hem de alt boyutlarda iş yükü algısı ilemesleki tükenmişlik arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. İş yükü algısıyla en yüksek ilişki “fiziksel ve duygusal tükenmişlik” alt boyutunda görülürken en düşük ilişki “mesleğe ilişkin duygusal tükenmişlik ve başarısızlık” alt boyutunda görülmektedir.
Anahtar Kelime:

The Relationship Between the Perception of Workload and the Occupational Burnout Levels of Classroom Teachers

Öz:
The general purpose of the research is to determine the relationship between workload perception and occupational burnout of the classroom teachers working at the primary schools under supervision Ministry of Education in Turkey. The relational screening model was used in the research. The target universe of the research is composed of 1475 classroom teachers working in Atakum, Canik and İlkadım districts atthe province center of Samsun in the 2017-2018 academic year. The sample of the research consists of 329 teachers in these districts. Personel Information Form, Workload Perception Scale for Teachers and Teachers Occupational Burnout Scale were used for the collection of research data. As a result of the research it has been found that the workload of the teachers is not anerous and their occupational burnout is low level. According to the variables of gender, marital status and occupational seniority, both of the workload perceptions and the occupational burnout of the teachers do not show a significant difference. The teachers’ workload perceptions do not vary according to age, but the oc cupational burnout of the teachers shows a significant difference. Between the 41-50 years old teachers show the occupational burnout more than the teachers at the other age groups. The relationship between the workload perception and the occupational burnout in both total and sub-dimensions is significant, positive and moderate. The lowest relationship was found between “occupational emotional burnout and failure” sub-dimension while the highest relationship between workload perception and “physical and emotional burnout” sub-dimension was observed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ÖZTÜRK M, erdem m (2020). SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. , 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
Chicago ÖZTÜRK MEHMET ALİ,erdem mustafa SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. (2020): 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
MLA ÖZTÜRK MEHMET ALİ,erdem mustafa SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. , 2020, ss.926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
AMA ÖZTÜRK M,erdem m SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. . 2020; 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
Vancouver ÖZTÜRK M,erdem m SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. . 2020; 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
IEEE ÖZTÜRK M,erdem m "SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki." , ss.926 - 958, 2020. 10.33711/yyuefd.751859
ISNAD ÖZTÜRK, MEHMET ALİ - erdem, mustafa. "SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki". (2020), 926-958. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751859
APA ÖZTÜRK M, erdem m (2020). SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
Chicago ÖZTÜRK MEHMET ALİ,erdem mustafa SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2020): 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
MLA ÖZTÜRK MEHMET ALİ,erdem mustafa SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2020, ss.926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
AMA ÖZTÜRK M,erdem m SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
Vancouver ÖZTÜRK M,erdem m SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 926 - 958. 10.33711/yyuefd.751859
IEEE ÖZTÜRK M,erdem m "SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki." Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.926 - 958, 2020. 10.33711/yyuefd.751859
ISNAD ÖZTÜRK, MEHMET ALİ - erdem, mustafa. "SınıfÖğretmenlerinin İş Yükü Algısı ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki". Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2020), 926-958. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751859